Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 07:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Forslag til HT søges, pris 4-5000kr stk. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 02 December 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hejsa jeg er på udkig efter et par gode front højtalere, pt. har jeg et sæt Dali 505 som egentlig spiller fint, men jeg vil nok få lidt mere ud af min forstærker med nogen bedre.

Forstærker der har jeg Holfi 8S, HT kabel der har jeg kimber 8TC.

Jeg havde tænkt lidt på Dali Ikon 6 eller 7 som ville matche mine Ikon W2 bag højtalere i mit surround system.

Men igen har jeg læst både godt og skidt om begge, hvad angår Ikon 6 så var det negative at de ikke havde så megen bas og ikke kunne spille så dybt. Med Ikon 7 er der til gængæld rigelig bas kan jeg forstå, men de er nok for store til min stue som er på cirka 25 m2.

Der blev også skrevet om dem begge at diskanten kunne være lidt for meget, så hvis man ikke havde mulighed for at skrue ned for den var det ikke så godt. Læste dog også meget godt om diskanten. På 8S er der som det bør være ingen tone kontroller, så det kan ikke justeres.

Nogen der har lyttet på Ikon 6 / 7 eller som har et bedre bud i samme pris klasse?

De skal kunne bruges til både film og musik, og musik stilen ja der skal den kunne spille det meste, jeg hører nok mest pop/rock/club musik/70'er 80'er pop soul og disco/ samt vocal musik alla Sade eller Katie Melua (hører ikke heavy eller techno)
Til top Vis TomH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TomH

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 December 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har lyttet på Dali Ikon 2 og Holfi sammen. Det var altså lige lovligt spidst synes jeg. For ikke at sige ret skarpt...

DLS R55 plejer jeg altid at anbefale og det vil jeg gøre igen hvis ikke du har mod på at købe brugt.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Jeg har lyttet på Dali Ikon 2 og Holfi sammen. Det var altså lige lovligt spidst synes jeg. For ikke at sige ret skarpt...

DLS R55 plejer jeg altid at anbefale og det vil jeg gøre igen hvis ikke du har mod på at købe brugt.

DLS R55 siger du, dem kender jeg ikke, må søge lidt info om disse.

Hvordan spiller de ?

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 03:52 | IP-adresse registreret  

Nu nævnte du også "mod på at købe brugt"

Hivlke brugt højtalere havde du der i tankerne ?

Jeg kan huske Dali havde en højtaler der var lille broeren til Dali Grand og storebror til Dali Cupe, den lå midt imellem, kan ikke huske hvad navnet var på den model, den lød ellers godt. Men nå den serie er vidst udgået, men det kunne være den kunne findes brugt.

EDIT: fandt lige ud af hvad den hed, det var selvfølgelig Diva

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 06:30 | IP-adresse registreret  

Har tænkt lidt på om jeg skulle nappe den her fra tapeconnection:

DLS R 55 mk II Kirsebær Vinyl

Der sparer man 2000kr

Prisen blir så 5998kr - den pris det er for et sæt ikke ? i Hifi Klubben er prisen altid skrevet pr stk. og ikke sæt pris, har altid undret mig over hvorfor de gør det sådan, var lidt nemmere hvis de skrev pris for hele sættet.

Man køber jo sjældent 1 højtaler, med mindre det da er en center HT

Kan godt se jeg vil kunne spare en del der i forhold til feks. Dali Ikon 6 som koster 4000 pr. stk. i alt. 8000kr for et sæt. - Men om den DLS R 55 spiller bedre ved jeg ikke, men har en ide om at den gør, læste lidt test af den hvor den blev sammenlignet med HT til 3x prisen.

Boegedal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 December 2007 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Hej TomH...

Jeg vil nu mene at et sæt Dali Ikon 6, vil spille rigtigt godt med din Holfi... og efter min mening spiller den også bedre end Ikon 7, og man skal også passe på at købe højttalerne for store til lytterummet...

mvh. Jan

Til top Vis Boegedal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boegedal

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

TomH skrev:
Nu nævnte du også "mod på at købe brugt"

Hivlke brugt højtalere havde du der i tankerne ?

Jeg kan huske Dali havde en højtaler der var lille broeren til Dali Grand og storebror til Dali Cupe, den lå midt imellem, kan ikke huske hvad navnet var på den model, den lød ellers godt. Men nå den serie er vidst udgået, men det kunne være den kunne findes brugt.

EDIT: fandt lige ud af hvad den hed, det var selvfølgelig Diva

Tjah, der er masser fede højttalere brugt. Blandt andet Holfy Thyra som i den grad er en fed højttaler. den står to steder på dba.dk til henholdsvis 8 og 10 k. Men der er også mange andre fede.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

TomH skrev:

Der sparer man 2000kr

Prisen blir så 5998kr - den pris det er for et sæt ikke ? i Hifi Klubben er prisen altid skrevet pr stk. og ikke sæt pris, har altid undret mig over hvorfor de gør det sådan, var lidt nemmere hvis de skrev pris for hele sættet.

Kan godt se jeg vil kunne spare en del der i forhold til feks. Dali Ikon 6 som koster 4000 pr. stk. i alt. 8000kr for et sæt. - Men om den DLS R 55 spiller bedre ved jeg ikke, men har en ide om at den gør, læste lidt test af den hvor den blev sammenlignet med HT til 3x prisen.

Jo, den koster 6 k for en udgave i vinyl finish. Jeg ved at jeg ikke er alene om at mene at til den pris, så er det uforståeligt at den ikke sælges mere end den gør. Jeg vil da helt sikkert anbefale dig at lytte til begge højttalere og så tage din Holfi med så du kan danne dig et billede af hvordan de lyder. Eller allerbedst, tage dem begge med hjem og lyt der!

De to lyder jo meget forskelligt, men jeg mener især med Holfi, må R55 klare sig bedre. Og ja, det er lige underligt at butikker skriver en stk.-pris når man ikke engang KAN købe en højttaler for sig...

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

TomH skrev:

Der sparer man 2000kr

Jo, den koster 6 k for en udgave i vinyl finish. Jeg ved at jeg ikke er alene om at mene at til den pris, så er det uforståeligt at den ikke sælges mere end den gør. Jeg vil da helt sikkert anbefale dig at lytte til begge højttalere og så tage din Holfi med så du kan danne dig et billede af hvordan de lyder. Eller allerbedst, tage dem begge med hjem og lyt der!

De to lyder jo meget forskelligt, men jeg mener især med Holfi, må R55 klare sig bedre. Og ja, det er lige underligt at butikker skriver en stk.-pris når man ikke engang KAN købe en højttaler for sig...

Tak for svar til jer begge, nu ligget TC et stykke fra mig, så det blir nok svært at låne dem med hjem, så skal jeg låne bil og så render det hurtigt op med benzin osv.

Ellers skulle jeg satse og bede dem sende mig et sæt og så bare håbe jeg kan lide dem, tror jeg ringer til dem og hører lidt om den.

Hygge
Mvh. TomH

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Så nu har jeg sku taget chancen og bestilt et sæt DLS R 55 mk II Kirsebær Vinyl 

Håber jeg blir glad for dem, det selvfølgelig bedst at lytte på dem først, men jeg langt til Århus og København herfra det Syd vestjydske.

Så skal jeg bare se om jeg kan få afsat mine gamle Dali 505.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 December 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Bare roligt det gør du. Huske at stille dem på enten spikes eller måske kork, samt at tilspille dem. Desuden så få fat i et stump kabel ved bi-wire terminalerne i stedet for den bøjle der sidder bagpå, hvis du da ikke bi wire dem.
Tillykke med købet.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

TomH skrev:

Håber jeg blir glad for dem, det selvfølgelig bedst at lytte på dem først, men jeg langt til Århus og København herfra det Syd vestjydske.

God idé, de skulle være ganske fremrande, og du kunne alligevel ikke bruge hverken Holfi Thyra eller Dali Grand Diva med din forstærker, så jeg tror du har gjort et godt køb.

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Sendt: 03 December 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Jeg tror både Dali og B&W samt DLS trænger til justeringer i deres højttalere da de alle døjer med "skinger" lyd i toppen....

Jeg har lyttet til DLS som jeg selv absolut ikke brøds mig om da den lyder afsindigt skinger... -og Dali har en udtværet bas....

Prøv nogle fuldtoner af en art........det  er guf for øregangen. -men man skal lige vende sig til fuldtoner da de absolut ikke har nogle form for skinger top....

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

BasHunter skrev:

Jeg tror både Dali og B&W samt DLS trænger til justeringer i deres højttalere da de alle døjer med "skinger" lyd i toppen....

Jeg har lyttet til DLS som jeg selv absolut ikke brøds mig om da den lyder afsindigt skinger... -og Dali har en udtværet bas....

Prøv nogle fuldtoner af en art........det  er guf for øregangen. -men man skal lige vende sig til fuldtoner da de absolut ikke har nogle form for skinger top....

Nu kan jeg ikke sige om dit nick herinde fortæller noget om det frekvensområde du normalt sætter størst pris på, men det mindste du kunne gøre var vel at fortælle hvilket udstyr det spillede sammen med?  

For på alt jeg har hørt, har DLS R55 altid haft et meget velafbalanceret lydbillede helt op til diskanten. Og husk nu at rummet er den halve lyd.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

TomH skrev:

Tillykke med det, jeg tror og håber på at du bliver glad for dem. Men du skal vide at jo bedre grej du sætter foran dem, des mere åbner de op!

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Sendt: 03 December 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt DLS både på musik-messe og nede i Tapeconnection....

Men som mit henrivende nick hentyder, bør højttalere kunne spille dybbas tilfredsstillende og endog på samme niveau som højfrekvensen. Nej, jeg favorisere ikke bassen MEN den bør være der og lige så præcis i lyden som alt det andet.

En god højttaler bør kunne gengive en lilletromme præcist og der er skam forskel i lyden på sådan nogle og de spiller enda dybe toner, til dem der ikke ved det....

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt DLS beskyldt for meget men aldrig at spille en skarp diskant Hvis den er noget så er den lettere afrundet. 

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte at jeg nok ikke skulle vælge den DLS R55 hvis jeg gik efter masser af detaljer, nu går jeg ikke kun efter det men også efter om den spiller musikalsk og svingende og at man ikke blir lytte træt.

Så jeg tror den er god nok den DLS, hørte også man skulle op omkring 20.000kr for at finde noget der spillede bedre.

Så om ikke andet kan de kun være bedre end mine gamle Dali 505, også hvad angår detaljer og den slags.

Er der nogen af jer som har denne som har erfaring med om de bør vinkles lidt indad eller om jeg bør have dem stående lige.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Om de skal vinkles må du lige prøve dig frem med.
Ja DLS bliver man aldrig træt i hovedet af at lytte til.

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Bare roligt det gør du. Huske at stille dem på enten spikes eller måske kork, samt at tilspille dem. Desuden så få fat i et stump kabel ved bi-wire terminalerne i stedet for den bøjle der sidder bagpå, hvis du da ikke bi wire dem.
Tillykke med købet.

Er det nødvendigt at sætte et stump kabel imellem der ? hvad vinder jeg ved dette? og ligeledes hvad går jeg glip af ved ikke at gøre det?

Højtaler kabel er kimber 8TC, skal ned og hente 6 meter på posthuset i dag - pris 2500kr

Den stump kabel der skal den så være tilsvarende kvalitet som Kimber eller ?

Ang. spikes så skal jeg ikke nyde noget af dette, ej heller kork, det jeg bruger er sorte dæmpe puder fra holfi, en under hver hjørne, det er rigtig godt og gir en ro i lydbilledet og bedre lydende bass.  Havde førhen Dali spikes under mine Dali 505 men da jeg skiftede dem ud med disse dæmpe puder kunne jeg tydeligt høre en forskel til det bedre

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes