Forfatter |
|
Bent Øre Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2015 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 23 December 2015 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Julegaven til mig selv... Jeg er ved at købe en ny brugt integreret forstærker... Jeg står med to på hånden... Det er tunge kasser i 25-30 kg Klassen. Begge på 2x200 W i 8 ohm. Største forskel er at den ene kører i Class A op til 40 w... Vil jeg i længden blive mest glad for den med Class A eller betyder det mindre....? Jeg oplyser ikke hvilket fabrikat det drejer sig om endnu... Da det sikkert vil farve nogens svar.... Så spørgsmålet lyder.... Class A ... Ja eller nej.....? Hvad ville i vælge...?
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 23 December 2015 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den der lyder bedst i DIT setup.
|
Til top |
|
|
Bent Øre Forum Bruger

|
Sendt: 23 December 2015 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja... Men det blir lidt svært at høre dem sammen.... Den ene står i Nordjylland og den anden i København...
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 23 December 2015 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tag det du syntes passer bedst til dig... Men det vigtigste er at du lytter til det først... Jeg har selv Vincent monoforstærkere, hvor de første 10 watt er
klasse A, og lige nu spiller Kenwood/Trio l m-07, og dette er ikke klasse A, men de spiller hamrende godt... De 2 du kigger på, har det jeg som
udgangspunkt kigger først efter, godt med watt, hvis de 200 W i 8 Ohm står til troende... Ellers vil jegr opsnuse alt hvad der står om dem, både det
fode som det mindre fode, og ud fra dette, vil jeg træffe aftale med sælger om besøg hos den der har den forstærker der umiddelbart falder mig
bedst... God tur
Mvh
Birger
|
Til top |
|
|
miki Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 12 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
Sendt: 23 December 2015 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
KL. A er lig med lav forvrængning så længe du bliver i kl. A arbejdsområdet. Kommer du i dit det ene tilfælde ud over de 40 Watt
vil forvrængningen stige til højere niveau ende tilsvarende kl. B trin.
Husk kl. A har en meget lav virkningsgrad < 1 % ved musik.
Umiddelbart ville jeg ikke vælge kl. A til hele frekvensspektret, men kun til mellemtone og diskant.
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 23 December 2015 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klasse A spiller lige så forskelligt som andre forstærkere. Klasse A er ikke nødvendigvis den hellige gral.
Jeg er selv gået fra 160 klasse A watt til 150 A/B watt (ca. 33 i kl. A) med et langt langt bedre resultat.
Der er desværre kun en vej, den besværlige ja, lyt til kombinationen.
__________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|
*allan* Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 122
|
Sendt: 23 December 2015 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da rigtigt alt alle klasse A forstærkere lyder forskelligt, hvorfor skulle de dog ikke det?
De er jo ligeså forskellige i opbygning som et broget udvalg af klasse A/B forstærkere er!
Forskellen er jo bare hvor meget forspænding udgangstranserne får, og dermed hvor meget strøm som løber igennem udgangstrinet i "tomgang"..
Pr. definition lyder klasse A ikke bedre end klasse A/B, en klasse A/B forstærkere arbejder jo også i klasse A et stykke af vejen ellers ville der jo være
crossover forvrængning.
Det man kan sige er, at en klasse A forstærker (eller en som det oftes er tilfældet en klasse A/B forstærker med meget høj bias) bliver nødt til at være
dimensioneret til at kunne klare det store konstante strømtræk med deraf følgende store trafoer-køleareal-ladelytter og ikke mindst kraftige
udgangstranser ofte mange i parallel.
Ovenstående er grundbyggestenene til en god forstærker som skal drive virkelige højttalere og således har klasse A forstærkere opnået deres gode ry.
Dermed ikke være sagt at klasse A/B ikke kan lyde godt og man spare jo en hulens masse penge på el-regningen.
Moderne High-End klasse A/B forstærkere har jo typisk netop også kæmpe trafoer-ladelytter og masser af udgangstranser. Og en stor del af dem har
også et "arbejdspunkt" der betyder at de typisk afgiver 15-20% af deres udgangseffekt i klasse A.
|
Til top |
|
|
*allan* Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 122
|
Sendt: 23 December 2015 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte at skrive at jeg selv ville vælge klasse A
Begrundelse:
Ud af nok flere hundrede forstærkere som har være igennem mit anlæg, så har det i 90% af tilfældet været enten hel eller delvis klasse A
konstruktioner som har været her længst tid... Syntes man får mere af musikkens sjæl igennem og bedre ro og "inner detail"...
|
Til top |
|
|
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 545
|
Sendt: 23 December 2015 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu siger dit udsagn om forstærkerne ikke ret meget, det ville da være mere relevant at oplyse hvilke forstærkere der er tale om, så vi
måske kunne give lidt brugbar feedback til dig.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 23 December 2015 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kl.A - trin udvikler voldsom meget varme, som mange komponenter i nærheden af transistorer og kølelegemer over tid tager skade af. elektrolytkondensatorer livslængde er bl. a. en funktion af varmepåvirkningen. De er hermed også dyre i drift - sluger rigtig meget på EL-regningen.
Så service skal påregnes efter kortere tid end et A/B - trin. Alt andet lige.
Jeg ville vælge et velbygget og vellydende kl. A/B-trin - de findes skam i rå mængder.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3354
|
Sendt: 23 December 2015 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan har på glimrende vis gjort rede for forskellen mellem klasse A, AB og B. Hemmeligheden bag det at bygge en klasse A forstærker stammer tilbage fra transistorens barndom, hvor ingeniørernes opgave var at omstille sig fra rørenes klasse A opbygning og deraf følgende lyd og besværet med at styre transistorernes anderledes måde at fungere på. Ikke mindst deres deraf følgende Cross Over forvrængning, som det tydeligt hørbare bidrag. Dengang ville man designe de nye apparater til at bruge så lidt strøm som muligt, så Beolit'en ikke løb tør for batteri lige med det samme. I dag forsøger man sig klasse D af samme årsag. Så lille energiforbrug som muligt.
I den mellemliggende tid er der udviklet transistorer med langt bedre lineære egenskaber, som nemt lader sig styre uden at have klasse AB og B uheldige egenskaber fra år tilbage. Og så længe man ikke sparer på strømforsyningens egenskaber og kapacitet, mængden af transistorer - især udgangstransistorer - eller anvender dårlige print med for tynde baner er det muligt at fabrikere og erhverve sig en klasse A lydende klasse AB forstærker. Og lade den trække strøm efter lydstyrken.
|
Til top |
|
|
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
Sendt: 24 December 2015 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine PA forstærkere kører klasse A/B. (1000+W)
Ingen hørbar forvrængning kan høres på trods af 0dB volumen.
Vil vove at påstå, at klasse A forstærkere er spild af penge og strøm. Kun et "marketing" gimmick.
For kan absolut ikke høre forskel i lyden med et klasse A eller A/B forstærker. __________________ Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
|
Til top |
|
|
Bent Øre Forum Bruger

|
Sendt: 24 December 2015 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo... Selvfølgelig skal i vide hvad der er for to jeg overvejer... Det er..: Advance Acoustic Map 800 Og Jungson DA-200IA Hvis i kender dem..? Eller bare mærkerne generelt, ville det være dejligt med en bedømmelse... Er interesseret i om lyden er mørk-lys-neutral osv... Om de kan levere de berømte "Øksehug" osv... I skrivende stund er højtaler valget Snell E. Overvejer noget Dynaudio.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 24 December 2015 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bent - du bliver nødt til at høre forstærkerne før købet eller indstille dig på at købe begge og sælge det der efterfølgende ikke falder i smag. For hvem vil kunne vurdere lyden med din smagsreference?
Jeg har ikke hørt nogen af dem og jeg vil ikke kloge mig i valget. Jeg synes blot du skal læse linket her inden du vælger. Der er jo mange andre ting der betyder noget end blot klasse A eller AB. "Øksehuggene" du skriver og jeg tolker som forstærkerens evne til at bevare musikkens transienter og lydbilledets gennemsigtighed, kan ændre sig meget i de forudgående kredsløb inden signalet når klasse A udgangstrinnet.
|
Til top |
|
|
Bent Øre Forum Bruger

|
Sendt: 24 December 2015 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg vil selvfølgelig lytte... Bedst var vel at lytte til dem hjemme i min egen stue på mine egne højtalere osv.... Men ikke altid let når man køber brugt... Og det er heller ikke sikkert det bliver en af de to store kasser... Jeg er bare lidt vild med looket med de store VU-metre... Men det er dog lyden som skal bestemme mit valg... Overvejer også noget Hegel og andet "No nonsens" grej... Og tak til dig Kaj... for dit link.... Det fik mig til at grine.... Vil absolut ikke have k****e lyde i mit anlæg...
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 24 December 2015 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv haft en Accuphase P-260 med 30 watt klasse A og 130 watt klasse A/B. I samme periode/på samme tid. havde jeg andre klasse AB i
stuen. Den ene var Denon POA 3000Z samt POA 6600A.
Mange snakker om at klasse A primært er til mellemtone og diskant. Der hvor jeg i denne periode opfattede den største forskel var i bassen på Also
Sprach Zarathustra, hvor klasse A lød helt ensartet og flydende i bunde, var klasse A/B (også på Accuphasen i A/B mode) mere urolig, lød nærmest
som om niveauet gik lidt op og ned.
Nu bruger jeg klasse D, og her er bunden ligeså god som klasse A, men toppen kan halte lidt efter (kan = ikke alle klasse D halter)
Mao alle klasser kan lyde godt, men der er nu noget over klasse A stadigvæk
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 24 December 2015 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk - ingen forstærker kører i ren klasse B, der er altid mere eller minde klasse a drift - alt fra under 1 watt til 10 watt ses på klasse AB
forstærkere.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 24 December 2015 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
De nordmænd, de nordmænd.... .
VU metrene kan vi hurtigt blive enige om. "Øksehuggene" ikke mindst. Det kan en klasse AB levere når man gemmer sparekniven væk. Se her.
De få der har hørt den mener det er på kanten til at være "uvant for meget". Men man kan jo altid skære af den pølse som er for lang.
God Jul.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 24 December 2015 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der hvor kl.A kan gøre en forskel, er vel når man spiller musik ved lavere styrke end fuld hane.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 24 December 2015 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke, at der er lydforskel på en kvalitetsbygget KL. A/B forstærker og en klasse A - uden B - alene begrundet i princippet. Jeg forstår ganske enkelt ikke hypen - og mener, at det er et markedsføringstrick som så meget andet. De (kl. A) slider håbløst på komponenterne, som jeg tidligere har nævnt og er vanvittigt dyre i forbrug.
De forskelle, som folk mener, at de kan høre, tror jeg er psykiske (og det er vi altså alle i et vist omfang ofre for) - og så kommer vi vel næppe længere ned ad dén gade.
Målinger på begge forstærkerprincipper vil sandsynligvis afsløre tæt på nul i div. forvrængningstyper og ligeledes kan de fleste gode amps fremvise linealrette frekvenskurver fra infralyd til ultralyd og alle ligeledes voldsomme elektrolytbanker og overordentlig veldimensionerede trafoer. - Så er der vel kun crossoverforvrængningen at hænge sin hat på tilbage - og der er ikke nogen på en velbygget forstærker - uanset A - eller A/B-princippet. Højttalere forvrænger langt mere - og at mene, at man kan høre den sidste decimal i forvrængningen drukner fuldstændig i de mange %, som højttalere forvrænger.
At så folk mener at kunne høre forskelle minder mig om kabeldebatter - og der er jeg stået af. Øret husker dårligt og den tid, det tagerat spænde en ny forstærker på - trimme det hele - overstiger langt denne tid.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|