| Forfatter |
|
TomH Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 07 December 2007 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et spørgsmål her inden jeg modtager mine HT. Hvilken af terminalerne bagpå er til diskanten, de 2 øverste eller nederste ? Den lille stump ledning der skal imellem istedet for den billige bøjle, skal jo give lyd til diskanten.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 07 December 2007 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nederste er til bas/mellemtone og øverste par til diskant
|
| Til top |
|
| |
TomH Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2007 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
| Nederste er til bas/mellemtone og øverste par til diskant |
|
|
Thx. det mente jeg også nok, skulle bare lige være sikker
|
| Til top |
|
| |
TomH Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2007 kl. 04:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ak der var desværre en leverings fejl eller noget, så jeg ku vælge en sort model istedet til samme pris.
Så går der lige nogen dage igen inden jeg får dem.
|
| Til top |
|
| |
TomH Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2007 kl. 03:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Suk jeg sidder her med mit kimber 8TC og skal have afisoleret alle de mange ledere.
Men problem er at når jeg både skal have de 8 ledere i plus en stump af kimber kablet op til de øverste bøsninger til diskanten så blir det hele 16 der skal i samme, synes ikke rigtigt der er plads til de kan komme i hullet når der er så mange.
Hvad kan jeg gøre ?
Måske skulle jeg sætte bananstik på den stump kabel så kan jeg da få dem til at være der.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad skal du bruge 8 ledere i samme terminal til? Hvis det er biwiring skal du jo ikke have en stump der forbinder de to terminalpar. Der skal du bare have EN leder til hver terminal.
Har du forresten fået dem endnu? 
|
| Til top |
|
| |
TomH Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
Hvad skal du bruge 8 ledere i samme terminal til? Hvis det er biwiring skal du jo ikke have en stump der forbinder de to terminalpar. Der skal du bare have EN leder til hver terminal.
Har du forresten fået dem endnu?  |
|
|
Ja har fået dem. Nu skal jeg jo ikke køre biwiring, det er jeg blevet frarådet da det ikke lyder godt efter Holfis mening, han sagde også at flere producenter var gået bort fra det og så der kun var 2 terminaler bagpå. Men altså jeg skal jo have lyd op til diskanten og der er jeg jo nødt til at tage en stump fra mit kimber og sætte derop, men det måske ikke nødvendingt med alle 8 ledere eller? Ellers må jeg få monteret bananstik på den lille stump kabel. Du spørger hvad jeg skal bruge 8 ledere til i samme terminal, ser du det er sådan at det kimber er lavet med 2 x8 ledere, 8 til hver terminal, derfor 8 ledere  Og hvis jeg så også skulle have den lille sump kabel imellem bliver det jo 8 ledere ekstra, med mindre man ikke behøver alle 8 der, ellers vil jeg prøve om jeg kan få monterer bananstik på eller noget.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
TomH skrev:
Mastervol skrev:
|
|
|
|
Ja har fået dem.
Nu skal jeg jo ikke køre biwiring, det er jeg blevet frarådet da det ikke lyder godt efter Holfis mening, han sagde også at flere producenter var gået bort fra det og så der kun var 2 terminaler bagpå.
Men altså jeg skal jo have lyd op til diskanten og der er jeg jo nødt til at tage en stump fra mit kimber og sætte derop, men det måske ikke nødvendingt med alle 8 ledere eller?
Ellers må jeg få monteret bananstik på den lille stump kabel.
Du spørger hvad jeg skal bruge 8 ledere til i samme terminal, ser du det er sådan at det kimber er lavet med 2 x8 ledere, 8 til hver terminal, derfor 8 ledere 
Og hvis jeg så også skulle have den lille sump kabel imellem bliver det jo 8 ledere ekstra, med mindre man ikke behøver alle 8 der, ellers vil jeg prøve om jeg kan få monterer bananstik på eller noget.
|
|
|
Ehhh... Når det kommer til biwiring er der MANGE forskellige meninger. Hr. Holfis er ikke nødvenigvis den rigtige. Sæt nu bare kablet til som det bare ment! 
|
| Til top |
|
| |
TomH Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
TomH skrev:
Mastervol skrev:
|
|
|
|
Ja har fået dem.
Nu skal jeg jo ikke køre biwiring, det er jeg blevet frarådet da det ikke lyder godt efter Holfis mening, han sagde også at flere producenter var gået bort fra det og så der kun var 2 terminaler bagpå.
Men altså jeg skal jo have lyd op til diskanten og der er jeg jo nødt til at tage en stump fra mit kimber og sætte derop, men det måske ikke nødvendingt med alle 8 ledere eller?
Du spørger hvad jeg skal bruge 8 ledere til i samme terminal, ser du det er sådan at det kimber er lavet med 2 x8 ledere, 8 til hver terminal, derfor 8 ledere 
Og hvis jeg så også skulle have den lille sump kabel imellem bliver det jo 8 ledere ekstra, med mindre man ikke behøver alle 8 der, ellers vil jeg prøve om jeg kan få monterer bananstik på eller noget.
|
|
|
Ehhh... Når det kommer til biwiring er der MANGE forskellige meninger. Hr. Holfis er ikke nødvenigvis den rigtige. Sæt nu bare kablet til som det bare ment!  |
|
|
Som det var ment ? ja det jo det jeg er lidt i tvivl om, men tror jeg må ha sat bananstik på for at få det til at lykkeds.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
TomH skrev:
Mastervol skrev:
TomH skrev:
Mastervol skrev:
|
|
|
|
Ja har fået dem.
|
|
|
Ehhh... Når det kommer til biwiring er der MANGE forskellige meninger. Hr. Holfis er ikke nødvenigvis den rigtige. Sæt nu bare kablet til som det bare ment! 
|
|
|
Som det var ment ? ja det jo det jeg er lidt i tvivl om, men tror jeg må ha sat bananstik på for at få det til at lykkeds.
|
|
|
Du må da kunne have to ledere i en terminal? 
Edit: Rettet til TO ledere... 
|
| Til top |
|
| |
BJASCH Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 15 December 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kimber 8 TC har 16 ledere , hver leder består af 7 tynde corer, som har forskellig tykkelse, det er derfor en dårlig ide, bare at skrue de afisolerede kabelender i højtalerterminalerne, da corerne let knækker eller skæres over, når man strammer til for at få en gastæt forbindelse, hvilket man ikke får, hvis kablet knækker, så derfor bør 8 TC og lignende kabler med tynde corer altid termineres med enten spader eller bananer
Om man skal biwire eller ej må komme an på en lytteprøve og her er 8 TC dejligt nemt at have med at gøre, idet man let kan konfigurere kablet med 4 + 4 , 5 + 3 eller 6 + 2 ledere til henholdvis bas og diskant.
Hvis du vælger ikke at biwire og istedet bruge jumperkabler ,( her vil jeg foreslå at du bruger bananer men find nogen der sidder godt fast ! ) kan du også her eksperimentere med antallet af ledere, bassen trækker jo mest strøm og der nogen der foretrækker, at bruge Kimber 4TC, når de biwirer ( det er det samme kabel bare med 8 ledere) til diskanten.
|
| Til top |
|
| |
TomH Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
BJASCH skrev:
Kimber 8 TC har 16 ledere , hver leder består af 7 tynde corer, som har forskellig tykkelse, det er derfor en dårlig ide, bare at skrue de afisolerede kabelender i højtalerterminalerne, da corerne let knækker eller skæres over, når man strammer til for at få en gastæt forbindelse, hvilket man ikke får, hvis kablet knækker, så derfor bør 8 TC og lignende kabler med tynde corer altid termineres med enten spader eller bananer
Om man skal biwire eller ej må komme an på en lytteprøve og her er 8 TC dejligt nemt at have med at gøre, idet man let kan konfigurere kablet med 4 + 4 , 5 + 3 eller 6 + 2 ledere til henholdvis bas og diskant.
Hvis du vælger ikke at biwire og istedet bruge jumperkabler ,( her vil jeg foreslå at du bruger bananer men find nogen der sidder godt fast ! ) kan du også her eksperimentere med antallet af ledere, bassen trækker jo mest strøm og der nogen der foretrækker, at bruge Kimber 4TC, når de biwirer ( det er det samme kabel bare med 8 ledere) til diskanten.
|
|
|
Tak for info, det var noget jeg kunne bruge  Det med at de let knækker er jeg enig i, der skal ik så meget til, så jeg tror jeg får monteret nogen banan stik på eller spadestik. Kender en lille hifi biks, tror jeg tager derned og får lidt råd og hjælp til det hele. Tak for info igen begge to :) jeg vender tilbage når jeg engang har fået det monteret og fået lyttet lidt, er spændt på resultatet
|
| Til top |
|
| |
TomH Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en ting det med Bi-wiring, hvis jeg nu skulle det så krævede det vel at jeg kørte 2x2 kabler fra forstærkeren og hen til hver terminal, så skulle jeg jo ud og have 2x3 meter kimber 8TC mere for at lave det nummer ik? det blir sku lidt dyrt.
Nu skal jeg heller ikke køre bi-wiring, ville bare lige have på plads hvordan det var man gjorde med bi-wiring.
|
| Til top |
|
| |
BJASCH Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan godt biwire med 1 sæt 8 TC, da der er 8 + ledere og 8 - ledere i hvert kabel , brug 2 bananer eller spader i forstærkerenden og 4 i højtalerenden og prøv dig frem med hensyn til antallet af ledere til henholdvis bas og diskant.
|
| Til top |
|
| |
TomH Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2007 kl. 02:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke jeg vil biwire, tager ned til en hifi biks jeg kender og spørger om de kan montere nogen banan stik på mit kabel, tror jeg vil køre med spadestik på de nederste terminaler og så derfra banan stik op til de øverste til diskanten.
De kober tråde på kimber 8 TC knækker nemt hvis de bliver drejet eller presset for meget i terminalerne.
|
| Til top |
|
| |