Emne: Gamut L-9 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 15 November 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Diamagnetic skrev:
I ville bare blive "grønne" af misundelse hvis I så de målinger og straks skifte til et andet erhverv hvor i var mere på ligefod. |
|
|
så er det da med at ligge dem ud / op / frem 
|
|
|
Du har fået at vide at der ikke kommer flere lunser, din mave kan ikke tåle det
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 15 November 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Det var da en ufattelig kedelig tråd. Det er nok ikke den slags der giver potentielle nye brugere lyst til at springe på.
Jeg har svært ved at få øje på det konstruktive eller positive.
Mvh.
|
|
|
Det har jeg fuld forståelse for ! Der er andre tråde du måske kan bruge til noget.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
the_rieper Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 245
|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hold kæft der er nogen der keder sig siden de deltager i denne diskution.. det hele er en laaaaang omgang gentagelser og muderkastning,
branchemedlemmer og DIY entusiater imellem. gab mand.. kom dog videre.
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Neeper skrev:
|

Jeg synes altså den her er helt fantastisk!
Den har attitude, charme, selvtillid og lækkert hår... Og så har den forresten ikke påstået noget den ikke kunne dokumentere...
Jeg har verdens bedste DIY højttalere der hjemme... Det er hemmeligt hvordan de er lavet, men i kan jo nok regne ud de er verdens bedste hvis i læser lidt i mine gamle indlæg... 
(muligvis hører kyllingen også bedre, da den jo har noget tæppe lignende overflade ala det man skal have på højttalerne Måske man skulle rulle sig i tjære og dyppe sig i fjer inden man seriøst lytter?)
Mvh Kim
|
|
|
Ved du hvad Kim, næste år så medbring en højttaler der er samlet ordenligt, den i år gabte for oven ved forpladen, ikke ligefrem noget at prale af med dit ambitionsniveau og den pris du forlanger.
Det her bliver faktisk sjovere og sjovere, du griner af noget du ikke ved hvad er og du har ikke en kinamands chance for at finde ud af det
|
|
|
He he... Kan du gætte hvorfor jeg kun havde en statisk udstilling med?
Det hænger sammen med at højttalerne er udsolgt, men jeg havde stumper til at samle en dummy uden delefilter...
Og da filteret ikke er til at få i når forpladen er boltet fast med 8 stk M6, og butylgummi mellem forpladen og kabinettet (man kan bukke en 16 mm alu så den ligger fladt i den ene ende, og gaber 2 cm i den anden før den giver slip - det butyl er noget klistret stads!) så ville det jo være lidt at skyde sig selv i foden at montere den som den bliver når højttaleren er færdig... Derimod havde jeg sat nogen næsten 1 mm tykke afstandsstykker mellem for at sikre forpladen ikke sad og ridsede kabinettet. Så ja, hvis du kiggede rigtigt godt efter, så ville du kunne se, at man kunne kigge hele vejen gennem samlingen ud på den anden side af højttaleren, ud over de 4 steder hvor der sad 2 bolte i vejen og der hvor enhederne er selvfølgelig...
Men det er taget til efterretning, og jeg vil i fremtiden sikre mig at luften ikke pi**er ud mellem forpladen og kabinettet 
Mange tak for det skarpe blik, og de gode råd 
(bare lige for god ordens skyld kan jeg da oplyse at alle færdige højttalere bliver testet ved fuld slaglængde 30 Hz, (max tryk i kabinettet) for at sikre mig at de er helt tætte i alle samlinger, og det er de altid...)
Mvh Kim
PS: Jeg tager mine med næste år, hvis du også kommer med dine... Vi kan evt få et rum sammen, og sætte en omskifter box på, så kan folk jo selv vurdere hvad der er bedst? Hvad siger du til det?
|
| Til top |
|
| |
GamuTgoller Branchemedlem

Lars Goller, GamuT
Bruger siden: 14 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 04:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
GamuTgoller skrev:
Andre skrev:
|
Hej Lars
Hvad er det her for en størrelse "NRLI filtr DC coupled mellemtone".
MVH
|
|
|
NRLI står for Non Resonant Linked Impulse, Og beskriver hvad vore filtre gør.
Filtret indgår som mellemled i forbindelsen fra forstærker til højttalerenheder og dee akustiske belastninger fra kabinettet. Filteret skal arbejde med og kontrollere disse koblinger/resonanser for at minimere maskeringseffekter og tab af hørbar information, så 3-dimesionalitet og transparens forbedres.
DC coupled mellemtone, er en kobling i filteret hvor vi i kombination med at lade mellemtonen arbejde i samme kammer som basenhederne opnår mindre fasedrej i deleområdet mellem bassen og mellemtonen, og samtidigt opnår at mellemtonens bevægelse reduceres så den ikke overstyres af det elektriske signal eller det akustiske tryk fra basserne. Så formålet er at sikre mellemtoen og basserne arbejder uden fasedrej og alligevel få en dæmpning af udslag på mellemtonen når der er kraftige lavfrekvente signaler i musikken.
|
|
|
Filteret indgår vel altid som du beskriver.Så mit spørgsmål er, kan du præcisere nærmere hvad i gør anderledes end normalt.
DC koblet mellemtone, skal jeg tænke lidt mere over.
Takker for svaret
MVH
André Jensen
PS. jeg har nattevagt, jeg sidder ikke oppe og venter på indlæg .-
|
|
|
Hej igen,
NRLI filteret indgår altid som du /jeg siger, spørsmålet er om man tager hensyn til det når man designer filteret. Kigger man kun på den elektriske overføringsfuntion uden at vurdere resonanskredsene der skabes ved at indkoble filterkomponenterne, opstår der voldsomme farvninger der vil fjerne hørbar information, og måske nok få "grimme ting" til at lyde pænere, men altså ikke mere korrekt.
Så hvad gør vi: vi ser på et elektrisk ækvivalentdiagram for hele konstruktionen (akustisk/elektrisk/mekanisk) og indsætter så de passende tab i alle de kritiske resonanskredse, og samtidigt simuleres/måles de elektriske og fasemæssige forhold så enhederne summerer korrekt og man opnår så stor impuls, frekvens og impedanslinearitet som muligt...og i dettte forløb trimmes samtidigt subjektivt indtil vi er tilfredse med reproduktionsnøjagtigheden....håber det hjalp lidt på forståelsen... __________________ Med Psycho Akustisk Hilsen
Lars Goller
|
| Til top |
|
| |

Lars Goller, GamuT
|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 04:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Info,
Vor Pålimede træ rondel der er fastgjort til membranen på yderdiameteren og til støvhætten i center, Gør følgende: 1:den tilføjer bevægelig masse for at optimere impulssvaret for bassystemet. 2: den afstiver og dæmper membranresonanser, modsat hvad en aluminiumsklods eller andet metal ville have gjort.
Hvad gør den ikke: den udstrækker ikke frekvensgangen opefter, hvilket også ville være et under med den tilføjede masse... ekstra masse er ikke så smart hvis man skal op i frekvens..
Grunden til ekstra masse er at alle parametre i e baskonstruktion skal passe kritisk sammen for at opnå impulsnøjagtighed: kabinetvolumen, Thiele small parametrene for enheden, tabet i kabinette og tuningsfrekvensen. til det volumen vihar til rådighed i L9 skal den enhed vi har lavet til den udstyres med mere masse for at opnå evnen til at starte og stoppe hurtigst muligt. Og til dem der tvivler: det er ikke et spørgsmål om blot at gøre ting lette, masse dæmpning og fjedervirkning skal passe sammen for at få god impulsgengivelse. tænk på et hjulophæng hvor dækket er pumpet for hårdt, hjulet meget let i forhold til fjederen i ophænget elle dæmperen for hård, det fører ikke til at hjulet følger vejen præcist, men mere til at man får allu ujævnhederne transmitteret ind i kabinen. Hjulophænget skal følge vejen, ligesom en højttaler skal følge det elektriske signal __________________ Med Psycho Akustisk Hilsen
Lars Goller
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars
Tak for begge dine svar. Det giver lidt at tænke over, hvilket er sjovere end mudderkastning.
MVH
André Jensen
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
bjørn skrev:
Neeper skrev:
|

Jeg synes altså den her er helt fantastisk!
Den har attitude, charme, selvtillid og lækkert hår... Og så har den forresten ikke påstået noget den ikke kunne dokumentere...
Jeg har verdens bedste DIY højttalere der hjemme... Det er hemmeligt hvordan de er lavet, men i kan jo nok regne ud de er verdens bedste hvis i læser lidt i mine gamle indlæg... 
(muligvis hører kyllingen også bedre, da den jo har noget tæppe lignende overflade ala det man skal have på højttalerne Måske man skulle rulle sig i tjære og dyppe sig i fjer inden man seriøst lytter?)
Mvh Kim
|
|
|
Ved du hvad Kim, næste år så medbring en højttaler der er samlet ordenligt, den i år gabte for oven ved forpladen, ikke ligefrem noget at prale af med dit ambitionsniveau og den pris du forlanger.
Det her bliver faktisk sjovere og sjovere, du griner af noget du ikke ved hvad er og du har ikke en kinamands chance for at finde ud af det
|
|
|
He he... Kan du gætte hvorfor jeg kun havde en statisk udstilling med?
Det hænger sammen med at højttalerne er udsolgt, men jeg havde stumper til at samle en dummy uden delefilter...
Og da filteret ikke er til at få i når forpladen er boltet fast med 8 stk M6, og butylgummi mellem forpladen og kabinettet (man kan bukke en 16 mm alu så den ligger fladt i den ene ende, og gaber 2 cm i den anden før den giver slip - det butyl er noget klistret stads!) så ville det jo være lidt at skyde sig selv i foden at montere den som den bliver når højttaleren er færdig... Derimod havde jeg sat nogen næsten 1 mm tykke afstandsstykker mellem for at sikre forpladen ikke sad og ridsede kabinettet. Så ja, hvis du kiggede rigtigt godt efter, så ville du kunne se, at man kunne kigge hele vejen gennem samlingen ud på den anden side af højttaleren, ud over de 4 steder hvor der sad 2 bolte i vejen og der hvor enhederne er selvfølgelig...
Men det er taget til efterretning, og jeg vil i fremtiden sikre mig at luften ikke pi**er ud mellem forpladen og kabinettet 
Mange tak for det skarpe blik, og de gode råd 
(bare lige for god ordens skyld kan jeg da oplyse at alle færdige højttalere bliver testet ved fuld slaglængde 30 Hz, (max tryk i kabinettet) for at sikre mig at de er helt tætte i alle samlinger, og det er de altid...)
Mvh Kim
PS: Jeg tager mine med næste år, hvis du også kommer med dine... Vi kan evt få et rum sammen, og sætte en omskifter box på, så kan folk jo selv vurdere hvad der er bedst? Hvad siger du til det?
|
|
|
Jeg er som du sikkert ved hobbymand og har absolut ikke noget at gøre på en brancheudstilling som andet end besøgende så dit forslag er automatisk udelukket, men det vidste du jo godt inden du kom med forslaget
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
krenzler skrev:
Det var da en ufattelig kedelig tråd. Det er nok ikke den slags der giver potentielle nye brugere lyst til at springe på.
Jeg har svært ved at få øje på det konstruktive eller positive.
Mvh.
|
|
|
Det har jeg fuld forståelse for ! Der er andre tråde du måske kan bruge til noget. |
|
|
Det finder jeg nok ud af - bare rolig.
Jeg fatter bare ikke at i gider at bruge tid på det men each to his own.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
GamuTgoller skrev:
Andre skrev:
GamuTgoller skrev:
Andre skrev:
|
Hej Lars
MVH
|
|
|
Filtret indgår som mellemled i forbindelsen fra forstærker til højttalerenheder og dee akustiske belastninger fra kabinettet. Filteret skal arbejde med og kontrollere disse koblinger/resonanser for at minimere maskeringseffekter og tab af hørbar information, så 3-dimesionalitet og transparens forbedres.
DC coupled mellemtone, er en kobling i filteret hvor vi i kombination med at lade mellemtonen arbejde i samme kammer som basenhederne opnår mindre fasedrej i deleområdet mellem bassen og mellemtonen, og samtidigt opnår at mellemtonens bevægelse reduceres så den ikke overstyres af det elektriske signal eller det akustiske tryk fra basserne. Så formålet er at sikre mellemtoen og basserne arbejder uden fasedrej og alligevel få en dæmpning af udslag på mellemtonen når der er kraftige lavfrekvente signaler i musikken.
|
|
|
Filteret indgår vel altid som du beskriver.Så mit spørgsmål er, kan du præcisere nærmere hvad i gør anderledes end normalt.
Takker for svaret
MVH
André Jensen
|
|
|
Hej igen,
NRLI filteret indgår altid som du /jeg siger, spørsmålet er om man tager hensyn til det når man designer filteret. Kigger man kun på den elektriske overføringsfuntion uden at vurdere resonanskredsene der skabes ved at indkoble filterkomponenterne, opstår der voldsomme farvninger der vil fjerne hørbar information, og måske nok få "grimme ting" til at lyde pænere, men altså ikke mere korrekt.
Så hvad gør vi: vi ser på et elektrisk ækvivalentdiagram for hele konstruktionen (akustisk/elektrisk/mekanisk) og indsætter så de passende tab i alle de kritiske resonanskredse, og samtidigt simuleres/måles de elektriske og fasemæssige forhold så enhederne summerer korrekt og man opnår så stor impuls, frekvens og impedanslinearitet som muligt...og i dettte forløb trimmes samtidigt subjektivt indtil vi er tilfredse med reproduktionsnøjagtigheden....håber det hjalp lidt på forståelsen...
|
|
|
Jeg forstår ikke hvilke resonanskredse, det er der ikke kan ses på en normal impedansmåling.Her gives jo netop en måling af det samlede system.
Hvordan indsætter i et tab i et filter, jeg formoder det sker i fileret, og for udkompenseret en resonans. Du har kun tre komponenter at gøre godt med. En induktans, kapasitans, en ren ohm modstand. De to første giver teoretisk ikke tab, da de belaster med wattløse strømme. Så er der kun modstanden tilbage.
Men jeg er 100% enig i, at en højttaller skal ses som en formidler af impulser. Og ikke som en formidler af sinustoner, der intet har at gøre med virkelighedens lyde . Det er vel også det der gør det så satans vanskeligt(umuligt?), at få to forskellige enheder til i praksis, af gengive dele af samme impuls, og få det til at lyde som en samlet impuls.
MVH
|
| Til top |
|
| |

Lars Goller, GamuT
|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
GamuTgoller skrev:
Andre skrev:
GamuTgoller skrev:
Andre skrev:
|
Hej Lars
MVH
|
|
|
|
|
|
Takker for svaret
MVH
André Jensen
|
|
|
Hej igen,
Så hvad gør vi: vi ser på et elektrisk ækvivalentdiagram for hele konstruktionen (akustisk/elektrisk/mekanisk) og indsætter så de passende tab i alle de kritiske resonanskredse, og samtidigt simuleres/måles de elektriske og fasemæssige forhold så enhederne summerer korrekt og man opnår så stor impuls, frekvens og impedanslinearitet som muligt...og i dettte forløb trimmes samtidigt subjektivt indtil vi er tilfredse med reproduktionsnøjagtigheden....håber det hjalp lidt på forståelsen...
|
|
|
Jeg forstår ikke hvilke resonanskredse, det er der ikke kan ses på en normal impedansmåling.Her gives jo netop en måling af det samlede system.
Hvordan indsætter i et tab i et filter, jeg formoder det sker i fileret, og for udkompenseret en resonans. Du har kun tre komponenter at gøre godt med. En induktans, kapasitans, en ren ohm modstand. De to første giver teoretisk ikke tab, da de belaster med wattløse strømme. Så er der kun modstanden tilbage.
Men jeg er 100% enig i, at en højttaller skal ses som en formidler af impulser. Og ikke som en formidler af sinustoner, der intet har at gøre med virkelighedens lyde . Det er vel også det der gør det så satans vanskeligt(umuligt?), at få to forskellige enheder til i praksis, af gengive dele af samme impuls, og få det til at lyde som en samlet impuls.
MVH
|
|
|
Hej igen, resonanskredse der kan ses på impedanskurven er nogle rigtigt grimme nogen. Alle dem du ikke kan se slå igennem på impedanskurven er der skam stadigt, og der er rigtigt mange af dem.
En enheds komplette elektriske ækvivalentdiagram er ganske omfattende, for som du sikkert ved er alle afvigelser fra en frekvensrespons der følger en spejling af impedanskurven at betragte som resonanser tilført fra mekanisk/akustiske resonanskredse. oven i disse kommer så de kredse der bliver skabt i filteret selv af spolerne og kondensatorerne. Selvfølgeligt er hele kabinettet også en mekanisk akustisk resonator og som sådan skal kabinetter også med i ækvivalentdiagrammet, men i de fleste tilfælde vil man kunne styre disse ved et intelligent udlæg af kabinet facon og aftivninger etc. samt ved at benytte akustisk dæmpning placeret de rigtige steder internet i kabinettet. De elektriske svingningskredse kan kun styres med modstande.
Og til din kommentar om impulsgengivelse, yep det er der det er vanskelig at få tingene til at virke og et sted mellem sytten og 38 (ca.) gange vanskeligere end blot at få en frekvensgang til at forløbe glat, og få enhederne til at summere korrekt. En forudsætning er dog altid at enhederne er forbundet i samme fase, elelr er al tale om korrekt impulsgengivelse og ret fase ligegyldig, hvilket i praksis eliminere muligheden for at anvende de helt enkle skolebogsfiltre.
Der var vist en der spurgte om hvorfor vi bruger en 18W revelator til mellemtone: Den følger konceptet, det er efter min viden den eneste HT enhed der endnu har anvendt definerede svingningspunkter til at reducere deformationen af membrangeometrien og dermed farvningen fra membranmaterialet. (rillerne i membranen-- de definerer hvor omkring membranen deformerer og dermed mindskes deformationen af membranen selv, og da deformationen af membranen er proportionel med hvor meget farvning der tilføres fra membranmaterialet, minimeres farvningen...
Så udover at den har nogle dynamisk lineære ophæng der minimerer modulationsforvrængning og stabiliserer Thiele Small parametrene dynamisk og et magnetsystem der giver stabil impedans uafhængig af amplitude af spolen og yderligere sikrer mod hård klippe forvrængning når den overstyres, så kan vi desuden eller måske på grund af samme godt li hvordan den reproducerer stemmer og instrumenter, så derfor bruger vi den...
Og så angående den perfekte / ufarvede Højttaler: den er der vist nogen der har opfundet af fri fortolkning. Med dagens teknologi er det ikke muligt at gengive det tidsmæssige forløb af en højttaler 100% korrekt, hvilket vel er grunden til at der er så mange fortolkninger af emnet og så mange forskellige præferencer, hvoraf vi så står for vores måde at gøre det på,.... og hvis de anmeldelser der kommer fra diverse blade i udlandet ellers kan ses som troværdige her i Højttalernes hovedland, så syntes de absolut at vore produkter under kontrollerede forhold lyder ganske fornuftigt... __________________ Med Psycho Akustisk Hilsen
Lars Goller
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 17 November 2007 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
mugge skrev:
|
Vil lige vende tilbage til træsorten. Hvis I kiggede på den side om træsorter, der var linket til, så har Wenge en meget høj densitet og hårdhed. Det kan jo gøre den til en velegnet træsort til en højtaler, da det så kommer tæt på et lyddødt materiale, (hvis det ellers er en fordel(jeg har Audio Note, så jeg bør jo mene at det ikke er en fordel)).
Om træsorten så er merprisen værd er en anden historie.
|
|
|
Skal vi ikke gætte på at den er fineret.
Tunge hårde træsorter ringer, det er akustisk set direkte uegnet til højttalerkabinetter. Den mangelfulde undersænkning er en utilgivelig bøf, selv i højttalere til 1000 kroner
|
|
|
De ringer faktisk så meget at nogle folk bruger dem til instrumentbygning Og jeg vil også gætte på at de er finerede - altså højttalerne. __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 17 November 2007 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Lars,
Jeg vil ligesom André takke for sobre svar trods kritik. Det pynter gevaldigt på en grim tråd og for os "nørder" er det jo interessant at høre om tanker og filosofier bag konstruktionen, uanset om vi bryder os om lyden af den eller ej.
Med hensyn til det ringende, tunge og hårde træ, tror jeg minsandten, at man endnu en gang er ved at revolutionere de fysiske love på dette forum. Jeg vil vente spændt på at se et instrument med en klangkasse, udført i massivt, tungt hårdttræ.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

Lars Goller, GamuT
|
| Sendt: 17 November 2007 kl. 06:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
|
Hej igen Lars,
Jeg vil ligesom André takke for sobre svar trods kritik. Det pynter gevaldigt på en grim tråd og for os "nørder" er det jo interessant at høre om tanker og filosofier bag konstruktionen, uanset om vi bryder os om lyden af den eller ej.
Med hensyn til det ringende, tunge og hårde træ, tror jeg minsandten, at man endnu en gang er ved at revolutionere de fysiske love på dette forum. Jeg vil vente spændt på at se et instrument med en klangkasse, udført i massivt, tungt hårdttræ.
Mvh.
|
|
|
Selv tak for spørgsmål.
Massive hårdttræsinstrumenter er vist kun lavet til el-guitars etc. hvor der ikke rigtig er behov for resonanser til at understøtte strengenes egenklang... men et akustisk instrument er vist kun set som slagtøjsinstrumenter..desuden er det kun de udvendige 9 mm der er massivt træ, resten er i lamineret Finsk birkekrydsfiner, men det er der da nok også nogen der kan få til at ringe helt vildt..
Jeg glemte at svare på målinger på L-9, dem får jeg lagt op når jeg rammer DK igen, men til kritikkerne behøver i ikke at glæde jer ret meget, alle vore højttaler måler ganske pænt, tag f.eks at se målinger på L5 i den franske anmeldelse fra Revue du son et hoome cinema, og i High Fidelity af L3, og der kommer en test i The Absolute Sound af L3 i Januar , der bekræftes de gode målinger fra HF. __________________ Med Psycho Akustisk Hilsen
Lars Goller
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
|
Hej igen Lars,
Mvh.
|
|
|
Nu har jeg vel adrig påstået at klangkassen var lavet af wengé på det instrument jeg talte om. Der findes sikkert et sådan instrument men jeg har ikke set det..
Det er halsen og gribebrættet (som også bidrager til lyden af et instrument!) der er lavet af wengé på nogle instrumenter. Hvis du vil se det må du søge eller venligst spørge mig pænt... __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
GamuTgoller skrev:
kongruens skrev:
|
Hej igen Lars,
Mvh.
|
|
|
Selv tak for spørgsmål.
Massive hårdttræsinstrumenter er vist kun lavet til el-guitars etc. hvor der ikke rigtig er behov for resonanser til at understøtte strengenes egenklang... Det er der nok mange bassister og guitarister der vil være uenige med dig i! men et akustisk instrument er vist kun set som slagtøjsinstrumenter..desuden er det kun de udvendige 9 mm der er massivt træ, resten er i lamineret Finsk birkekrydsfiner, men det er der da nok også nogen der kan få til at ringe helt vildt.. |
|
|
__________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 November 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
GamuTgoller skrev:
Andre skrev:
GamuTgoller skrev:
Andre skrev:
GamuTgoller skrev:
Andre skrev:
|
Hej Lars
MVH
|
|
|
|
|
|
Takker for svaret
MVH
André Jensen
|
|
|
Hej igen,
|
|
|
MVH
|
|
|
Hej igen, resonanskredse der kan ses på impedanskurven er nogle rigtigt grimme nogen. Alle dem du ikke kan se slå igennem på impedanskurven er der skam stadigt, og der er rigtigt mange af dem.
En enheds komplette elektriske ækvivalentdiagram er ganske omfattende, for som du sikkert ved er alle afvigelser fra en frekvensrespons der følger en spejling af impedanskurven at betragte som resonanser tilført fra mekanisk/akustiske resonanskredse. oven i disse kommer så de kredse der bliver skabt i filteret selv af spolerne og kondensatorerne. Selvfølgeligt er hele kabinettet også en mekanisk akustisk resonator og som sådan skal kabinetter også med i ækvivalentdiagrammet, men i de fleste tilfælde vil man kunne styre disse ved et intelligent udlæg af kabinet facon og aftivninger etc. samt ved at benytte akustisk dæmpning placeret de rigtige steder internet i kabinettet. De elektriske svingningskredse kan kun styres med modstande.
Og til din kommentar om impulsgengivelse, yep det er der det er vanskelig at få tingene til at virke og et sted mellem sytten og 38 (ca.) gange vanskeligere end blot at få en frekvensgang til at forløbe glat, og få enhederne til at summere korrekt. En forudsætning er dog altid at enhederne er forbundet i samme fase, elelr er al tale om korrekt impulsgengivelse og ret fase ligegyldig, hvilket i praksis eliminere muligheden for at anvende de helt enkle skolebogsfiltre.
Der var vist en der spurgte om hvorfor vi bruger en 18W revelator til mellemtone: Den følger konceptet, det er efter min viden den eneste HT enhed der endnu har anvendt definerede svingningspunkter til at reducere deformationen af membrangeometrien og dermed farvningen fra membranmaterialet. (rillerne i membranen-- de definerer hvor omkring membranen deformerer og dermed mindskes deformationen af membranen selv, og da deformationen af membranen er proportionel med hvor meget farvning der tilføres fra membranmaterialet, minimeres farvningen...
Så udover at den har nogle dynamisk lineære ophæng der minimerer modulationsforvrængning og stabiliserer Thiele Small parametrene dynamisk og et magnetsystem der giver stabil impedans uafhængig af amplitude af spolen og yderligere sikrer mod hård klippe forvrængning når den overstyres, så kan vi desuden eller måske på grund af samme godt li hvordan den reproducerer stemmer og instrumenter, så derfor bruger vi den...
Og så angående den perfekte / ufarvede Højttaler: den er der vist nogen der har opfundet af fri fortolkning. Med dagens teknologi er det ikke muligt at gengive det tidsmæssige forløb af en højttaler 100% korrekt, hvilket vel er grunden til at der er så mange fortolkninger af emnet og så mange forskellige præferencer, hvoraf vi så står for vores måde at gøre det på,.... og hvis de anmeldelser der kommer fra diverse blade i udlandet ellers kan ses som troværdige her i Højttalernes hovedland, så syntes de absolut at vore produkter under kontrollerede forhold lyder ganske fornuftigt...
|
|
|
Men de resonanskredse, der er spredt så meget ud at de ikke kan ses på impedansen, kan vel strengt taget ikke kaldes resonanskredse.De må stamme, fra opbrydninger i membraner og resonanser og reflektioner i kabinet. Hvis de er der når man skal lave filteret, er der ikke noget at gøre. De kan ikke fjernes i filteret.Hvordan i kan lave et ækvivalentdiagram, på forskellige energiformer, mekanisk og elektrisk, forstår jeg ikke. Jeg kan godt se, at det mekaniske og akustiskemiljø, spejler sig i det elektriske, da en transducer også virker som en mikrofon.
18W skal nok være den første kommercielle enhed, der anvender denne metode til at kontrollere resonanser. Men jeg har set DIY enheder, der har anvendt lignende principper.
Jeg tror nok det var mig der kritiserede anvendelsen af enheden. kritikken gik alene på produktionsprisen, ikke dens performance. Jeg ville nok som køber af en 600000kr højttaller, blive ked af at se enheden i en højttaller til 10000kr.
Din sidste passage, er jeg 100% enig i.
MVH
André Jensen
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 17 November 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er 4 af dem i mine højtalere og de samme diskanter + gode Duelundkomponenter og de overvejes til salg for 10.000 så nu er du ked af det.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|