| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
|
Nå, hvordan går det i Kubik-hytten 
Er S1'eren røget ud og er der bygget noget DAC-halløj eller...
Er der kommet nogle af de tunge, grimme kasser oven på de smukke Diva'er eller... |
|
|
Ingen DAC endnu, men der slides. S1 står og troner stadig. Nul tunge kasser, idet de også har en akustisk virkning, som jeg ikke umiddelbart ser mig i stand til at acceptere. Man bør prøve sig frem. Jeg tror at hvis det er noget der skal stå ovenpå Diva, så skal det ikke fylde meget set fra et akustisk synspunkt, idet den højtaler på alle måder er hårfint afstemt.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne man være fræk at spørge hvad DAC-projektet er for noget halløj?
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
| Kunne man være fræk at spørge hvad DAC-projektet er for noget halløj? |
|
|
Det kan du godt: DAC projektet går ud på, at lave en DAC på en måde, som andre ikke har gjort tidligere. Kriterierne er nogenlunde, at der naturligvis skal anvendes sund og fornuftig digitalteknik, som f.eks. PCM1704UK, Crystal reciever og NPC eller BB digital filter. Der er ikke pt. taget stilling til upsampling endnu, sandsynligvis ryger tommelen nedefter. I de nævnte trin, vil der blive lagt megen stor vægt på layout og strømforsyningen. Under ingen omstændigheder vil der blive anvendt en IC regulering som det eneste. Som et min vil der følge en fornuftig finregulering, måske en shuntregulator. Efter digitaldelen er det de største udfordringer der venter, nemlig en ordentlig stabil analogdel med fornuftige strømforsyninger. Der bygges diskret, DC koblet og umodkoblet og så stabilt, at forstærkeren kan fungere uden at gå i mætning af HF støj fra DACén - også uden filtrering. Dernæst skal den have styrke og kraft til at drive et kabel og en lavimpedant liniedel om nødvendigt. Det hele skal pakkes pænt ind, og forsynes med de nødvendige interfaces.
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille DAC-revolution altså 
Uden den store tekniske viden, bliver jeg sku helt forpustet bare af at læse om det ...god arbejdslyst/fornøjelse. Hvor langt i projektet er vi?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
|
Lyder ganske interessant!
Da PCM1704 er "single ended" kører du altså ikke balanceret i dit setup? |
|
|
Nu kan man jo bare anvende 2 stk. pr. kanal, så er den jo ballanceret om nødvendigt, men det tror jeg næppe vi binder an med, fordi ingen af os mener, at det kan lade sig gøre, at bygge 2 forstærkere der er så ens, at de kan behandle hver deres polaritet på en ensartet måde. Alle der ved lidt om opamps, ved f.eks. at ballanceret med opamps er umuligt at få noget fornuftigt ud af. Med diskrete komponenter er det muligt, men ufatteligt besværligt. Og så er der lige om der er pay off i anstrengelserne. Det tror vi ikke en dyt på, så vi holder os til PP design og en ret snedig I/V konverter.
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænkte mere på at benytte en DAC med Iout+ og Iout-, for ikke at indføre ekstra inverterende analoge kredse, men hvis I ikke vil køre balanceret, er der jo ikke noget problem .
Synes iøvrigt det lyder meget interessant med fuldt diskret og modkoblingsløst design - vil gerne høre mere...
I princippet er den simpleste I/V-konverter vel en modstand . __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
|
Jeg tænkte mere på at benytte en DAC med Iout+ og Iout-, for ikke at indføre ekstra inverterende analoge kredse, men hvis I ikke vil køre balanceret, er der jo ikke noget problem .
Synes iøvrigt det lyder meget interessant med fuldt diskret og modkoblingsløst design - vil gerne høre mere...
I princippet er den simpleste I/V-konverter vel en modstand . |
|
|
Nu er less is more ikke lige mit valgsprog, så det her er en noget mere kompliceret sag. En DAC af BB oprindelse har det normalt bedst med at se ind i en kortslutning. Og det kommer den så til. Og bemærk venligst 0 FETs. Rendyrket bipolar teknik uden glimmer og silkepapirslyd.
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
|
Modstanden var nu også ment just4fun. 
|
|
|
He-he, det er ikke engang sjovt (eller dét der ). Der er faktisk folk i den store verden der har gjort netop dét, altså I/V'et i en 100 Ohm modstand, efter sigende med fremragende resultat. Teoretisk burde det resultere i 2. harmonisk forvrængning, da signalet modulerer sig selv så at sige, men hvis bare forholdet mellem I/V modstand og DAC'ens generatorimpedans er tilpas stort, så går det nogenlunde godt. Har aldrig hørt det virke, dog... __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
[Nul tunge kasser, idet de også har en akustisk virkning, som jeg ikke umiddelbart ser mig i stand til at acceptere. Man bør prøve sig frem. Jeg tror at hvis det er noget der skal stå ovenpå Diva, så skal det ikke fylde meget set fra et akustisk synspunkt, idet den højtaler på alle måder er hårfint afstemt. |
|
|
Måske skal du spænde en stang imellem Divaerne og loftet? __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
musifix skrev:
MGPProjectS skrev:
|
Modstanden var nu også ment just4fun. 
|
|
|
He-he, det er ikke engang sjovt (eller dét der ). Der er faktisk folk i den store verden der har gjort netop dét, altså I/V'et i en 100 Ohm modstand, efter sigende med fremragende resultat. Teoretisk burde det resultere i 2. harmonisk forvrængning, da signalet modulerer sig selv så at sige, men hvis bare forholdet mellem I/V modstand og DAC'ens generatorimpedans er tilpas stort, så går det nogenlunde godt. Har aldrig hørt det virke, dog...
|
|
|
Teoretisk burde du kunne løse det med en 2kOhm modstand (1mA => 2V), upåagtet at pcm1704's Rout er 1kOhm. Hvordan DAC-udgangstrinnet håndterer den spænding, det vil ligge her, ved jeg ikke, men det anbefales, som KvK skriver, at den kigger ud i noget der ligner stel eller nul. Det burde nu også kunne lade sig gøre med diskrete komponenter, men jeg har ikke selv regnet på det... __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også set disse DAC's, hvor man benytter en modstand som I/V-converter. Teoretisk set kanon smart, da en modstand ikke bidrager med ret megen egenlyd, forvrængning, støj osv.... MEN!!!! "I teorien, er teori og praksis det samme... Men i praksis er det ikke!!"
Problemet er som nævnt af flere, at BB's multibit-DAC's skal se ind i en lav belastning. Og en 2kohm belastning vil jeg IKKE mene er udpræget lav.
I forbindelse med DAC-projektet, er det min holdning, at man skal ned på ganske få ohm, for at yde PCM1704 de optimale betingelser. En i mine øjne lige så vigtigt detalje er, at man skal sørge for en konstant impedans, der IKKE ændrer sig i takt med frekvensen. Og netop dette krav lever en normalt I/V-koblet op-amp IKKE op til. Her svinger impedansen let fra under 10milliohm til over 100ohm fra DC til 1Mhz. Man skal huske på, at PCM1704 typisk arbejder med 8 ganges oversampling, hvorfor konverteringsprocessen arbejder ved ca. 352kHz, og at der er MASSER af støj over denne frekvens, som kan overstyre et kraftigt modkoblet indgangstrin.
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja!!! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Kurt von Kubik skrev:
[Nul tunge kasser, idet de også har en akustisk virkning, som jeg ikke umiddelbart ser mig i stand til at acceptere. Man bør prøve sig frem. Jeg tror at hvis det er noget der skal stå ovenpå Diva, så skal det ikke fylde meget set fra et akustisk synspunkt, idet den højtaler på alle måder er hårfint afstemt. |
|
|
Måske skal du spænde en stang imellem Divaerne og loftet? |
|
|
   Gør vi så.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
SUN audio skrev:
|
Du mangler kun lige et signeret billede af Hother Bak....HaHAHaHa Altså et selvportræt (hehe)?
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
jensen skrev:
Kurt von Kubik skrev:
jensen skrev:
Kurt von Kubik skrev:
[QUOTE=Alex E Nielsen]
Jeg er sikker på at det er én af to kanaler fra JEFF ROWLAND.
PS. Kubikken, det er i sandhed et meget nydeligt retro-anlæg du spiller på
|
|
|
Tror jeg ikke!Først og fremmest tror jeg det er amp med meget høj effekt - 2-300 Watt.Det er en klasse AB amp. |
|
|
jo det er den ene af et sæt JR M7 monoblokke køre i klass A op til 80w 350w AB . De spiller godt , men også gammel . Hmm 80w kl. A - nixDen der holder ikke engang 25 før flammerne slikker op af den.Men det er det typiske, den annoncerede effekt i klasse A opgives i 32 ohm og uden omregning til RMS.Kig på Gravity - den har 100 watt klasse A, du kan kun lige holde hånden på køleprofilerne her om vinteren, tilmed snurrer der 2 blæsere for atholde heden på et acceptabelt niveau.Skulle den der give 80 watt, så ville den være brandfarlig. |
|
|
hop og dans som du vil den er på 80w i class A
har du prøvet dem har du mærket på dem ? næ sikkert ikke .
 |
|
|
Jamen så hopper jeg og danser. Men 80 Watt klasse A kommer der ikke ud af den. Mit bud vil være mellem 15 og 25watt. Prøv at måle tomgangsstrømmen på den, så kan kan man regne det ud. P=R*i^2, hvor P er lig effekten og R lig HT belastningen?
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Oktober 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom dagen, hvor cm3 fik besøg af kaptajnen i casa cm3. Kaptajnen ankom i sin skude med rejst mast og fyldte sejl  . Han medbragte en Audio Note fidus af en CD spiller,somfyldte hele 2 æsker. En til kørerundt fidusen og én til konerteringsfidelifutten. Hanslæbte også et pænt læs kabler med sig i flotte kulører. De pæneste var Duens blå med uldent undertøj. Iløbet af dagen nåede vi at spille på min CD Børge og AN i forskellige kombinationer. Da set-uppet er mit, stod det hurtigt klart for mig, at den der Audio Note fidus lød lidt af våd karklud. Den var mildt sagt ikkelige kommet godt ud af sengen. Den stor der og spillede med et digikabel imellem sig som hed VdH The First Ultimate - no good. Så pillede vi First af og smed et D300 MKII på og det hjalp da en del. Så skulle cm3 lige blære sig med kuvøsekablerne - vupti! Kaptajnen fik næsten skumsprøjt i ansigtet, når de sang "mellem Engeland og Scotland der sejlede en brig"  . Jeg vidste godt, hvad de der Supra LoRad fiduser gør, men nu syntes jeg jo, at Stewart selv skulle smage silden. For mit vedkommende, kunne jeg klart bedst lide DACén. Løbeværket var hård ved CDérne ved lidt for hurtig betjening, og det manglede også det attack og den dynamik, som 3560 har. DACén har ingen øvre ende om man så må sige, men den fører sif dog frem med en vis mængde charme og spræl. Min egen DAC har tydeligvis langt bedre 3D, men i en verden hvor optagelserne er mere og mere komprimerede og muzakkede, så synes jeg faktisk AN DACén har en mission, jeg ville dog aldrig kunne levemed den alene. Der var ganske enkelt lidt skud i den, omend braget ikke var noget tordenvejr. Nå! Men kaptajnen er en storslået fyr fra vestegnen, som af uransagelige årsager havde forvildet sig østpå for at søge læ måske. Jeg ved ikke om han fik det, men der hilses herfra.
|
| Til top |
|
| |