| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 21 Maj 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er den landet den koks grå leak -
Den er bestykket med:
Miniwatt EF 86 ??? edit ECC 81 2 stk Sovtek 5881 et Siemens (enten SAR4, GZ34 eller 5V4 - er visket væk)
der ud over fulgte der 2 EL 34 rør med som ligner siemensrøret men jeg kan ikke se noget mærke/tekst på det
Hvad er bedst til udgangen: EL34, KT66 eller 5881 ? Den skal bruges til et lytte til Monoplader primært 50er bebob/bob, blues og klassisk
Nu skal jeg ud og fange mig en mono pickup
et spørgsmål mere - den kan belastes med 4, 8 eller 16 om ved at flytte en jumper på trafoen - Jeg vil gerne lave et hjørne mono horn med 2 stk 8 ohm 10" enheder - hvis jeg paralelkobler dem bliver de vel til 4 OHM - men kan måske dykke længere ned til skade på ampen - hvis jeg serielkobler dem bliver de 16 ohm men så er der noget om at man mister kontrol over bassen - hvad tror i der er det bedste for forstærkerens helbred og den gode lyd?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 21 Maj 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Så er den landet den koks grå leak -
Den er bestykket med:
Miniwatt EF 86 ??? EF 81 - Burde være et ECC81 En dobbeltriode 2 stk Sovtek 5881 et Siemens (enten SAR4, GZ34 eller 5V4 - er visket væk)
5AR4 og GZ34 er samme rør 5AR4 amerikansk og GZ34 Europæisk betegnelse 5V4 er "næsten" altid et amerikansk rør. - Så det du har er sansynligvis et GZ34
der ud over fulgte der 2 EL 34 rør med som ligner siemensrøret men jeg kan ikke se noget mærke/tekst på det
Hvad er bedst til udgangen: EL34, KT66 eller 5881 ? Den skal bruges til et lytte til Monoplader primært 50er bebob/bob, blues og klassisk
Forstærkeren er konstrueret til EL34...
Nu skal jeg ud og fange mig en mono pickup
et spørgsmål mere - den kan belastes med 4, 8 eller 16 om ved at flytte en jumper på trafoen - Jeg vil gerne lave et hjørne mono horn med 2 stk 8 ohm 10" enheder - hvis jeg paralelkobler dem bliver de vel til 4 OHM - men kan måske dykke længere ned til skade på ampen - hvis jeg serielkobler dem bliver de 16 ohm men så er der noget om at man mister kontrol over bassen - hvad tror i der er det bedste for forstærkerens helbred og den gode lyd?
Ville lege med 4 ohms stillingen! men evt. 8 ohm i forbindelse med parallelle enheder...
|
|
|
Stort TILLYKKE!!! Lad os vide hvad du mener om "dyret"!!! __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 21 Maj 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
ha ha ,har haft et sæt leak stereo 20 der var renoveret ,de lød rigtigt godt ,meget musikalsk manglede måske lidt af det hele rent detaljerings mæssigt osv ,i forhold til moderne amps ,men musikaliteten var helt speciel ,savner dem ,man glremte fuldstændigt at man lyttede til en museums forstærker ,har aldrig før eller siden hørt noget der var så musikalsk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Detaljer kan ofres når bare det ikke er for mange - Spiller lige nu på sådan en her i grå
 Med en lille lukket boks med en Coral Flat 6 og lidt kvindelig vokal jazz - u ha det er NICE
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
Forstærkeren er konstrueret til EL34...
også selv om der står alle tre rør-typer på bundpalden?
Ville lege med 4 ohms stillingen! men evt. 8 ohm i forbindelse med parallelle enheder...
Hvad er værst for en gammel Rør-amp - at være sat til 8 ohm og spille ind i 4 ohms ht eller være sat til 4 ohm og spille ind i en 8ohms højtaler - sorry disse newbie spørgsmål men jeg er total rør-grøn
|
|
|
Stort TILLYKKE!!! Lad os vide hvad du mener om "dyret"!!! Forløbig er jeg bare stor smilene glad - spiller med den i et rum på godt 20 kvm hvor jeg står og affotografere ngle akvareller - der er skrå vægge og godt 5 meter op til tagryggen (ingen loft) det lyder skønt [/QUOTE] __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 21 Maj 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hellere belaste forstærkeren lidt "hårdt" Med andre ord lad være med at lade en tændt forstærker stå uden belastning! - Lige modsat en transistorbørge! - Men lyt dig frem! Højttalere er som bekendt ikke lige frem impedanslineære... En udgangstransformator er en impedansomsætter der skal tilpasse de ca 8 ohm fra en højttaler til den impedans rør arbejder ved (oftest i området 2 - 10 Kohm) Vedr rørene Ja så er forstærkeren konstrueret til EL34 da det var de rør der var mest fremtid i! De var væsentligt billigere end KT66 og blev allerede på det tidspunkt omkring 1958 (hvor TL25+ blev designet) godt på vej til at dominere det europæiske marked! Er glad for at du kan lide lyden!!! den er ret vanedannende!?!  Forresten, Da din er grå er den fra mellem ca. 63 og 69... Men endnu en gang tillykke med den! - Skal der jages efter en makker?  __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
den er tænkt til et mono setup, men finder jeg en mere tror jeg jeg slår til
Jeg oplevede en overgang en dyb summen/brummen i højtaleren - helt jævn ikke vibrerende lyd vil gætte på at det var omkring 25-30 hz? - også selvom volumen på pre er helt skruet ned
Skal man Jordforbinde en rørforstærker?
Jeg har skiftet til EL34 rør men der ser det ud til at det ene bliver mere rødglødende end det andet så jeg skiftede lige tilbage til de andre
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med Hellere belaste forstærkeren lidt "hårdt" Med andre ord lad være med at
lade en tændt forstærker stå uden belastning! - Lige modsat en
transistorbørge! - Men lyt dig frem! Højttalere er som bekendt ikke
lige frem impedanslineære...
Jeg ved godt at der helst skal være en Højtaler tilsluttet når der er strøm på en rør amp, men skal jeg forstår det sådan at det er bedst at belaste den med en 16 ohm HT mens den står til 8 Ohm fremfor omvendt ?
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 21 Maj 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bare have denne her tonearm på en Lenco L75, så har du sgu en monopladespiller jeg ville savler lidt over, kortlink.dk/6mwr __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2009 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan godt lide der står lightweight inden i den - den ser ligner noget fra morsø-støbejern
|
| Til top |
|
| |