| Forfatter |
|
Furious jt Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 28 December 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Efter vi har købt hus og derved ændret opsætningen på mit setup, kan jeg høre subben under film afspilning alt for tydeligt.
Da subben er ret stor ( dali suite s1.5) siger konen at den SKAL stå i det ene hjørne af stuen, mellem sofaen og væggen.
Hvad kan jeg gøre for at det ikke længere er tydeligt at bassen kommer lige ved siden af mig. Har altid troet at en del af fidusen ved en sub var at man ikke kan høre hvor bassen kom fra
Har prøvet at skrue ned for volunmen på subben, men jeg skulle jo også gerne kunne høre og ikke mindst mærke 
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 28 December 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det en basrefleks, så prøv at putte en sammenrullet strømpe eller et stykke skumgummi i porten.
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 28 December 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er med højttalere som med ejendomme ... placering, placering og så placering.
Din sub lige ved siden af sofaen går bare ikke. Så hellere i det modsatte hjørne - ved samme væg som hovedhøjttalerne. Giv konen en pels, smykker eller en ny fryser! Så måske du får lov til at flytte den. 
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
| Sendt: 28 December 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og stil da bestemt ikke en subwoofer i et hjørne, det gir da bare mere bulder i hytten. Væggene kaster jo så lydbølgerne lige tilbage i rummet igen fra to vægge, det "forstærker" jo en del.
Jeg ville heller ikke stille dem lige ved sofaen, men som janils nævner oppe ved fronthøjttalerne et sted.
Der er ikke andet for end at prøve sig frem.
Mvh Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
| Sendt: 28 December 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken delefrekvens benytter du?
Hvilke fronter spiller subben sammen med? __________________
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 06:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Det er fint at sætte din sub i et hjørne. Flere producenter foreslår det faktisk. Hvis din sub er for tydeligt er det sikkert delefrekvensen du skal sætte ned.
Mvh Frank
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
|
Hej.
Det er fint at sætte din sub i et hjørne. Flere producenter foreslår det faktisk. Hvis din sub er for tydeligt er det sikkert delefrekvensen du skal sætte ned.
Mvh Frank
|
|
|
OK, det var jeg ikke klar over, har altid hørt at de kan give en rungende ubehaglig bas at placere en sub i hjørnet......... Men det er som sagt at prøve sig frem indtil man finder det resultat man selv kan lide bedst. __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 har ret! Når du kan høre, hvor subben står, er det fordi der er for meget lyd > 80Hz fra den, og det skal væk. Problemet er, at rigtig mange subs har for svagt et filter, der slipper for meget igennem. Skru delefrekvensen helt i bund, og prøv så evt. dette tip, jeg læste fra - var det Audio Pro eller REL?:
Sæt subwooferen i sofaen, der hvor du oftest sidder og lytter. Gå/kravl så rundt i stuen og lyt, hvor bassen lyder bedst. DER skal subben stå!
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Æhhhh, alle de forslag med at flytte sub, hvorfor bliver I ved med disse. Han har jo netop skrevet den SKAL stå der. Tror godt han er klar over det kunne hjælpe, at flytte sub, men det siger regeringen ikke er muligt. Men byg en IB, hvis hun vil acceptere hul i gulv eller loft istedet  .
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
Furious jt Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres svar!
For lige at svare på spørgsmålene :
Subben har ikke en basrefleksport. Den spiller sammen med dali suite 2.8, c0.8 og r0.8
Delfrekvensen er sat til 80hz. crossover er skruet op på max på subben.
Som Hans nævner så skal den detsværre gemt rigtig godt væk. Ikke nødvendigvis lige i hjørnet ved siden af sofaen, men slet ikke i nærheden af fronterne og tv'et
Igår flyttede jeg subben hen mellem højre front og tv'et satte transformers på hd-dvd igår på. Det var meget tydeligt at bassen og meget af lyden kom fra højre side. Måske er det min receiver (denon 2105) der ikke kalibrerer højtalerne og subben ordentlig
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Furious jt skrev:
|
Tak for jeres svar!
Subben har ikke en basrefleksport. Den spiller sammen med dali suite 2.8, c0.8 og r0.8
Som Hans nævner så skal den detsværre gemt rigtig godt væk. Ikke nødvendigvis lige i hjørnet ved siden af sofaen, men slet ikke i nærheden af fronterne og tv'et
Igår flyttede jeg subben hen mellem højre front og tv'et satte transformers på hd-dvd igår på. Det var meget tydeligt at bassen og meget af lyden kom fra højre side. Måske er det min receiver (denon 2105) der ikke kalibrerer højtalerne og subben ordentlig
|
|
|
Jamen crossover skal du jo ikke sætte på max. Prøv på 50 hz.
|
| Til top |
|
| |
Furious jt Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm det fik jeg at vide af andre herinde  Er det ikke recieveren der styre det, og derfor skal jeg sætte crossover til max på subben så den ikke går ind og blander sig?
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Furious jt skrev:
|
Tak for jeres svar!
|
|
|
Jamen crossover skal du jo ikke sætte på max. Prøv på 50 hz.
|
|
|
Jo han skal, det er receiveren der styrer crossover så det skal stilles på max på subben.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Furious jt skrev:
hmm det fik jeg at vide af andre herinde Er det ikke recieveren der styre det, og derfor skal jeg sætte crossover til max på subben så den ikke går ind og blander sig? |
|
|
Det sigma6 siger passer ikke. Ved at stille det på max på subben er du sikker på at subbens crossover er sat helt ud af spillet og at det 100% er receiveren der styrer det sådan som det også skal være. 
|
| Til top |
|
| |
Mofo68 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,jeg har min AudioVector stående i hjørnet,og kan slet ikke høre den,Bassen kommer til gengæld uf af højtalerne  det skal siges at jeg brugte det meste af dagen på at justere og indstille
Edit// Og som man kan se af billedet,har jeg to sofaer,samt vægge...Så tror bare det kræver lidt tålmodighed...Selvfølgelig har rummet også noget med det hele at gøre!!!
|
| |
Furious jt Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOFO: Det tyder på der er håb for mig så. Måske kan jeg indstille mig ud af problemet
Synes bare ikke min reciever lader mig indstille ret meget mht subben. Bliver nok bedre når jeg får fingre i en onkyo 875
|
| Til top |
|
| |
Mofo68 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Furious jt skrev:
MOFO: Det tyder på der er håb for mig så. Måske kan jeg indstille mig ud af problemet
Synes bare ikke min reciever lader mig indstille ret meget mht subben. Bliver nok bedre når jeg får fingre i en onkyo 875 |
|
|
Selvfølgelig er der håb for dig..hehe......Jeg har dog kun justeret på min sub...og lige meget hvor tæt jeg går på min sub,kan jeg ikke fornemme bassen kommer derfra..Faktisk lige meget hvor jeg går i min stue,kommer bassen fra højtalerne!! __________________
Venligst -=Mofo=-
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mofo68 skrev:
Furious jt skrev:
Synes bare ikke min reciever lader mig indstille ret meget mht subben. Bliver nok bedre når jeg får fingre i en onkyo 875 |
|
|
Selvfølgelig er der håb for dig..hehe......Jeg har dog kun justeret på min sub...og lige meget hvor tæt jeg går på min sub,kan jeg ikke fornemme bassen kommer derfra..Faktisk lige meget hvor jeg går i min stue,kommer bassen fra højtalerne!! |
|
|
Er du sikker på at din sub bruges ?  Det er sikkert bare dine højttalere som spiller bas  Det er fedt når man får indstillet subben perfekt og det hele går op i en højere enhed, tillykke  __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok 80 hz - så burde den ikke være specielt nemt at lokalisere egentlig.
Har du mulighed for at sætte fx 60 hz? Dine fronter tror jeg godt kan klare sig ned til 60hz faktisk og husk at en delefrekvens er ikke en "brick wall".
Jeg sidder og spekulerer på om du simpelthen har skruet for meget op for subben? Har faktisk lyttet til et setup med Ikon serien og så 2 x S1.5 subs. De stod lige bagved sofaen i en hifi klub og der var slet ikke antydning til at man kunne lokalisere dem.
Anyways, prøv med en lavere delefrekvens, hvis problemet ikke forsvinder så vil jeg mene det er fordi du har niveau på subben for højt i forhold til resten af anlægget. Sidste forklaring kan dog være en gigantisk peak?
Rum layout og mål og præcis placering af sub og sofa? __________________
|
| Til top |
|
| |
Mofo68 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|