Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 07:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Begynder projektorpakke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hausner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg har endelige bestemt mig for at jeg skal have min første projektor, men som nybegynder på projektor-området har det været ganske svært at forsøge at finde den rigtige projektor m.m.

Jeg har sat omkring 20.000 af til projektet. Projektoren skal bruges til film og Xbox.

På nuværende tidspunkt er jeg mest hooked på en Panasonic PT-AE4000. Den kan erhverves hjem Ebay fra omkring 11.000kr + fragt.

Mit store problem er lærredet. Jeg har et en fladskærm hængende på væggen hvorfor det er nødvendigt med et rullelærred. Motoriseret ville være at foretrække, men lige præcis på det punkt vil det være oplagt at gå på kompromis hvis det på den ene eller anden måde kan svare sig. Lærreder findes i så utrolig mange forskellige prisklasser og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor meget der er behov for. Jeg tænker mest i forhold til den kvalitet projektoren kan levere billedet i (Jeg forestiller mig der er en vis sammenhæng mellem de to).

Jeg har 4 meter fra bagvæg til lærredet, og mulighed for at styre lyset i lokalet 100%.

Mit spørgsmål til jer eksperter er følgende:

* Hvor stort skal lærredet være for at det passer til projektoren og den afstand der er i lokalet?
* Kan i anbefale et lærred som vil gå godt i spænd med nævnte projektor og som overholder ovenstående?
* Bør jeg kigge efter en anden (måske nyere) projektor i samme prisklasse som er bedre på flere/alle punkter end Panasonicen?
* Bonus: Hvordan afgører man om man har behov for Lens-shift? Projektoren vil komme til at hænge midt for lærredet under loftet. Jeg tænker umiddelbart nej.

Hvis der er noget jeg har glemt at nævne må i bare spørge løs.

På forhånd tak for hjælpen.
Til top Vis hausner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hausner

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

hausner skrev:
På nuværende tidspunkt er jeg mest hooked på en Panasonic PT-AE4000. Den kan erhverves hjem Ebay fra omkring 11.000kr + fragt.
Det lyder næsten for billigt til at være sandt. Jeg har hørt at US modellen kan køre på 240 volt, men ved ikke om det passer. Iøvrigt er Panasonic nogle  med deres AE4000 model der sælges til det dobbelte i EU end i USA. Jeg kan kun opfordre til boykot.
Citér:
* Hvor stort skal lærredet være for at det passer til projektoren og den afstand der er i lokalet?
http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancemetric.htm l
Citér:
* Kan i anbefale et lærred som vil gå godt i spænd med nævnte projektor og som overholder ovenstående?
Nej, lærredet skal passe til dit rum, ikke til projectoren. En projector kan i sagens natur ikke lave sort. Det kan aldrig blive sortere end selve lærredet. Til et lyst rum bør du vælge 0.8 gain, ved komplet mørklægning 1.0.
Citér:
* Bør jeg kigge efter en anden (måske nyere) projektor i samme prisklasse som er bedre på flere/alle punkter end Panasonicen?
Sanyo Z3000 kan nogenlunde det samme i den prisklasse.
Citér:
* Bonus: Hvordan afgører man om man har behov for Lens-shift? Projektoren vil komme til at hænge midt for lærredet under loftet. Jeg tænker umiddelbart nej.
Med mindre projectoren hænger direkte bag ved lærredet, er du nødt til at bruge lensshift.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

hausner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2010 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej Hurin

Tak for dit svar.

Ja den er fundet på den amerikanske Ebay

http://viewitem.eim.ebay.dk/Panasonic_PTAE4000U_PTAE4000_108 0P_HD_Home_Projector/220566672635/item

Jeg ved ikke om det er mig der er lidt tungnem men jeg forstår ikke helt  den her viewdistance beregner.

Længden er jo nogenlunde fast, så jeg går ud fra at det er Den diagonale længde på billedet jeg skal skrue på indtil jeg rammer en view vinkel et sted mellem de 26-36 grader. I mit tilfælde rammer jeg 30 grader ved 240cm eller godt 95". Lyder det nogenlunde korrekt?

* Er der andet end gain jeg bør kigge efter ifb. lærreder? En anbefaling på et type lærred og/eller en forhandler ville være alle tiders.

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2010 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Hvis sælger er reel ligner det en god handel, hvis ikke står du med håret i postkassen.

Du skal bare indtaste, hvor langt du sidder fra lærredet og den maksimale bredde på lærredet og se om tallene passer nogenlunde.

Det er min opfattelse, at et lærred er uundværligt. Men jeg er ikke istand til at se nogen retfærdiggørelse af, hvorfor et lærred til en normal stue skal koste mere end 5000kr. Hvis der er nogen, der er involveret i produktion af filmlærreder, der vil bidrage. Vil jeg, da gerne høre præcis hvilken proces det er, der skubber prisen derover.

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har levet fint med alm savsmuldstapet i farven ca hvid de sidste 2 projektorer.Måske jeg bare ikke er ligeså visuelt udfordret som jeg er i audiosammenhænge!

Faktisk har både Hitachi pjx200 og min nuværende sony vpl vw50 ingen problemer haft med at blæse flotte billeder op i 320x165cm her.

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

hausner skrev:
Hej med jer

Har du husket at lægge moms og told til?

hausner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

lpm76 skrev:

hausner skrev:
Hej med jer

Har du husket at lægge moms og told til?

Nu fik jeg lige regnet lidt på det. Så var det ikke så super billigt alligevel :-(

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Kan findes til 2300€ i Tyskland; stadig 3-4000 billigere end de danske priser

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

hausner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt finde projektoren til den pris i DE, men hvordan finder man en pålidelig forhandler? Og som shipper til DK? Mange af dem jeg har fundet sender ikke til DK. 

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

hausner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

hurin

Hvad jeg kan se sender de ikke til DK?

"Panasonic PT-AE4000E Projektor LCD-TFT 1920 x 1080 kann nicht an die ausgewählte Adresse versandt werden."

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke det er Amazon selv, der ikke vil sende til danmark. Som jeg sagde har Panasonic valgt, at at være  overfor forbrugere i EU.

Køb en Sanyo Z3000 istedet. Jeg ejer den selv, og den gør det rigtig godt.

9els1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Jeg så både Sanyo Z3000 og Panasonic PT-AE4000E ved AV-Connection i Sønderborg...jeg var IKKE i tvivl om at det var Panasonicen jeg skulle have.... 

B & W FPM4
B & W HTM61
4 stk B & W DS3
SVS SB 12 Plus
Rega Planar 2
Popcorn Hour A-110
PS2+PS3 250GB+Wii
Til top Vis 9els1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 9els1

Brian Krist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Kig på Idealo.de
Til top Vis Brian Krist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian Krist

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes