Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 07:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Klasse A? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 26 December 2015 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
nafollec skrev:
Det er en fin forklaring, men stadigvæk lyder ZAPsoluten bedre i klasse A end klasse ab, det må jo så
være fordi strømforsyningen bliver konstant jævnt belastet.

Ja, alle komponenter bliver jævnt og konstant belastet i klasse A mode. Transistorernes temperatur stabiliserer sig i et afgrænset
område, hvor de korrekt beregnet er mest lineære. Transistorer forandrer nemlig deres egenskaber, som funktion af temperaturen, som
Boydk er inde på. Nogle mere end andre.

Og så har jeg tidligere omtalt snyd med konstruktionerne. En klasse A forstærker (målt og kontrolleret) kan der ikke snydes med. Er
transformatoren for lille, ensretter, elektrolytter, transistorer, køleplader - ja, komponenter i det hele taget - underdimensioneret viser
det sig efter kort tid. Fra timer til dage. Klasse A betyder at alt arbejder for fuld skrue. Også når forstærkeren er tændt i tomgang. Man
kan omskrevet sige at den tester sin tekniske formåen konstant.

En klasse AB trækker strøm efter lydstyrken. Den er dimensioneret efter dette forhold og har du sådan en og sætter den til at gengive
frekvenser for fuld effekt konstant i nogle timer kan du konstatere hvor der er sparet og hvor en betydelig del af forskellen mellem
klasserne er. Vær parat med ildslukkeren, hvis ikke du er heldig at sikringerne springer først. P.s. Det er på eget ansvar!

Så er der nogle som vælger at dimensionere en klasse AB efter klasse A specifikationer og det er disse som skiller sig ud fra mængden.

Man kan vel sige, at en kl.A bliver koldere, jo højere og længere man spiller.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 December 2015 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Både modstande, transistorer og andre komponenter har store termiske udsving på deres værdier. Det betyder i praksis, at en klasse A/B forstærker
reelt har et program - og volumen-afhængigt kredsløb, hvorimod en klasse A forstærker er den samme uanset hvad og hvor højt den spiller - forudsat at
den ikke klipper. Jeg tror, at det er der forklaringen på den mere afslappede, rolige klasse A gengivelse (som andre også har beskrevet i tråden) ligger.
Og man kan reelt sige det samme om højtalere med høj følsomhed: Eftersom der afsættes mindre effekt som varme i delefilter og svingspole, vil man
opleve mindre termisk kompression. Måske er det ikke så mærkeligt, at mange netop finder kombinationen lasse A + effektive højtalere så
besnærende...

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Sendt: 26 December 2015 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
ABaudio skrev:
ramma skrev:
For mig er der ingen tvivl, klasse A lyder bedst hver gang
Men det har en pris, elregningen bliver stor. i mit tilfælde trækker mine forstærkere 800 watt kontinuerligt og bliver brandvarme, uanset
om jeg
spiller musik eller ej.
Det er helt ok, at nogen mener at gode A/B forstærkere kan gøre det samme uden samme effektbrug som klasse A.
Men den køber jeg altså ikke, så undskyld på forhånd til dem der har en anden holdning.

Du aner desværre intet om at dine forstærkere er Klasse A, du ved bare hvad fabrikanten siger...(for at sælge dig en vare)
Langt langt de fleste forstærkere, der bliver solgt som klasse A, har intet med Klasse A at gøre.... Men det er gratis at skrive, og kunder
kan bilde
Sig hvad som helst ind, bare de har læst det et eller andet sted.
Folk er naive, og tror på at en Klasse A forstærker er bedre.... Og derfor køber de sådan en....(de tror de køber sådan en, for i 9 ud af 10
tilfælde
har det intet med klasse A at gøre)..... Men verden vil bedrages.....:-)

Og det er helt rigtigt som Morten siger..... Langt de fleste forstærkere kører i Klasse A en del af vejen, Ala Pass.... Og går derefter over i
Klasse
Ab resten af vejen....(medmindre det er en single ended forstærker).

Allan

Så man kan gå ud fra, at single ended altid er klasse A?

Både ja og nej.....
Langt de fleste single ended forstærkere kører klassa A hele vejen....(udgangsrøret, eller transistoren er 100% on hele vejen).
Men i visse tilfælde hvor der sidder et sender Rør i udgangen...( de er beregnet til at kunne trække gitterstrøm).... Og at driveren kan afgive
En del effekt, går forstærkeren over i klasse Ab2 de sidste watt..... Gitter begynder at trække strøm.... Og her kan man ikke rigtig
Snakke om "ægte" klasse A.

Jeg har igennem mange år, målt på div. forstærkere.....(klart flest Rørforstærkere)..... Og jeg kan ikke huske en eneste såkaldte Klasse A
Forstærker der kunne afgive den klasse A effekt, som fabrikanten påstod at de kunne..... Men igen, papir er taknemmeligt.....:-)

Allan
Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 26 December 2015 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

En klasse A forstærker bliver vel lidt køligere jo højere der spilles over en given højttaler?? Men bortset fra dette, så havde jeg en Sugden A28, som var betegnet som en 20W KL.A forstærker. Det tror jeg bestemt ikke at den var. Fabrikanten opgav den vist til 10W i KL.A og 40W KL. B mener jeg. Men uanset hvad, så blev den meget varm på køleribberne som var udvendige og trafoen var slet ikke til at holde på. Men lyden var ganske god. Lidt ru og kantet diskant måske og en bas, der blev afskåret fra 50hz og ned med lytter i udgangen, men en dejlig dynamisk og levende lyd i det hele taget.

CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 30 Juli 2015
Sendt: 26 December 2015 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Bevensee skrev:
Både modstande, transistorer og andre komponenter har store termiske udsving på deres værdier. Det betyder i praksis, at
en klasse A/B forstærker
reelt har et program - og volumen-afhængigt kredsløb, hvorimod en klasse A forstærker er den samme uanset hvad og hvor højt den spiller -
forudsat at
den ikke klipper. Jeg tror, at det er der forklaringen på den mere afslappede, rolige klasse A gengivelse (som andre også har beskrevet i tråden)
ligger.
Og man kan reelt sige det samme om højtalere med høj følsomhed: Eftersom der afsættes mindre effekt som varme i delefilter og svingspole, vil
man
opleve mindre termisk kompression. Måske er det ikke så mærkeligt, at mange netop finder kombinationen lasse A + effektive højtalere så
besnærende...

Heldigt at tro kan flytte bjerge, for du har nemlig ikke ret i, at en klasse-A forstærker ikke ændrer temperatur under drift. Forskellen er bare, at
den bliver mindre varm, desto højere du skruer op, idet den kører med fuld effekt i tomgang, og leder en del af denne ud i højtaleren når den
spiller musik. Jo højere du spiller, desto mere effekt i højtaleren desto mindre varme i forstærkeren.
Når man snakker termisk kompression, så sker det i øvrigt i takt med musikken. Dvs at det ikke er den relativt langsomme opvarmning du
mærker i køleprofiler osv. Det er de hurtige temperatur-sving interne temperatur i specielt transistorer, i takt med musikken. Og her er der lige
så store udsving i klasse-A som i klasse AB.

Men igen. Tro kan flytte bjerge, og det nyder store dele af denne branche.

Vil du høre en forstærker med mindre temperatur-sving, skal du nok kigge på noget klasse-D
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 December 2015 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Gad vide om Bent Øre er kommet nærmere et valg. Om ikke andet så er vi da blevet præsenteret for en masse sjove "teorier"
om forstærker klasser.
Skal du også have nye kabler Bent

Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki

hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 December 2015 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Kl d spiller faktisk i dag lige så godt som kl a eller a/b   
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 26 December 2015 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Efter at have hold sin bøtte lukket et års tid, men dog stadig læst med herinde, må jeg erkende at det efterhånden er blevet umoderligt svært at sidde på sine hænder længere.

Hold da op en masse vås der er blevet lukket ud i denne tråd - ingen nævnt, ingen glemt

Det værste er sgu' at læse nogen skrive "....(udgangsrøret, eller transistoren er 100% on hele vejen)."

Javel ja - og man mener at vide noget om det ??

Goshhhhhh

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 December 2015 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Endelig nogen, der tør sige fra.
Har meldt mig ud af denne tråd, da den er blevet overtaget af, ja undskyld, en masse vrøvlehoveder, der ikke har skyggen af begreb om, hvad de taler om. Stakkels trådstarter. Forvirringen er total.

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Sendt: 26 December 2015 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Efter at have hold sin bøtte lukket et års tid, men dog stadig læst med herinde, må jeg erkende at det efterhånden er
blevet umoderligt svært at sidde på sine hænder længere.

Hold da op en masse vås der er blevet lukket ud i denne tråd - ingen nævnt, ingen glemt

Det værste er sgu' at læse nogen skrive "....(udgangsrøret, eller transistoren er 100% on hele vejen)."

Goshhhhhh

Jan, du ved udemærket godt hvad jeg men er med " on hele tiden".....Absolut ikke den rette term, nej..... Men for at på en eller
Anden måde at gøre det lidt forståligt.
Men nævn da gerne lige alt den "vås"..... Ting skal skæres lidt ud i pap herinde, for at gøre sig forståelig.... Uanset om du bryder dig om det
Eller ej.

Mvh
Allan
Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Sendt: 26 December 2015 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Endelig nogen, der tør sige fra.Har meldt mig ud af denne tråd, da den er blevet overtaget af, ja undskyld, en masse
vrøvlehoveder, der ikke har skyggen af begreb om, hvad de taler om. Stakkels trådstarter. Forvirringen er total.

Sgu ikke OK, at kalde andre debatører for vrøvlehoveder, ligger man inde med faktuel viden, må man komme frem med det.
I stedet for at kalde folk navne, fordi man er uenig...

Mvh
Allan

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 26 December 2015 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:
Jan, du ved udemærket godt hvad jeg men er med " on hele tiden".....Absolut ikke den rette term, nej..... Men for at på en eller Anden måde at gøre det lidt forståligt.
Men nævn da gerne lige alt den "vås"..... Ting skal skæres lidt ud i pap herinde, for at gøre sig forståelig.... Uanset om du bryder dig om det Eller ej.

Ja Allan - *jeg* er rimeligt klar på hvad du mente med det du skrev, og det er ikke dig personligt der skal angribes på nogen måde.

Men - når det så er sagt - er det skræmmende så mange der lader til at have mere travlt med at se sig selv "på tryk" - end lige at slå bakken i og se hvad de i grunden skriver - og igen ingen nævnt ingen glemt.

flertallet at læserne aner jo i virkeligheden ikke en skid om den tekniske side af sagen, og plapler bare løs, og får desværre bare tingene til at lyde endnu dummere

"Dvs. at den effekt som sendes til højtaleren ikke bliver brændt af i udgangstransistorene. "

Perlehønselogik ??

"Forstærkere der ikke fungerer i kl-a, skal ved store udladninger i musikken, først have "samlet" kræfterne (strøm) før de kan levere varerne, med kl-a er der konstant fuld power til rådighed.
(meget forenklet) "

Først have samlet kræfterne ???

Herrejemini noget ammestuekagleri

Hvorfor i alverden har Gige ikke forlængst pelset denne tråd ?    - jeg aner det ikke, men kan dælme huske engang man ikke brød sig om at "vi" blev for tekniske - denne omgang vås, fremmer godtnok ikke tingene, endsige forståelsen.

Det var så mit sidste pip -   God Baghjul til alle -   jeg fletter næbb...........

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 December 2015 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

CubeLTD: Jeg synes ikke et er helt i orden, at du begynder med en "tro kan flytte bjerge" argumentation imod mit indlæg. Vil du da påstå, at
temperaturen er mindre konstant i en klasse A end i en klasse A/B forstærker? Hvis du - hvad jeg antager du er - er enig med mig i at end klasse A
forstærker har mindre temperaturudsving end en klasse A/B forstærker, så må du også være enig i at en klasse A forstærkers komonenter har mindre
udsving pga. temperaturændringer end end klasse A/B, og at forstærkerkredsløbet derfor - i mangel af bedre ord - er mere konstant. Og det er faktisk
det samme, der sker i en højtaler, hvor specielt modstande (herunder svingspolemodstand) ændrer værdi med temperatur, og dermed også i takt med
musikkens dynamik. Så selvom tro kan flytte bjerge, så mener jeg at min argumentation holder.

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Sendt: 26 December 2015 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
ABaudio skrev:
Jan, du ved udemærket godt hvad jeg men er med " on hele tiden".....Absolut ikke den rette term,
nej..... Men for at på en eller Anden måde at gøre det lidt forståligt.
Men nævn da gerne lige alt den "vås"..... Ting skal skæres lidt ud i pap herinde, for at gøre sig forståelig.... Uanset om du bryder dig om det Eller
ej.

Ja Allan - *jeg* er rimeligt klar på hvad du mente med det du skrev, og det er ikke dig personligt der skal angribes på nogen måde.

Men - når det så er sagt - er det skræmmende så mange der lader til at have mere travlt med at se sig selv "på tryk" - end lige at slå bakken i
og se hvad de i grunden skriver - og igen ingen nævnt ingen glemt.

flertallet at læserne aner jo i virkeligheden ikke en skid om den tekniske side af sagen, og plapler bare løs, og får desværre bare tingene til at
lyde endnu dummere

"Dvs. at den effekt som sendes til højtaleren ikke bliver brændt af i udgangstransistorene. "

Perlehønselogik ??

"Forstærkere der ikke fungerer i kl-a, skal ved store udladninger i musikken, først have "samlet" kræfterne (strøm) før de kan levere varerne,
med kl-a er der konstant fuld power til rådighed.
(meget forenklet) "

Først have samlet kræfterne ???

Herrejemini noget ammestuekagleri

Hvorfor i alverden har Gige ikke forlængst pelset denne tråd ?    - jeg aner det ikke, men kan dælme huske engang man ikke brød sig om at "vi"
blev for tekniske - denne omgang vås, fremmer godtnok ikke tingene, endsige forståelsen.

Det var så mit sidste pip -   God Baghjul til alle -   jeg fletter næbb...........

Jan,
Jeg gir dig 100% ret i hvad du skriver her.... MEN, det er et internet Debat forum. og alle har ret til at ytre sig.... Og sådan er det bare idag.
Moderne tider.... Da jeg var barn, lærte jeg at man ikke skulle ytre sig om noget man ikke har forstand på......(ja, jeg er gammel..:-)
Men sådan er det bare ikke idag..... Alle skriver om alt....

Mvh
Allan

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 December 2015 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:
jan_stevns skrev:
Efter at have hold sin bøtte lukket et års tid, men dog stadig læst med herinde, må jeg
erkende at det efterhånden er
blevet umoderligt svært at sidde på sine hænder længere.

Goshhhhhh

Jan, du ved udemærket godt hvad jeg men er med " on hele tiden".....Absolut ikke den rette term, nej..... Men for at på en eller
Anden måde at gøre det lidt forståligt.
Men nævn da gerne lige alt den "vås"..... Ting skal skæres lidt ud i pap herinde, for at gøre sig forståelig.... Uanset om du bryder dig om
det
Eller ej.

Mvh
Allan

Jeg synes næsten aldrig tingene bliver skåret ud i pap herinde. Og det er en skam. Når der sidder nogen herinde med en faglig baggrund
indenfor elektronik, tror jeg det går hen over hovedet på de fleste. Det bliver tit indforstået, og så synes jeg det kn være svært at finde
hoved eller hale i.
Jeg kan godt læse at " Ved arbejdspunktet i klasse A leder transistoren i alle 360 grader af inputsignalet. Så man kan vel godt sige at
transistoren altid er on i klasse A.
Men det kunne være rart hvis du/i med en faglig baggrund, kunne skære det lidt mere ud i pap for os uindvidede.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Bent Øre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2015
Lokalitet: Fyn Nord
Sendt: 26 December 2015 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

miki skrev:
Gad vide om Bent Øre er kommet nærmere et valg. Om ikke andet så er vi da blevet præsenteret for en masse sjove "teorier"
om forstærker klasser.
Skal du også have nye kabler Bent

Jeg morer mig nu ganske godt med alle de kommentar som kommer her.. Nej valget træffes først efter nytår.. Og nok ikke så meget på alle de tekniske vurderinger , men mere på mine øre...     Største problem bliver måske at begge skal lyttes til på sælgers anlæg... Og hvis sælger nu har nogle super gode/dyre højtalere og andet godt grej.... Hvordan lyder forstærkeren så hjemme på mit middelmådige anlæg....?    Ja det må tiden jo vise.... Begge forstærkere sælges med Balancerede kabler... Ikke højtaler kabler...    Jeg kunne da godt være fristet af Klasse A, da jeg bor i et utæt hus... Så lidt ekstra varme er da velkommen... Især hvis det også giver bedre lyd... Men det må tiden vise... Men bliv endelig ved med at komme med indlæg... Det er god underholdning...
Til top Vis Bent Øre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent Øre

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 December 2015 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Ja denne tråd er på høj plan eller nedre plan men prøv engang og læs JAN STEVNS repost det ser jo ikke ud til at der er nogen der ved en
sk..? om vad de taler om, det er sgu trist for trådstarter.1966
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 December 2015 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Tja, jeg morer mig nu ikke så meget, men et bette smil kan da komme i mundvigene... Men dejligt at du skal ud og høre dem begge her i det nye år. Det er nu en del år siden jeg satte mig ind i betegnelsen Klasse A, så har været i garagen og læse lidt i de ældre blade, og surfet lidt på nettet... Kan huske min interesse startede da jeg første gang stiftede bekendtskab med Luxman M-05, og undrede mig over denne Klasse A... Ja, en ægte klasse A forstærker varmer, derfor er der ofte stort areal med køleribber måske ventilatorer, så varmen kan komme væk. Alle komponenterne skal kunne klare denne varmepåvirkning, og det har også sin indvirkning på prisen. Hvad kan dette Klasse A så...? Køre med konstant effektforbrug, og skulle derfor også have høj signalkvalitet, hvorimod en klasse B/AB er effekten proportionalt med effektforbruget... Derfor er det også typisk at mange AB forstærkere kører med rent klasse A signal ved lav volumen og først ved højt niveau glider over til klasse B/AB... Det betyder også at masser af den
energi der er i en Klasse A forsvinder som varme og ikke som signal til højttalerne... Men fordelen er det som mange kalder "headroom"... Men dette kan også opnås ved klasse AB, Her skal der konstrueres ud fra at minimere crossover støj, og det gør de fleste i dag... Men som skrevet tidligere er der fordele/ulemper ved de forskellige principper, og her er det stadig dine ører der skal råde og regere... Og ja, en Luxman M-05 er en ægte klasse A konstrueret til netop de store varmemængder, og nej, det er ikke forbundet med astronomiske værkstedsregninger for at have sådan en forstærker indenfor sine vægge, jeg har den ikke selv, men en kollega har haft 2 af slagsen, dog nu kun en, og han har aldrig haft problemer med sin/e... Vistnok kun udskiftning af 1 pære...
God baghjul til alle.
Mvh
Birger
Skulle lige have denne fætter med
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 December 2015 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Hvis man som læser i tråden er helt på bar bund og de engelske kundskaber er rimelige, så kan dette site, være et godt sted at starte:

http://www.electronics-tutorials.ws/amplifier/amp_5.html

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 December 2015 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hvis man taler om klasse A forstærkere - så dækker dette i princippet grundlæggende over to forskellige forstærker kontruktioner en klasse AB, som kører med en (for en AB forstærker) meget høj bias og en ren kasse A forstærker, hvor du har en konstantstrøms generator på den ene side, som angiver den maksimale udgangs strøm, som kan sendes genne højtaleren. En AB forstærker kører klasse A, næsten op til bias strømmen og AB resten af vejen. Fordelen ved at vælge en AB konstruktion med høj AB biasing, er at denne forstærker type ikke er begrænset i
den maksimale strøm forstærkeren kan levere. En ulempe ved AB forstærkere er at, udgangstrinet kan gå i negative bias, hvis udgangsstrømmen (og emittermodstandens spændingsfald) bevirker at udgangstransistorene i den ene halvperiode bliver negativt forspændt. Jeg mener at det var Mark Levinsson, som lavede constant biasing, som netop bevirkede at udgangstranssistorene opretholdt deres bias - men, der har sikkert været flere forskellige versioner af dette koncept.

Personligt så kan jeg pt bedst lide en klasse AB med en høj biasing - men, det er smag og behag og meget afhængig af konstruktionen.

Perlehønselogik eller ej - It's all about the music.
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes