| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Van Helsing skrev:
|
Rent umiddelbart har du ret i, at når vi taler digital kredsløb er der et andet sæt regler der gælder, og så alligevel ikke.
Der er for eksempel ingen tvivl om, at din DIY dac formentligt måler meget bedre på alle parametre end de små Audio Alchemy kasser, spørgsmålet er så bare, spiller den så bedre, se det kan Kurt måske berette lidt om.
MvH. VH
|
|
|
Digital signalbehandling er ganske rigtigt noget specielt noget. Og tricket med pulstrafoen tror jeg egentlig heller næppe er universelt anvendeligt. Jeg finder det vellykket i den givne situation, jeg har ikke prøvet det i andre sammenhænge, og kan derfor ikke udtale mig i nogen generel sammenhæng. Jeg ved dog, at det er nogenlunde de samme forhold, der gør at producenterne af de bedste mikrofoner, næsten også altid har en alternativ model som er en transformerløs udgave. Den kan så godt nok ikke klare 100 m kabel, ligesom det begynder at blive vigtigt, hvordan netstikkene vender i stikdåserne m.m. Og hvis de anvendes som "bræge dildo" så kan det godt være det snurrer lidt i næsen, hvis man har mundvand og kommer lidt for tæt på  . Lydmæssigt finder jeg udgangen uden trafo for mere intim og nærværende på den fede måde. Der lidt glansbillede effekt over den trafokoblingen i mine ører.
Mht. DIY DAC´en så går det sådan, at nu er PCM1794A også testet på den. Så det var altså CS topmodellen og BB topmodellen. resultatet er ikke homogent endnu, men det hjalp dog lidt med noget lavpasfiltrering. Men der er et stykke vej endnu. Den slår dog nogle respektable takter an, for så vidt angår det øverste af det øverste, der strækker den ud. Men spørgsmålet er så om man kan få de hele til at hænge sammen. Mht. Alchemy DTI & XDP, så synes jeg der gælder lidt det forhold, at deres paradedisciplin er, at de faktisk ikke har nogen paradedisciplin. Det er en meget kødelig sag, som bare hænger flot sammen.
|
| Til top |
|
| |
Van Helsing Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (cvo2004)
Bruger siden: 24 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Van Helsing skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
Hejsa der igen!
Havde besøg af Hurtig forleden. Han havde lige valgt at slæbe sit oscilloskop med, for at vil lige kunne checke lidt output fra mit løbeværk i 2 forskellige konfigurationer.
Jeg har for nogen tid siden valgt at fjerne pulstrafoen i den ene digitaludgang på min DCD3560. I stedet skal man så indsætte en modstand i serie med signalet på 390 Ohm og én parallet til stel EFTER de 390 Ohm på 90 Ohm.
Den anden udgang er som da den forlod fabrikken. Altså med den obligatoriske pulstrafo, som impedans og niveautilpasser signalet til SPDIF.
Først målte vi på den ubealstede udgang. Det så mildest talt meget besynderligt ud. Udgangen uden pulstrafoer genererede firkanter, men med ufatteligt svingende spænding. Udsvingene lignede noget i nærheden af 1/3 af signalets styrke. Det så mildt sagt ikke flatterende ud. Den anden udgang generede noget der lignede atlanterhavsbølger, tilmed så det ud som om at der var 2 signaler der blandede sig. Den så i sandhed også besynderlig ud.
Efterfølgende belastede vi så udgangene med den normale DAC indgang. Og så gentog vi målingerne. Udgangen med pulstrafoer så nu betydeligt bedre ud end før, nu kom der firkanter med en anelse overshoot og ringning. Udgangen uden pulstrafo og altså med modstandsnetværket i, genererede fuldstændigt rene firkanter, faktisk så det hammer godt ud. Det understøtter meget fint de observationer jeg har gjort ud fra lyden. Der er simpelthen uvedkommende information til stede, når man bruger de trafoer. Dernæst virker det mere overfladisk og måske også en kende mere ligegyldigt. Endelig noget, hvor målinger og lytteresultat peger i samme retning.
Prøv selv.
|
|
|
Moin der Kurt,
Det er ikke fordi jeg vil forsøge, at underkende dine store fremskridt på digital-udgangs-siden , men jeg vil alligevel erindre dig om, at måleresultater ikke gør det alene.
Jeg har hørt mangen en målemæssigt dårlig forstærker tørre R** på målemæssigt langt bedre forstærkere, og der er ingen vej uden om "ørene" som det sidste og validerende redskab, og det uanset målingerne.
MvH. VH
|
|
|
Du har fuldstændig ret i, at måleresultater ikke gør det alene. MEN!!!!! Når vi snakker SPDIF, så er eliminering af jitter et mål i sig selv. Og det gøres dels ved at bærefrekvensen i SPDIF afsenderen er fri for jitter, men nok i virkeligheden endnu mere af transmissionslinjen. For at undgå jitter skal man søge at få så stejle flanker som muligt, og gerne undgå at signalet antager andre former end firkanter.
Som vi så på scopet, var der på trafoudgangen en ganske betydelig overshoot. Hvis ikk jeg så meget forkert, noget i størrelsesordnen 10-20% af signalets amplitude. Og det stemmer egentlig meget godt overens med det forventede. Det er tegn på induktion og kapacitet, hvilket begge dele følger med en trafo. Det betyder yderligere, at flankerne IKKE er så stejle som ønskeligt, idet stigetiden på trafoen er begrænset.
Udgangen uden trafo var til gengæld så firkantet, at man på scopet (60MHz analog oscilloscope) IKKE kunne se antydninger af overshoot eller begrænset stigetid. Det stemmer egentlig også godt overens med det forventede, idet man IKKE har nogen frekvens eller stigetidsbegrænsende komponenter efter den logik-kreds der styrer SPDIF udgangen. Man tager altså signalet direkte på en 74HCxx kreds igennem en simpel spændingsdeler/impedanstilpasser bestående af 2 modstande.
Altså er det ganske forventeligt, at udgangen uden trafo skal være overlegen lydmæssigt, da den rent teknisk er det. Og når det på forhånd er blevet konstateret ved lyttetest at det er korrekt, og så efterfølgende bekræftes af målinger, er alle glade.
Det med at målinger ikke er alt, er i øvrigt lidt en sandhed med modifikationer, vil jeg tillade mig at sige. Man skal bare måle de rigtige parametre, hvilket desværre sjældent ses i audiobranchen. En THD måling opgivet som en talværdi (%) siger INTET om lyden. Men det er ALTID den der opgives, fordi den er billig at optimere, og folk kan ret let forholde sig til "forvrængning". Valgte man nu i stedet at vise en FFT analyse i stedet, kunne man se forvrængningsspektret, hvilket siger MEGET mere om lyden. Afhængig af hvilken type produkt man taler om, er der masser af interessante målinger, der siger en masse om lyden. Alligevel er det altid THD og S/N der oplyses.
|
|
|
@Hurtig
Målinger, FFT, THD, signal amplitude, induktion, kapacitet, øregas eller ej, så fik vi i aftes lyttet til Denon 3560's transformer bestykkede SPDIF udgang kontra/vs en modificeret modstandsnetværk bestykket/transformer fri SPDIF udgang på samme 3560'er, og det var i grunden en særdeles interessant oplevelse, og jeg synes, at seancen på overlegen facon viste, at man altså er nødt til at bruge ørene i sidste ende, måle-dipedutter og anden ingeniør-mæssig tilgang til tingene gør det bare slet ikke alene.
Du kan jo kontakte Kurt for en situations-rapport.
Til Kurt din gamle flyverhjælm ,
Tak for alletiders hyggelige lytte/kaffe aften i selskab med et af de mest kompetente anlæg jeg har lagt øre til.
Hilsen Van Helsing __________________ Avid Acutus, kun for drenge i bodystocking
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej i tråden,
Et af hovedkravene til pulstrafoer er jo at kapaciteten holdes så lav som muligt, det er langt fra alle design der er optimeret udfra det krav. Har du et billede af den pulstrafo du har pillet ud?
Det jeg selv har haft held med er at udskifte pulstrafoer til bedre typer. Modstandstricket ved jeg ikke rigtigt om jeg tør prøve......
Jeg arbejder selv på et DAC design disse dage, her skal dog heller ikke bruges trafoer eller kondensatorer i den digitale signalvej, men noget ret utraditionelt, nu må vi se om det virker :)
Hilsner,
Karsten
__________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende er det muligt at få navnet på de bedre typer?
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Juli 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sørme om der ikke bliver ved med at dukke fine gæster op i casa cm3  . Havde besøg af ingen ringere end 1ste styrmanden yesterday. Kaptajnen ham selv simpelthen. Han havde styret sin armada til østjylland, hvor han bordede et par residenser i aftalt rækkefølge. Efte at have lagt til og kastet anker, hyggede Los Capitanos og undertegnede sig med lidt dark ale og noget spektakel, og det blev ved længe faktisk. Tror ikke vi fik skiven ud af skuffen førend termometeret kyssede de 30 grader i mit lytterum. Efter det kunne det ikke lade sig gøre at fortsætte, idet los Capitanos ikke er blevet instrueret behørigt i nøgenlytning endnu  . Der er nemlig en del forhold man skal være opmærksom på, når man stryger kludene og skal lytte. Ens eget helt private og velskabte legeme er nemlig ikke indregnet i rumakustikken, når det sådan er eksponeret ud over det hele. Det giver utilsigtede refleksioner og anstrengt 3D, på den måde, at man føler sig lettere pågået ligesom George Michael når han spiller koncert  . Damerne kommer pludselig meget tæt på  . Omvendt så findes der enkelte fortidslevninger, der stadig er næsten pelsklædte. De absorberer typisk mere end man lige regner med. Derfor kræver det lidt øvelse i abstraktion på det punkt uanset om man er et pels eller et vilddyr  . Men det er noget klasse A folket kun ved noget om.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 01 Juli 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Splitte mine bramsejl!
Sikken svedetur i kælderen - havde det ikke været for det ganske fine og velkølede øl havde der lugtet noget mere af hangeder og yakokser! Heldigvis blev det ikke til mere end lugten af hanged!
Hvis jeg ikke har sagt det før, så gentager jeg det igen!
Kurt, du har dælme dulme et setup, som er 10-4 i ordenmorden...
De diva(n)er har dælme-dulme potentiale - man fristes jo ligefrem!
Gravity vokser desværre ikke på træerne...
Gad godt vide hvad delta er i forhold til Namit...
Måske næste lytte session med 3D briller in the flesh?
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 01 Juli 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj Kurt
Har du haft lejlighed til at lægge øre til Nad M3? Det er jo nærmest vanvittige anmeldelser den har fået.....stereophile har givet den editors choice og kalder den for high-end versionen af 3020....lyder lovende, men kan den tåle et lyt med tømmermænd (den ultimative test).
Martin
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
|
Halløj Kurt
Har du haft lejlighed til at lægge øre til Nad M3? Det er jo nærmest vanvittige anmeldelser den har fået.....stereophile har givet den editors choice og kalder den for high-end versionen af 3020....lyder lovende, men kan den tåle et lyt med tømmermænd (den ultimative test).
Martin
|
|
|
Hvis du vil lytte med tømmermænd skal du have Vienna højttalere, men det er altså ikke ultimativt  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udemærket valg, men endnu bedre er det nok helt at slukke.
Jeg vil også gerne høre mere om M3...
|
| Til top |
|
| |
hifihuset.dk Udelukket fra forum

Hifihuset.dk
Bruger siden: 24 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indlæg slettet
__________________ Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
man kunne ogs[ anskue det ud fra den vinkel, at hvis HB ved hvordan anlaeget lydder, saa ved han hvordan den hter han lytter paa lydder.
de par ht udviklere jeg kender bruger fast udstyr saa den faktor ikke bliver mixet ind i resultatet.
det er maaske lidt saert at vurdere en ny hter, hvis man samtidig har skiftet cder og sat nye kabler paa. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
ingen bøvl
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 693
|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indlæg slettet. Det var ikke for at starte diskussion.  __________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
hifihuset.dk Udelukket fra forum

Hifihuset.dk
Bruger siden: 24 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indlæg slettet
__________________ Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
|
| Til top |
|
| |
Novisad Udelukket fra forum

Dobb.profil Sonic
Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2090
|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er sgu så typisk at der altid går fnidder i den...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
|
Halløj Kurt
Martin |
|
|
Desværre har jeg aldrig hørt den, men du har ret i, at den absolut fremstår som noget der kunne være spændende at lytte nærmere til.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers har der da sørme været gang i den her hva´? Jeg har desværre ikke nået at læse noget af det. Jeg har været lidt optaget til anden side af andre årsager.
|
| Til top |
|
| |