Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 15:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: X-Fi lydkort! Hvilket? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Don_Odal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 28 December 2007 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Mit aldrende SB Audigy med LiveDrive er ved at være udtjent og jeg kigger efter noget nyt. Jeg har (forgæves) forsøgt at få noget fornuftigt ud af Creative's (som altid) temmeligt ligegyldige website, og derfor forsøger jeg mig med en bøn til guru'erne herinde :)

Jeg har et PC-setup til gaming, som idag leverer lyd via den digitale SPDIF bagpå Audigy-kortet. Det er et minijack-lignende stik. Herfra går et kabel til en coax-digital indgang på en A/V-forstærker.

Jeg vil gerne have jeres begrundede anbefalinger til hvilket jeg bør vælge af hensyn til forbindelsesmulighederne til min forstærker. Det er mildt sagt svært at gennemskue hvad Creative oplyser, da de nærmest bare fremhæver nogle enkelte ting om de forskellige kort. I denne sammenhæng behøver I ikke tage hensyn til at jeg skal game med kortet, det er ren "connectivity" jeg er ude efter.

Jeg har "hørt rygter om" at nogle af de "mindre" kort i X-fi serien ikke kan levere fuld 5.1/7.1 på den digitale udgang, og at man der skal sidde og rode med analoge forbindelser til alle kanaler. Det vil jeg naturligvis undgå.

Mine "krav" er som følger:

1. Jeg vil gerne benytte udgangene *bag på* PC'en,  så jeg ikke behøver trække kabler fra fronten af min PC (hvor der også idag sidder et LiveDrive der har optisk digital out)

2. Udgangen bør kunne levere et DTS-signal i så god kvalitet som muligt. (Jeg kan ikke gennemskue hvilke af Creatives kort der understøtter DTS)

That's basically it. Har I nogle erfaringer I vil dele ud af, er jeg den taknemmelige modtager.

Til top Vis Don_Odal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don_Odal

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 December 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jeg vil vædde på at alle Creatives nuværnde kort kan levere et DD eller DTS-signal via en digital udgang, så det tror jeg ikke du skal være bekymret for. Der hvor der kan opstå problemer er hvis du vil have surround-lyd fra dine spil overført via en digital forbindelse. For at det kan lade sig gøre skal du have en lydkort, der understøtter DD-Live eller DTS-Connect, og det tror jeg ikke, der er nogen af Creatives kort der gør.

Men det gør dit nuværende vel heller ikke?

Men skal dit nye kort være fra Creative? Der findes masser af alternativer.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 December 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hvis du kører SPDIF passthrough via tosslink eller Coax er det så ikke lige meget at bruge penge på et "dyrt" lydkort. Et onboard er vel fint nok til det! 
Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1

Don_Odal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Well, pointen er lidt at udover mine lydbehov, har jeg også nogle akutte gaming-behov, som bedst tilgodeses af Creative (hvor meget jeg end ikke har lyst til at støtte dem, efter de opkøbte min elskede Aureal A3D standard, og rystede posen og malede den om, og kaldte det en ny generation af EAX. Det var, i virkeligheden, en lydstandard som os A3D-brugere havde haft i årevis... (end rant ;)

Nå, well, mit behov ER netop for surround-gaming - hele mit PC-setup tjener kun det ene formål at jeg skal game på det - alt det andet musik og film klares i stuen med venlig hjælp fra NAD ;)

Hvis man ser på specs for X-Fi Extreme Audio (som burde, efter hvad navnet antyder, kunne formidle noget lyd) finder man følgende

Tilslutninger

• 3.5 mm hovedtelefonudgang/linjeudgang (front V/H)
  • Linjeudgang 2 (bag V/H, side V), Linjeudgang 3 (center/sub/side H)
  • 3.5 mm FlexiJack: Indgang/mikrofonindgang/digital I/O*
  • Intern linjeindgang (via 4-benet Molex-stik)
  • Intel HD Audio-kompatibel adapter på frontpanelet (2x 5-benet)

* Understøtter digital I/O-modul - Fås online som ekstradustyr til opgradering

Derudaf konkluderer jeg at nogle af deres modeller ihvertfald ikke - som udgangspunkt - leverer digital out overhovedet, med mindre man går ud og køber noget ekstraudstyr.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Du behøver ikke I/O-modulet for at få lyden overført digitalt til dit anlæg fra FlexiJack-stikket.
Det hele står beskrevet i Creatives FAQ: http://www.soundblaster.com/products/x-fi/faq/

"Select the Digital I/O option when connecting digital audio devices to the Digital I/O Module (available with selected models or as an upgrade option). Also select the option if you want to connect external digital audio devices that accept stereo PCM or compressed Dolby Digital/DTS Bitstream from the S/PDIF output."

Men én ting du stadig mangler at besvare er hvordan du vil få surround-lyden fra dine spil, til din receiver via den digitale udgang. Det kan, så vidt jeg ved, ikke gøres uden at lydkortet kan encode lyden til DD eller DTS og det er der vist ingen af Creatives lydkort, der kan.
Hvad gør du med dit nuværende kort?

Don_Odal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Du behøver ikke I/O-modulet for at få lyden overført digitalt til dit anlæg fra FlexiJack-stikket

Select the Digital I/O option when connecting digital audio devices to the Digital I/O Module

Virker det ikke som to selvmodsigende udtalelser?

Nu har jeg indtil for meget nylig brugt et Logitech DSR-100 Extrusio højttalersæt (4.1) til min PC - og den får netop fodret lyden fra den digitale minijack-coax-whatever udgang bag på kortet. Lige nu har jeg ikke fået mine højttalere til surroundforstærkeren, så jeg har bare spillet med hovedtelefoner sat i forstærkeren. Noget som - iøvrigt - gav mig de to bag-kanaler i hovedtelefonerne. Det har nok noget med setup'et af forstærkeren at gøre, og jeg er idag på vej ud efter et SVHS kabel så jeg kan sætte den til mit TV, og komme ind i onscreen-menuen :)

Hvorom alting er, så er her en guide fra Microsoft til at sætte sit Audigy-kort (som jeg har) til en surroundforstærker) og her er det (for mig at se) indikeret tydeligt, at man sagtens kan få sin 5.1-lyd ud i en surroundforstærker.

http://www.microsoft.com/windowsxp/mediacenter/using/setup/s urroundsound.mspx

... hvor man blandt andet kan læse :

The following example describes the settings for a SoundBlaster Audigy sound card from Creative Labs, but any sound card with 5.1 (or greater) digital outputs will work

For digital audio connections, you can use either a coaxial or Toslink optical cable (but not both). Both connections support Dolby Digital (5.1, 7.1), Pulse Code Modulation (PCM), and Digital Theater Systems (DTS)

Mit "problem" var netop at den såkaldte optional I/O module vist netop *er* den lille ting man sætter i sin 5-25" port i fronten af kabinettet (det såkaldte LiveDrive II) og skal man bruge den, har jeg jo netop ikke mulighed for at trække kablet fra bagsiden af min PC. Skal det trækkes fra frontpanelet kommer det i konflikt med alt fra æstetik til min muse-hånd :) Det virker som om, når man læser Creatives produktblade, at ikke alle deres kort supporter digital-out fra selve kortet (som mit Audigy gør) men netop kun fra den "I/O boks".

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Ja, det står noget kringlet, og efter at have søgt lidt rundt på nettet, ser det ud som om du har ret.
Men for at få et endeligt svar, kan du prøve at skrive eller ringe til Creative.

Men hvis du køber et X-Fi lydkort fordi det er godt til spil, er Extreme Audio-kortet da også et dårligt valg. Det indeholder langt fra de samme features on ingen hardware acceleration af EAX som de større X-Fi-kort gør.

Angående 5.1 lyd via en digital forbindelse, så skal du huske at skelne mellem lyd der allerede er komprimeret til DD eller DTS (fx lyden fra på DVD) og så surround lyd fra spil som ligger i 6 separate kanaler. For at de 6 separate kanaler fra lyden i et spil skal kunne sendes ud via en digital forbindelse skal de encodes til enten DD eller DTS. Der er ikke båndbredde til at sende 6 ukomprimerede (PCM) kanaler via S/P-DIF.
Derfor kræver det (som tidligere skrevet) et lydkort med DD-Live eller DTS-Live, som dermed kan komprimere lyden til hhv. DD og DTS så signalet kan sendes vis den digitale forbindelse.

Don_Odal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Extreme Audio var bare et eksempel, for at illustrere (Fra Creatives hjemmeside) at der var de her forskelle på hvad de forskellige kort kan. Problemet er at hjemmesiden lister 6-8 "key features" for hvert kort, men ikke *Alle* features for alle kort. Så selvom der ved et kort står noget om DTS, står der f.eks intet om DTS ved de andre, osv.

Du har naturligvis ret (min fejl! :) mht spil-lyden. Der er godt nok fyldt med Dolby Digital logoer i mange spil, hvilket er med til at forvirre en hel del. De nyeste drivers til Auzentech's Prelude 7.1 lydkort, har netop fået implementeret Dolby Digital Live - så måske sku man kigge efter det kort :)

Jeg er efterhånden mere forvirret end før. Det jeg vist *kan* konkludere, er at de fleste spil der understøtter Dolby Digital osv, faktisk "forventer" at man overfører lyden via en sand skov af analoge kabler. *oh, the horror*.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes