Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
@kanonlyd, det er ikke en tredje gruppe, det er sådan skeptikerne reagerer og argumenterer. De mener ikke at de kan høre en forskel, før de kan forstå det logisk, før du kan overbevise dem om at der er en videnskabelig forklaring på at det "virker". Hvis du ser på hvordan kabel producenterne argumenter for deres kabler, er det dels med lækre billeder og lækre kabler, for at overbevise de troende, og med pseudovidenskabelige forklaringer, i et forsøg på at overbevise skeptikerne. Men det er aldrig andet end pseudovidenskab, ganske enkelt fordi der ikke er nogen reel videnskabelig forklaring på at strømkabler til 5000,- "virker" eller at et højttaler kabel til 40.000,- lyder bedre end et til 100,-

Jo der er sandsynlige forklaringer på at der kan være en forskel, men du finder dem ikke i pseudovidenskabeligt reklamemateriale jeg har selv flere gange været ude med riven når jeg synes det blev for meget.

Jeg er selv skeptiker, i mit tilfælde gik det den anden vej rundt af hvad du beskriver, jeg hørte forskelle og kunne ikke få det til at passe med den uddannelse jeg havde, jeg kunne sikkert godt bare have stukket fingerene i ørerne og sagt LA LA LA og forsat som om ingenting var sket, men jeg kunne jo trods alt hører forskel på hele anlæg og enkelte apparater så jeg afviste det ikke.

I dag har jeg efterhånden flere sandsynlige hypoteser på lager som jeg ikke vil trætte dig med, da jeg efterhånden har fyret det af rigtig mange gange som kanonlyd eller lydarne, og der er mange andre som også har hypoteser, men det er kun hypoteser, men sandsynlige hypoteser, jeg har ikke en kæmpe forskningsafdeling i ryggen ellers kan jeg godt fortælle dig at jeg vidste lige hvor og hvad jeg skulle undersøge.

Desværre er det jo sådan at Hi-Fi er ikke et højforskningsområde som medicin, militær, rumforskning osv. hvis det var, så var det her klarlagt for længe siden, det er jeg ikke i tvivl om, og det er det måske også allerede hvis man for samlet og finder den relevante forskning, det er jeg faktisk lige ved at tror.

Man kunne starte med at prøve at bevise om to ting som måler forskelligt, lig med at behandle signalet forskelligt (og der gør alle kabler som ikke er helt ens) også bør lyder forskelligt, er der en sammenhæng, ikke sikkert vi alle kan hører forskellen, måske skal man være flagermus, eller man kan prøve at bevise at to ting som måler ens også bør lyder ens, igen er der en sammenhæng.

Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

kanonlyd skrev:
Desværre er det jo sådan at Hi-Fi er ikke et højforskningsområde som medicin, militær, rumforskning osv. hvis det var et højforskningsområde så var det her klarlagt for længe siden, det er jeg ikke i tvivl om, og det er det måske også allerede hvis man for samlet og finder den relevante forskning, det er jeg faktisk lige ved at tror.

Der bliver postet formuer i udvikling af hi-fi, hvis man havde kunnet påvise nogen videnskabelige grunde til at købe strømkabler til 5000,- så havde man gjort det. Man kan godt måle at der er forskel på to strømkabler, det er sådan set ret enkelt. Problemet er så at påvise at det giver en hørbar forskel på den lyd som lytteren hører. Man kan også godt teste om der er forskel på lyden, med to strømkabler, det kræver meget dyrt udstyr, men er dog muligt. Problemet er at den forskel man vil kunne måle er uendelig lille, så lille at 1000 andre faktorer betyder mere, f.eks. om man flytter hovedet et par mm i forhold til højttaleren eller flytter et møbel i stuen.

Den troende vil så sige at han kan høre den uendelig lille forskel og at der er ting man ikke kan måle. Den ikke troende (som mig selv) vil sige at de 15km strømkabel der er mellem mit stik og elværket betyder mere for lyden end den sidste meter fra stikket til forstærkeren.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
Halløj!

Jeg ser at troen på at strømkabler har en effekt på lyden, er meget udbredt i dette forum. Jeg er uhyre skeptisk, men udelukker intet.

Nogen beskriver forskellene som enorme, så det må jo være relativt let at finde ud af om det skyldes psykologiske effekter, eller der rent faktisk kan høres forskel.

Er der en af de der mener at strømkabler har en positiv effekt, og har et af disse kabler, kunne det være umådeligt spændende at foretage en test. Jeg stiller gerne op - såfremt vedkommende bor i København - og står for testen.

Er det ikke i alles interesse, at vi finder ud af om der rent faktisk er forskel? Det er selvfølgelig trist, hvis man må erkende at man har taget fejl - uanset om det er undertegnede eller kabelfortaleren der får ret - men det vigtige er vel at finde sandheden?
Hej - du må gerne forklare, hvordan du vil udføre selve blindtesten. Hvilke musiknumre vil du benytte og osv.?
Hvem er frisk?

Hej - hvilke musiknumre vil du anvende til testen og hvordan skal den foregå i praksis?

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Musik som lytteren kender - hans/hendes egne skiver, frit valg. Hvordan den vil foregå i praksis, skal man finde ud af hvis man når så vidt, men det kunne være:

Det gøres umuligt for lytter at se/høre kabelskift - f.eks. med forhæng foran anlæg

Kun lytter og kabelskifter befinder sig i rummet

Skemaer gives til både lytter og kabelskifter. Hvis der aftales 20 lytninger, står der 1-20 på skemaerne. Lytter markerer ved hver lytning om han hører billigt/dyrt kabel (eller kabel a/b), og kabelskifter angiver hvilket kabel der benyttes. Kabelskift kan evt. optages på video som dokumentation.
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Ø

Du er alt for sjov du er en stereotyp kabel skeptiker hør dog musik og vær glad og lad os andre være glad for vores powerkabler

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
kanonlyd skrev:
Desværre er det jo sådan at Hi-Fi er ikke et højforskningsområde som medicin, militær, rumforskning osv. hvis det var et højforskningsområde så var det her klarlagt for længe siden, det er jeg ikke i tvivl om, og det er det måske også allerede hvis man for samlet og finder den relevante forskning, det er jeg faktisk lige ved at tror.
Der bliver postet formuer i udvikling af hi-fi, hvis man havde kunnet påvise nogen videnskabelige grunde til at købe strømkabler til 5000,- så havde man gjort det. Man kan godt måle at der er forskel på to strømkabler, det er sådan set ret enkelt. Problemet er så at påvise at det giver en hørbar forskel på den lyd som lytteren hører. Man kan også godt teste om der er forskel på lyden, med to strømkabler, det kræver meget dyrt udstyr, men er dog muligt. Problemet er at den forskel man vil kunne måle er uendelig lille, så lille at 1000 andre faktorer betyder mere, f.eks. om man flytter hovedet et par mm i forhold til højttaleren eller flytter et møbel i stuen.Den troende vil så sige at han kan høre den uendelig lille forskel og at der er ting man ikke kan måle. Den ikke troende (som mig selv) vil sige at de 15km strømkabel der er mellem mit stik og elværket betyder mere for lyden end den sidste meter fra stikket til forstærkeren.

Jeg vil starte med at sige at jeg ikke har andre en almindelige sorte strømkabler i mit setup. Men overvejer at skifte til noget bedre kabel.

Jeg vil ikke bruge formuer på det, regner med at det bare bliver noget Supra. Så jeg får det prøvet og hvis jeg ikke synes det virker har jeg ikke brugt det store på det.

Men det er jo faktisk bevist at 230v sender kraftig magnetisk stråling ud omkring kablet, som kan gå ind og påvirke de andre kabler i ens setup, men også apparaterne i ens setup. Og det er derfor at de sidste par meter er vigtigere end 15km før, da de ikke forstyrre ens kabler og apparater.

Og det er også bevist at et kabel med en større kvadrat og i en bedre kobber kvalitet, søger for at der kommere mere strøm til apparatet. Hvilket medføre at selve apparatet kan trække mere strøm ud at kontakten uden at det bliver presset.

Men hvor stor en forskel der er på det ene frem for det andet kan jeg ikke svare dig på. Men teoretisk skulle der være en forskel

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:

Musik som lytteren kender - hans/hendes egne skiver, frit valg. Hvordan den vil foregå i praksis, skal man finde ud af hvis man når så vidt, men det kunne være:

Det gøres umuligt for lytter at se/høre kabelskift - f.eks. med forhæng foran anlæg

Kun lytter og kabelskifter befinder sig i rummet

Skemaer gives til både lytter og kabelskifter. Hvis der aftales 20 lytninger, står der 1-20 på skemaerne. Lytter markerer ved hver lytning om han hører billigt/dyrt kabel (eller kabel a/b), og kabelskifter angiver hvilket kabel der benyttes. Kabelskift kan evt. optages på video som dokumentation.

Jeg vil prøve det af. Men jeg har ikke brug for din hjælp til det. Jeg sætter bare konen til at skifte kabler.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

kanonlyd

Som du selv nævner lidt tilbage, så skriver du også under "dæknavnet" Lydarne. Synes da nok, der var lidt Kanonlyd over Lydarne. ..........eller er det omvendt

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2012 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

kanonlyd

Som du selv nævner lidt tilbage, så skriver du også under "dæknavnet" Lydarne. Synes da nok, der var lidt Kanonlyd over Lydarne. ..........eller er det omvendt

Kan ikke rigtigt greje hvad du mener.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Det kan jeg
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:

megholm skrev:
Naim anbefaler at man kun bruger de netkabler som følger med apparaterne. De siger de har testet
mange forskellige
netkabler inden de kom frem til de valgte. Tror alle skeptikerne virkelig at man ville bruge tid og energi på dette, hvis der
absolut ikke var nogen forskel? Vi snakker om et firma, der indtil videre i 30 år har anbefalet det samme billige
højttallerkabel
til deres produkter, fordi de ikke mener der findes noget der fungerer bedre. De kunne altså nemt tjene kassen på at lave et
"opgraderet" sølvkabel eller lignende og sælge det til alle Naim ejere, men har valgt at lade være. Synes det taler ret meget
om deres seriøsitet i forhold til emnet, og det ville derfor virke tåbeligt at de skulle gå op i at man brugte et gratis kabel frem
for et andet, hvis der ikke var en forskel i lyden.
Det er sådan marketing fungerer... Du hopper i lige med begge
ben - når man tror et firma er ærligt, fordi de "indrømmer" et eller andet der umiddelbart ikke virker til at være til deres
fordel, er man modtagelig overfor alle påstande.

Det er da en gang vås, jeg har f.eks valgt IKKE at bruge deres NACA5 kabel, da jeg synes det har nogle begrænsninger i
opløsningen. Men lad mig da endelig høre hvor det er du mener Naim er uærlige?

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Læs hvad jeg skriver. Jeg beklager hvis du ikke forstår det - jeg kan ikke skrive det mere tydeligt.
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Du skriver at jeg er modtagelig overfor alle påstande fordi de har valgt at anbefale det strømkabel de selv ligger ved deres apparater? Eller er det fordi de har valgt at sælge det samme kabel til folk istedet for at tjene penge på et nyt, at jeg eer modtagelig overfor alle påstande? Det er noget vrøvl, og det er temmelig nedladende at mene jeg er en hjernevasket forbruger.

xiuxiu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html

Der er lidt interessant læsestof her. Skal siges jeg aldrig selv har testet strømkabler, men tvivler stærkt på forskellen er så stor at man kan høre det. Der vil jeg mene der er andre faktorer der spiller ind

Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Logitech Squeezebox Touch
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580
Til top Vis xiuxiu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xiuxiu

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

for at man kan afgøre om man kan høre forskellen, kræver det som minimum at man prøver...
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

noget tyder på at blindtests i almindelighed giver meget overraskende resultater. Hvis man tvivler på at strømkabler gør en
forskel (fordi det ikke kan påvises via blindtests) så kan man jo passende tvivle på forskellen mellem forskellige cd afspillere,
forstærkere m.v., da blindtests med sådanne komponenter ofte giver lignende uklare resultater.
lad os alle købe en ipod og glemme alt om hi-fi ;). Længe leve blindtests.

http://www.head-fi.org/t/486598/testing-audiophile-claims-an d-myths
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2012 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

xiuxiu skrev:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html

Der er lidt interessant læsestof her. Skal siges jeg aldrig selv har testet strømkabler, men tvivler stærkt på forskellen er så stor at man kan høre det. Der vil jeg mene der er andre faktorer der spiller ind

Det er ikke første gang en test er endt med at man må konstatere at der ingen forskel er på tråds af at objekterne måler forskelligt har forskellig konstruktion,og benytter forskellige materialer. Der er simpelthen forskel, men testen siger det er lige meget hvilket kabel du køber da de lyder ens.

Det samme er vist lavet med vin, også her kan der måles forskel, Der er simpelthen forskel, men testen siger det er lige meget hvilken vin du køber det smager ens.
Synes det er interessant, er alt virkelig ens, eller er noget andet end kabler/vin man har testet/afprøvet.

Men testen konkludere også fornuftigt nok, at det er ikke bevist at der ingen forskel er på kablerne, men det er bevist at man ikke kunne vise det med ABX testen.

Der er virkelig noget der er ikke stemmer her, hvad skal der til for at give en hørbar forskel kan det overhovedet lade sig gøre? er der forskel på noget overhovedet.

Det er godt at udvikling ikke basere sig på ABX test/blindtest, så sad vi nok stadigvæk med en tragt grammofon.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 Marts 2012 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

@kanonlyd, "interessant" konklusion. Du ser en blindtest der påviser at der ikke er hørbare forskelle på strømkabler, og du konkluderer straks at blindtest ikke kan bruges til at bedømme lyd... En mere sandsynlig konklusion er nok at der ikke er hørbare forskelle på strømkabler.

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

så jeg går ud fra du også mener at der ikke er forskel på mange cd-afspillere, forstærkere o. lign.
Disse lider jo samme skæbne i diverse blindtests.
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 Marts 2012 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig er der forskel på cd-afspillere og forstærkere, det kan man f.eks. påvise i en blindtest. Hvis man lytter til to cd-
afspillere i en blindtest, men ikke kan høre nogen forskel, så er det fordi der ikke er nogen forskel. Det samme med
strømkabler.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum