Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 10:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kubikkens set-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 90
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 18 April 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

vasajeg skrev:

Klasse A drift og tre benende silicium befængte byggeklodser er ikke vejen frem. Selv om jeg ikke har hørt denne såkaldte killer amp så kaster jeg mig her ud i en kamp sport som bliver dyrket til det yderste i dette forum, nemlig at videregive viden som andre har opfundet eller fundet på.

Transistorer er noget fanden skabte da han var i sin mest onde lune i 1947. De hedder halvledere fordi de ikke er en ægte leder men er blevet forurenet til at prøve at opføre sig som sådan. Og det kan selvfølgelig høre på grund af deres langt fra liniære egenskaber. Så kan man bruge klasse A drift til at redde lidt. Og det betyder meget strøm og meget varme, men transistorer er ikke født til at klare høje temperaturer, så de vil nedbrydes relativt hurtigt med mat lyd til følge. Skal man have en klasse A forstærker med bare nogenlunde fornuftig levetid, så er man nødt til at parallel koble en masse transer for at de kan klare mosten, men når så mange skal deles om arbejdet bliver resultatet en grumset affære der tiltager uhæmmet med alderen.

Så det eneeste der kan reproducere rigtigt er jo rør, helst i en OTL opstilling. Her kan der leveres ren og ægte diskant også i klasse AB drift.

Vasadu Vasajeg?
Forcerede luftstrømme har sin indvirkning på temperaturen.
Rør ældes i øvrigt rigtig hurtigt.

Og hvis nogen virkeligt gider, så kan de få lov om de kan gennemprygle monsterampen lige så vildt rørene vil holde.
Med Transformer eller OTL.
Bagefter kan de få prygl af 3020 også.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 April 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Sanserne åbne Lars...Sanserne...så er der kvalitet lige for øjnene af os.

Som fx. "Raidho"

Jeg kan udemærket forestille dig hvor dine øjne pegede hen - din bandit. Jeg har også fin fantasi til at forestille mig hvor dine sanser var mest åbne - gamle gris.

Og OK!
Den del af dit line-up kan jeg ikke lige umiddelbart matche, men til gengæld spiller fruen på Casa cm3 klaver, hun laver god mad og slår en respektabel lige højre
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 April 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
gl.jas skrev:

Sanserne åbne Lars...Sanserne...så er der kvalitet lige for øjnene af os.

Som fx. "Raidho"

"
Jeg kan udemærket forestille dig hvor dine øjne pegede hen - din bandit. Jeg har også fin fantasi til at forestille mig hvor dine sanser var mest åbne - gamle gris.

"Tyv tror hver ......."!!....... Iøvrigt er naturens "love" uomtvistelige, og har et særdeles godt tag omkring lykkeposen.

Og OK!
Den del af dit line-up kan jeg ikke lige umiddelbart matche, men til gengæld spiller fruen på Casa cm3 klaver, hun laver god mad og slår en respektabel lige højre

Aha . Det forklarer dit lidt besynderlige udseende men du klarede det fint. Næste gang vil vi have Rachmaninov "Live" fra fruens fineste nerve, mens du griller bøffen på Gravity

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 April 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Det kan ikke lade sig gøre!! alle enheder har impedans hæv ved Fs. ( egenresonans) og Re svingspolens impedand /modstand!.. 

Den modstands frie svingspole FINDES IKKE! (med mindre du fryser den ned til det absolutte nul!!)

Men den kan have en pen impedans!...men ikke helt liniært uden direkte korektion!.. 

Filtret hæver også impedansen uden korektion! dette da komponenterne ( kondensatore & spoler) er impedans styrede modstande!!.........

Den helt impedans liniære konstruktion findes IKKE! uden korektioner i filtret!!

Og kikker man på Divas impedans forløb så MÅ! der være korektion af dette i filtret!.. det er ganske umuligt at ellers undgå den pukkel diskanten har ved fs. samt hævet fra mellemtonens svingspole impedans og ISÆR som sagt delefiltrets indvirken her!!

Her må du være blevet mis informeret!??

Spørg blot Sten D!!! ingen enheder er 100% impedans liniære og med filter uden impedans korektion vil der være hæv i impedansen..

Fs. ( egenresonans )og Re. ( svingspole impedans) kommer man heller ikke uden om!!! som sat begge ting der hæver impedansen.

mvh.

Tja, jeg kender ikke Divas impedanskurve, men jeg kender diagrammet på delefilteret. Og jeg kan bekræftige det KurtK siger: Der er ikke anvendt specielle komponenter til korrektion!

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 April 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun gentage : Alle enheder har impedans hæv ved Fs. ( egenresonans) samt Re. svingspolens impedans.

Den modstands frie svingspole FINDES IKKE! (med mindre du fryser den ned til det absolutte nul!!)

Delefiltret  hæver også impedansen uden korektion! dette da komponenterne ( kondensatore & spoler) er impedans styrede modstande!!..  og sådenne VIL! påvirke impedansen med et HÆV!

Altså!! En spole og en kondensator vil hæve impedansen i hele deres arbejdes område med center omkring delefrekvensen! dette kommer man på ingen måde uden om uden korektion af dette!!

Liniær impedans opnås KUN! ved korektion i filtret!....

Så hvis Dali Diva er impedans liniær? og ikke har korektioner i filtret!??  vil jeg meget gerne høre fra hvem som helst der skulle kunne fortælle lidt om hvordan dette er muligt og hvordan man er kommet uden om disse nærmest  "natur love"!!???? ( har Dali opfundet "super ledere"???)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 April 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg som sagt ikke hvordan impedanskurven ser ud, det kan KurtK nok fortælle mere om.

Men der er altså ikke anvende komponenter specielt til impedansudligning. Men komponenter kan jo have flere samtidige funktioner. Og der kan vel også være lavet nogle mekaniske tiltag i selve enhederne der gør at tingene i samspil med delefilteret går op?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 April 2005 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Nu ved jeg som sagt ikke hvordan impedanskurven ser ud, det kan KurtK nok fortælle mere om.

Men der er altså ikke anvende komponenter specielt til impedansudligning. Men komponenter kan jo have flere samtidige funktioner. Og der kan vel også være lavet nogle mekaniske tiltag i selve enhederne der gør at tingene i samspil med delefilteret går op?

Det kan der sikkert, og det er der sikkert gjort.
Impedanskurven er glat som en ål over 100Hz og lige så langt opefter du gider måle.
Værsgo du!
Nogen må have tænkt sig om

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 April 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Groove skrev:

Impedanskurven er glat som en ål over 100Hz og lige så langt opefter du gider måle.
Værsgo du!

Findes der en "grafisk fremstilling" af den impedanskurve et sted? 

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 April 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Groove skrev:

Værsgo du!

Testen i 98 i HF mener jeg.
Og tænk så lige begreberne igennem:
Amplitudeforløb = impedansforløb.
Det betyder 100%  uafhængighed af forstærkerens impedansuliniaritet i udgangen, ligesom der ingen elektriske resonanser optræder i amp/ht relationen.
Det betyder styr over skidtet hele vejen.
Just do it - som nogen siger

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 April 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
L.B. skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Groove skrev:

Impedanskurven er glat som en ål over 100Hz og lige så langt opefter du gider måle. Nemlig ja!
Værsgo du!

Testen i 98 i HF mener jeg. Nul putte, du - HF 99 nr 2, side 18!
Og tænk så lige begreberne igennem:
Amplitudeforløb = impedansforløb.
Det betyder 100%  uafhængighed af forstærkerens impedansuliniaritet i udgangen, ligesom der ingen elektriske resonanser optræder i amp/ht relationen.
Det betyder styr over skidtet hele vejen.
Just do it - som nogen siger

Glatte ål, du!
Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 April 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Glatte ål, du!

Well 98-99 - det er længe siden.
Kurven er dog stadig den samme_________________________________

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
ppp_dk skrev:
Glatte ål, du!

Kurven er dog stadig den samme_________________________________ Ja, hvis man ser bort fra de 2 unundgåelige kamelpukler ved ca 15 Hz og 60 Hz, som kommer med basrefleksen...

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Sendt: 26 April 2005 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Kurt von Kubik skrev:
ppp_dk skrev:
Glatte ål, du!
Well 98-99 - det er længe siden.Kurven er dog stadig den samme_________________________________ Ja, hvis man ser bort fra de 2 unundgåelige kamelpukler ved ca 15 Hz og 60 Hz, som kommer med basrefleksen...

Fy, hr. Kaptajn, og atter fy!

Sådan noget må du end ikke postulere - det kunne jo i sidste ende risikere at give en forklaring på de stående 83.3Hz stående bølger i Velo-entusiastens lytterum.

Skal vi virkelig give ham den glæde?

Med behørig hilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
ppp_dk skrev:
Kurt von Kubik skrev:
ppp_dk skrev:
Glatte ål, du!
Well 98-99 - det er længe siden.Kurven er dog stadig den samme_________________________________ Ja, hvis man ser bort fra de 2 unundgåelige kamelpukler ved ca 15 Hz og 60 Hz, som kommer med basrefleksen...

Fy, hr. Kaptajn, og atter fy!

Sådan noget må du end ikke postulere - Det er da ikke noget jeg "insiminerer", se blot kurven HF 2/99 side 20, men det er noget nær den flotteste kurve jeg har set for en (dobbelt) basrefleks (især over 100 Hz)... det kunne jo i sidste ende risikere at give en forklaring på de stående 83.3Hz stående bølger i Velo-entusiastens lytterum. Øhhh 83.3 Hz???

Skal vi virkelig give ham den glæde? *GGG*

Med behørig hilsen do
G&S Kaptajnen

casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Bruger siden: 24 April 2005
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Nice

Men hvor er den ande trafo i den amp har de glemt den ?

Dette er en trafo der kan være en LP på den også er der tao af dem .

så ud og finde den sidste

Det er ikk en trafo, det er en indkapsling - man kan også ha en STOR madkasse, men kun et halvt stykke med pølse i

Til top Vis casey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casey

PederM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 13 April 2005
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Ja, for tilsyneladende falder en del for kassen
Til top Vis PederM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PederM

PederM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 13 April 2005
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
ppp_dk skrev:
Glatte ål, du!

Har lige kigget kurven og den er da flot. Der er dog en stigning højt oppe, begyndende ved ca. 30kHz, så lidt induktans er der dog i skidtet

Til top Vis PederM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PederM

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

PederM skrev:

Kurt von Kubik skrev:
ppp_dk skrev:
Glatte ål, du!

Har lige kigget kurven og den er da flot. Der er dog en stigning højt oppe, begyndende ved ca. 30kHz, så lidt induktans er der dog i skidtet

Det kunne da være "sjovt" at se den kurve, hvis den kunne scannes ind og postes her ?

(der har jo været lidt snak om den Upgrade your email with 1000's of emoticon icons)

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
PederM skrev:

Kurt von Kubik skrev:
ppp_dk skrev:
Glatte ål, du!

Det kunne da være "sjovt" at se den kurve, hvis den kunne scannes ind og postes her ?

(der har jo været lidt snak om den Upgrade your email with 1000's of emoticon icons)

Ja hvis nogen har bladet, så kunne målingerne være interessante.
Kom gerne frisk med dem.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Nå, hvordan går det i Kubik-hytten

Er S1'eren røget ud og er der bygget noget DAC-halløj eller...

Er der kommet nogle af de tunge, grimme kasser oven på de smukke Diva'er eller...

<< Forrige Side af 90 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes