Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 23:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Supos’ grej - kampen mod kvadratmeterne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

mine skal bare have ordnet nogen kolde lodninger til terminalerne og have frisket fineren op.
Jeg har tidligere fikset en knækket litzetråd til bassen, der er en 5" Celestion. Så er der en 1" Philips plastic dome.

Jeg poster et billede senere.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg skilt en højttaler ad og kigget på delefiltret.

Det første jeg bemærkede var at det ene at de to potmetre var slået skævt, og havde været repareret. Da jeg så fik dæmpematerialet ud viste det sig at der lå en ekstra bagkappe fra samme potmeter nede i kabinettet - den i ser forrest i nedenstående billede

Det næste jeg bemærkede var at de to potmetre støjer utroligt meget - så meget at jeg nærmest ikke kan måle på dem med mit multimeter.

Nå, men delefiltret ser altså således ud:

Ikke specielt kønt, men ud over den lidt brankede modstand øverst ser det ikke decideret katastrofalt ud. Det brune snask er for øvrigt bare lim til at holde komponenterne fast.

Alle kondensatorer hedder noget i retning af ECE-B50Y, efterfulgt af størrelsen, og er rated til 50V. Dem skal jeg nok have skiftet. Hvad er væsentligt når man skal ud og have fat i disse?

Endelig har jeg lige tegnet kredsløbet op med de nominelle kompontværdier, undtagen R2, som jeg ikke kunne læse værdien på, men er målt til 3 Ohm.

Og så er jeg forresten ikke den eneste der er imponeret over byggekvaliteten

Til top Vis supos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supos

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Sikke en sød lille kattemisser!..... Host ... undskyld... men man er vel kattemenneske

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 02:32 | IP-adresse registreret  

supos skrev:
Alle kondensatorer hedder noget i retning af ECE-B50Y, efterfulgt af størrelsen, og er rated til 50V. Dem skal jeg nok have skiftet. Hvad er væsentligt når man skal ud og have fat i disse?

Det er bare normale bipolare lytter til delefilterbrug. Du kan også skifte dem til filmkondensatorer (dem i serie med mellemtone/diskant). Det kan give mere "hifi" lyd, men nogen gange også mindre behagelig/afslappet lyd.

Citér:
Og så er jeg forresten ikke den eneste der er imponeret over byggekvaliteten

Som du kan se til venstre, nøjes mit eksemplar ikke med at kigge ind

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:

Det er bare normale bipolare lytter til delefilterbrug. Du kan også skifte dem til filmkondensatorer (dem i serie med mellemtone/diskant). Det kan give mere "hifi" lyd, men nogen gange også mindre behagelig/afslappet lyd.

Lyder godt. Jeg tror i første omgang jeg prøver med bipolære lytter til det hele. Dels fordi det passer mig fint med en lidt mere afslappet lyd, dels fordi det jo er lidt billigere. Jeg har ikke lyst til at poste alt for mange penge i dem før jeg ved om det er enhederne der er færdige.

Så er spørgsmålet bare hvor jeg lettest får fat på lytterne? Jeg bor ret tæt på RS components' butik, men de påstår godt nok at de kun sælger til firmaer. Jeg har dog hørt at de skulle være til at tale med. Er der nogen der kan be/afkræfte dette?

De har ikke det store udvalg i bipolære lytter men denne serie skulle vel være ok?

Jeg tror også jeg skifter modstandene, da de vel også kan have skredet en del i værdi siden 1971. Er der noget jeg skal være opmærksom på her, bortset fra deres effektrating?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

supos skrev:
Så er spørgsmålet bare hvor jeg lettest får fat på lytterne? Jeg bor ret tæt på RS components' butik, men de påstår godt nok at de kun sælger til firmaer. Jeg har dog hørt at de skulle være til at tale med. Er der nogen der kan be/afkræfte dette?

Jeg tvivler på du kan få nogle brugbare typer hos RS. De bipolare lytter de har er ikke beregnet til højttalerbrug. Prøv en butik der sælger højttalerdele istedet for. Du kan også bestille ved f.eks. Vejle RC: http://vejle-rc.dk/web-shop.asp?showGroup=6&subGroup=BIP OLAR

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Hmm, det var jeg bekymret for. Så får prisen også lige et ekstra nøk. Gælder det samme modstandene, eller kan jeg bruge normale effektmodstande?

Jeg kender absolut intet til hifi-butikker i København - er der nogen der ved hvor jeg eventuelt vil kunne finde en butik der sælger disse dele?

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

lavpris elektronik?

http://www.elektronik-lavpris.dk/

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Som det tydeligt fremgår af billedet er filter udelukkende bestykket med bipolare 50V kondensatorer. De bør skiftes ud med noget  MKP/T 63V ditto. Anslået pris ca. 110 kr. pr. side. 10W ok modstande kan købes hos gatoshop for ca. 6 kr./stk.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte helt at vise sidste weekends loppefund, et Radionic elektronik-byggesæt:

Helt sikkert vintage, men nok næppe hifi. Det indeholder dog opskriften på 26 forskellige radiomodtager-kredsløb, som man kan lave med de inkluderede byggebrikker, så helt off topic er det da ikke. Det er desværre ikke komplet, men meget fedt alligevel.

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2009 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Så skylder jeg vist snart en opdatering.

I går fik jeg et par Dynaco A25x ind af døren, og i morges kom pakkeposten med et par Sansui SH-15 hovedtelefoner. Desuden fandt jeg for ti minuter siden et par Snell KII i en container uden for min hoveddør, desværre med rådne kantophæng. Endelig var jeg i weekenden ude at hente en gratis Denon DCD-1500, Optonica ST-3000 integreret og SM-4000 tuner, alle desværre defekte.

Dem der har bidt mærke i at jeg beklager mig over ikke at have noget plads vil måske trække på smilebåndet af følgende billede :

Denonen håber jeg at kunne fixe, Snellerne, B&O'erne og Optonicaerne skal jeg se om jeg kan komme af med - mere eller mindre gratis.

Og nu er jeg på vej ned til Dansk Audio Teknik med en af Sonyerne for at få et bud på om der kan gøres noget ved dem.

Mere følger

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

det ser jo ud som de har formeret sig de små bæster - vi må håbe der ikke er gået indavl i den så de kun kan spille banjo

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Hold da helt fast- Du har fået skrabet noget grej sammen

Glæder mig til at følge tråden
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Smid ikke de snell væk, køb nye ophæng!

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hold da op en masse fede højttalere og andre sager du har fået skrabet til dig Supos! 

Jeg vil gi' Lou ret - snell K skulle vist være ret gode. Men hvis du alligevel mener at de skal afsted, så vil jeg da gerne melde mig som stærkt intereseret køber
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
det ser jo ud som de har formeret sig de små bæster - vi må håbe der ikke er gået indavl i den så de kun kan spille banjo

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Jeg regner også med at skifte kantophæng på Snellerne, jeg har startet en tråd her for at finde ud af hvor jeg finder de rigtige ophæng. Kabinetterne er helt smadrede, så jeg tror de bliver til værkstedshøjttalere hos mine forældre.

Jeg ved ikke rigtig om jeg skal prøve at fixe Optonicaerne - de er ret flotte og de vejer et ton, men jeg har ingen brug for dem, og jeg ved ikke om jeg kan komme af med dem selv hvis jeg får dem ordnet. Jeg tog dem kun med fordi jeg ikke kunne nænne at de skulle ryge i storskrald.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Ja, det med at finde de rigtige kantophæng er vist en større videnskab. Der ligger allerede en del tråde omkring det her på sitet. Held og lykke med det, og så må du meget gerne komme med en sammenligning med dynaco'erne når du engang når til det 

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

tunghoer skrev:
Ja, det med at finde de rigtige kantophæng er vist en større videnskab. Der ligger allerede en del tråde omkring det her på sitet. Held og lykke med det, og så må du meget gerne komme med en sammenligning med dynaco'erne når du engang når til det 

Det kan du tro, jeg skal også nok rapportere mere om hovedtelefonerne og Dynacoerne. Jeg glæder mig også til at få frontstoffet af Dynacoerne, det er lidt af et lotteri hvilke enheder der sidder i, kan jeg forstå. Jeg håber bare at det er de samme enheder der sidder i begge - de er nemlig ikke identiske. Dels har træet forskellige nuancer, dels er stikkene bagpå lidt forskellige.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Det lyder lidt spøjst at de ikke er ens - men ellers må du jo med tiden løbe et sæt mere op, og så er der lidt reservedele til dem med gamle Dynacoer 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes