| Forfatter |
|
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Ja men manden har ikke skiftet forstærker eller højttalere i 17 år, der må være nogle trætte komponenter i dem.
Og han skriver jo; Det digitale mararidt er overstået Ja det tror jeg på, hvis der intet er gjort ved forstærker og højttalere de sidste 17 år.
Og med højttalere der har en lettere hængekøjeeffekt + en "dødbidderrega" i celofan oveni, ja så er der nok ikke mange rester af digital lyd tilbage - men hvad er der tilbage ? Tyk sovs ?
|
|
|
Nu er det jo heldigvis sådan at rigtig elektronik er lavet til og holde betydelig mere end 17 år uden forringelse. (Jeg har selv udstyr der er 40 år der aldrig er serviceret der spiller perfekt) ingen tvivl om dit nye super duper high end crap kun holder 5 år, men det kan du jo ikke lægge denneHr. AS til last.
At tro på der har fundet en udvikling og forbedring sted i højttalere og forstærkere de sidste 15 år er mere end naivt. Der er ikke kommet noget som helst nyt til. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
|
At tro på der har fundet en udvikling og forbedring sted i højttalere og forstærkere de sidste 15 år er mere end naivt. Der er ikke kommet noget som helst nyt til. |
|
|
Der er faktisk sket rigtig meget på højttalerfronten i bemeldte periode.
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Per N skrev:
|
At tro på der har fundet en udvikling og forbedring sted i højttalere og forstærkere de sidste 15 år er mere end naivt. Der er ikke kommet noget som helst nyt til.
|
|
|
Der er faktisk sket rigtig meget på højttalerfronten i bemeldte periode. |
|
|
Ja jeg gad bare ikke skrive noget, der er jo flere der ikke er ens ynglingshifigud 
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
heltny skrev:
|
Ja men manden har ikke skiftet forstærker eller højttalere i 17 år, der må være nogle trætte komponenter i dem.
Og han skriver jo; Det digitale mararidt er overstået Ja det tror jeg på, hvis der intet er gjort ved forstærker og højttalere de sidste 17 år.
Og med højttalere der har en lettere hængekøjeeffekt + en "dødbidderrega" i celofan oveni, ja så er der nok ikke mange rester af digital lyd tilbage - men hvad er der tilbage ? Tyk sovs ? |
|
|
Skal vi sige, at jeg har bemærket, at du nok ikke er stødt ind i din yndlingsraket her . Ej heller din yndlingsgud måske? .
Nu har jeg jo ikke hørt Dr. Kamps møjsommeligt sammenbragte system. Jeg har lånt en Metaxas amp engang, som lød som det meste andet. Den var faktisk noget i samme retning som jeg beskylder Apollo for at være, men det er der jo så meget der er. Proac tiltrækker mig på niveau med kålprutter. Polypropylen i skøn forening med magnetisk olie, hvorfor ikke bare finde en anden hobby .HahahahahahahahaMuuuaaahhaaaaahaaaa  Magnetisk olie skal man hælde på konfirmandanlægget, så det ikke brænder sammen. Men i hifi - bvadr. Rør preamps har jeg det heller ikke godt med. De kan have noget rigtigt over deres klangballance i mellemregisteret, men til gengæld ender de gerne med at være gjaldende og resonerende og afgrænsede. Det kunne gå, da der kun var horn der duede. De var i sig selv gjaldende og afgrænsede. Så dte var ét fedt. Ortofon er desuden blot en pendant til rega lyden. Prøv lige en Ortofon PU og så hiv den af, og smæk en EMT på. Så ved man hvad pæn poleret og gabende kedsommelig lyd går ud på. Opgaven består så i at civilisere EMT en kende, for den er bare vild. Men de bedste af dem er rigtigt sjove. VdH kender det game som sin bukselomme og når han er bedst, så rykker det. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Per N skrev:
|
At tro på der har fundet en udvikling og forbedring sted i højttalere og forstærkere de sidste 15 år er mere end naivt. Der er ikke kommet noget som helst nyt til.
|
|
|
Der er faktisk sket rigtig meget på højttalerfronten i bemeldte periode. |
|
|
Hvad?
Hvor meget har diverse enheder osv. udviklet sig siden 1990? ikk en meter med hensyn til specifikationerne, hvor meget har selve konstruktionerne ændret sig? heller ikke en meter, der er kommet et par smarte tiltag til men det er kun med udseende.
Det er vel ikke helt for sjov en masse stadig går rundt og snakker om de gamle tannoy, snell og jbl kasser, ja eller for sags skyld noget så obskurt som quad. At påstå der har været en udvikling af betydning(hørbar forskel), kan man da vist kun alvorligt fremføre hvis man har kommercielle interreser i branchen for og sælge mere hifi.
Faktisk er det gået den anden vej med forstærker og højttaleres kvalitet i denne periode da rør og dipole højttaler fra fortiden er blevet vældig populært igen. (der var faktisk en grund til man gik væk fra det) __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
| [
Hvad?
Hvor meget har diverse enheder osv. udviklet sig siden 1990? ikk en meter med hensyn til specifikationerne, hvor meget har selve konstruktionerne ændret sig? heller ikke en meter, der er kommet et par smarte tiltag til men det er kun med udseende.
Det er vel ikke helt for sjov en masse stadig går rundt og snakker om de gamle tannoy, snell og jbl kasser, ja eller for sags skyld noget så obskurt som quad. At påstå der har været en udvikling af betydning(hørbar forskel), kan man da vist kun alvorligt fremføre hvis man har kommercielle interreser i branchen for og sælge mere hifi.
Faktisk er det gået den anden vej med forstærker og højttaleres kvalitet i denne periode da rør og dipole højttaler fra fortiden er blevet vældig populært igen. (der var faktisk en grund til man gik væk fra det) |
|
|
Hvis vi holder os til de seneste 18-20 år , så kan jeg kan da begynde fra en ande af: For højttalerenheders vedkommende, er der sket et skred fra standardenheder til unikke enheder. Ovenstående har resulteret i halt andre parametre på enhederne, således at det bliver muligt at holde et lavt Q i helt andre end de klasssiske afstemninger og filtreringer. Jeg har hørt så mange synge om bla. ældre Tannoy enheder - som det i øvrigt er mig en gåde, at nogen nogensinde har troet på - 15" og så typisk en højtone enhed på et par tommer i et vibrerende truthorn. Helt ærligt "that will not work". Og det har jeg da heller aldrig hørt det gøre. JBL har bestemt haft deres storhedstid, men det godt nok ved at være nogen tid siden. Den fremtidige udvikling på enhedsfronten mener jeg, ligger i nogle få hænder, og det er dem der stiller kravene, ikke dem der laver skidtet, som kommer til at dirrigere fremtidens landevindinger på transducerområdet. Heldigvis findes disse endnu. På den øvrige high end scene er det jo blevet sådan nu, at der SKAL sidde en ringradiator og så de slidsede basser fra tympany, for at det kan være high end. Eneste alternativer til det er B&W og Dali, der går egne veje. Måske vi kan blive lidt heldige med, at "nørdintensiteten" på de nye markeder er den samme som på de gamle. Så kan der komme volumen på igen, og der kan ske udvikling. Lets Hope. Det bringer os videre til f.eks. PUér Her er der ikke sket alverden. Tonearme: ikke en dyt. Pladespillerværker: gennemsnittet er faldet pga. acrylhypen Forstærkere: Apparaterne er blevet mere ensartede pga. anvendelsen af opamps. De store katastrofer ses sjældent, til gengæld er selv dyrt high end plasket sammen af de forkætrede små lakridser. CD afspillere: Her har udviklingen begunstiget lydkvaliteten i en årrække. Specielt den første halvdel af 90érne skete der noget. Konkurrencen om markedet var intens, selv Philips lavede high end DAC chips. Men BB, Crystal, AKM, Matsush*ta, Sony m. fl var med. Den udvikling gavnede i høj grad kvaliteten af afspillekæden, men også i meget høj grad indspillekæden. Her er effekten af oversampling endnu større. Så der var faktisk gyldne tider på softwarefronten i de tidlige 90ére. Og det har heldigvis hængt ved på den klassiske genre og til dels også Jazzén. Kabler: Ikke en dyt - jo de fleste er blevet klar over, at WBT er værre end selv de billigste påstøbte jernsøm.  Man har også opdaget at netfiltrering ikke duer. Man har opdaget at grønne tusser er ligegyldigheder. Sorbothane er røget ud. Så noget godt er der da sket
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig i KvK langt hen ad vejen. Bortset fra CD-mediet er hele den analoge del præget af evolution fremfor revolution. CD var en revolution, som ligesom i virkelige revolutioner havde nogle bivirkninger (man dræbte f.eks. alle eksperterne), men årene slikkede sårene, og i dag er der vel kun nogle få der hårdnakket mener at lp'er lyder bedre end cd-mediet.
Men evolutioner kan også være ret så bidragene til det sublime. Sammenligner vi med en af Frankrigs store kokke Escoffier, indleder han sin kokkebibel med saucer: de skal laves på ben o.lign, som koges i timevis, og derefter reduceres (koges ned) i timer, så man står tilbage med en koncentreret fond, der virkelig smager. Ergo får vi mad med smag, men en revolution kan man vel næppe kalde denne teknik, snarere en optimering.
Men branchen har været præget af kraftig reduktion i produktionsomkostninger i lav- og mellempris markedet ved bl.a. OP-amps og billige lytter og trafos, samt at komponenterne i stort omfang laves i Fjernøsten. Så derfor er egentligt vellavet vestlig hifi blevet meget kostbart i sammenligning hermed.
Men ligesom kokke over tid forfiner nogle milimeter, er dygtige hifi-konstruktører også generelt i stand til at rykke nogle milimeter, så de 10% bedst lydende high-end apparater i 1980 lyder ikke helt så godt som de 10% bedst lydende high-end apparater i 2010.
I den generalisering skal man dog huske, at man også kan finde et top-apparat fra 1980 der lyder bedre end et topapparat i 2010, for der er jo altid undtagelser.
Og jeg tør sgutte byde på hvor meget det er i dag, måske er det ikke disse millimetre, men bare en enkelt? __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener du egentlig om båndoptagere og lyden af samme, Kurt - og hvad for nogen har du haft? Der er selvfølgelig noget båndsus, men bortset fra det, så mener jeg at det er ypperlig lyd der kommer ud af det medie. Hvordan lyder det i dine ører?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghør skrev:
Hvad mener du egentlig om båndoptagere og lyden af samme, Kurt - og hvad for nogen har du haft? Der er selvfølgelig noget båndsus, men bortset fra det, så mener jeg at det er ypperlig lyd der kommer ud af det medie. Hvordan lyder det i dine ører?
|
|
|
Ups der! Jeg ejer en Revox A77, men det er godt nok længe siden der har været gang i den. Skulle den eller en anden båndmaskine have et liv hos mig, så ville dte være med egne optagelser. Ellers ser jeg ikke hvad jeg skulle bruge den til. I givet fald, ville jeg så pænt danse uden om A77, og kaste blikket på noget andet. Nagra eller noget lignende. Analogt eller digitalt - I don´t know. Det analgoge virker fint, og man kan jo konvertere til enhver tid med visheden om, at nu kan man ikke konvertere bedre pt. Optager man digitalt, så kan opløsningen jo ikke senere øges. Så der er både for´er og imod´er begge principper. Casettebånd gider jeg ikke. Selv de bedste af dem pumper og stønner pga. al den elektronik der skal bruges, for at fjerne nogle af de fejl princippet medfører. Jeg har såmænd ejet casette maskiner med allandskens mirakler indbygget - Dolby C&S&HX-Pro, DBX og jeg skal komme efter dig. Da jeg for første gang satte en mikrofon til sådan et bæst, så fandt jeg ud af, at den er så langsom, at den i praksis er ubrugelig. Jeg håber en dag at få tid til at optage lidt, på hvad ved jeg endnu ikke.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 12 August 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej jeg tænkte jo nok at båndoptagere ikke lige var din kop the..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 August 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghør skrev:
Nej jeg tænkte jo nok at båndoptagere ikke lige var din kop the..  |
|
|
Sådan skal det jo ikke helt forstås. Til liveoptagelser er de skam fremragende. Men jeg har bare intet formål med sådan en musikopbevaring. Btw så er én af mine allerbedste og mest autentiske optagelser foretaget med 2 mikrofoner 10 m ledning og så en Nagra spolebåndoptager. Nul støj, herlig dynamik og meget smuk klangkarakter, så jeg synes faktisk vældig godt om båndoptagere forstås.
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 13 August 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Wow Martin! Du stiller bare her ASAP, så skal vi nok få kværnet det kadaver OK! Det ville være mig en sand fornøjelse at give M3 et lyt. Jeg tror faktisk lidt på den. |
|
|
Jeg ville også gerne opleve dine berygtede Diva'nesere på M3'eren. Hvad med en gang i november? Har lidt travlt...der er dame over på det lokale sygehus i hvid kittel der bliver ved med at sige at jeg skal være far og nu opføre mig voksent???
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Wow Martin! Du stiller bare her ASAP, så skal vi nok få kværnet det kadaver OK! Det ville være mig en sand fornøjelse at give M3 et lyt. Jeg tror faktisk lidt på den. |
|
|
Jeg ville også gerne opleve dine berygtede Diva'nesere på M3'eren. Hvad med en gang i november? Har lidt travlt...der er dame over på det lokale sygehus i hvid kittel der bliver ved med at sige at jeg skal være far og opføre mig voksent??? |
|
|
Tillykke med det, men så kan du måske lære at holde fingrene fra de der i de hvide kitler  . Vi ses i november
|
| Til top |
|
| |