Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 05:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: FISHER X-101-C (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
Jeg synes ikke at MM delen er noget at råbe hurra for.

Det er også bare den almindelige ECC83 med aktiv RIAA som de allesammen brugte dengang. De keramiske kondensatorer i RIAA-filteret hjælper nok heller ikke...

Quadratisch, praktisch, nicht-so-gut

Citér:
Fortrækker den røde brandbil med telefunken klokke i

Men det er jo ikke en rigtig rør-RIAA

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

det er jo også ecc83 i den røde brandbil - omend resten af indmaden i den lille røde sag består af små dimser der ligesågodt kunne sidde på et indstikskort til en pc

Jeg synes Riiaen i min 101-c lyder hæderlig men jeg har kun prøvet den i forbindelse med mørch up4-ortofon mc20 suprreme og ortofon t20 trafo så det kan være den har fået noget ekstra analystiskindspark som den så har pillet af

nuvel - mikkel siger du at man bære skifte de keramiske kondensatorer?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
det er jo også ecc83 i den røde brandbil - omend resten af indmaden i den lille røde sag består af små dimser der ligesågodt kunne sidde på et indstikskort til en pc

Det er derfor jeg skriver det ikke er en rigtig rør-RIIA. Du kan ikke lave en komplet RIAA med et ECC83-rør. Hvilken funktion røret egentlig har ved jeg ikke.

Citér:
Jeg synes Riiaen i min 101-c lyder hæderlig men jeg har kun prøvet den i forbindelse med mørch up4-ortofon mc20 suprreme og ortofon t20 trafo så det kan være den har fået noget ekstra analystiskindspark som den så har pillet af

nuvel - mikkel siger du at man bære skifte de keramiske kondensatorer?

Hele RIAA filteret er et PEC-modul. Det kan du skifte ud med et filter på hulprint bygget op af f.eks. metalfilmmodstande og polystyren eller polypropylen kondensatorer. Det burde give mindre støj og bedre nøjagtighed i RIAA kurven. Og sikkert også bedre lyd.

RIAA-trinnet i Fisher'en (inkl. f.eks. Fisher 500, 800 osv.) og mange andre forstærkere fra dengang er baseret på to ECC83 trin koblet efter hinanden. Det giver en meget høj forstærkning, som så bliver "kvalt" med modkoblingen gennem RIAA-filteret. Det gør at du vil få nogenlunde konstante data uanset hvor dårligt/slidt et ECC83 rør du putter i. Det er jo godt for fabrikanten - ingen justeringer og ingen problemer med holdbarheden.

I nyere tid er det jo blevet moderne af skrue ned for modkoblingen (eller at fjerne den), og samtidig bruge passiv istedet for aktiv RIAA filtrering. Mange mener det giver en bedre lyd. Men det giver samtidig et RIAA-trin der er afhængig af rørdata, så rørene evt. skal udmåles eller filtrene skal justeres for at få en nøjagtig RIAA-kurve. Desuden giver det dårligere måledata, og det er jo ikke godt når konkurrenterne reklamerer med 0.00001% forvrængning

Men RIAA-trin uden modkobling med passiv RIAA er ikke nogen ny opfindelse. Der er f.eks. diagrammer i de gamle RCA rørmanualer. Men fabrikanterne foretrak de mere forudsigelige udgaver med modkobling...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes