Forfatter |
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3354
|
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk - det er netop den manglende teoretiske baggrund som er årsag til at fabrikkerne slipper godt fra at lyve om deres produkter. Især derfor er det
vigtigt at de der kender teorien og beregningsmodellerne bidrager til opklaringen på troværdig vis.
For med alt det der skrives, hvem skal man tro?
|
Til top |
|
|
tctla Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, Pioneer ligger også under for lidt skønmaleri. (4 x 45W)
For en sikkerheds skyld kiggede jeg efter i service-manualen for den omtalte model, før jeg postede.
Et eller andet sted, havde jeg vel fornemmelsen af, at klogere individer kunne finde på, at underkende 2 x 22Watt.
For mig, ser det nu ret rimeligt ud.
De omtalte 50 Watt lige ovenfor på specifikations-arket, hører vel til skønmaleri-afdelingen, og det bør man nok ikke stå på mål
for.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
...... Især derfor er det vigtigt at de der kender teorien og beregningsmodellerne bidrager til opklaringen på troværdig vis. For med alt det der skrives, hvem skal man tro? |
|
|
Problemerne opstår når teoretikerne ikke opdager tingenes sammenhæng i praksis .......... længere er den nok ikke.
Teorien omkring brokoblede forstærkere er fin nok - men praksis er noget anderledes - især når teoretikerne ikke tænker udover papiret - det kan fint være en forstærkers strømforsyning kan levere effekt nok til 400 watt - men ikke rækker til ret meget mere end det. Så kan man jo brokoble ad helvede til ............ i teorien. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6372
|
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har så evigt ret Kaj. Det var også det, jeg troede, jeg gjorde med at par af indlæggene fra før. I bund og grund er det jo et formuleringsspørgsmål. Højttaleren ser en 4-dobling, men forstærkeren som samlet hele fordobler sin effekt. Sikkert kun ordkløveri med det samme indhold  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
beovox141 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2015 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2181
|
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm...
Hvordan er det går med dæmningsfaktoren og slew rate når man brokobler?
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3354
|
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
beovox141 - her rører du ved et af de ømme punkter, som trækker såvel ned som op i værdien af brokobling. Eksempel med udgangspunkt i en 8 ohm højttaler. Dæmpningsfaktoren halveres ved brokobling, da de to forstærkeres udgangsimpedans begge sidder i serie med højttaleren, svarende til dæmpningsfaktoren ved 4 ohm belastning af den enkelte udgang.
Slewraten derimod fordobles. Da hver forstærker trækker hver sin vej samtidig. To gange spænding/tidsenhed.
Ret mig hvis det er forkert
|
Til top |
|
|
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
olepro skrev:
En brokoblet forstærker er en sammenlægning af de to kanaler til en
Man skal i sagens natur derfor bruge en forstærker mere for at spille stereo, ingen raketvidenskab dér.
Det er dog stadig teoretisk en 4 dobling af den effekt man normalt kan få fra en kanal på forstærkeren. |
|
|
Problemet er jo bare at man anvender begge forstærkere inde i kassen ikke sandt ?
|
|
|
Det er ikke et problem, men et faktum.
|
Til top |
|
|
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
olepro skrev:
En brokoblet forstærker er en sammenlægning af de to kanaler til en Man skal i sagens natur derfor
bruge en forstærker mere for at spille stereo, ingen raketvidenskab dér. Det er dog stadig teoretisk en 4 dobling af den effekt man normalt kan få fra
en kanal på forstærkeren. |
|
|
Det er jo også det, jeg skriver, men nu har de fleste forstærkere (for ikke at sige alle), der kan brokobles
jo to kanaler. En 2 x 250watt forstærker er ikke en 250watt forstærker det er en 500 watt forstærker |
|
|
Det ved jeg, men problemet er ofte at inden man har skrevet sit indlæg færdigt og trykket på "indryk" er der allerede blevet postet flere nye, bla. dit
;-)
|
Til top |
|
|
Janhp Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
2 forstærkere er brokoblet til en 8 ohms højtaler, når den ene forstærker giver en positivt spænding giver den anden en negativ spænding. Mål nu midt på højtalerens svingspole og der vil være 0 volt. så hver forstærker ser ind i 4 ohm, alså giver en brokobling den effekt som hver forstærker kan give i 4 ohm x2 når belastningen er 8 ohm. Mvh. Jan H.Pedersen
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dén udlægning er vist lige i skabet  Og blot i tillæg: Når vi i dette tilfælde taler om forstærkere i flertal, så indeholder et 2 kanals effekttrin - mindst - to selvstændige sådanne. Mindst, da disse i praksis allerede kan være koblet i brokoblet konfiguration. I det tilfælde indeholder trinnet 4 forstærkere, som er brokoblet to og to. Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
joachimH Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2015 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 03 Januar 2016 kl. 02:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen,
Tak for jeres svar. Og fine udlægninger af brokobling. Herligt med så meget ekspertise og diskussionslyst!
Jeg har i mellemtiden forstået nok til at få hentet mig en enkelt Sky1500B til 900kr på DBA og fyret op under cervin vega'erne. Den brummer noget fra
ventilatoren men det hører man jo ikke når bare musikken spiller tilstrækkeligt højt. Og det gjorde den. De unge mennesker er lige gået hjem efter en
sjov hawaiifest med varmen skruet op, bare ben, sand på gulvet og, ja, hamrende høj musik. De elskede det 😃
Og jeg kommer ikke til at høre på den til hverdag!
|
Til top |
|
|