Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 17:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Ny HTPC - kan jeg genbruge hardware? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rock it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 December 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har langt om længe fået min bedre halvdel med på, at vi ikke kan leve uden en HTPC. Jeg har derfor brugt et godt stykke tid på at researche hvilken hardware jeg bør bruge, og mener selv at jeg har fundet et meget fornuftigt setup. Dog kom jeg forleden i tvivl om jeg skulle skralde min stationære computer og bruge noget af hardwaren herfra. Jeg lægger ud med vores krav:

Budget: 3.000 - 5.000 kr.

- Støjsvag
- At vi kan høre mp3-musik uden at skulle tænde for fjersynet (vi kommer til at bruge Vista Ultimate).
- At den før eller siden kan afspille HD-DVD/BluRay (starter bare med et dvd-drev).
- At der er optisk udgang til forstærker, så lydkvalitet bibeholdes.
- At der på et tidspunkt kan optages fjernsyn på den (ikke en nødvendighed pt.).
- Den skal hovedsageligt bruges til afspilning af mp3-musik og filmfremvisning både fra filer og dvd samt surf på nettet. Vi har pt. ikke et fladskærmsfjernsyn, men tilslutningsmulighed til HDMI vil være rart når vi engang købet et.
- Gerne have lavt strømforbrug

Jeg har fundet frem til følgende hardware:

SilverStone Grandia GD01MX
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=259620

Athlon X2 BE-2350 2.1 GHz ( 45W )
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=388027

Gigabyte GA-MA69G-S3H
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382143

Kingston ValueRAM 2 x 1 GB
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=138806

Sea Sonic S12-430
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=146330

Linksys Compact Wireless-G USB Adapter WUSB54GC
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=231473

Logitech diNovo Edge (Dansk) (Bluetooth)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=227722

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500 GB
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=252955 (Har jeg i forvejen)

Mht. DVD-drev er jeg i tvivl om hvad jeg skal vælge.

Jeg prøver at køre med boxkøleren på CPU'en til at starte med, men hvis den støjer for meget vil jeg gerne finde noget (så har I nogle særlige anbefalinger?).

Jeg har alternativt overvejet om jeg skulle tage bundkortet fra min stationære computer (Asus P5N32E-SLI) og smide min E6600 i, da jeg alligevel går med planer om at købe et andet og nyere bundkort og en af de nyere CPU'er fra intel der kommer i det nye år. Jeg har ladet mig fortælle at E6600 godt kan underclockes, men er meget i tvivl om bundkortet egner sig godt til en HTPC og om E6600 er overkill... Endvidere skal jeg også investere i et HD2400 kort hvis jeg genbruger mit gamle.

Ser frem til jeres gode råd!

Mvh

Christian

Til top Vis Rock it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rock it

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 December 2007 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Lidt kommentarer...

Hvis der skal anvendes et CRT-TV, skal der vel være en TV-out mulighed?
Asus har et tilsvarende mAtx MB med denne mulighed..
Alternativ skal der anvendes et specielt vga til scart kabel  og programmet Powerstrip.

Internet-surfing på et CRT-TV er næppe brugbart, teksten er utydelig, men billeder er ok.

Rock it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

avsh skrev:

Lidt kommentarer...

Hvis der skal anvendes et CRT-TV, skal der vel være en TV-out mulighed?
Asus har et tilsvarende mAtx MB med denne mulighed..
Alternativ skal der anvendes et specielt vga til scart kabel  og programmet Powerstrip.

Internet-surfing på et CRT-TV er næppe brugbart, teksten er utydelig, men billeder er ok.

Ja, det vil være en fordel at der er tv-out - men vil et mAtx kort passe i kabinettet der er til atx? Er godt klar over at teksten vil være udtydelig ved surf, men som sagt er det en midlertidig løsning indtil vi køber et nyt fjernsyn, hvilket sker inden for det næste år. Hvilket kort er det du referer til?

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 December 2007 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Dette motherboard har særligt "grafik-kort", hvor TV-out er ført ud...

http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?mode=specs&lang= DK&varenr=2089504&lokation =

Der findes vist også et andet

http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=TA690G&goto =productinfo&conceptbutik=&titletekst=Biostar%20AMD% 20690G%20-%20mATX%20-%20Socket%20AM2%20-%20Grafik%20/%20TA69 0G-%20midtdata.dk&mainfunc=link

Mener ikke der er problemer med at sætte et mATX bundkort i et ATX-kasse...
(iflg. spec skulle det være muligt)

hxpro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 December 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Hej Rock It...

Du Skrev " At vi kan høre mp3-musik uden at skulle tænde for fjersynet (vi kommer til at bruge Vista Ultimate)."

Jeg havde nøjagtigt samme problem HTPC blev træt af evigt og altid at skulle tænde fladskærmen for at sætte musik på (OK ved godt jeg bare kan hente CD'en og smække på, men alle mine Cd'ere ligger på NAS Diske)

Jeg købte en brugt Acer PDA på QXL og ledte efter software hvor jeg via Bluetooth kunne styre Winamp eller for den sags skyld Vista Media Center. (Bruger dog udelukkende winamp med slukket Tv skærm og Vista Media Center med tændt skærm). Softwaren jeg vandt var programmet Clicker 3.5 lavet af en svensk programmør. læs evt. om programmet på www.salling.com .

Du kan med Clicker 3.5 bladre mellem albums, bladre i artister/bands og søge i titler m.m ja selv plade coveret bliver vist på PDA'en (OG du kan selvfølgelig lukke HTPC'en ned når du er færdig)

Det skal dog siges at programmet kan være svært at sætte op, men der er et hjælpsomt forum.

Mvh

Morten 

Til top Vis hxpro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hxpro

Rock it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene!

Har valgt at gå over til Asus kortet med S-VHS udgang - dog er der er eneste minus, at der ikke er optisk lydudgang, men kan evt. købe et bedre lydkort senere når det på et tidspunkt bliver aktuelt med surround.

Men hvad med at genbruge mit gamle hardware? Nogen kommentarer på det?

Er der ellers kommentarer på mit valg af hardware?

@ Hxpro: Det ser skide godt ud med det program! Kan jeg styre fra min mobil telefon! (SE k800i) - heldigvis har jeg en bluetooth dongle liggende.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 December 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke se der skulle være noget galt i at genbruge dit gamle hardware. Du skal så ud og købe et graffikkort i stedet for ny bundkort, CPU og lydkort.

Samsungs SpinPoint oppe i 500 GB er ikke så stille som deres mindre modeller. Jeg ville overveje en Western Digital. Her er en test hvor WD i 500 GB klarer sig ligeså godt som Samsungs mindre diske. Siden har WD også lavet en decideret disk til multimedia og en der kan køre ned i hastighed ved lav aktivitet.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

hxpro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 December 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Rock it skrev:

Tak for svarene!

Har valgt at gå over til Asus kortet med S-VHS udgang - dog er der er eneste minus, at der ikke er optisk lydudgang, men kan evt. købe et bedre lydkort senere når det på et tidspunkt bliver aktuelt med surround.

Men hvad med at genbruge mit gamle hardware? Nogen kommentarer på det?

Er der ellers kommentarer på mit valg af hardware?

@ Hxpro: Det ser skide godt ud med det program! Kan jeg styre fra min mobil telefon! (SE k800i) - heldigvis har jeg en bluetooth dongle liggende.

Hej Rock-it.

Jo du skulle i praksis kunne bruge en hver Mobil med bluetooth, jeg brugte rent faktisk min Motorola Razr i starten og det virkede faktiskt upåklageligt fordelen med PDA'en er dog dn trykfølsomme skærm.

Jeg regner med at bruge Julen på at skyde et par billeder og uploade dem i hjemmebio forrummet og vise evt. hvorledes HTPC hjemmebio med NAS servere kan sættes sammen.

Skal dog lige have udryddet en INFAM Irriterende virus som gendanner sig selv ved reboot , som Bullguard's support afdeling nærmest har opgivet (heldigvis har min kontormaskine ikke adgang til det øvrige netværk ellers var det dælme mange maskiner at skulle reinstallere)

Mvh

Morten

Til top Vis hxpro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hxpro

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes