Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 11:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Luxman L590AX (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 December 2015 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Halløjsa

Skal lige høre, om nogen herinde har lyttet til en Luxman L590AX, og evt den nye mkII?
Går lidt og overvejer sådan en bandit, men er i tvivl om hvor langt de 2x30 watt rækker?
Har nogle 2-vejs standerhøjttalere som er lidt tørstige

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 December 2015 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

To spørgsmål:

1) Hvad er dine højtleres følsomhed og impedans?

2) hvad er afstanden fra højtaleren til din lytteposition?

- Hvis du sende svarene kan jeg regne dit max lydtryk ud, og så kan du vurdere om det er højt nok for dig.

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2015 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Raidho opgiver ikke følsomhed på deres højttalere!
Men modellen er ret tæt på C1.1, så nok den man skal gå efter

Raidho C1.1
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2015 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hov, jamen har ca 3 m til hver højttaler

steen c
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2015
Sendt: 28 December 2015 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

C1.1 Hvis de er tæt på dem så tro jeg ikke at de 30 w er nok.
accuphase e 470 eller accuphase e 370 .
hvis du ville ting på noget andet :
Til top Vis steen c's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steen c

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 December 2015 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Den har jeg ikke set før. Respekt til en højtaler for Pandrup! De skriver mere end 50 watt, dog gode oplevelser med mindre
rørslæder?....så det kommer vel an på, hvor højt du spiller.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2015 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Det er jo netop det som er svært! For spiller jo ikke mega-højt hele tiden, men når man gør, vil man jo osse gerne kunne høre der er kontrol!
Og synes egentlig jeg kan fyre okay op for min nuværende 2x100 watt ML, de kan sgu klare nogle tæsk de små enheder

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2015 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke umiddelbar se, hvad deres følsomhed er. Hvis vi antager at den ligger omkrng 87 dB (1 W, 1 m), hvilket er ca middel for små tovejs, så kan man estimere lydtryk i lyttepositionen sådan:

Effekt i 6 Ohm antages at være 1,5 * effekt i 8 Ohm, dvs. 45 W.

Følsomhed i 3 meters afstand for én højtaler er ca 87dB - 9 dB = 75 dB/W

Hertil kan du lægge 4 dB for stereo (ikke 6dB, da højre og venste kanal ikke har samme information), dvs 79 dB.

45 W = 2^(5,5), dvs 5,5 fordoblinger af effekt. Hver effektfordobling resulterer i 3 dB øget lydniveau, så mx lydniveau er ca 79 + 5,5*3 = 79+16,5 = 95,5 dB.

Her har vi antaget, at din forstærker øger effekten lineært fra 8 til 6 Ohm belastning, men da den ifølge Luxman fordobler effekten fra 8 til 4 Ohm er det sikkert helt ok. En anden og vigtigere antagelse er omkring højtalernes følsomhed. Den kan meget vel være et par dB lavere, og så begynder det altså at knibe lidt. Det afhænger selvfølgelig meget af hvilken type musik du hører, men hvis du hører andet end  kammermusik og akustisk jazz, så vil mindre end 100 dB max lydtryk måske virke lidt blodfattigt i længden. 

Jeg ville nok se mig om efter en forstærker på mindst 200 W i 6 Ohm til de højtalere og den lytteafstand. Det vil (igen, hvis vi antager at deres følsomhed er på 87 dB) give dig en øvre grænse på omkring 103 dB.

Måske kan du få Raidho til at oplyse dig om følsomheden på dine højtalere. Så kan du gentage min beregning med den rigtige værdi.

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2015 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Nedenstående indlæg er rettet for en regnefejl...

Jeg kan ikke umiddelbar se, hvad deres følsomhed er. Hvis vi antager at den ligger omkrng 87 dB (1 W, 1 m), hvilket er ca middel for små tovejs, så kan man estimere lydtryk i lyttepositionen sådan:

Effekt i 6 Ohm antages at være 1,5 * effekt i 8 Ohm, dvs. 45 W.

Følsomhed i 3 meters afstand for én højtaler er ca 87dB - 9 dB = 78 dB/W

Hertil kan du lægge 4 dB for stereo (ikke 6dB, da højre og venste kanal ikke har samme information), dvs 82 dB.

45 W = 2^(5,5), dvs 5,5 fordoblinger af effekt. Hver effektfordobling resulterer i 3 dB øget lydniveau, så mx lydniveau er ca 82 + 5,5*3 = 82+16,5 = 98,5 dB.

Her har vi antaget, at din forstærker øger effekten lineært fra 8 til 6 Ohm belastning, men da den ifølge Luxman fordobler effekten fra 8 til 4 Ohm er det sikkert helt ok. En anden og vigtigere antagelse er omkring højtalernes følsomhed. Den kan meget vel være et par dB lavere, og så begynder det altså at knibe lidt. Det afhænger selvfølgelig meget af hvilken type musik du hører, men hvis du hører andet end  kammermusik og akustisk jazz, så vil mindre end 100 dB max lydtryk måske virke lidt blodfattigt i længden. 

Jeg ville nok se mig om efter en forstærker på mindst 100 W i 6 Ohm til de højtalere og den lytteafstand. Det vil (igen, hvis vi antager at deres følsomhed er på 87 dB) give dig en øvre grænse på omkring 103 dB.

Måske kan du få Raidho til at oplyse dig om følsomheden på dine højtalere. Så kan du gentage min beregning med den rigtige værdi.

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2015 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, at den Luxman kan trække det meste på marked. Måske ikke til PA niveau, men hvem har brug for det? Hvis dit lytterum
ikke er for stort, tror jeg ikke at du vil opleve nogle problemer med lydniveauet. Med det penge du i forvejen har kastet i de ikke
helt billige højtalere og en ML, så sætter du vel også baren højt. Og Luxén kan vel sælges igen uden den store afskrivning. Der er
nu noget over de store kasser fra en svunden tid.....

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 December 2015 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

En fordobling af effekten svarer til 6dB akustisk, som igen svarer til at lydniveauet er blevet fordoblet. De 3dB er en fordobling af effekten. Derfor
ser beregningen ud på denne måde (når vi laver en akustisk beregning):
45 W = 2^(5,5), dvs 5,5 fordoblinger af effekt. Hver effektfordobling resulterer i 6 dB øget lydniveau, så mx lydniveau er ca 82 + 5,5*6 = 82+33 =
115dB. Er de 45W spids effekt, så er din RMS væsentligt lavere - hvilket resulterer en lavere SPL, lidt afhængigt af forstærkeren og musikkens
dynamikområde.

Det er den teoretiske SPL, som de kan leverer - det afhænger naturligtvis meget rummet du spiller i og forstærkeren selv.
Hvis de 2x30W er spidseffekten, som forstærkeren kan levere - så er den fin nok til baggrudsmusik, og et rimeligt lytte niveau, lidt afhængigt af
musiksmag og rumstørrelsen.
Hvis du er blandt os, som godt kan lide at spille "lidt" højt - så kommer de 2x30W hurtigt til kort - og så er pengene bestemt givet bedre ud til en
stører amp. Som Bevensee rigtigt siger, så er en forstærker i størrelsen 100-150W mere passende. Det er vigtigere at forstærkeren er for stor end
for lille
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2015 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene allesammen, altid rart med lidt ekstra info.......
Har fået tilbudt og låne Luxman'en en dag, og det kunne jo være ret interessant
Men ja, ellers tænker jeg nok faktisk osse, at jeg ikke skal have svagere forstærker end nu, de vil gerne have lidt og leve af

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Sendt: 29 December 2015 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

dumbo skrev:
Tak for svarene allesammen, altid rart med lidt ekstra info.......
Har fået tilbudt og låne Luxman'en en dag, og det kunne jo være ret interessant
Men ja, ellers tænker jeg nok faktisk osse, at jeg ikke skal have svagere forstærker end nu, de vil gerne have lidt og leve af

Fedt Tag og lån den - og se efter om den kan opfylde dit behov, det er jo det vigtigste   

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2015 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Weezer skrev:
En fordobling af effekten svarer til 6dB akustisk, som igen svarer til at lydniveauet er blevet fordoblet. De 3dB er en fordobling af effekten. Derfor
ser beregningen ud på denne måde (når vi laver en akustisk beregning):
45 W = 2^(5,5), dvs 5,5 fordoblinger af effekt. Hver effektfordobling resulterer i 6 dB øget lydniveau, så mx lydniveau er ca 82 + 5,5*6 = 82+33 =
115dB. Er de 45W spids effekt, så er din RMS væsentligt lavere - hvilket resulterer en lavere SPL, lidt afhængigt af forstærkeren og musikkens
dynamikområde.

Det er den teoretiske SPL, som de kan leverer - det afhænger naturligtvis meget rummet du spiller i og forstærkeren selv.
Hvis de 2x30W er spidseffekten, som forstærkeren kan levere - så er den fin nok til baggrudsmusik, og et rimeligt lytte niveau, lidt afhængigt af
musiksmag og rumstørrelsen.
Hvis du er blandt os, som godt kan lide at spille "lidt" højt - så kommer de 2x30W hurtigt til kort - og så er pengene bestemt givet bedre ud til en
stører amp. Som Bevensee rigtigt siger, så er en forstærker i størrelsen 100-150W mere passende. Det er vigtigere at forstærkeren er for stor end
for lille

eklager, Weeser, men jeg har ret. Se mere uddybende forklaring her: http://geoffthegreygeek.com/amplifier-power/

- Men i øvrigt fedt at trådstarter kan låne forstærkeren! Det reducerer jo vores teoretisk overvejelser til irrelevant vrøvl

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Sendt: 29 December 2015 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Ja, det gør det noget nemmere at trådstarter kan låne forstærkeren - Det kan tit gøre en afgørende forskel og tit så kan forstærkerne levere lidt
mere end de er opgivet til

Jeg tjekker li din link i morgen - jeg vil godt indrømme at jeg ik har regnet dine beregninger efter, det så bare ud til at du havde fået byttet rundt på
effekt og SPL. Ellers - så er vi bestemt enige om forstærker størrelsen, selv om det sagtens kan være at trådstarter har nok i den effekt, som
forstærkeren kan levere

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Sendt: 30 December 2015 kl. 06:43 | IP-adresse registreret  

Bevensee skrev:

Beklager, Weeser, men jeg har ret. Se mere uddybende forklaring her: http://geoffthegreygeek.com/amplifier-power/- Men i øvrigt fedt at
trådstarter kan låne forstærkeren! Det reducerer jo vores teoretisk overvejelser til irrelevant vrøvl

Ja, du har sku ret Bevensee Det er sku mig der har f**ket op i beregningen, det er de 3dB som der skal regnes med - og ikke de 6dB,
som jeg skrev
Iøvrigt en god link du giver

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2015 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Rart at se at i erkender at i vrøvler!......det er der meget af i verden, især denne. Også selvom man har ret. Musik og hifi ER andet
end teknik.....

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2015 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Gekkofinger skrev:
Rart at se at i erkender at i vrøvler!......det er der meget af i verden, især denne. Også selvom man har ret. Musik
og hifi ER andet
end teknik.....

Point taken

- Selvom jeg nu vil holde fast i at selvom der er mange ting i vores lille tossede hobby, der er svært at forklare med målinger og teori, så
skader det ikke at sarte med nogen teoretisk overvejelser.

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Nå, selvfølgelig kan man ikke altid regne med tests, men har fundet en god test af den nye mkII:
Luxman L590AX mkII

Da de testede forgængeren var det på et sæt Dynaudio Confidence C1, og de har da en følsomhed på kun 85 dB! Så er sgu lidt spændt på, engang og
få lyttet lidt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes