| Forfatter |
|
supos Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
Så har jeg lige forhørt mig rundt omkring. de blev produceret fra 1972, som den senere udvikling af en højtaler fra 1970 nemlig CS-99 de er blevet forhandlet i Hi-Fi centeret i herning og i 1973 (hvor disse højtalerer blev solgt i herning) havde de en vejledende pris på 3985 kroner pr. kanal. det er eddermanme mange penge...
|
|
|
Jesus. Jeg vidste godt at de måtte have været dyre, men det er jo helt vildt. Det er jo mere end den andelslejlighed jeg sidder i har kostet dengang! De er for øvrigt væsentlig pænere end CS-99'erne
r-l-b skrev:
kan du ikke hænge dem øverst på din væg og vinkle dem lidt ned af på "monitorvis"
Kan
du finde ud af nye komponenter til delefiltrene og bypasse potmetrene
bagepå og skifte pizzo hornet ud med nogete rarere - en gammel gamma
bånddiskant kan det være at du kan få dem til at lyde rigtig godt
har
jo selv cs e700 og cs e900 og begge steder er det diskant pizzo ?
hornet der er for meget - dvs det kan spille højt men ikke særligt smukt
den brune bas lyder egentlig ganske godt
|
|
|
Den med at hænge dem på væggen tror jeg sgu ikke kæresten går med på. Og hun er ellers meget forstående hvad min vintage-mani angår  . Jeg kan sagtens restaurere delefiltrene, men hvis jeg skal være ærlig er jeg helst fri for at skulle bruge mange penge på dem. Der må trods alt være en del komponenter der skal skiftes når man først går i gang. Men jeg skal nok tegne et fint diagram af delefiltrene så i kan se hvordan man holder styr på alle de enheder. Angående diskanten: Kan man bare uden videre montere en nu driver på det gamle horn? Har de virkelig været intelligente nok til at have standardiseret monteringshuller og den slags? Og hvilke Gamma diskanter tænker du på? Jeg har desværre lige skilt mig af med et par Gamma VLD 13, så jeg håber ikke de ville have duet. __________________ Følg mit setup her.
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
kan du ikke hænge dem øverst på din væg og vinkle dem lidt ned af på "monitorvis"
Kan du finde ud af nye komponenter til delefiltrene og bypasse potmetrene bagepå og skifte pizzo hornet ud med nogete rarere - en gammel gamma bånddiskant kan det være at du kan få dem til at lyde rigtig godt
har jo selv cs e700 og cs e900 og begge steder er det diskant pizzo ? hornet der er for meget - dvs det kan spille højt men ikke særligt smukt
|
|
|
NEJ!!! de højtalere i så god stand, skal holdes originale... jeg har kun kunnet finde god omtale om dem, og hvis man ikke kan lide lyden må man finde noget andet - de er simpelthen for flotte til at skifte ud og ødelægge i dem... du skal huske ruben, at hverken e700 eller e900 har været markedsført som high end højtalere, men mere som party højtalere... disse er mere ovre i highend og audiofil... var det ikke noget med, at dine e900 højtalere havde uoriginale enheder, i så fald danner de vel heller ikke base for lydmæssig vurdering? Edit: Jeg er faktisk ikke enig med dig i om der er en piezo bagved hornet... dette baserer jeg på, at de er udstyret med alnico magneter - og det har piezo enheder vel ikke? nu skal jeg nok stoppe, men de højtalere skal gøre glæde som de er... mvh. Søren __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej mine har nu originale enheder og de samme indstillingspotmetre bagpå, sidstnævnte som giver problemer med dårlig kontakt/signal - hornenheden mindede mig bare til forveklsing om den på e700 - og resten af enhederne også - jeg mener at det er et spørgsmål om kabinettes finsh og gitterværket foran der adskiller dem - ikke så meget lyd og enheder. nuvel - vi kan vel blive enige om restaurering af delefilter som har over 36 år gamle lytte og som skal holde styr på 6 enheder i en femvejs konstruktion måske ikke er en dålig idé ? Jeg ville ikke drømme om at lave noget om som ikke var reversibelt - men jeg kan forestille mig at en bånddiskant vil give en meget mere harmonisk lyd end det horn der sidder i midten af supos højtaler her et billede af dem
 Der er på 700 og 900 modellen mulighed for aktiv tre vejs deling og tri amping - men en fest højtaler er det da ikke helt ...
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
If it ain't broke don't fix it - hvis delefilteret er i stykker, eller ikke i bedst spillende stand, skal det da restaureres - men det til komponenter der ligger tættest op ad originalen som muligt... jeg kan godt forstå at du synes de skal prøves med bånddiskanter, hvis man ikke kan lide lyden. og jeg er glad for at du ikke har i sinde at opererer på højtalernes oprindelige konstruktion. mvh. Søren
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| jeg kan forestille mig at en bånddiskant vil give en meget mere harmonisk lyd end det horn der sidder i midten af supos højtaler |
|
|
hmjae...det er jeg nu ikke helt sikker på. Ihvertfald ville det kræve et nyt delefilter. Bevar de historiske mindesmærker! Jeg synes, de er dødflotte - på en blæret Jayne Mansfield-agtig måde!
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Kan du finde ud af nye komponenter til delefiltrene og bypasse potmetrene bagepå og skifte pizzo hornet ud med nogete rarere - en gammel gamma bånddiskant kan det være at du kan få dem til at lyde rigtig godt
har jo selv cs e700 og cs e900 og begge steder er det diskant pizzo ? hornet der er for meget - dvs det kan spille højt men ikke særligt smukt
|
|
|
Hehe, mon ikke lige han har en Gamma båndfætter liggende siden rørtræffet
|
| Til top |
|
| |
supos Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg skulle bruge dem til daglig tror jeg nu også jeg ville være for nysgerrig til ikke at afprøve r-l-b's råd - så længe det er reversibelt. Det bliver under alle omstændigheder op til santashooter, for jeg gør i hvert fald ikke noget ved dem før de kommer på feriekoloni, og så længe han ikke laver irreversible ændringer må han tweake lige så tosset han har lyst til. En forskel på disse og cs-e700/e900 er selvfølgelig, at horndiskanten får betydelig mere hjælp fra de øvrige enheder, så det er nok også mindre fremtrædende, og dermed også mindre skingert?
__________________ Følg mit setup her.
|
| Til top |
|
| |
supos Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Hehe, mon ikke lige han har en Gamma båndfætter liggende siden rørtræffet
|
|
|
Dem har jeg desværre allerede nået at skille mig af med. Byttede dem for en defekt SME 3009, som jeg skal bruge nogle dele fra. __________________ Følg mit setup her.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kommer ikke til at lave nogle ændringer udover selvfølgelig vedligeholdelse, rensning af potmetre og gennemgang af delefiltre - men intet der skader dens originalitet...
|
| Til top |
|
| |
supos Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da helt fast hvor er der sket meget med dit setup over det seneste års tid Santa! Jeg har først lige skimmet din tråd nu, og der er da sket imponerende fremskridt. Jeg kan godt se at sådan et par Pioneer-kasser vil være prikken over i'et  .
__________________ Følg mit setup her.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe - ja det er gået fint fremad - jeg har også en masse idag der ikke er på billederne, det kunne være man skulle fremvise alt det bras man har engang her snart...
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåe ja, lidt højere oppe skrev du at de var solgt. Iøvrigt har syntes jeg godt om Santas position, de er så flotte at de burde holdes originale. Personligt ville jeg renovere delefiltret nænsomt, eller bare sende dem vider til én der virkeligt ville påskønne dem  Jeg har nappet de der fultoner, lignede umiddelbart ok Phillips a la LouBP's 8" - men  da jeg fik dem ud af kasserne var det noget blikket skrammel. Æv, dem smed jeg 80 kr efter. Nå, jeg tager dem med til Kbh alligevel, måske har de en flot tone i et minihorn. Ligner voldsomt nogen jeg for mange år siden hørte i minierne, med en Pioneer receiver for, og de spillede flot.  Edit: Det var dem her jeg havde håbet på at finde (billet er nappet fra tube manias enorme samling):
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
hehe - ja det er gået fint fremad - jeg har også en masse idag der ikke er på billederne, det kunne være man skulle fremvise alt det bras man har engang her snart...
|
|
|
Jaaah, det der Sansui det dutter bare..... Eller??
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zakken skrev:
santashooter skrev:
|
|
|
Jaaah, det der Sansui det dutter bare..... Eller?? |
|
|
har du ikke drillet mig nok med det?  __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |