Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Flac-musik på billigt anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kartolux
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg håber, jeg er i det rette forum for dette spørgsmål.

Jeg har gennem tiden haft forskellige forstærkere og højttalere. Skal vi sige, at bortset fra de dyreste har jeg prøvet det meste.

Nu sidder jeg her med min computer og spiller FLAC musik på min computer. Computeren har et indbygget lydkort, som trækker et rigtig billigt
anlæg - 2stk. desktop højttaler med et max. volumen på ½ liter. Hertil hører en tilkoblet subwoofer med en højttaler på max. 5 tommer.

Efter i en periode at have hørt musik på youtube og afspilning af almindelige 320 kbs(?) mpeg3 filer oplevede jeg noget fantastisk...

Jeg lyttede til mine flac-filer på dette anlæg og mener bestemt, at jeg kan høre helt vildt forskel på flac og mp3 musik. I flac-filerne er der en
helt anden rummelighed i musikken, ligesom jeg mener, at dynamikområdet er voldsomt forbedret.

Det trodser jo enhver fornuft med så latterligt et anlæg ;)

Jeg ved, at dette er et lidt drilsk spørgsmål, men jeg springer ud i det... Kan det passe???
Kan det passe, at flac lyder bedre, på selv de ringste anlæg?

1000 tak for et fedt forum :)
Til top Vis kartolux's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kartolux

BJHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Helt så ringe kan dit anlæg ikke være, siden du kan høre forskel på mp3 320kbps og FLAC.Almindeligvis er FLAC en komprimeret wavefil på
1411kbps, som bliver pakket ud ved afspilning.Man kan sammenligne den lidt med en zipfil.
Til top Vis BJHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJHJ

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

En interessant iagttagelse, som jeg tror er helt rigtigt. Jeg har lyttet til snart sagt hvad som helst til under 100 K og det har hver gang slået mig, hvor utrolig afslørende også "dårlige" anlæg kan være. Og hvis du har hørt den samme musik i mp3 og flac på et "rigtigt" anlæg vil du også vide, hvor stor forskellen er - og dele af den forskel kan et  lille anlæg også afsløre. Hertil kommer så måske også, at det lille anlæg formodentlig har mest output i det område hvor øret er mest følsomt - derfor vil selv små ændringer i det område blive opfattet ganske klart. Prøv at tænke på, hvor vanvittigt dygtige vi er til at genkende en stemme i en skrattende telefon - selv en rigtig skrattende fastnettelefon, og med den faktiske forskel der er på mp3 og flac virker det meget sandsynligt, at forskellen faktisk er der.

Vh

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Du kan jo prøve denne test med seks forskellige numre i tre forskellige komprimeringer.
Jeg har lige lavet 4/6 - uden lyd.
Det vil ske i knap en tiendedel af tilfældene ved rene gæt. Testen bør derfor tages en del gange med samme gode resultat hver gang, før resultatet er signifikant og ikke bare beror på tilfældige gæt.

Alternativt findes et lille ABX-plugin til Foobar, men det kræver at man finder samme nummer i flere grader af komprimering eller selv laver dem ud fra flac eller wav.

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juni 2015 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Fra youtube til flac... Ja, der er ofte en tydelig forskel.
Med det samme stykke musik komprimeret til 320kbit mp3 er der forsvindende lille forskel.
Jeg tror faktisk ikke der er nogen der kan bestå en test og pege mp3'en ud hver gang.

Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes