Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Det kan jeg
Tak.

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Selvfølgelig er der forskel på cd-afspillere og forstærkere, det kan man f.eks. påvise i en blindtest. Hvis man lytter til to cd- afspillere i en blindtest, men ikke kan høre nogen forskel, så er det fordi der ikke er nogen forskel. Det samme med strømkabler.

Sludder, det er dybt individuelt hvor god ens høresans er, og hvor trænet den er, så at min mor ikke kan høre forskel på to cdafspilkere betyder absolut ikke at der ingen forskel er. Ligesom med strømkabler.

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
BertelB skrev:
Selvfølgelig er der forskel på cd-afspillere og forstærkere, det kan man f.eks. påvise i en blindtest. Hvis man lytter til to cd- afspillere i en blindtest, men ikke kan høre nogen forskel, så er det fordi der ikke er nogen forskel. Det samme med strømkabler.

Sludder, det er dybt individuelt hvor god ens høresans er, og hvor trænet den er, så at min mor ikke kan høre forskel på to cdafspilkere betyder absolut ikke at der ingen forskel er. Ligesom med strømkabler.

Modsat strømkabler, er der masser af blindtests der påviser forskel. Faktum er, at langt de fleste mennesker overhovedet ikke kan høre forskel på diverse forstærkere og CD-afspillere - men de trænede ører kan, de kan dog ikke høre forskel på strømkabler, det er kun hifinørder der nægter at deltage i en blindtest, som kan høre forskellen.
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Det er noget sjovt noget det med blindtest og så ens egen vurdering af forskel mellem to dimser man skal vælge i mellem. Når man sidder selv helt uden forudindstillinger, om at der er forskel eller ej og lytter sig frem, opfatter man tit forskelle på de områder man nu lytter efter. Selv efter flere forsøg. Men når man så prøver at gøre det i en blindtest med de samme dimser, bliver man pludselig usikker på det. Var der forskel? Var der ikke? Den, der står for at bytte mellem dimserne bytter vel forhåbentligt om hver gang, eller gør han? Spiller han ikke bare på den samme dims hele tiden. Det er godt nok mystisk.

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2012 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Du skriver at jeg er modtagelig overfor alle påstande fordi de har valgt at anbefale det strømkabel de selv ligger ved deres apparater? Eller er det fordi de har valgt at sælge det samme kabel til folk istedet for at tjene penge på et nyt, at jeg eer modtagelig overfor alle påstande? Det er noget vrøvl, og det er temmelig nedladende at mene jeg er en hjernevasket forbruger.

Overhovedet ikke - hvis reklame og marketing ikke virkede, ville det jo ikke blive brugt - så du skal ikke opfatte det som nedladende. Hifibranchen har gennem tiderne været fabelagtige til at overbevise folk om at de er snothamrende dumme hvis de ikke kan høre forskel på dit og dat - og man vil vel ikke være snothamrende dum? Herr Andersen skrev engang et eventyr om denne psykologiske effekt. Vi har vel alle været udsat for dette på den ene eller anden måde.

Men kom da frisk - du er københavner, du kan høre forskel på kablerne. Skal vi ikke bare få det afgjort, det ville sgu' da være fantastisk at vi to sammen kunne henvise skeptikerne til en blindtest der påviser forskel, næste gang der diskuteres kabler. Som tidligere nævnt, ville det jo være første gang i verdenshistorien en blindtest påviste forskel på strømkabler - du kan sgu' blive berømt, diskuteret på hififora over hele verden.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
BertelB skrev:

Helt enig!

Og ligesom med cdafspillere gælder det for netkabler, at jo mere afslørende resten af kæden er, jo nemmere kan forskellen høres.

Lyttetræning er jeg enig i gør en forskel. Nogle lytter måske mest efter, om instrumenterne har "en rigtig" klang.

Andre lytter mere bredspektret. De deler lyden op i anslag og efterklang, de lytter efter "pin-point evnen" i perspektivet og "3D-effekten", de vurderer overtonerne, de lytter efter bredden og højden på perspektivet, efter luftigheden, roen osv.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
@kanonlyd, "interessant" konklusion. Du ser en blindtest der påviser at der ikke er hørbare forskelle på strømkabler, og du konkluderer straks at blindtest ikke kan bruges til at bedømme lyd... En mere sandsynlig konklusion er nok at der ikke er hørbare forskelle på strømkabler.

Du har åbenbart ikke kigget på dette link det går ud over stort set alle apparater plus audio-formater.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Forstår ikke den her evindelige diskussion om "beviser".

Hvem kan bevise at Bethoven er bedre end Beatles?
Hvem kan bevise at Amarone er bedre end Burgone?
Hvem kan bevise at chokolade smager bedre end is?
Hvem kan bevise at politikere er klogere end andre mennesker?

Kan det hele ikke være lige meget?
Jeg er nok mere til Beatles og Amarone smager fantastiske i mine vinglas. Chokolade er der altid noget af og kloge politikere er en selvmodsigende udtalelse .... men hvem kan bevise det?

Hvis nogen absolut kræver beviser så lad dem muntre sig med det. Jeg nyder min verden og min opfattelse af virkeligheden.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

I mine ører er det ret enkelt: Hvis jeg som bruger af et anlæg ikke kan høre nogen forskel i en blindtest, så ér der ikke nogen
forskel. Man har selvfølgelig lov til at investere formuer i udstyr og mene at det lyder fantastisk, men hvis man ikke kan høre
forskel i en blindtest, er det efter min ringe mening ren overtro (og dermed ren spild af penge).
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
I mine ører er det ret enkelt: Hvis jeg som bruger af et anlæg ikke kan høre nogen forskel i en blindtest, så ér der ikke nogen
forskel.
Du mener vil der er ikke nogen forskel for dig.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 Marts 2012 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

@kanonlyd, jeg kan naturligvis ikke vide hvad andre kan høre, så hvis jeg ikke kan høre forskel, betyder det blot at der for mig ikke er nogen forskel.

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:

megholm skrev:
Du skriver at jeg er modtagelig overfor alle påstande fordi de har valgt at anbefale det strømkabel de selv
ligger ved deres apparater? Eller er det fordi de har valgt at sælge det samme kabel til folk istedet for at tjene penge på et
nyt, at jeg eer modtagelig overfor alle påstande? Det er noget vrøvl, og det er temmelig nedladende at mene jeg er en
hjernevasket forbruger.
Overhovedet ikke - hvis reklame og marketing ikke virkede, ville det jo ikke blive brugt - så
du skal ikke opfatte det som nedladende. Hifibranchen har gennem tiderne været fabelagtige til at overbevise folk om at de er
snothamrende dumme hvis de ikke kan høre forskel på dit og dat - og man vil vel ikke være snothamrende dum? Herr
Andersen skrev engang et eventyr om denne psykologiske effekt. Vi har vel alle været udsat for dette på den ene eller anden
måde.Men kom da frisk - du er københavner, du kan høre forskel på kablerne. Skal vi ikke bare få det afgjort, det ville sgu'
da være fantastisk at vi to sammen kunne henvise skeptikerne til en blindtest der påviser forskel, næste gang der diskuteres
kabler. Som tidligere nævnt, ville det jo være første gang i verdenshistorien en blindtest påviste forskel på strømkabler - du
kan sgu' blive berømt, diskuteret på hififora over hele verden.

Hvis du ikke var sådan et kvaj ville jeg da gerne kigge forbi. Men nu er det ikke mig som siger man kan høre forskel på
netkabler, har faktisk aldrig testet. Husk på at jeg er hjernevasket af Naim til at tro at det kabel som følger med er det bedste.
En test af højttalerkabler stiller jeg hellere end gerne op til, dog ikke hos nogen der skriver så bedrevidende om et et emne
der absolut ikke findes nogen firkantede svar på.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 Marts 2012 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Citér:
Men det er jo faktisk bevist at 230v sender kraftig magnetisk stråling ud omkring kablet, som kan gå ind og påvirke de andre kabler i ens setup, men også apparaterne i ens setup. Og det er derfor at de sidste par meter er vigtigere end 15km før, da de ikke forstyrre ens kabler og apparater.

Og det er også bevist at et kabel med en større kvadrat og i en bedre kobber kvalitet, søger for at der kommere mere strøm til apparatet. Hvilket medføre at selve apparatet kan trække mere strøm ud at kontakten uden at det bliver presset.

Men hvor stor en forskel der er på det ene frem for det andet kan jeg ikke svare dig på. Men teoretisk skulle der være en forskel

Det er ganske rigtigt at der er udstråling af "brum" fra et strømkabel, det er (næsten udelukkende) 50Hz og overtoner deraf. Udstrålingen fra et dyrt kabel er ikke nødvendigvis mindre end fra et billigt kabel. I hovedreglen er denne udstråling ikke noget problem, hvis det var et problem ville det kunne høres om 50Hz brum i højttaleren.

Den modstand der er i strømkablet skal sammenlignes med den modstand der er fra stikket til kilden, typisk en transformator, der står langt væk. Uanset om du bruger et billigt strømkabel eller et dyrt, er modstanden i de sidste to meter meget meget lille,  forskellen i modstand mellem et dyrt og et billigt kabel er ligegyldig.

Der er teoretisk en chance for at strømkablet gør en forskel, men det er udelukkende en teoretisk forskel.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2012 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

øh lol

Labcoil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Tilsynladende går det sjove af det når man har brugt mange penge på et stykke kabel - får det dog overstået den bitte test.

Men risiko er jo at det bliver meget kedeligt here i forum bagefter.......
Til top Vis Labcoil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Labcoil

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Forstår ikke den her evindelige diskussion om "beviser".Hvem kan bevise at Bethoven er bedre end Beatles?Hvem kan bevise at
Amarone er bedre end Burgone?Hvem kan bevise at chokolade smager bedre end is?Hvem kan bevise at politikere er klogere end andre mennesker?
Kan det hele ikke være lige meget?Jeg er nok mere til Beatles og Amarone smager fantastiske i mine vinglas. Chokolade er der altid noget af og kloge
politikere er en selvmodsigende udtalelse .... men hvem kan bevise det?Hvis nogen absolut kræver beviser så lad dem muntre sig med det. Jeg nyder
min verden og min opfattelse af virkeligheden.

Spot on bedre kunne det ikke skrives jan
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2012 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Labcoil skrev:
Tilsynladende går det sjove af det når man har brugt mange penge på et stykke kabel - får det dog overstået den bitte test.

Men risiko er jo at det bliver meget kedeligt here i forum bagefter.......

Jeg synes jo, at det sjove er, at folk bruger titusindevis af kroner på at skifte den grej ud, uden at have hørt, hvad det gamle grej kan med et godt strømkabel...

Labcoil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Labcoil skrev:
Tilsynladende går det sjove af det når man har brugt mange penge på et stykke
kabel - får det dog overstået den bitte test. Men risiko er jo at det bliver meget kedeligt here i forum bagefter.......

Jeg synes jo, at det sjove er, at folk bruger titusindevis af kroner på at skifte den grej ud, uden at have hørt, hvad det
gamle grej kan med et godt strømkabel...

Ka`du ha`ret i. Jeg aner det ikke - har aldrig prøvet det ( har heller ikke behov) synes bare det er mærkligt at man ikke kan
se det sjove i sådan en test.
Til top Vis Labcoil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Labcoil

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2012 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Labcoil skrev:
finlytteren skrev:

Labcoil skrev:
Tilsynladende går det sjove af det når man har brugt mange penge på et stykke
kabel - får det dog overstået den bitte test. Men risiko er jo at det bliver meget kedeligt here i forum bagefter.......

Jeg synes jo, at det sjove er, at folk bruger titusindevis af kroner på at skifte den grej ud, uden at have hørt, hvad det
gamle grej kan med et godt strømkabel...

Ka`du ha`ret i. Jeg aner det ikke - har aldrig prøvet det ( har heller ikke behov) synes bare det er mærkligt at man ikke kan
se det sjove i sådan en test.

Det er ikke så underligt - der er jo hidtil ingen der har kunnet høre forskel i en blindtest, og det er ikke bare hr. og fru Jensen der har prøvet, så det ville komme til at gøre frygteligt ondt hvis det skulle vise sig man ikke kunne høre forskel, efter man har fremturet med det ene postulat efter det andet. Jeg synes dog det ville være rigtigt fedt hvis det viste sig man kunne vinde meget bedre lyd ved at bruge nogle hundrede på et nyt strømkabel.

Er Finlytteren virkelig den eneste der har bare en lille smule mandsmod i dette forum?

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2012 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Kom så ud af busken københavnere!

...eller skal vi virkelig til, at have gang i en indsamling til en togbillet?

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes