Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Pianolak!? Godt eller blah! ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 November 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

bare for at være lidt på tværs så er Pianolak ikke = sort

Jeg mener, kan man ikke få et hvidt piano lakeret flygel???

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 November 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Min bil er i sort pianolak.
Den lyder ikke bedre af den grund.
:-)

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 November 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Alt den snak om ægte og uægte pianolak bør da lige følges op med spørgsmålet: Hvilke højttalere har ægte pianolak??

Lad os få nogle bud på bordet, for så er det jo meget nemmere at vurdere om udseendet er markant bedre end de højttalere som laves med "falsk" pianolak.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 November 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Alt den snak om ægte og uægte pianolak bør da lige følges op med spørgsmålet: Hvilke højttalere har ægte pianolak??

Dynaudio Evidence f.eks.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 November 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Lad os få nogle bud på bordet, for så er det jo meget nemmere at vurdere om udseendet er markant bedre end de højttalere som laves med "falsk" pianolak.

Ingen mig bekendt. -Og jeg kunne forestille mig det var ganske ulovligt og producere i eu hvis det skal være seriøst, da bly er fy fy!

Hvis du ser et gammel  steinway flygel eller lignende så er det ægte piano lak, forskellen er ganske stor -dermed ikke sagt ht finish'er er dårlige, men man kan tydeligt se forskel.

Som en anden siger hvis du kan danse oven på din lak med stilleter er den nok ægte

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 November 2007 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Nu er det Hvid og Sort, om 1 år er det cherry og rosewood.

99% af dem jeg sælger skal være sorte.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 November 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Hvis du ser et gammel  steinway flygel eller lignende så er det ægte piano lak, forskellen er ganske stor -dermed ikke sagt ht finish'er er dårlige, men man kan tydeligt se forskel.

Midtersektionen i en Evidence er netop lavet hos Steinway. Om det kvalificerer som "ægte pianolak" skal jeg ikke kunne sige, men hvis det er lige så ægte som på et nyt Steinway flygel, så er betegnelsen vel fair, også selv om rigtige flygler skulle have ændret sig af miljøhensyn...

Edit: Og så formoder jeg at Steinway Lyngdorf er i ægte Pianolak...?

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 November 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Lige et generelt spm, er det kun pianolak hvis det kommer fra Steinway?? Eller hvordan?
Jeg troede bare at det var en speciel form for lak, man brugte til pianoer, troede ikke at der var nogen specielle der er havde "rettigheder" til at kalde det for pianolak..
Mine Monitor Audio er i Sort "pianolak" måske en falsk en? Jeg ved det ikke, men ved de er lakeret af 12 omgange og det ser da ret godt ud, det er et godt stykke håndværk, så er det vel lidt lige meget hvad det kaldes? Måske det bare er nemmere at vedtage det hedder pianolak, hvis det ligner det lak man bruger på et piano

Raincoat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005
Sendt: 30 November 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Ifølge nogen lyder det bedre. Billigt synses jeg da ikke, men måske nogen modeller er. På mine An var der en pris forskel på 8000, det synes jeg ikke ligefrem er billigt for en gang lak. 

Om det er pænt eller ej, det jo en smags sag. 

Til top Vis Raincoat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raincoat Besøg Raincoat's Websted

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 November 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:
Lige et generelt spm, er det kun pianolak hvis det kommer fra Steinway?? Eller hvordan?
Jeg troede bare at det var en speciel form for lak, man brugte til pianoer, troede ikke at der var nogen specielle der er havde "rettigheder" til at kalde det for pianolak..
Mine Monitor Audio er i Sort "pianolak" måske en falsk en? Jeg ved det ikke, men ved de er lakeret af 12 omgange og det ser da ret godt ud, det er et godt stykke håndværk, så er det vel lidt lige meget hvad det kaldes? Måske det bare er nemmere at vedtage det hedder pianolak, hvis det ligner det lak man bruger på et piano

Ja, jeg kan heller ikke lige se, hvorfor din larkering af 12 omgange skulle være værre/bedre end så meget andet der kaldes for pianolak blandt højttalere, men det kunne da være rart med en mere konkret definition, eller en slags skala for hvornår noget er hhv. høj kvalitets pianokal eller lav kvalitets pianolak.

Jørgensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 November 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har også Monitor Audio i sort lak og der er altså lidt forskel på dem og en Dynaudio i painolak. Dynaudio har selvfølgelig også en merpris på 20% hvis den skal være i Piano sort eller hvid.

MVH René

Til top Vis Jørgensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgensen

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Jørgensen skrev:

Hej

Jeg har også Monitor Audio i sort lak og der er altså lidt forskel på dem og en Dynaudio i painolak. Dynaudio har selvfølgelig også en merpris på 20% hvis den skal være i Piano sort eller hvid.

MVH René

Nu skriver du ikke hvilken Monitor Audio højtaler du har, men jeg vil da også håbe at der er forskel på deres piano lakering af deres Radius serie til 5.400 kr for et sæt og deres piano lakering af GS20 som er en højtaler til 18.000 kr sættet.. Ligeså vel som der er forskel på fineringen af en billig højtaler vs. dyr, kig blot på B&W CM-serie vs. B&W 800-serie, der jo næsten er gudesmuk..

Men det kan da godt være Dynaudio's pianolak er pænere, det udelukker jeg ikke, 8k er dog lidt pebret og jeg står alligevel ikke og glor ned i lakeringen hele tiden, jeg lytter mere på musikken

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Piano lak, er ikke så meget en special lak, men mere måden hvorpå man laver det...

Forskellen på dem man laver i Kina, og så f. eks i Danmark, er tiden mellem mellem sliblingerne... I Kina kan man bestille 200 kabinetter, og de er klar en måned efter... Men en lakering alene tager mindst en måned, hvis overfladen ikke skal være appelsinhud's lignende...

Jeg har fået lavet et sæt i DK. Lakeringen koster det samme som 4 færdige "piano lakerede" kabinetter fra Kina (I papkasse med skum, fin stofpose, og trækister).

Forskellen er, at overfladen er jævn som et spejl, hvor det de laver i Kina er totalt ujævnt.

Såå... Det er jo den der gamle med, at man får hvad man betaler for.

Hvis jeg skulle lægge alm forhandler/distributør/producent avance på en lakering lavet i DK, så ville Piano versionen koste 52.500 ekstra per sæt

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 November 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

skid hul i hvad der kan kaldes "ægte" piano lak og hvad der ikke kan

hvis piano finishen på en højtaler er rigtig flot, er det vel godt nok eller???

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 30 November 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Sorry for O.T.

Neeper, ryd så op i den postkasse i stedet for at skrive de indlæg, jeg havde tænkt mig at skrive!

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

- nu skulle jeg lige til at sidde og spille s***eklog..

Mvh.

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

djaan skrev:

skid hul i hvad der kan kaldes "ægte" piano lak og hvad der ikke kan

hvis piano finishen på en højtaler er rigtig flot, er det vel godt nok eller???

Det ville jeg i hvert fald mene

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 November 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Piano lak, er ikke så meget en special lak, men mere måden hvorpå man laver det...

Forskellen på dem man laver i Kina, og så f. eks i Danmark, er tiden mellem mellem sliblingerne... I Kina kan man bestille 200 kabinetter, og de er klar en måned efter... Men en lakering alene tager mindst en måned, hvis overfladen ikke skal være appelsinhud's lignende...

Jeg har fået lavet et sæt i DK. Lakeringen koster det samme som 4 færdige "piano lakerede" kabinetter fra Kina (I papkasse med skum, fin stofpose, og trækister).

Forskellen er, at overfladen er jævn som et spejl, hvor det de laver i Kina er totalt ujævnt.

Hvis jeg skulle lægge alm forhandler/distributør/producent avance på en lakering lavet i DK, så ville Piano versionen koste 52.500 ekstra per sæt

For at ungå appelsinhud behøver man ikke slibe imellen hvert lag.

Det er mere ham der på føre det og hvordan det er blandet.

Man sliber for at ungå skidt.

Jeg har spøjtet mange biler på den måde, og skulle det slibes,tager nu ikke langtid og slet ikke hvis man bruge vand og 1500kron sandpapir vil tro det tager 10min at slibe et sæt højttaler af alm str.

Sort piano lak er nu let at lave.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 30 November 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Neeper skrev:

For at ungå appelsinhud behøver man ikke slibe imellen hvert lag.

Det er mere ham der på føre det og hvordan det er blandet.

Man sliber for at ungå skidt.

Jeg har spøjtet mange biler på den måde, og skulle det slibes,tager nu ikke langtid og slet ikke hvis man bruge vand og 1500kron sandpapir vil tro det tager 10min at slibe et sæt højttaler af alm str.

Sort piano lak er nu let at lave.

traditionelt er instrumenter, eksemplevis klaverer og flygler, behandlet som møbler, lakken kan så være cellulose, shellak eller slet og ret en vokspolering. Farven eller træet er selve bunden. Lur mig om ikke samtlige blanksorte højttalerkabinetter er malet på samme måde som biler. Hvis det endeligt skal være så er der jo også de moderne møbellakker, men det er stadig ikke maling, og jeg ser her bort fra malede møbler fremstillet af de samme materialer som højttalerkabinetter.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2007 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

For en gangs skyld er jeg tæt på at være enig med Bjørn.

Rigtig pianolakering findes stort set ikke mere. Det drejer sig dels om materialerne, der er vældigt usunde og dels om, at poleringen er et håndværk, der faktisk næsten ikke er nogen tilbage, der kan. De, der har bedsteforældre, som har været snedkere, kan måske være så heldige, at finde en bog i deres reol med titlen "Polering" og ja, det er en hel bog, ikke bare en brochure, om hvordan man gør.

Mvh.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum