Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Myter om coax vs optisk ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Er der folkelig mellem coax og optisk, eller er det bare en myte
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

High Fidelity publicerede engang en blindtest mellem coax og optisk... de kunne ikke høre forskel!
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Men det er uomtvisteligt, at ved optisk sker der en omkonvertering fra strøm til lys - og tilbage igen! Potentialet for jitter må alt andet lige værre større for optisk...
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Det har du ret i Dalgas, men så er vi der igen (teori og praksis). Hvor meget jitter skal der rent faktisk være, før vi kan høre det? Nu kan jeg ikke huske den med HighFidelity, men hvis den ikke er af nyere dato, var data for jitter noget ringere dengang, end de er i dag, og de kunne så stadig ikke høre forskel.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 30 Juni 2015 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Faldt lige over dette:

Citat: "Yeah – but what’s it do? The DI-2014 is USB-converter and S/PDIF re-clocker, the latter being of specific interest to users of Apple TV and Sonos. Three inputs – USB (32/384), coaxial (24/192) and toslink (24/96) – see the digital audio stream re-timed to remove jitter before being output over BNC, coaxial or ethernet-terminated I2S. USB-to-I2S conversion handles up to 32bit/384kHz PCM and DSD 64/128 whilst coaxial outputs are restricted to a maximum PCM rate of 24bit/192kHz (with no DSD)."

Kilde: Audio-gd overhaul Digital Interface for 2014 edition

Så noget kunne tyde på at især Apple TV and Sonos lider af jitter, og her jo netop tale Optisk Toslink (SPDIF), så Boydk kan måske være inden på noget af det rigtigt, men holde det vand ?

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 30 Juni 2015 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Ret: skulle havde stået "så Dalgas kan måske være inden på noget af det rigtigt, men holde det vand ?"

Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Er der folkelig mellem coax og optisk, eller er det bare en myte

Nej, ingen folkelig....

Men jeg bilder da mig selv ind, at der er forskel.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 30 Juni 2015 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Der skulle selvfølge havde stået "Er der forskel mellem coax og optisk, eller er det bare en myte ", håber der nogle der gider rette det. 

Tak Bulletdodger fordi at du tog det med god humor

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Boydk, det var Thomas Henkov fra HF, en ung gut, de lavede testen mellem de 2 digital kabler. Det var også ham, der i sin tid lavede et tweak på en Thorens TD318 og også nogle sjove radioer, med sjovt udseende med farve tryk på.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Tak,Allano

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Tak,Allano
Kan lige tilføje, at det var før HF kom i farver, så det er før 9/91, sikkert i 90.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke høre forskel på om det er coax eller optisk. Hvis der er en PC involveret bruger jeg som regel optisk grundet elektrisk adskillelse af
enhederne, men der er ren og skær af sikkerhedshensyn.

De fleste nørder bruger for meget tid på at diskuterer kabler og for lidt tid på at høre musik
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Enig!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

coax og optisk............ hvad med usb..?? 

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Coax eller optisk.

Først lidt om jitter:
Meget, meget lidt jitter: Ekstrem renhed, Extrem dynamik. Hvis kvaliteten af det samlede system ikke er helt i top, kan der fremkomme digitalis, hård lyd i det øvre toneområde, medførende lyttetræthed.
En del jitter: Mere blød, og måske lidt ulden lyd. Mere tilgivende på dårlige indspilninger og middelmådigt anlæg. Lyden virker mere analog(middelklasse).
Målet for alle, er altså ikke minimal jitter.

Mine erfaringer:
Billigt coax mod billigt optisk. Coax giver mindre jitter.
Dyrt coax mod dyrt optisk(glaskabel med mange fibre). Jeg kan ikke høre forskel mht. jitter.

Hvis du er fattig, vælg coax
Hvis du har penge som græs, er der frit valg.
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2015 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på hvad du mener med "penge som græs" ?

Eftersom de fleste villaejere nu om dage mest har asfalt i haven, så er det således nok de færreste der har økonomisk overskud at kunne købe dyrt ind i kabler. Hvis udsagnet altså skal give mening

Så er det jo godt at Lyngdorf's ingeniører har målt sig frem til at det bedste optiske kabel de kunne finde på markedet koster 199 kr for en meter. Det bør være til at overskue for størstedelen af hi-fi entusiasterne.

Ikke at der ikke findes et bedre kabel derude, men hvis den digitale højborg ikke kan fremsige argumenter for at vælge noget dyre, så stiller jeg mig tilfreds med det.

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke kabelentusiast- og jeg er i hi-fi-sammenhænge nok mere teknikker end lydfreak, selvom jeg godt kan li' go' lyd, men denne diskussion synes jeg er underlig.

Mikkel noterer, at High fidelity engang lavede en blindtest af kabler. En test hvis resultat var, at testerne ikke kunne hørte forskel. Jeg mindes ikke før at have hørt, at blindtest, som går ud på at afsløre hørbare forskelle i direkte sammenligning af to produkter, var en god praksis. Sædvanligvis går man efter en karakteristik af det enkelte produkt!

Rysz - som repræsenterer HiFi-klubben - refererer til, at "ingeniører har målt sig frem til at det bedste optiske kabel de kunne finde på markedet koster 199 kr for en meter." Gad vide hvor mange ingeniører, der har været involveret i måling på kabler i de forskellige prisklasser - og sædvanligvis er tanken, at forskelle i kablers lyd ikke sådan uden videre lader sig afsløre af ingeniørvidenskaben. Hvorfor så vedr. coax vs. optisk?

Men som teknikker snarere end entusiast synes jeg da det er velgørende, hvis der skulle være en bevægelse på vej væk fra det rent subjektive (suggestive?) i vurderingen af apparater, ledninger og hvad der ellers er på færde i vores herlige lydverden.
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2015 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Hans:

Der kan sagtens være forskelle på kabler og apperater. Dårligt konstruerede produkter er udbredt i branchen, men har ikke et definitivt prismærke eller tilhører en bestemt produktgruppe. Der findes dårlige kabler, dårlige konstruerede forstærker, cd-afspillere, højttalere etc.

Problemet med kabler til digital overførsel er, at i det øjeblik der skal skabes forøget indtjeningsbehov hos den producerende virksomhed, så startes en sand lavine af mere eller mindre kreative og brugbare forslag. I forbindelse med optiske kabler, er det kendsgerning at mange af de dyre kabler ofte har så kringlede stikkontruktioner, at forbindelser mellem afsender/modtager og selve kablet faktisk er den primære årsag til problemer.

Jeg har set det ske flere gange på især de optiske kabler. Et problem her er ofte løst ved at vælge et billigere og mere simpelt produkt. Ganske enkelt fordi man her ikke skal retfærdiggøres en merpris med smart udsmykning. Billige kabler kan selvfølgelig også være så ringe af kvalitet at det så igen går ud over kontaktfladen i afsender/modtager enden.

Når kablet til den digitale overførsel er velkonstrueret, så er jeg blot af den personlige vurdering, at jeg ikke kan høre forskel på et dyrt eller et billigt. At jeg som hele repræsenterer en kæde skal du nok passe på med at konkluderer på. Jeg har kolleger med væsentlig bedre hørelse end jeg selv har. Jeg kan blot ikke selv høre forskel.

Hvis en kunde spørger til forskellen på et kabel til 1000kr og et til 2000kr, så kan jeg forklarer ham den tekniske opbygning af kablerne, samt prisdifferencen. Har kunden den fornødne interesse i at vurderer produkterne, så får han de to benævnte kabler med hjem og må så selv konkluderer. Udfaldet er helt hans egen vurdering. Jeg vil hverken sige for eller imod. Det har jeg ikke belæg for i et tilfælde hvor jeg ikke selv kan høre det.

Mit tidligere udsagn om at kabler får for stor opmærksomhed, er at naturligvis skal de omtalte kabler være velkonstruerede og den slags kan naturligvis godt debatteres, men som hele synes det er interessant hvor lange kabeltråde kan blive og får korte tråde om musik tilsvarende ofte bliver.

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2009
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Diskussionen går vel ikke kun på kablets konstruktion, men også på implementeringen i de enheder hvor imellem der overføres signal?
Jeg har læst en del test på nettet af DACs, hvor anmelderen noterer en forskel i kvalitet mellem henholdsvis USB, Coax og Optisk. Og det stemmer fint
med min egne strengt subjektive oplevelser med forskellige DACs.
Til top Vis Nigro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nigro

SAXO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2006
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

hej

så vidt jeg husker, var blindtesten i High fidelity ikke mellem Coax og Optisk (toslink) kabler.
Men der imod mellem to optiske kabler - et billigt no name toslink og et dyrt technics toslink.

Til top Vis SAXO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SAXO

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes