| Forfatter |
|
m.b.petersen Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den 22. november udkommer de originale Gasolin'-plader igen på vinyl
Gasolin' genudgiver den 22. november størstedelen af bagkataloget på 180-grams vinyl. Det drejer sig om alle de dansksprogede plader, der i sin tid oprindeligt udkom på vinyl, og de vil snart igen være tilgængelige i det format i butikkerne.
Baggrunden for genudgivelserne er ifølge Sony Music, at mange af eksemplarerne i lang tid har været svære at opdrive. Pladerne vil være så tæt på originalerne som muligt, ligesom de alle sammen vil være remasteret til lejligheden.
I 2003 udgav bandet Kim Larsen og co. hele diskografien i bokssættet "The Black Box" i anledning af det var 25 årsdagen for Gasolin's opløsning, men nu vil nostalgikerne atter kunne nyde godt af musikken på pladespilleren.
De gamle Gasolin'-plader genudgives som sagt den 22. november på Sony Music, og der er tale om syv af bandets studieplader samt to liveplader
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 05:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor har du disse oplysninger, er der et links ???
|
| Til top |
|
| |
Deguello Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
| hvor har du disse oplysninger, er der et links ??? |
|
|
LinkVH
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
m.b.petersen skrev:
| Pladerne vil være så tæt på originalerne som muligt, ligesom de alle sammen vil være remasteret til lejligheden.
|
|
|
Hm... Så er spørgsmålet hvad dén remastering indebærer...
|
| Til top |
|
| |
nonnegativ Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
| Hm... Så er spørgsmålet hvad dén remastering indebærer... |
|
|
Nemlig ! Og om kildematerialet er de originale analoge tapes..
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
nonnegativ skrev:
AV Precision skrev:
| Hm... Så er spørgsmålet hvad dén remastering indebærer... |
|
|
Nemlig ! Og om kildematerialet er de originale analoge tapes.. |
|
|
når det komme fra Sony Music så er jeg helt sikker på at det er fra de orginale marster bånd, jeg mener at have læst en gang at Sony Music har købr alle Gasolins demo bånd og har retihederne på dem, jeg har nogle cd´er der fra med både Kim & Gasolin og lyden fejler skam ikke noget her er det som om man ikke har justeret på noget, det lyder som den gang og så får man mange fine detaljer med på cd´erne som jeg ikke har hørt før på lp, så jeg tror godt i kan glæde jer
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
kunne osse bare smutte op på loftet og hente LP-erne ned...
kan der snart koges mere suppe på gasserne......
|
| Til top |
|
| |
Møffe-manden Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
lexus skrev:
|
kan der snart koges mere suppe på gasserne......
|
|
|
Der tror jeg at vi er enige. Gasolin var et fedt dansk rockband, men det er altså få af deres numre som holder idag.
Jeg har alle deres orginale vinyl udgivelser, men det er altså ikke den store spille tid de får her hos mig.
Så at lave en ny udgivelse af deres gamle albums, er vist bare at koge suppe gå gamle ben. Der findes jo massere af brugt Gasolin vinyl rundt omkring. Men dem tjener Sony selvfølgelig ikke noget på......
Ang. den remastering de får........... Så er det da ikke nogen god nyhed. Var det ikke også Sony som udgav The Black Box med Gasolin for nogle år siden og det må da siges at være en ikke så heldig remastering 
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
m.b.petersen skrev:
| Pladerne vil være så tæt på originalerne som muligt, ligesom de alle sammen vil være remasteret til lejligheden.
|
|
|
Hm... Så er spørgsmålet hvad dén remastering indebærer...
|
|
|
Enig.....jeg er personlig færdig med det remaster l... på cd der er sgu nogen i musikbrancen der er "LIDT" for glad for at sætte deres eget fingeraftryk på musikken !! 
Og når det gælder vinyl så synes jeg generelt ikke, at en vinyl i dag lyder som den skal / bør i forhold til dem der blev udgivet i 70´erne ! De har sgu været igennem for meget digitalgear og har mistet musikaliteten !!
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
På den ene side så er der stadig tonsvis af det lp'r og singler tilbage. Nogen er dog mere samleobjekter end andre.
Selv om vi idag skriver 2010 så burde det være muligt at få Gasolin's matriale i et fornuftigt format hvilket The black box opfylder til punkt og prikke. Den er lavet godt og lyden er på højde med lp'rne.
Jeg har aldrig syntes at de originale CBS skiver lyder specielt ringe. Det eneste er at deres erfaring med studie og mix dengang bliver bedre for hver plade de udgav. Gas 1 i forhold til Gas 2 er et godt eksempel. Den var dårligt optaget.
Hvor stort et marked er der får 180 gram versioner og hvor stor et behov for endnu en remaster debat? Gasolin kan ikke lyde bedre så jeg tvivler på hvor meget bedre det bliver.
Det er klart at når Shubidua kan fås så må Gasolin' følge trop med vinyl.
På den positive side så er det fedt at du har valg muligheden for de gamle eller de nye.
Om Sony malker koen? Der ligger en klar aftale med alle 4 Gasolin medlemmer om hvad Sony må og sådan er det. Selvfølgelig bliver det de originale bånd de finder frem atter engang.
Jeg ved fra pålidelig kilde at der findes tonsvis af Gasolin' optagelser da mange af deres koncerter blev optaget ikke bare de sidste par år. De kunne udgive op til flere også meget at market vil blive noget fortyndet i udgivelser.
Så er der lige en ting. Alderen og bevarelsen af de originale master bånd! Jeg ved ikke hvorgodt de holder nu til dags. På live Derudaf Forever bliver Struer kemiske takket for hjælpen af redning af nogen af masterbåndene til udgivelsen. Hvem ved hvorlænge det holder og lad os i det mindste håbe at der bliver taget sikkerheds kopier uanset om det bliver analog eller digitalt.
Husk Gasolin' er ikke in it for the money!
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 03 November 2010 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anderz skrev:
| Husk Gasolin' er ikke in it for the money!
|
|
|
Det må vi da sandelig håbe de er, for hvorfor skulle de ellers genudgive musikken. Det er vel ikke et filantropisk foretagende. Det er da netop det at vi er så heldige at vi bor i et land med en kapitalistisk markedsøkonomi der gør, at vi har så stort et udvalg af musik og HIFI, så Gasolin er bestem in it for the money, forhåbentligt da.  __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2010 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre ikke.
Hvis de var pengegriske så havde de ikke stoppet i 1978. De ville have udgivet tons af matrialer udover det officiele vi kender.
De har altid sagt nej til at gendannes selv i forbindelse med Gasolin' filmen hvilket ville have indtjent adskillige store summer.
Sony udgiver stortset ikke andet end genudgivelser af det officiele.
Hvis Gasolin' selv stod for udgivelser uden Sony så ville market med udgivelser nok havde været det officele fra 1970'rne og ikke andet.
|
| Til top |
|
| |
clauskok Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. Vinyl udgivelser kunne jeg som ny vinyl nørd godt tænke mig at høre hvad jeres mening i forhold til ny udgivelser. Er de kvalitetsmæssigt på højde med de originale "gamle"? Tænker på, at jeg skal ud og skaffe noget Tom Waits, Bob Dylan m.m. Men skal man gå efter de gamle i god stand? eller skal jeg bare købe de nye udgaver af samme album? Ved godt det er svært at sige noget generelt. Med venlig hilsen Kokken
__________________ Cambridge & Vienna Stuen
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et meget godt spørgsmål.
Der er en lang bedre kvalitet over 180 gram osv. ingen tvivl. Umildbart er det det ultimative hvis det bare er for at have sangene på vinyl.
Jeg har Tom Waits Swordfishtrombones på 180 gram og indtilvidere min eneste Tom Waits skive. Det er en klassiker og fed. Den var bare tilgængelig da jeg spurgte og 180 gram er altid at foretrække.
Gammelt vinyl kan være fedt men alderen taget i betragtning og tidligere ejers behandling af pladerne kan være knap så fedt. Fks. så er det meget svært at finde And Justice For All af Metallica hvor To live is to die ikke larmer i begyndelsen. De nye udgivelser på 180 gram er fede på det område. Du kom først.
Med Shubidua og Gasolin' er det lidt noget andet. Jeg har ihvertfald rigeligt af det originale der stadig er meget pæne slid mæssigt. Dvs det høres ikke rigtigt. Jeg er ikke specielt samler så behovet er der bare for at have sangene på et medium.
Jeg har endu ikke investeret i Shubidua 1-9 men måske det kommer. Det haster ikke.
Noget musik kan ikke fås på 180 gram og der må man så se efter gode brugte/ubrugte eksemplarer.
|
| Til top |
|
| |
clauskok Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak Anderz. Her er iøvrigt et lidt sjovt citat fra Kasper Eistrup (Kashmir) der blev bragt i Hi-Fi Klubbens katalog "Forskellen i lydkvalitet blev Kasper mindet om, da han lyttede til bandets seneste album på sin pladespiller efter ellers primært at have lyttet til det på sin iPod: – Det var en ret stor åbenbaring. Der var pludselig en masse detaljer, som ellers var forsvundet i den digitale komprimering – så det giver faktisk mening at høre musikken på vinyl. Det gør virkelig en forskel." Er der andre der har meninger om dette emne?
__________________ Cambridge & Vienna Stuen
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
vis man skal have noget ud af digital lyden så skal analog delen ikke være med de der små sorte lakrisser/iPod, så heller en god opbygning med rigtige gode store transister eller rør med vel lydende komponendter og en sempel opbygning så kan mange lp aftaster ikke være med efter min mening for der skal man selfølge også op i de gode komponendter i stædet for de der små riaaer med små sorte lakrisser i signalvejen, husk der er et signal der skal bæres i gennem systemet med minst mulig tab i signalvejen det gøres kun med gode ting, det kommer jo også til at koste noget mere det ved jeg godt, så heller køb lidt af gangen og få noget der rykker for de kroner man lægger ud det vil man blive mere glad for i længden
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke ejer af en ipod eller har brug for bærbar musik så for det mest er det cd, radio eller vinyl. Hvis der er en Beocord sat til der fungerer er det også en mulighed.
Den generale lyd af bærbar isenkram ala computere eller mobil telefoner når ikke det fantastiske der er ved god lyd via et fedt stereo system. Jeg er nok en af de få som stadig ikke bruger computeren til opbevarelse af musik. Film er noget andet.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 November 2010 kl. 02:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anderz skrev:
|
Jeg er ikke ejer af en ipod eller har brug for bærbar musik så for det mest er det cd, radio eller vinyl. Hvis der er en Beocord sat til der fungerer er det også en mulighed.
Den generale lyd af bærbar isenkram ala computere eller mobil telefoner når ikke det fantastiske der er ved god lyd via et fedt stereo system. Jeg er nok en af de få som stadig ikke bruger computeren til opbevarelse af musik. Film er noget andet.
du er ikke alene   musik skal høres på lp eller cd 
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bare ikke kommet til det stadie og hovedtelefoner? Så vigtigt er det nu heller ikke at rende rundt med udenfor ens hjem vær evig eneste gang man forlader det.
Jo er musik tosset/seriøst skadet igenem XX antal år men det eneste størrer forbrug af bærbar var walkman + bånd og batterier når jeg skulle besøge bedsteforældre i øst. Senere fik jeg en discman men sådan er upraktisk at rende rundt med så det blev droppet hurtigt foruden batteri forbruget og konstant skipping af en cd hvis den kom i ubalance.
Jeg faldt lige over et bid af Gasolin's presse tour da filmen udkom.
http://www.youtube.com/watch?v=cN5ad6gbqU8&feature=relat ed
De spillede for æren dengang og fordi de kunne.
Endnu en grund til at forsvare deres holdning er faktummet at Gasolin' havde stor gæld da de stoppede og ingen penge. Franz var i stor klemme hos skat i mange år efter. Det var ikke før 1982 da Larsen kom hjem og fik Peter Ingeman til at se på det at der skete noget.
|
| Til top |
|
| |