Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 18:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gamut L-9 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 November 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

En hård udvendig kabinetoverflade bidrager også til det signal der ønskes gengivet så det skal også være "hensigtsmæssigt formgivet og dæmpet" 

Fronten bidrager, men ikke nødvendigvis til det signal, der ønskes gengivet. Netop derfor bør den være hensigtsmæssigt formgivet eller dæmpet. Man kan jo også anvende den aktivt, ved at lave waveguide/horn af den, som Duelund også har gjort. Grundlæggende tror jeg faktisk ikke vi er voldsomt uenige om den hensigtsmæssige konstruktion af et kabinet, Bjørn. (Vi har måske et forskelligt forhold til den visuelle æstetik.)

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

GamuTgoller
Branchemedlem
Branchemedlem

Lars Goller, GamuT

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 November 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
kongruens skrev:
Adamfelix skrev:

En af mine basguitarer har en en hals af wengé og den ringer altså væsenligt mere en en anden bas jeg har med en krop af let ask (swamp ash). Jeg tror (ved det ikke) at jo højere densitet et materiale har desto lettere svinger det som "èn masse" modsat et let stykketræ med meget luft "i". I sammenhængen til de omtalte højttaere tror jeg dog ikke det er noget problem at have wengé på enhederne da jeg ikke tror at basenhederne anslår den egenresonans wengé har - den ligger ret højt oppe tror jeg...

Grundlæggende vil kroppen bidrage væsentligt mere til klangen end halsen. Det skal, alt andet lige, kræve en større energi at anslå egenresonansen i et tungt materiale end et let. Det er klart, at hvis man anvender materialer, der er så bløde at de dæmper, ændres forholdene. Det vil jeg så ikke i denne sammenhæng betragte som faste materialer.

Problemet i forhold til at bruge bløde materialer til højttalerkabinetter er gennemgået ovenfor af Lars Goller. Netop for at undgå egenlyd (Et kabinet, der "leger" højttalerenhed.) bør kabinettet være hårdt udenpå og samtidigt hensigtsmæssigt dæmpet og formgivet indvendig. Dette burde ikke just være revolutionerende nyt på et hifi-forum. Såvidt jeg kan læse af Lars' indlæg, er det også noget i den stil, man har forsøgt at opnå med kabinettet til L9.

Mvh.

En hård udvendig kabinetoverflade bidrager også til det signal der ønskes gengivet så det skal også være "hensigtsmæssigt formgivet og dæmpet" 

Baffler eller frontplader har et par effekter der kan måles/høres: Størrelsen af bafflen definere ved hvilken frekvens man taber understøttelse af lydbølgerne, dvs. når man bevæger sig ned i frekvens vil den midste dimension på bafflen bestemme hvor der sker et tryk tab og dermed et niveauskifte i frekvensgangen, på en 20 cm bred højttaler sker dette ved ca 700 Hz der er en smule under det teorestiske tal hvilket skyldes bafflen jo har en større udstrækning i højden. i praksis tabes 2-4 dB afhængig af baffeldimensioner. Højere end denne baffelknækfrekvens understøttes alle frekvenser nogenlunde ens. Andre effekter der så påvirker bølgeudbredelsen /frekvensgangen er strømningsmodstanden henover bafflen og absorptionen af denne, samt ved hvilke frekvenser denne absorption foregår.

Bliver overfladen mere ru på bafflen vil der tabes lydtryk. bliver der placeret dæmpning på bafflen vil denne have to effekter: bremsning af lydudbredelsen som ovenfor beskrevet og absorption af dele af frekvensområdet afhængigt af hvilket materiale der anvendes og tykkelsen af dette. Jo tykkere materiale jo dybere ned i frekvens vil der ske dæmpning. Ønsker man en uforstyrret bølgeudbredelse skal bafflen være forholdsvis glat uden for megen absorption og dæmpning, men selvfølgelig kan denne være ønskværdig til at kompensere for enheders ulinearitet. Øgså dæmpningens udformning vil kunne påvirke bølgeudbredelsen, blot fordi materialet er absorberende har det stadig en akustisk loadeffekt, så dæmpningsmaterialet skal helst være i plan med enhederne for ikke at forstyrre lydudbredelsen

En sidste kommentar til kabinetter: for mange år tilbage fandtes der en snell Type A. denne have to separate kabinetter: 1 meget hårdt til bassystemet, hvor de grundlæggende resonanser i baskabinettet lå pænt udenfor enhedens anvendelses område, og et andet separat kabinet bygget i blød materiale..jeg er ikke sikker på hvad, men vist i noget bitumen agtigt, der havde sin basale resonans pænt nedenfor mellemtone enhedens arbejdsområde. dette blot for at kommentere at sikrer man sig en resnoans ikke ekciteres, så generer den ikke voldsomt, et glas ringer ikke meget hvis man slår på det med en våd klud..

Lars Goller
Til top Vis GamuTgoller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GamuTgoller Besøg GamuTgoller's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 18 November 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:
bjørn skrev:

Fronten bidrager, men ikke nødvendigvis til det signal, der ønskes gengivet. Netop derfor bør den være hensigtsmæssigt formgivet eller dæmpet. Man kan jo også anvende den aktivt, ved at lave waveguide/horn af den, som Duelund også har gjort. Grundlæggende tror jeg faktisk ikke vi er voldsomt uenige om den hensigtsmæssige konstruktion af et kabinet, Bjørn. (Vi har måske et forskelligt forhold til den visuelle æstetik.)

Mvh.

Du vil slet ikke vide hvad mine ualmindeligt smukke højttalere deler rum med

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 November 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
kongruens skrev:
bjørn skrev:

Mvh.

Du vil slet ikke vide hvad mine ualmindeligt smukke højttalere deler rum med

Egentlig ikke, nej. Har du også et sæt ualmindeligt smukke højttalere?

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 19
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes