Forfatter |
|
DJChris Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 17
|
Sendt: 02 December 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville gerne kunne tilslutte min pladespiller direkte til pc'en, så jeg kan overspille mine vinyler til digitalt medie. De fleste forforstærkere jeg indtil nu har kunnet finde er eksterne, analoge enheder, og så skal der yderligere en A/D adapter til fx USB porten.
Er der nogen der kender til en Riaa forforstærker, der kan sidde direkte i et PCi slot ?? __________________ DJChris
|
Til top |
|
|
clauskok Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 452
|
Sendt: 02 December 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ikke så meget inde i HTPC. Men måske det er sådan en her du søger.... LINKMed venlig Hilsen Kokken.......... __________________ Cambridge & Vienna Stuen
|
Til top |
|
|
DJChris Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kigget på den, og Eskildsen har også nogle eksterne der kan klare opgaven, men jeg ville gerne have én der kunne sidde direkte i et PSI slot på motherboardet og så tilslutte med phonostik direkte fra pladespilleren.
__________________ DJChris
|
Til top |
|
|
avsh Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 218
|
Sendt: 03 December 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo lidt svært at få udstyr til at passe sammen, når udstyret er fra hver sin "tidsalder", grammefon og PC.
Hvad er problemet med den foreslået løsning, som jeg synes er meget fint forslag, der muligggør at man kan interface til gængse lydkort. Altså man kan kombinere et kvalitets lydkort og kvalitets grammofon...
En anden mulighed kunne være en USB-grammafon, som pt. sælges fra Hardald Nyborg.. Der er sikkert er et kvalitet problem her, men jeg har prøvet at overspille LP med denne og synes det egentlig det var udmærket (jeg er nok ikke så kritisk med lyd)... __________________ DVBViewer DVB-S og DVB-T (technotrend budget)
|
Til top |
|
|
DJChris Forum Bruger

|
Sendt: 03 December 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en A/D adapter fra Eskildsen og den er for så vidt god nok, men min forforstærker har lidt problemer i den ene kanal og inden jeg farer ud og køber en separat Riaa forforstærker til min pladespiller har jeg prøvet at finde én der kan sidde i et PCI slot. Så vil jeg undgå en del ledninger og diverse små kasser der ligger/hænger rundt omkring. Det har en høj WAF faktor her i huset 
Jeg synes ikke nødvendigvis det er en dårlig løsning der foreslås - det er bare ikke hvad jeg søger. __________________ DJChris
|
Til top |
|
|
avsh Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 218
|
Sendt: 03 December 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du går et noget enkelt til formålet er den omtalte USB-grammofon måske sagen.
Der installeres en ekstra lydsystem på PC-en, der er altså en digital forbindelse mellem PC og grammofon, kun et enkelt USB-kabel. (simpelt ledningsmæssigt)
Problemet er, at der nok at der ikke er et marked for udstyr til at forbinde en PC med en grammofon, så det findes slet og ret nok ikke... Sandsynligvis er Terratech den eneste som har lavet nogle overspilningsenheder (små bokse).
Utroligt, det findes faktisk: http://www.xs-sound.dk/data/products/media7.1/info.asp
Den omtalte USB-grammofon finder et marked, ved at der må være mange der ønsker deres LP-er overspillet til harddisk.. Den leveret med software, der egnet til overspilnings formål, med f.eks. filtre og automatisk opdeling i separate filer pr. nummer.... __________________ DVBViewer DVB-S og DVB-T (technotrend budget)
|
Til top |
|
|
DJChris Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2007 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
En USB pladespiller er ikke sagen, det er simpelthen for dårlig kvalitet. Jeg har prøvet at tilslutte den og indspille et par plader og det er temmelig dårlig lydgengivelse.
Jeg har hidtil brugt en A/D converter med 24bit/96khz sammen med min forforstærker til stereoanlægget, og det er en væsentlig bedre løsning. Nu er min forforstærker begyndt at knase lidt i den ene kanal og nu søger jeg en anden løsning, da jeg ikke har brug for en forforstærker i mit fremtidige htpc setup. Jeg vil dog gerne stadig have min pladespiller tilsluttet.
Faktisk kan jeg ikke se forskellen på at der skulle være et marked for en skod-pladespiller til 689 kr. med en pladetallerken uden ordentlig masse, en dårlig tonearm og en ukendt pick-up og en A/D converter uden tekniske data , der kan tilsluttes en pc'er, men der er ikke et marked for at man kan tilslutte sin kvalitetspladespiller direkte til pc'eren uden en masse ledninger og stik, der formentlig ikke gør lydkvaliteten bedre . Men det findes nok ikke - er jeg bange for. __________________ DJChris
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 04 December 2007 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger et EMU-1820 lydkort, som har en rigtig god riaa indbygget. Der er godt nok tale om en extern breakout box som sluttes til et pci kort, men det er så også med til at isolere de følsomme kredse fra det støjhelvede der foregår indeni en pc.
Jeg ved ikke om 1820 kortet kan fåes mere, men EMU-1616 minder meget om det - læs mere her:
http://www.emu.com/products/product.asp?category=505&sub category=491&product=15163
__________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
Til top |
|
|