Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 07:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dynaudio= "Kønsløs"? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PeterG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 19 December 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Kønsløst - hmm jeg vil nu nok påstå, at mine Dynaudio'er er udpræget hunkøn... Blide og charmerende og eksplosive!

Jeg har været turen igennem flere højttalere fra: KEF 104/2, B&W 801S2, Dali 7, Dali 18MKII, Quad ESL-63, B&W 805 Nautilus, Martin Logan Aeon.

Mit nuværende Dynaudio setup: Front: Contour S3.4, Center: Focus 200C, Bag: 2 stk. BM6 fra Dynaudio's pro serie.

Først og fremmest lytter jeg mere til musik end teknik med Dynaudio. Det er vel i bund og grund det, det hele handler om. Lyttetrætheden opstår ikke så hurtigt, som ved visse andre højttalere - selv ved høje lydtryk. Dynaudio - små som store modeller, kræver gode stabile forstærkere og generelt de bedste signalkilder, som man kan erhverve. I mit 5.0 setup bruger jeg samlet 1600W ICE power forstærkere, som er placeret meget tæt på højttalerne (ca. 15 cm). Det er mit klare indtryk, at den store dynamik som Dynaudio er i stand til at frembringe, virkelig kommer til live med ordentlig effekt bag.

Jeg vil lige gøre det klart, at Dynaudio kræver LANG tilspilning i forhold til de andre højttaler mærker jeg har kendskab til. F.eks. spillede jeg et halvt års tid på mine Contour S3.4 før de åbnede sig og præsenterede den homogenitet som jeg stadig kan blive overrasket over.

Lyt selv - gerne i dit eget rum med dine forstærkere/signalkilder og ikke mindst - musik!

Bedste lytte hilsner

Peter

Til top Vis PeterG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeterG

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 December 2007 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Måske er det mere det i har hørt dem på der er noget galt med.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Boegedal skrev:

Hej Kasper...

Kæresten og jeg var inde i København i går og købe de sidste julegaver, og efter at have begavet hende lidt blev hun tvangsindlagt til at gå forbi TC og se Dynaudio... hun var ret vild med designet på The Contour S 3.4 i sort pianolak og syntes de var langt flottere end vores Dali Euphonia i lys ahorn... til gengæld syntes hun at Confidence C2 var grimme... de skulle nok ha' stået i sort pianolak også.. de var desværre i lys ahorn... men der var grønt lys til at få 'de sorte' hjem i stuen, desværre havde vi ikke tid til at lytte på dem, selvom hun påstår hun ikke kan høre forskel, men kun se forskel...

mvh. Jan

Ja 3.4'eren er en usædvanlig flot højttaler i piano lak. Jeg er ikke helt enig i konklusionen omrking C2, men hver sin smag Men de er nu også flotte i piano lak.

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 December 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

PeterG skrev:

Kønsløst - hmm jeg vil nu nok påstå, at mine Dynaudio'er er udpræget hunkøn... Blide og charmerende og eksplosive!

Jeg har været turen igennem flere højttalere fra: KEF 104/2, B&W 801S2, Dali 7, Dali 18MKII, Quad ESL-63, B&W 805 Nautilus, Martin Logan Aeon.

Mit nuværende Dynaudio setup: Front: Contour S3.4, Center: Focus 200C, Bag: 2 stk. BM6 fra Dynaudio's pro serie.

Først og fremmest lytter jeg mere til musik end teknik med Dynaudio. Det er vel i bund og grund det, det hele handler om. Lyttetrætheden opstår ikke så hurtigt, som ved visse andre højttalere - selv ved høje lydtryk. Dynaudio - små som store modeller, kræver gode stabile forstærkere og generelt de bedste signalkilder, som man kan erhverve. I mit 5.0 setup bruger jeg samlet 1600W ICE power forstærkere, som er placeret meget tæt på højttalerne (ca. 15 cm). Det er mit klare indtryk, at den store dynamik som Dynaudio er i stand til at frembringe, virkelig kommer til live med ordentlig effekt bag.

Jeg vil lige gøre det klart, at Dynaudio kræver LANG tilspilning i forhold til de andre højttaler mærker jeg har kendskab til. F.eks. spillede jeg et halvt års tid på mine Contour S3.4 før de åbnede sig og præsenterede den homogenitet som jeg stadig kan blive overrasket over.

Lyt selv - gerne i dit eget rum med dine forstærkere/signalkilder og ikke mindst - musik!

Bedste lytte hilsner

Peter

Fint indtryk du giver der synes jeg. Hvorledes oplever du brug af focus 200C sammen med S3.4erne? tænker på tonale balance osv? ja og med de andre baghøjtalere?

Center og baght i contour serien er jo ikke ligefrem billige :)

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

PeterG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 December 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hej Claus,

S3.4 og Focus 200 C spiller fint sammen - så længe vi taler om de øvre oktaver (fra nedre mellemtone og opefter).

I basområdet stikker Focus 200 C lidt af og mister - undskyld, lidt fokus og har en tendens til at lyde lidt oppustet og mere "buldrende" end S3.4. Jeg tror, at Dynaudio har designet 200 C til at lyde mere imponerende i det nedre basområde (100 Hz og ned) i forhold til dens størrelse.

Ihvertfald skal der eksperimenteres med opstillingen og i mit tilfælde er 200 C rykket ca. 40 cm fra bagvæggen. Jeg vil tro, at samspillet med S3.4 og 200 C kan blive endnu bedre hvis man bruger en subwoofer og skærer 60-80 Hz fra front, center og bag højttalerne.

BM6'erne har lidt mere niveau i øvre mellemtone end S3.4 og 200 C. Og selvom opløsningen er ganske flot, lyder den en anelse mere "grovkornet" end disse. I virkeligheden er dette ikke ekstremt kritisk, da BM6'erne jo er placeret som bag højttalere i mit setup, og ens hørsel i forvejen ændrer meget karakter ved lydindfald bagfra. Faktisk giver den lille hævning i øvre mellemtone lidt mere "bid" ved godt mixet og produceret surround materiale.

Dynamik såvel som tonal homogenitet synes jeg stadig er formidabel ved samtlige af mine Dynaudio modeller.

Husk iøvrigt på, at selvom man benytter 100% tonalt matchede højttalere i et mulitikanal setup - vil den resulterede lydkvalitet stadig, og i høj grad være afhængig af lytterum og lytterens placering i dette. LCR match er dog stadig mest kritisk, og bør være så godt som muligt.   

Bedste lytte hilsner

Peter

Til top Vis PeterG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeterG

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 December 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

PeterG skrev:

Hej Claus,

S3.4 og Focus 200 C spiller fint sammen - så længe vi taler om de øvre oktaver (fra nedre mellemtone og opefter).

I basområdet stikker Focus 200 C lidt af og mister - undskyld, lidt fokus og har en tendens til at lyde lidt oppustet og mere "buldrende" end S3.4. Jeg tror, at Dynaudio har designet 200 C til at lyde mere imponerende i det nedre basområde (100 Hz og ned) i forhold til dens størrelse.

Ihvertfald skal der eksperimenteres med opstillingen og i mit tilfælde er 200 C rykket ca. 40 cm fra bagvæggen. Jeg vil tro, at samspillet med S3.4 og 200 C kan blive endnu bedre hvis man bruger en subwoofer og skærer 60-80 Hz fra front, center og bag højttalerne.

BM6'erne har lidt mere niveau i øvre mellemtone end S3.4 og 200 C. Og selvom opløsningen er ganske flot, lyder den en anelse mere "grovkornet" end disse. I virkeligheden er dette ikke ekstremt kritisk, da BM6'erne jo er placeret som bag højttalere i mit setup, og ens hørsel i forvejen ændrer meget karakter ved lydindfald bagfra. Faktisk giver den lille hævning i øvre mellemtone lidt mere "bid" ved godt mixet og produceret surround materiale.

Dynamik såvel som tonal homogenitet synes jeg stadig er formidabel ved samtlige af mine Dynaudio modeller.

Husk iøvrigt på, at selvom man benytter 100% tonalt matchede højttalere i et mulitikanal setup - vil den resulterede lydkvalitet stadig, og i høj grad være afhængig af lytterum og lytterens placering i dette. LCR match er dog stadig mest kritisk, og bør være så godt som muligt.   

Bedste lytte hilsner

Peter

Pas på med 200 C og de dybeste toner - har selv oplevet, at den har bundet..  Sæt den til 'small' i receiveren, og problemet er væk..

Har oplevet dette i en THX-DVD jeg har, samt åbningsscenen i Serenity..

Er ellers rigtig glad for mine Focus 220, samt matchende 200 C og 140.. Mmmmh.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 December 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Tak for den grundige gennemgang. Jeg har lyttet til Focus 220 op imod Contour S3.4 og i det lytterum havde Focus 220 også mere bas end Contour S3.4. Ved ikke om det er samme egenskab som ved focus 200C, men det kunne godt virke som om de bevist har designed focus serien mere bas tung.

I mit eget tilfælde var min umiddelbare plan at dele ved enten 50 eller 80 hz (valgmulighederne er begrænset på nuværende reciever desværre) og så bruge subwoofer med EQ til den nederste del af basområdet som ofte kan skabe store problemer med stående bølger. Uanset vil jeg satse på at budgettet rækker til contour S C centeren, hvilket dog betyder jeg må spare væsentlig på baghøjtalerne i denne omgang.

Har været ude og lytte på rigtig meget, Dynaudio'erne står højest på ønskesedlen nu :) Nu skal jeg bare vente til mit hus er bygget færdig....senest 7 maj næste år...! ventetid kan være slemt!

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

red_martians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2007
Sendt: 20 December 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

cube skrev:
red_martians skrev:
Jeg må nok også indrømme at kønsløse er det sidste dynaudio er.
Dog er der klart nogle modeller jeg vil kalde ret så kedelige (dynaudio kalder det klassisk dynaudio-lyd) Her er bl.a. Audience-SE-modellerne der basere sig på contour 1.3 og netop contour.
Contour mangler lidt væsen, og jeg tror grunden er at dynaudio ikke vil mishandle deres gamle kundegruppe. Contour er jo en gammel serie så en contour lyder nok som en contour alt tid har lydt.
Focus til gengæld er der rigtig meget spræld i, og det finder jeg også at der er i confidence dog noget mere kontrolleret.
Jeg har selv dynaudio focus110 og det er dog den bedste investering jeg har gjort.
Men kan faktisk godt følge den loudness-tanke som der bliver beskrevet, men det vil heller ikke undre mig, da netop dynaudio's mål er at lave højtalere der skal gengive lyden som var det virkelighed.

hej

bruger du focus110 som front? og i så fald, hvor stort er rummet... har selv erfaring med audience  42 som til prisen er ret imponerende. det jeg kan li ved dynaudio er at de er homogene, delene er sat fornuftigt sammen og musikken lyder rigtig! ikke så meget hokus pokus ;)

Nej har kun focus 110 indtil videre , men har da planer om udvidelse, når der kommer penge i kassen igen. Har overvejet audience42sat som baghøjtalere og evt. en brugt audience/contour-sub eller Monitor Audio RSW12 (dynadudio-sub'er er syyygt dyre hvis de skal kunne noget) Så en ting ad gangen. Er lige selv røget ind på hifi-markedet efter flere år støbt i computerbrancen, hvor alt tidligere hifi blev glemt mistede værdi og nu ligger i 27dele nede i kælderen pga. at det nok burde på lossepladsen. Men ja focus bliver brugt som front i en ca. 25kvm stor stue, og det funker helt perfekt... mange kammerater er blevet ret imponeret over hvad Yamaha'n faktisk kan med så "dyre" højtalere.
Til top Vis red_martians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af red_martians Besøg red_martians's Websted

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 December 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

jeg syntes at de sidste par år på kt messen i odense ,at Dynaudio har været noget af det bedste
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 December 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

red_martians skrev:
cube skrev:
red_martians skrev:
Dog er der klart nogle modeller jeg vil kalde ret så kedelige (dynaudio kalder det klassisk dynaudio-lyd) Her er bl.a. Audience-SE-modellerne der basere sig på contour 1.3 og netop contour.
Contour mangler lidt væsen, og jeg tror grunden er at dynaudio ikke vil mishandle deres gamle kundegruppe. Contour er jo en gammel serie så en contour lyder nok som en contour alt tid har lydt.
Focus til gengæld er der rigtig meget spræld i, og det finder jeg også at der er i confidence dog noget mere kontrolleret.
Jeg har selv dynaudio focus110 og det er dog den bedste investering jeg har gjort.
Men kan faktisk godt følge den loudness-tanke som der bliver beskrevet, men det vil heller ikke undre mig, da netop dynaudio's mål er at lave højtalere der skal gengive lyden som var det virkelighed.

hej

bruger du focus110 som front? og i så fald, hvor stort er rummet... har selv erfaring med audience  42 som til prisen er ret imponerende. det jeg kan li ved dynaudio er at de er homogene, delene er sat fornuftigt sammen og musikken lyder rigtig! ikke så meget hokus pokus ;)

Nej har kun focus 110 indtil videre , men har da planer om udvidelse, når der kommer penge i kassen igen. Har overvejet audience42sat som baghøjtalere og evt. en brugt audience/contour-sub eller Monitor Audio RSW12 (dynadudio-sub'er er syyygt dyre hvis de skal kunne noget) Så en ting ad gangen. Er lige selv røget ind på hifi-markedet efter flere år støbt i computerbrancen, hvor alt tidligere hifi blev glemt mistede værdi og nu ligger i 27dele nede i kælderen pga. at det nok burde på lossepladsen. Men ja focus bliver brugt som front i en ca. 25kvm stor stue, og det funker helt perfekt... mange kammerater er blevet ret imponeret over hvad Yamaha'n faktisk kan med så "dyre" højtalere.

jep, dynaudios små kasser ka nogle tricks ;) en mulighed kunne måske også være 110 som baghøjtt. og 140 som front, og en sub ;) evt. B&W subs, de er til at betale sig fra...
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

red_martians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2007
Sendt: 20 December 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

cube skrev:
red_martians skrev:
cube skrev:
red_martians skrev:

hej

jep, dynaudios små kasser ka nogle tricks ;) en mulighed kunne måske også være 110 som baghøjtt. og 140 som front, og en sub ;) evt. B&W subs, de er til at betale sig fra...

Det er vidst over mit budget at købe endnu et par focusser.. B&W's subs er desværre for buldrende efter min smag og meget lidt musikalske, netop grunden til at jeg har fået et kig på monitor audio... deres subs kan noget til prisen.
Til top Vis red_martians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af red_martians Besøg red_martians's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes