| Forfatter |
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 12 Marts 2015 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
mroerup skrev:
Så vidt jeg kunne se kørte Gnist sin LMS på en Raspery Pi (med
SqueezePlug), men havde sine data liggende på en NAS. Dette lyder
fornuftigt, selvom jeg selv foretrækker at lade NAS'en køre så mange
"Backend Services" som muligt. Dvs. også lade denne køre LMS'en.Personligt mener jeg at ALLE date hører til på en NAS, af følgende årsager:1.
Der kan konfigureres RAID på diskene, så alle data ikke tabes ved et
harddisk nedbrud. Dette er dog IKKE en erstatning af rigtig backup.2. NAS'en kan placeres i kosteskabe, kældre eller andre steder, hvor man
ikke bliver generet af summen og larm.3. NAS'en kan gemmes så den ikke vil være lige så udsat for tyveri, som elekronik der står frit fremme.4.
Data er samlet et centralt sted og ikke på adskillige USB-harddisks rundt omkring. Det gør det lettere at holde styr på data.5.
Ved at tilslutte en USB-harddisk til en Raspberry Pi, begrænses
hastigheden til disken over netværket til 100Mb/sek. Det vil derfor tage
rigtigt lang tid at kopiere større datamængder (læs stor musiksamling)
til og fra denne disk via Pi'en. Dette kan selvfølgelig omgås ved at
pille USB-disken fra Pi'en, og sætte den direkte i f.eks. en PC, MAC
eller NAS.Jeg har i øvrigt også svært ved at se logikken i, at
nogle nyere NAS'er har HDMI-porte, og nu åbentbart også s/pdif. Lad en
lydløs og billig Raspberry Pi klare Streamer-rollen, og gem NAS'en væk.Det virker lidt som om at NAS producenterne forsøger at proppe så
meget funktionalitet ind i boksene, som overhovedet muligt. Sikkert i et forsøg på at distancere sig fra hinanden. At lade selve NAS'en være
Streamer, tiltaler i hvert tilfælde ikke mig.Vedr.
problematikken omkring nedlukning af harddiskens spin, når den ikke
bruges. Dette burde de fleste eksterne harddisks selv gøre, efter nogle
minuter. Om LMS så vil lade det ske er en anden sag. Det har i hvert
tilfælde tidligere været et problem, at LMS'en jævnligt skrev til en
log-fil eller lignende, og derfor enten holdt harddiskene kørende eller
endnu værre...jævnligt startede disken op. Sidstenævnte slider voldsomt
på en disk, hvis dette sker f.eks. 2 gange i timen over længere tid.Om nyeste versioner af LMS har fixet dette, ved jeg ikke helt, men jeg syntes
faktisk at jeg oplevede at diskene startede op jævnligt på min Synology DS210j med nyeste LMS 7.9 build.Det er nok samme problem om diskene
er eksterne eller sidder inde i NAS'en, da problemet ligger i LMS. |
|
|
Det giver da glimrende mening med HDMI for main stream forbrugeren. Det er de færreste familien danmark, som i det hele taget aner hvad en
Pi er. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 12 Marts 2015 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
mroerup skrev:
Så vidt jeg kunne se kørte Gnist sin LMS på en Raspery Pi (med
SqueezePlug), men havde sine data liggende på en NAS. Dette lyder
fornuftigt, selvom jeg selv foretrækker at lade NAS'en køre så mange
"Backend Services" som muligt. Dvs. også lade denne køre LMS'en.Personligt mener jeg at ALLE date hører til på en NAS, af følgende årsager:1.
Der kan konfigureres RAID på diskene, så alle data ikke tabes ved et
harddisk nedbrud. Dette er dog IKKE en erstatning af rigtig backup.2. NAS'en kan placeres i kosteskabe, kældre eller andre steder, hvor man ikke
bliver generet af summen og larm.3. NAS'en kan gemmes så den ikke vil være lige så udsat for tyveri, som elekronik der står frit fremme.4. Data er
samlet et centralt sted og ikke på adskillige USB-harddisks rundt omkring. Det gør det lettere at holde styr på data.5.
Ved at tilslutte en USB-harddisk til en Raspberry Pi, begrænses
hastigheden til disken over netværket til 100Mb/sek. Det vil derfor tage
rigtigt lang tid at kopiere større datamængder (læs stor musiksamling)
til og fra denne disk via Pi'en. Dette kan selvfølgelig omgås ved at
pille USB-disken fra Pi'en, og sætte den direkte i f.eks. en PC, MAC
eller NAS.Jeg har i øvrigt også svært ved at se logikken i, at
nogle nyere NAS'er har HDMI-porte, og nu åbentbart også s/pdif. Lad en
lydløs og billig Raspberry Pi klare Streamer-rollen, og gem NAS'en væk.Det virker lidt som om at NAS producenterne forsøger at proppe så meget
funktionalitet ind i boksene, som overhovedet muligt. Sikkert i et forsøg på at distancere sig fra hinanden. At lade selve NAS'en være Streamer, tiltaler
i hvert tilfælde ikke mig.Vedr.
problematikken omkring nedlukning af harddiskens spin, når den ikke
bruges. Dette burde de fleste eksterne harddisks selv gøre, efter nogle
minuter. Om LMS så vil lade det ske er en anden sag. Det har i hvert
tilfælde tidligere været et problem, at LMS'en jævnligt skrev til en
log-fil eller lignende, og derfor enten holdt harddiskene kørende eller
endnu værre...jævnligt startede disken op. Sidstenævnte slider voldsomt
på en disk, hvis dette sker f.eks. 2 gange i timen over længere tid.Om nyeste versioner af LMS har fixet dette, ved jeg ikke helt, men jeg syntes
faktisk at jeg oplevede at diskene startede op jævnligt på min Synology DS210j med nyeste LMS 7.9 build.Det er nok samme problem om diskene er
eksterne eller sidder inde i NAS'en, da problemet ligger i LMS. |
|
|
Hej igen
Problemet med at lade det hele kører en NA's er at det ikke er muligt at liggende f,eks den nyeste LMS 7.9 uden at være it geni;-)
Jeg ville meget gerne noget som mere eller mindre er plug and play og det er det jo ikke sådan lige med en NA's og LMS 7.9.
Ser ud til at være noget nemmere med en pi og så en harddisk eller to på ekstrent og måske lade den spejle i en sky eller over på anden harddisk
men jeg kan sagtens se de pilots du kommer med og der giver jeg dig sådan set ret men for mig skal det bare være så nemt som muligt at sætte op
og ikke mindst når det skal opdateres:-)
Ok jamen er der noget af jer herinde der prøve at liggen mærke til at den kører on of jeres harddiske nær der bruges LMS og evt sammen med wimp
som jeg også bruger i ny og næ!
Mvh
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2015 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Jeg har lige bestilt mig en ny NAS synology DS 214play men jeg er i tvivl om hvilken version jeg kan ligge på . Kan en LMS 7.8 ligges på uden nogen
hokus pokus eller?
Håber en vil give sit besyv med her?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mroerup skrev:
| Hej Squeezebox folk derude...Jeg har ikke glemt at jeg har lovet at lave en vejledning i installation af LMS 7.8/7.9 på dansk, og arbejdet skrider frem.Jeg har nu installeret LMS 7.9 på følgende NAS'er (og lavet notater om hvordan undervejs): QNAP TS-459+, QNAP TS-119+ og Synology DS210j.Mere info om dette følger inden længe.Jeg blev dog fanget lidt i arbejde, skiferie og .... et lille sideprojekt, med at få DSD streaming til at virke fra LMS til Squeezebox Touch forbundet til min nye iFi iDSD Nano DAC.Ohh Yeah...i aften lykkedes det endelig at få DSD streaming igennem. Det drillede helt vildt, og jeg måtte gennemlæse adskillige rimeligt lange support tråde, på "forums.slimdevices.com" samt andre forums. Det viste sig at der manuelt, i hvert tilfælde på QNAP, skulle kopieres nogle filer ind i et DSDPlayer plug-in katalog på NAS'en.Nu virker det og jeg har lige siddet og hørt en times DSD musik med Sting og Simple Minds ;-) Nice...specielt nummeret Ghost Story fra Sting: Brand New Day, gav mig sku gåsehud.For lige at præcisere det, kan jeg nu streame DSF-filer (altså rippede SACD filer med metadata) til en DoP kompatibel DAC. DFF-filer (rippede SACD filer UDEN metadata) understøttes også. DSD data fra disse filer pakkes af LMS ind i et PCM-format, og sendes til DAC'en i real-time. DSF/DFF filerne skal derfor ikke først konverteres til DoP Flac-filer. DoP = DSD over PCM og betyder IKKE at DSD data omkodes til rigtig PCM. Det er stadig ægte DSD data der når DAC'en, men denne skal så understøtte DoP. Det skulle de fleste DSD kompatible DAC's dog gøre, så vidt jeg kan se.Go'nat... |
|
|
Hej Igen
Ville lige hører hvor langt du var nået med en manual da jeg lige har købt min en synology DS214play og har wimp men det kan jo ikke kører på den gamle LMS synology har:-( og så ville det være rigtigt rart at kunne kører høj opløselige filer men som sagt kan jeg ikke bruge wimp.
MVH
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
Hej igen
Jeg har lige bestilt mig en ny NAS synology DS 214play men jeg er i tvivl om hvilken version jeg kan ligge på . Kan en LMS 7.8 ligges på uden nogen
hokus pokus eller?
Håber en vil give sit besyv med her?
Mvh |
|
|
Hvis det primære formal er at køre LMS, så havde jeg nok puttet penge I denne:
http://www.dba.dk/nas-netgear-readynas-ultra/id-1005805500/
Så er de forskellige versioner af LMS "næsten" ren plug and play. Har selv en Ultra II og den gør det fremragende
med LMS. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Calle
Super med dine hurtige indspark!
Forstår jeg det sådan at Netgear supportere de forskellige versioner LMS så det er næsten plug and play?
Det eneste trælse er at jeg lige har købt den synology DS214play så jeg så jo selvfølgelig helst denne køb til at virke men ja håber der snart kommer en ok manual til den;-)
Men går det helt glat må jeg jo ryge på sådan en netgear!
MVH
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er næsten plug and play på ReadyNas Ultra/Pro versionerne. Der er vist nogle udfordringer med de helt Nye ReadyNas modeller. Men på Ultra/Pro er det Ganske få klik og en genstart/rescan. Så kører det.
__________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det lyder jo næsten for godt til at være sandt men ja som sagt har jeg lige købt en ds214play så der er jo list træls.
Kører du 7.8 eller 7.9?
Håber floe vil svare i tråden angående om der kommer en manual eller ikke, ingen grund til at vente forgæves:-)
Mvh
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
Ja det lyder jo næsten for godt til at være sandt men ja som sagt har jeg lige købt en ds214play så der er jo list træls.
Kører du 7.8 eller 7.9?
Håber floe vil svare i tråden angående om der kommer en manual eller ikke, ingen grund til at vente forgæves:-)
Mvh |
|
|
Jeg kører 7.8.1 . Har kørt 7.9 men fik nogle fejl, så gik tilbage til 7.8.1 som er rock solid. Men 7.9 får snart en ny chance. Det er jo en udviklingsversion. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
dMITIj Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2014 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 103
|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
dMITIj skrev:
| Hvad med denne: Asustor AS5002T 2-bay NAS, Den har bla. s/pdif, HDMI udgang m.m. |
|
|
Jeg har fået købt mig ovenstående NAS og alt er fryd og gamme indtil videre
http://www.asustor.com/product?p_id=31&lan=en
Har dog lige et spørgsmål, nu hvor der er 2x Gigabit Ethernet indgange, kan den ene så bruges til at tilslutte min Logitech Squeezebox Duet direkte
til NAS'en? i givet fald, er der noget at vinde på det?
Mvh.
__________________ Music is a disease and I have been infected a long time.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2015 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slet ingen der kan hjælpe med at få min synology ds214 play til at kører min. LMS 7.8.1
Mvh
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 04 April 2015 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er vist at LMS ikke understøttes af Synology længere eller ?
Her kan du se hvad der er released af forskellige pakke til forskellige OS og netgear NAS LMS
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 04 April 2015 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 05 April 2015 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et indspark der har løst problemet med Synology, gammel version af LMS og Wimp Hifi for mig:
Ickstream!
Det er et plugin til LMS som giver mulighed for Wimp Hifi (og for den sags skyld også Tidal) på 7.7.3 platformen, som jo er den
seneste officielle til Synology. Super nemt at sætte op, og nu virker det endelig herhjemme, hvor jeg før skulle skifte frem og
tilbage mellem mysqueezebox.com og min nas alt efter om jeg ville høre Wimp eller lokalt lagret musik.
//Allan
PS.: +1 stemme på Synology herfra
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 05 April 2015 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alland skrev:
Lige et indspark der har løst problemet med Synology, gammel version af LMS og Wimp Hifi for mig:
Ickstream!
Det er et plugin til LMS som giver mulighed for Wimp Hifi (og for den sags skyld også Tidal) på 7.7.3 platformen, som jo er den
seneste officielle til Synology. Super nemt at sætte op, og nu virker det endelig herhjemme, hvor jeg før skulle skifte frem og
tilbage mellem mysqueezebox.com og min nas alt efter om jeg ville høre Wimp eller lokalt lagret musik.
//Allan
PS.: +1 stemme på Synology herfra  |
|
|
Fedt at høre, er nemlig ved at købe en lidt ældre Synology ds213j som jeg godt kunne tænke mig at køre Wimp Hifi over. Mange tak for din
udmelding
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2015 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alland skrev:
Ickstream!
//Allan
|
|
Hej Allan
Ahh det var en dejlig nyhed!
Giver du fortælle lidt hvor hvordan man gør, er der bar at hente det plugin og så kører det ? Så kan man godt kører wimp og ens egen musik
sammen?
Så mangler vi bare at kunne afspiller 192/24 musik:-(
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 06 April 2015 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
Alland skrev:
Lige et indspark der har løst problemet med Synology, gammel version af LMS og Wimp Hifi
for mig:
Ickstream!
//Allan
|
|
Hej Allan
Giver du fortælle lidt hvor hvordan man gør, er der bar at hente det plugin og så kører det ? Så kan man godt kører wimp og ens
egen musik
sammen?
Mvh |
|
|
Du kan læse mere om installationen her: http://wiki.ickstream.com/index.php/Open_Beta_Squeezebox_Ins tallation
//Allan
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2015 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alland skrev:
don dario skrev:
Alland skrev:
Lige et indspark der har løst problemet med Synology, gammel version af LMS og Wimp Hifi
for mig:
Ickstream!
//Allan
|
|
Hej Allan
Giver du fortælle lidt hvor hvordan man gør, er der bar at hente det plugin og så kører det ? Så kan man godt kører wimp og ens
egen musik
sammen?
Mvh |
|
|
Du kan læse mere om installationen her: http://wiki.ickstream.com/index.php/Open_Beta_Squeezebox_Ins tallation
//Allan |
|
|
Hej Allan,
Gider du tjekke på din synology om du kun kan kører mp3 ? Jeg har som sagt en synology DS 214 play med ickstream på og ja jeg har hifi abb. Og
når jeg bruger min som server så er det helt fint med flac streaming men ikke på min NA's! Har dy nogen forslag til dette?
Mvh
|
| Til top |
|
| |