Forfatter |
|
Bjur Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 258
|
Sendt: 28 November 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører både Blu-Ray og HD DVD på min HTPC og bruger PowerDVD Ultra som afspiller. Jeg har mulighed for at konfigurere mine lydindstillinger til S/PDIF mens PowerDVD er stoppet, men hvis jeg smider en HD DVD eller Blu-Ray på, skifter den indstilling til 2 speaker i configurationen, men hvis jeg afspiller DVD er der ingen problemer med at blive på S/PDIF.
Det må vel være fordi den kun kan smide de nye lydformater ud i 2 kanals over S/PDIF?
Jeg har S/PDIF og analoge udgange på mit Mystique 7.1 Gold lydkort, men hvad vil give mig den bedste lyd, når jeg afspiller de nye lydformater?
Vil det give mig bedre lyd, hvis jeg trækker analoge minijack --> 2 phono kabler fra lydkort til receiver som kan modtage 6.1 analog?
I så fald vil jeg vinde noget på at købe kvalitetskabler (evt. hvor), eller kan jeg bare nøjes med nogle billige fra Nierle til 20 kr?
|
Til top |
|
|
masterfox Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 12
|
Sendt: 28 November 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har samme problem som dig med mit mystique 7.1 gold lydkort når jeg køre s/pdif
tror det er en fejl der er i driveren uden at jeg er sikker på det!
Jeg bruger ffdshow og har logitech z 5500 højtaler digital.
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
Sendt: 28 November 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjur skrev:
Jeg kører både Blu-Ray og HD DVD på min HTPC og bruger PowerDVD Ultra som afspiller. Jeg har mulighed for at konfigurere mine lydindstillinger til S/PDIF mens PowerDVD er stoppet, men hvis jeg smider en HD DVD eller Blu-Ray på, skifter den indstilling til 2 speaker i configurationen, men hvis jeg afspiller DVD er der ingen problemer med at blive på S/PDIF.
Det må vel være fordi den kun kan smide de nye lydformater ud i 2 kanals over S/PDIF?
Jeg har S/PDIF og analoge udgange på mit Mystique 7.1 Gold lydkort, men hvad vil give mig den bedste lyd, når jeg afspiller de nye lydformater?
Vil det give mig bedre lyd, hvis jeg trækker analoge minijack --> 2 phono kabler fra lydkort til receiver som kan modtage 6.1 analog?
I så fald vil jeg vinde noget på at købe kvalitetskabler (evt. hvor), eller kan jeg bare nøjes med nogle billige fra Nierle til 20 kr? |
|
|
Nemlig du kan kun sende 2 kanaler af de nye lydformater over SPDIF. DTS eller Dolby Digital på en DVD er komprimeret og derfor kan der sendes mere end 2 kanaler over SPDIF, mens de nye lydformater fylder for meget. Der udover skal din receiver jo kunne decode de nye formater. Jeg ville da klart prøve med analogt.
Hvor meget du vil vinde med gode kontra billige kabler kan hurtig udvikle sig til en større diskusion, hvor nogen sværger til stor forskel og andre ikke mener det gør den store forskel. Men det er der allerede masser af tråde om.
En foretning du evt. kan starte med at se på er av-connection.dk. De har i forskellige prisklasser. Personligt ville jeg skelne til hvad du i øverigt har af anlæg og hvad du er villig til at bruge på det, men ville ikke købe de billigste.
|
Til top |
|
|
Bjur Forum Bruger

|
Sendt: 28 November 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret. Min receiver er en Denon 1604, som kan modtage de analoge kanaler, men ikke decode de nye HD formater, men vil det alligevel ikke give den bedste lyd for mig at bruge de analoge kanaler i stedet for S/PDIF med to kanals?
AV-Connection kender jeg godt og har handlet med. Det er en rigtig god butik, men det var mere hvis jeg skal have 3-4 kabler løber det jo hurtigt op, så hvis forskellen ikke var stor kunne jeg jo lige så godt spare:)
|
Til top |
|
|
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
Sendt: 28 November 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med S/P-DIF kan du kun overføre mere end 2 kanaler, hvis de er komprimerede, fx som Dolby Digital eller DTS. Du kan altså ikke overføre de nye lyd-formater fra HD-DVD og BR via en S/P-DIF-forbindelse - der er simpelthen ikke båndbredde nok.
Så hvis PowerDVD kan dekode de nye lyd-formater, så kan du sende dem analogt til din receiver. Dette er eneste måde at gøre det på indtil vi får grafikkort med HDMI, som understøtter andet end blot DD og DTS via HDMI.
|
Til top |
|
|
Bjur Forum Bruger

|
Sendt: 28 November 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
Sendt: 28 November 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Valg af kabler er jo (for nogen) en religion i sig selv, og der vil helt sikkert være mange, der korser sig hvis du køber de billige lakrids-kabler...
Om du kan høre forskel er så en anden sag, men når du nu netop ønsker en bedre lydkvalitet, så ville jeg (hvis jeg var dig) IKKE købe de lakrids-kabler, men i stedet nogle lidt bedre - fx dem fra ClickTronic.
|
Til top |
|
|
Jan A Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 45
|
Sendt: 03 December 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke på de fleste Blu-ray/HD-DVD muligt at hive DTS eller Dolby digital signal over i receiveren via SP/dif? Det er vel kun hvis man skal havde DTS-HD eller Dolby true HD at man har et problem med SP/dif?
Jeg har selv lige fået mit Blu-ray drev op at kører med Power DVD, og de film jeg har kørt indtil videre, der har jeg bare valgt SP/dif pass i power DVd også eller DTS eller Dolby Digital i filmmenuen, og det har da virket fint, mener da der var mere end et stereo signal.
Med hensyn til kabler, så tror jeg selv jeg ville lave dem, find et godt skærmet kabel og nogle jack stik også i gang med loddekolben;-) Synes de fleste mini jack kabler er meget nærige med kobberindholdet
|
Til top |
|
|
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 03 December 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|