Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Pianolak!? Godt eller blah! ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 02 December 2007 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

Hmmm jep, ægte pianolak er en uddøende kunstart. Og spørgsmålet er, om vi overhovedet ønsker en lakering, hvis formål er at lade resonanskassen "fri"..

Nå, spørgsmålet gik vel på, om det er hot eller not med skinnende sorte speakere - in the end of the day, kommer det vel an på hvem der skal klare den daglige afstøvning

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 December 2007 kl. 06:37 | IP-adresse registreret  

Jeg vil klart foretrække den ægte vare - altså et flygel, ikke et par højttalerskulpturer.
Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 December 2007 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
jensen skrev:
Neeper skrev:

Piano lak, er ikke så meget en special lak, men mere måden hvorpå man laver det...

Forskellen på dem man laver i Kina, og så f. eks i Danmark, er tiden mellem mellem sliblingerne... I Kina kan man bestille 200 kabinetter, og de er klar en måned efter... Men en lakering alene tager mindst en måned, hvis overfladen ikke skal være appelsinhud's lignende...

Jeg har fået lavet et sæt i DK. Lakeringen koster det samme som 4 færdige "piano lakerede" kabinetter fra Kina (I papkasse med skum, fin stofpose, og trækister).

Forskellen er, at overfladen er jævn som et spejl, hvor det de laver i Kina er totalt ujævnt.

Såå... Det er jo den der gamle med, at man får hvad man betaler for.

Hvis jeg skulle lægge alm forhandler/distributør/producent avance på en lakering lavet i DK, så ville Piano versionen koste 52.500 ekstra per sæt

For at ungå appelsinhud behøver man ikke slibe imellen hvert lag.

Det er mere ham der på føre det og hvordan det er blandet.

Man sliber for at ungå skidt.

Jeg har spøjtet mange biler på den måde, og skulle det slibes,tager nu ikke langtid og slet ikke hvis man bruge vand og 1500kron sandpapir vil tro det tager 10min at slibe et sæt højttaler af alm str.

Sort piano lak er nu let at lave.

traditionelt er instrumenter, eksemplevis klaverer og flygler, behandlet som møbler, lakken kan så være cellulose, shellak eller slet og ret en vokspolering. Farven eller træet er selve bunden. Lur mig om ikke samtlige blanksorte højttalerkabinetter er malet på samme måde som biler. Hvis det endeligt skal være så er der jo også de moderne møbellakker, men det er stadig ikke maling, og jeg ser her bort fra malede møbler fremstillet af de samme materialer som højttalerkabinetter.

De laver det som biler.

Også det jeg mener selv om de får flere lag lak er det ikke pianolak.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 December 2007 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

De laver det som biler.

Også det jeg mener selv om de får flere lag lak er det ikke pianolak.

Den forklaring har jeg også fået af min snedker. Flyglerne lakeres i dag præcis på samme måde som biler- samme slags maling/lak. Den rigtige pianolak er baseret på et anilinfarvestof, som vist dårligt er til at få mere. Pianolak (den ægte anilinsorte) forsvandt med det sidste Hornung og Møller. Såeh "pianolak" kan man bestille ligesågodt hos den lokale autolakerer - så kan man sikkert også få det sort......

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

Jørgensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 December 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:
Jørgensen skrev:

Hej

Jeg har også Monitor Audio i sort lak og der er altså lidt forskel på dem og en Dynaudio i painolak. Dynaudio har selvfølgelig også en merpris på 20% hvis den skal være i Piano sort eller hvid.

MVH René

Nu skriver du ikke hvilken Monitor Audio højtaler du har, men jeg vil da også håbe at der er forskel på deres piano lakering af deres Radius serie til 5.400 kr for et sæt og deres piano lakering af GS20 som er en højtaler til 18.000 kr sættet.. Ligeså vel som der er forskel på fineringen af en billig højtaler vs. dyr, kig blot på B&W CM-serie vs. B&W 800-serie, der jo næsten er gudesmuk..

Men det kan da godt være Dynaudio's pianolak er pænere, det udelukker jeg ikke, 8k er dog lidt pebret og jeg står alligevel ikke og glor ned i lakeringen hele tiden, jeg lytter mere på musikken

Hej

Jeg har GS 20, GS center GS FX og Silver RSW 12 alle i sort lak og RSW 12 har den samme lækre lak som GS serien og det har Radius serien faktisk også.

Jeg sidder heller ikke og kigger på mine højttalere men det er da vigtigt for mig at de også er pæne at se på, nu er det jo svæt ikke at lægge mærke til så mange højttalere i det samme rum.

Sammenligningen med Dynaudio var udelukkende for at pointere at der er forskel på lakeringen af en højttaler, med hensyn til merprisen på Dynaudio så viser det lige nøjagtigt at man får havd man betaler for.

MVH René

Til top Vis Jørgensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgensen

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 December 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er meget værre at se højttaler i finer mange er ikke engang ens pr par, mange er samlet så dårligt at man bare står og tænker er de blinde der hvor de laves.

De er bare bedst til det job i italien.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes