Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 13:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: To forstærkere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
joachimH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 December 2015 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hej,
min forstærker Denon DRA-565RD (2x65w 8 ohm) kan ikke trække mine 2 cerwin vega CLSC-15 uden forvrængning når der spilles højt.

Jeg har også en Sony STR-DE335 (2x100w 8 ohm) stående, som jeg tænker må kunne bruges til at øge effekten af signalet fra Denon'en, hvis de
forbindes rigtigt. Jeg har prøvet at forbinde "pre-out" stikket på Denon'en med phono-stik til Sony'ens CD-indgang, og derfra til højttalerne. Men så vidt
jeg forstår er "pre-out" udgangen et ikke-forstærket signal, og derved får jeg vel totalt set bare effekten af Sony'en. Korrekt?

Er der nogen måde at forbinde de to forstærkere på, som forøger den samlede effekt (helst uden ekstra hardware), så jeg kan få noget mere røv i cervin
vegaerne? Formålet er alene at spille megahøjt til ungdomsfest en gang i mellem - til daglig er jeg fint tilfreds med Denon'en alene. Jeg har læst om bro-
kobling og bi-amp, men jeg forstår ærlig talt ikke hvad det betyder i praksis for mit setup.

Mvh Joachim

http://www.hifiengine.com/manual_library/denon/dra-565rd.sht ml
http://www.hifiengine.com/manual_library/sony/str-de335.shtm l
Til top Vis joachimH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af joachimH

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 31 December 2015 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

NEJ!

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Sendt: 31 December 2015 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Af hvad jeg kan se, så er der kun et enkelt sæt højtaler terminaler bag dine højtalere. Så i bund og grund har du brug for en effektforstærker eller 2, hvis du ønsker at erklære hellig krig mod din nabo.

I teorien kunne du godt, lave et setup hvor din sony drev den ene højtaler, og Denon'en drev den anden. Men det bliver kort sagt noget rod, da de 2 højtalere jo ikke vil lyde ens, når de ikke bliver trukket af den samme forstærker.

Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

tctla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 December 2015 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Når du brokobler en stereo-forstærker, bliver det til en monoforstærker, men med 4 x den normale effekt.
(Hvis strømforsyning og udgangstrin klarer det, hvilket de sjældent gør!)
Altså må du ha' 2 ens forstærkere, der begge kan brokobles, for stadig at spille stereo.
Glem alt om DET med de forstærkere, du har nu.

Hvis du er i den situation, at høj volume betyder mere end kvalitet, hvilket sikkert er tilfældet ved en 'ungdomsfest', så køb en
professionel udgangs forstærker til scenebrug. De har en allerhelv..es stor udgangs effekt til meget lav pris.
Det ku' for eksempel være en Behringer iNuke NU1000 på 1000W i brokoblet tilstand (2 x 300W/4-Ohm). til under kr. 1200 hos
Thomann. Husk at købe 2, hvis du virkelig går efter 1000Watt.
Noget arg skrammel, men det er jo efterhånden det eneste, der efterspørges af forbrugerne. Kvalitet koster stadig, så det er
helt yt !
(OK, den bemærkning vil nok gi' nogle ...ELLER måske )
Til top Vis tctla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tctla

joachimH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2016 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres tydelige svar!
Hver ting til sin tid, og ja, til dette formål skal det være højt, hellere end kvalitet. Jeg er ude efter så meget kapow effekt for kronerne som muligt :-)
Jeg kan godt se at jeg må gå efter en effektforstærker.

Umiddelbart vil en enkelt Behringer iNuke på 2x150W 8Ω vel ikke give vildt højere lyd end den Sony jeg allerede har stående på 2x100W 8Ω, som jeg
forstår det. Jeg vil helst ikke anskaffe to, det er trods alt stadig ikke et PA-anlæg jeg bygger.

Jeg har fundet en brugt QSC USA 850, 2x240W8Ω, til ca 1200kr. Er det ikke et ok køb, forudsat selvfølgelig at den virker osv.?
http://www.hifiengine.com/manual_library/qsc/usa-850.shtml

Jeg antager at det vil fungere ok at forbinde Denon'ens preout til effektforstærkerens indgang, i dette tilfælde med et "phono-til-jackstik" kabel.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Januar 2016 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

hej jeg vil kigge på denne har

den skal nok får dine højtaler til at svede

http://www.thomann.de/dk/t-amp_ta2400.htm

de 650 w ikke er nok, så køb to og få 2000 i steder for.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Januar 2016 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

tctla skrev:
Når du brokobler en stereo-forstærker, bliver det til en monoforstærker, men med 4 x den normale effekt.

Forkert ! - i heldigste fald - den dobbelte effekt og ikke en radisse mere

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Januar 2016 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Når man brokobler en forstærker fordobler man spændingssvinget over højttaleren. er vi enige så langt? Effekten beregnes ved spændingen i anden divideret med belastningen. Den perfekte forstærker vil dermed firedoble effekten.

I virkelighedens verden kan man bruge effektopgivelsen ved 8 ohm og 4 ohm. Tag effekten ved 4 ohm og gang den med to. De to udgangstrin "deler" en 8 ohms højttaler mellem sig. Eksempel en forstærker med en effekt på 100W/8 ohm og 160W/4 ohm vil brokoblet yde 320W/8 ohm.

Hvordan stemmer det med dine oplysninger?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

joachimH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2016 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Hej igen,
tak for forslaget om t.amp ta2400. Jeg vil helst ikke risikere at smadre højttalerne (angivet til 400w 8ohm) når sønnike og venner drejer knappen helt i
bund, så jeg tror at t.amp e800 burde være nok (350W 8ohm).
http://www.thomann.de/dk/the_tamp_e800.htm
Den står til knap 1300kr, så bliver det vist ikke billigere - ikke engang på dba...

t.amp'en tager imod både XLR og jack stik. Gør det nogen forskel om jeg fører signalet fra Denon'ens preout (phono/rca stik) til XLR indgangen eller til
Jack indgangen på t.amp'en? Bare fordi det jo kræver forskellige adapterkabler...

Jeg kommer ikke til at brokoble, uanset om det fordobler eller firedobler effekten, da jeg ikke ønsker yderligere to forstærkere :-)
Tak

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Januar 2016 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Du skal mest optimalt bruge RCA til Jack.

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Sendt: 01 Januar 2016 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

joachimH skrev:

Jeg har fundet en brugt QSC USA 850, 2x240W8Ω, til ca 1200kr. Er det ikke et ok køb, forudsat selvfølgelig at den virker osv.?

Li som en side note: QSC's USA serie var deres low cost serie en gang i 90'erne. Det er bestemt ikke den bedste forstærker QSC har lavet, og det er
også mit indtryk at de er rimeligt seje at få rykket nogle watt ud af, hvis de også skulle sige noget rigtigt i bunden. Samtidigt lyder de lidt
grovkornet. QSC's pro serier har jeg prøvet nogle gange - og de virker fedt (selvom det ikke er HiFi amps)
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
..... Hvordan stemmer det med dine oplysninger?

Utroligt dårligt - jeg har ikke set en eneste der kan firdoble sin effekt på den måde du beskriver

Og til nyoprettede brugere som Poul Kj (Bruger siden: 01 Januar 2016)

Spar de private beskeder som den du sendte - citat :

"Det er altså hverken pænt eller smart at skrive "forkert" og med udråbstegn efter, når det slet ikke er rigtigt det du skriver.
Brokobling giver præcis det resultat som Kaj skriver og aldrig som du skriver med mindre det er en yderst sløv Technics forstærker.
Det du skriver er mere vildledende end vejledende.
Måske skal man i nogle situationer undlade at kommentere på et indlæg "

Måske skulle du bare deltage i debatten i stedet for at gemme dig i hækken ?

Pænt eller smart - tjaehhh   , hvis man er en sart mimose, har du nok ret , jeg tror da tcla er mand nok til selv at kommentere.

Poul Kj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2016
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Nu holdte jeg det pænt i privatbesked (som er strafbart at poste offentligt)(screenshot taget)
Der er ikke tale om en 4 dobling andet end i teorien men derimod den dobbelte effekt af 4 ohms effekten som Kaj skriver.
Det dobbelte af 4 ohms effekten klarer de fleste forstærkere brokoblet og gør de ikke det er de nogle sølle slatne forstærkere

Jeg gemmer mig ikke men ville hellere give en privatbesked end begynde at diskutere det her i tråden.
Til top Vis Poul Kj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul Kj

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Min kommentar (forkert !) var rettet til tcla , og ikke andre - da det er en "overtro" jeg ser og hører ganske ofte

Den er sådan set også baseret på praktisk erfaring med diverse forstærkere gennem årene , så jeg mener at have rimeligt grundlag for min udtalelse. At KAJ ikke er enig med mig, tager jeg ganske roligt - jeg kender nok også alle teorierne, men også praksis, og disse ting er ikke ubetinget samstemmende.

Jeg synes da du skal blive ved med at deltage her, at VI 2 ikke er enige om tingene må da være hvad det er - er du uenig så modsig mig dog :)

Poul Kj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2016
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Det jeg hæfter mig ved er at du skriver "Det dobbelte og ikke en radise mere"
Og det er noget pjat for så skal en forstærker ikke yde mere i 4 ohm end 8 ohm
Kan forstærkeren trække et sæt 4 ohms højttalere kan den bestemt også trække en 8 ohm i brokobling da det er præcis samme belastning.
Læs effekt eksemplet som Kaj skrev, det sidder lige i øjet
Til top Vis Poul Kj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul Kj

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Poul Kj skrev:

Det jeg hæfter mig ved er at du skriver "Det dobbelte og ikke en radise mere"
Og det er noget pjat for så skal en forstærker ikke yde mere i 4 ohm end 8 ohm

Nu har jeg vist ikke påstået at en forstærker ikke giver mere effekt i 4Ohms belastning, end den kan i 8 Ohm

Poul Kj skrev:

Kan forstærkeren trække et sæt 4 ohms højttalere kan den bestemt også trække en 8 ohm i brokobling da det er præcis samme belastning.

At den kan trække en 8 Ohm i brokoblet tilstand er jo temmeligt retorisk spørgsmål , de fleste der brokobler deres forstærkere bruger jo den samme højttaler - og hvis den er en typisk 4 Ohms - kan fanden blive løs i laksegade.

Min effektbørgelegetøj er en ret typisk PA satan - hvor der ikke er sparet på transistorer eller strømforsyning - den 4dobler sågu ikke sin effekt i brokoblet stand.

og dens data passede temmeligt præcist ................

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har rettet lidt i indlæggene, da der gik lidt personlig fnidder i tråden...

Til Poul Kj: Som ny bruger skulle du måske lige kigge retningslinjerne igennem:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3897

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

At den kan trække en 8 Ohm i brokoblet tilstand er jo temmeligt retorisk spørgsmål , de fleste der brokobler deres forstærkere bruger jo den samme højttaler - og hvis den er en typisk 4 Ohms - kan fanden blive løs i laksegade.

Min effektbørgelegetøj er en ret typisk PA satan - hvor der ikke er sparet på transistorer eller strømforsyning - den 4dobler sågu ikke sin effekt i brokoblet stand.

og dens data passede temmeligt præcist ................

Fra 240 watt i 8 ohm, til 900 watt, er da vist med lidt go' mening, en 4-dobling?

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Kurt P skrev:

Fra 240 watt i 8 ohm, til 900 watt, er da vist med lidt go' mening, en 4-dobling?

Så skal meningen jo også være god ;)   

fra 2 gange 240watt - til 900watt er da ikke "næsten" 4 gange vel ??

Min krøllede hjerne kan godt regne - 2 x 240 er 480 ..........   900 er *knap* det dobbelte

I rest my case !

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Til Jan_stevns - Mikkel Gige og andre interesserede.

De teknisk kyndige er med sikkerhed i stand til at se hvad der er rigtigt og forkert. De der ikke er teknisk kyndige, men som ønsker at blive det, har krav på at det der skrives er korrekt. Mine bidrag på dette forrum har det mål og jeg forventer at Mikkel Gige støtter mig i dette synspunkt. Skal HIFI4ALL have en mission og troværdighed er det efter min opfattelse vejen frem.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes