Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dynaudio= "Kønsløs"? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 18 November 2007 kl. 03:50 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Ja, kønsløs er en fin beskrivelse af Dynaudio. De er lidt for forsigtige i lyden, og der er ikke nget spræl i dem.

Til gengæld har jeg hørt mange højtalere fra andre fabrikanter, men med Dynaudio enheder, med ganske meget spræl i!!

Helt enig...... Selv de helt store modeller, som Evidence Temptation (hørte den på messen i Odense), har bare ikke den dynamik/sprælskhed i sig, og det savner jeg i højttalere på den størrelse. Tilgengæld synes jeg lyden kan beskrives som let, elegant, på listetå og svævende. En gang Katie Melua eller Norah Jones ville sikkert lyde rigtig godt på Dynaudios modeller.

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 November 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

De fleste højttalere lyder markant bedre med en kraftig effektforstærker i enden og det er måske endnu mere sandt for dynaudio end for andre. Min oplevelse er at det gør sig mest gældende i de lidt dyrere modeller. Man skal dog lige vænne sig til måden Dynaudio højttalerne laver lydbilledet. Deres evne til skabe et bredt soundstage og forsvinde er efter min mening blandt det bedste på markedet. Leder man efter stor og fysisk basgengivelse er det nok ikke lige Dynaudio der er sagen. I mine ører laver Dynaudio en meget korrekt gengivelse. Deres studie erfaring skinner igennem her. Og på den måde kan jeg godt forstå at nogen kalder lyden kedelig. Ikke at jeg på nogen måde er enig men jeg forstår hvorfor. Jeg bruger selv Dynaudio højttalere og med en god effekt(og andet udstyr) synes jeg man når rigtig langt med en Dynaudio højttaler.

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

Boegedal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 17 December 2007 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hej Kasper...

Jeg var for nyligt inde og høre Dynaudio The Contour S 3.4 til 36k sættet, ganske vist på det store Moon sæt, men jeg må sige jeg blev paf... for fanden hvor lød det lækkert, så jeg har kigget meget på Dynaudio siden hen, ville godt ha' Confidence C2 til 66k sættet, men jeg er bange for, at de bliver for store til min stue, og jeg ikke kan gi' dem plads nok, kan gi' dem 40 cm til bagvæg og 50 cm til sidevæg i et rum som er 27 kvm... Forstærkeren er Holfi Pre NB1 S.E. / Holfi Power NB250

mvh. Jan

Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
Til top Vis Boegedal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boegedal

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 17 December 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Boegedal skrev:

Hej Kasper...

Jeg var for nyligt inde og høre Dynaudio The Contour S 3.4 til 36k sættet, ganske vist på det store Moon sæt, men jeg må sige jeg blev paf... for fanden hvor lød det lækkert, så jeg har kigget meget på Dynaudio siden hen, ville godt ha' Confidence C2 til 66k sættet, men jeg er bange for, at de bliver for store til min stue, og jeg ikke kan gi' dem plads nok, kan gi' dem 40 cm til bagvæg og 50 cm til sidevæg i et rum som er 27 kvm... Forstærkeren er Holfi Pre NB1 S.E. / Holfi Power NB250

mvh. Jan

Jeg bruger selv Confidence C2 i en stue der er lidt mindre end din faktisk. Lidt over 20 kvm. Som med alle andre højttalere skal man selvfølgelig lege lidt med placeringen af dem men jeg har uden problemer fået dem til at spille som jeg vil have.

Og med dit holfi setup burde du kunne sparke live i dem. Større og dyrere udstyr vil de sagtens kunne klare, men jeg tror du vil få et ret fodt resultat med dit eksisterende setup. Hvis du har mod på det så er det selvfølgelig muligt at prøve at låne C2'erne med hjem og lege lidt med både udstyr og placeringen af dem.

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

Boegedal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hej igen Kasper....

Jeg tror jeg ville få lidt problemer med kæresten hvis jeg brugte 66K til Confidence C2.... men det er en dejlig drøm, og det ville ikke være sundt for mig at låne dem med hjem, for så er jeg sikker på jeg bare måtte eje dem...  men derimod The Contour S 3.4 i sort pianolak ville jeg gerne prøve herhjemme op imod mine Dali Euphonia MS4

mvh. Jan

Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 December 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Tja, om de er kønsløse... Det er nok meget præcist.

Polymembraner har en karakteristisk lyd, som er meget gennemsigtig og til tider elektrostatagtig, men samtidig har de en meget "død" klang, nok grundet den høje indre dæmpning, som gør, at man kan synes, at de lyder kønsløse.

Hvis man er vant til fuldtoner og papmembraner generelt, vil man helt klart savne noget af vræl, som vi opfatter som liv og spræl, men jo i bund og grund bare er opbrydninger og forvrænging.

Så polymembraner giver en flot lyd, som man ikke emotionelt kobler til, men bare kigger på. Der er så mange, som skruer op for at få den fornemmelse for liv, som de savner. Den plejer at komme, når forstærkeren er ved at begynde at klippe.

Mange mener også, at de har en generel HOONK-lyd, som et bil-horn, heraf BÅT-tråden. Det er jeg nu ikke enig i.

I min verden, er Dynaudio ikke værre en så meget andet, men de er absolut ikke øverst på min ønskeseddel, de bare ikke lige falder i min smag.
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 17 December 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Boegedal skrev:

Hej igen Kasper....

Jeg tror jeg ville få lidt problemer med kæresten hvis jeg brugte 66K til Confidence C2.... men det er en dejlig drøm, og det ville ikke være sundt for mig at låne dem med hjem, for så er jeg sikker på jeg bare måtte eje dem...  men derimod The Contour S 3.4 i sort pianolak ville jeg gerne prøve herhjemme op imod mine Dali Euphonia MS4

mvh. Jan

Hehe.. Ja der er mange variable der skal tages med i overvejelserne...

Men du er skam også velkommen til at prøve at få Contour 3.4erne med hjem også. Lyder faktisk til at kunne være en meget sjov sammenligning. Har ikke hørt dem i direkte duel... Men har dog selvfølgelig en forventning om hvad der ville vinde

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Sendt: 18 December 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Polymembraner har en karakteristisk lyd, som er meget gennemsigtig og til tider elektrostatagtig, men samtidig har de en meget "død" klang, nok grundet den høje indre dæmpning, som gør, at man kan synes, at de lyder kønsløse.

Hvis man er vant til fuldtoner og papmembraner generelt, vil man helt klart savne noget af vræl, som vi opfatter som liv og spræl, men jo i bund og grund bare er opbrydninger og forvrænging.

Så polymembraner giver en flot lyd, som man ikke emotionelt kobler til, men bare kigger på. Der er så mange, som skruer op for at få den fornemmelse for liv, som de savner. Den plejer at komme, når forstærkeren er ved at begynde at klippe.

Mange mener også, at de har en generel HOONK-lyd, som et bil-horn, heraf BÅT-tråden. Det er jeg nu ikke enig i.

I min verden, er Dynaudio ikke værre en så meget andet, men de er absolut ikke øverst på min ønskeseddel, de bare ikke lige falder i min smag.

Så jeg ikke misforstår, men opbrydninger og forvrænging i papmembraner? Det du siger er vel ikke at alt andet en poly bare forvrænger? det tror jeg ikke passer. Din tese om at dynaudio ikke forvrænger men papmembraner så gør og dermed ikke lyder "kønsløse" må du meget gerne forklare lidt bedre for mig således jeg ikke misforstår dig.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Sendt: 18 December 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Såfremt "kønsløst" kan tolkes som "intetkøn" = "neutrum" = " neutralt", kan jeg kun være enig. Alle de Dynaudio højttalere jeg har lyttet til, incl. mine egne Focus 140, formidler, i min ører, en meget neutral lyd.

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Sendt: 18 December 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Buch skrev:
Såfremt "kønsløst" kan tolkes som "intetkøn" = "neutrum" = " neutralt", kan jeg kun være enig. Alle de Dynaudio højttalere jeg har lyttet til, incl. mine egne Focus 140, formidler, i min ører, en meget neutral lyd.

100% enig. Hvis man er vant til højttalere der farver lyden i den ene eller anden retning, kan jeg sagtens sætte mig ind i at man sidder og mangler noget når man lytter til nyere Dynaudio højttalere. Men det man mangler er farvningen, dynaudio er virkeligheden. Synes jeg! 

Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 18 December 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:
Hurtig skrev:

Ja, kønsløs er en fin beskrivelse af Dynaudio. De er lidt for forsigtige i lyden, og der er ikke nget spræl i dem.

Til gengæld har jeg hørt mange højtalere fra andre fabrikanter, men med Dynaudio enheder, med ganske meget spræl i!!

Helt enig...... Selv de helt store modeller, som Evidence Temptation (hørte den på messen i Odense), har bare ikke den dynamik/sprælskhed i sig, og det savner jeg i højttalere på den størrelse. Tilgengæld synes jeg lyden kan beskrives som let, elegant, på listetå og svævende. En gang Katie Melua eller Norah Jones ville sikkert lyde rigtig godt på Dynaudios modeller.

Hmm jeg mender da ikke at Dynaudio sælger deres enhedder til andre? tror i ikke i blander Skååning ind i det ? for han laver jo enhedder til alle der ønsker, men Dynaudio laver da kun enhedder til sig selv?

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Sendt: 18 December 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har Focus 140 og det er det mest livlige jeg har hørt. Støvletramp på Eric Clapton, MTV unplugged får det til at lyde som om mine vægge ryster. Fantastisk livagtigt. Jeg tror det kommer an på hvad man spænder foran. Jeg har selv Holfi Integra 8.

Focus 140 forsvinder fuldstændigt i lydbilledet. Jeg kan kun anbefale dem.

Hilsen Kristian
Til top Vis malkris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkris

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 18 December 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at Dynaudio har den store fordel at de har et meget stort dynamisk headroom. Selv i voldsomme udladninger bliver man imponeret over at dynamikken bare tager til og at et andet instrument bare træder ind som om intet var hændt.

Men ja, man kan godt sige at Dynaudio ikke rigtig lyder af noget. Og jeg kan også godt følge folk der mener at de er kønsløse, for der er måske ikke den helt store "sjæl" i dem. Det er nok fordi at de lyder meget kontante og instrumenter klinger ud hurtigt.

Jeg må indrømme at jeg godt kan li' dem, især til rock!

Edit: Ja, Focus 140 er nogen glimrende højttalere, helt enig!

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 December 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Følger der snart en forklaring på, hvorfor vi som anvender enten fuldtoneenheder eller enheder med pap-membraner skal finde os i at lytte til opbrydninger og forvrængning, når vi så gerne vil have noget af det liv og spræl som du nævner, der ofte ikke er tilstede ved højttalere som anvender polypropylene membraner

Det er en interessant tese du her fremfører.

Det kræver da næsten en nærmere forklaring.

Mvh.

ASML

Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2007 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Desværre kan en højtalet ikke værre neutralt og med liv og spræl, på samme tid, ville eller gerne høre en sådan, men mange højtalet i alle pris
klasse, skal virklig havde meget mere effekt, end men lige regner med, før de komme til liv.

Sjov nok laver Dynaudio ægte prof studio monitor, og de skal værre 100 % neutale.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 December 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Måske skal vi til at definere hvad ordene liv og spræl i forbindelse med højttaler-lytning/ højttalere egentlig betyder for hver enkelt inden vi fortsætter.

Min egen erfaring med lytning på polypropylene baserede enheder kontra enheder baseret  på pap-membraner, er at der generelt skal skrues  højere op for højttalere der har polypropylene enheder for at kunne høre de samme detaljer som man kan høre ved væsentligt lavere styrke med papirmembran-baserede højttalere.

Der er fordele og ulemper ved alle typer membranmaterialer.

Og jo Dynaudio laver nogle meget neutrale studiemonitorer. Her får de nok også lov til at spile ved en styrke så de ikke har den tendens til at lyde "kønsløse"

Mvh.

ASML

Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 December 2007 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Kønsløshed, poly, pap og pip mig i øret! Find de rigtige gamle enheder af papir og alnico, konstruer noget ordentligt omkring dem og få ro i sjælen!

p***eplat med alle de selvudråbte x-perter på dette forum. Lyt og lær - eller la´vær!

Boegedal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Hej Kasper...

Kæresten og jeg var inde i København i går og købe de sidste julegaver, og efter at have begavet hende lidt blev hun tvangsindlagt til at gå forbi TC og se Dynaudio... hun var ret vild med designet på The Contour S 3.4 i sort pianolak og syntes de var langt flottere end vores Dali Euphonia i lys ahorn... til gengæld syntes hun at Confidence C2 var grimme... de skulle nok ha' stået i sort pianolak også.. de var desværre i lys ahorn... men der var grønt lys til at få 'de sorte' hjem i stuen, desværre havde vi ikke tid til at lytte på dem, selvom hun påstår hun ikke kan høre forskel, men kun se forskel...

mvh. Jan

Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8

red_martians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2007
Sendt: 19 December 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Jeg må nok også indrømme at kønsløse er det sidste dynaudio er.
Dog er der klart nogle modeller jeg vil kalde ret så kedelige (dynaudio kalder det klassisk dynaudio-lyd) Her er bl.a. Audience-SE-modellerne der basere sig på contour 1.3 og netop contour.
Contour mangler lidt væsen, og jeg tror grunden er at dynaudio ikke vil mishandle deres gamle kundegruppe. Contour er jo en gammel serie så en contour lyder nok som en contour alt tid har lydt.
Focus til gengæld er der rigtig meget spræld i, og det finder jeg også at der er i confidence dog noget mere kontrolleret.
Jeg har selv dynaudio focus110 og det er dog den bedste investering jeg har gjort.
Men kan faktisk godt følge den loudness-tanke som der bliver beskrevet, men det vil heller ikke undre mig, da netop dynaudio's mål er at lave højtalere der skal gengive lyden som var det virkelighed.
Til top Vis red_martians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af red_martians Besøg red_martians's Websted

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 December 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

red_martians skrev:
Jeg må nok også indrømme at kønsløse er det sidste dynaudio er.
Dog er der klart nogle modeller jeg vil kalde ret så kedelige (dynaudio kalder det klassisk dynaudio-lyd) Her er bl.a. Audience-SE-modellerne der basere sig på contour 1.3 og netop contour.
Contour mangler lidt væsen, og jeg tror grunden er at dynaudio ikke vil mishandle deres gamle kundegruppe. Contour er jo en gammel serie så en contour lyder nok som en contour alt tid har lydt.
Focus til gengæld er der rigtig meget spræld i, og det finder jeg også at der er i confidence dog noget mere kontrolleret.
Jeg har selv dynaudio focus110 og det er dog den bedste investering jeg har gjort.
Men kan faktisk godt følge den loudness-tanke som der bliver beskrevet, men det vil heller ikke undre mig, da netop dynaudio's mål er at lave højtalere der skal gengive lyden som var det virkelighed.

hej

bruger du focus110 som front? og i så fald, hvor stort er rummet... har selv erfaring med audience  42 som til prisen er ret imponerende. det jeg kan li ved dynaudio er at de er homogene, delene er sat fornuftigt sammen og musikken lyder rigtig! ikke så meget hokus pokus ;)
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes