| Forfatter |
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom alletiders skrækfilm endelig på Bluray! Og skal man tro bluray.com's anmeldelse er der noget at glæde sig til. Man kunne ellers frygte det værste (så at ordet "skrækfilm" ville få en helt anden betydning ) med tanke på den mislykkede BD-udgave af en anden Wiliam Friedkin film "The French Connection". Heldigvis er det ikke gået sådan med The Exorcist. Hurra!

|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 06:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk aldrig set filmen. Måske man skulle anskaffe den sig på BD?? MVH WRONG
__________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
"The Exorcist" må absolut siges at være en klassiker. Næppe nogen anden horrorfilm har skabt så megen furore. Da den kom frem omkring 73-74 skabte den store avisoverskrifter, og kristne organisationer stod udenfor biograferne og advarede folk mod at se filmen. Der er udgivet en række bøger om selve filmen og de mange skæbnesvangre (flere mærkelige dødsfald) omstændigheder under optagelserne. Der er selvfølgelig også lavet parodier på filmen. Men jeg mener at den stadig holder idag. Filmen efter Peter Blatty's roman er jo baseret på en virkelig hændelse i 1949 i USA og et et must for alle med bare en lille smule interesse for parapsykologi.
En anden interessant ting omkring filmen er at musikken i starten stammer fra Mike Oldfields "Tubular Bells" som jo på sin egen måde var skelsættende. De strofer som Oldfield selv fandt meget smukkke gjorde sig alligevel godt som ildevarslende introduktion til "The Exorcist".
|
| Til top |
|
| |
Henrik_sdk Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Amerikanske udgave ser ud til at have dk tekst Subtitles
English SDH, French, Spanish, Portuguese, German SDH, Italian SDH, Danish, Dutch... (more)
English SDH, French, Spanish, Portuguese, German SDH, Italian SDH, Danish, Dutch, Finnish, Norwegian, Swedish
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
| "The Exorcist" må absolut siges at være en klassiker. |
|
|
Absolut. For mig var det den film der satte horror på landkortet, men selvfølgelig var der heller ikke det store udbud i den genre som der er i dag. Horror'en i den er dog næppe overgået, fordi den alligevel er nær og "realistisk", og jeg husker da at den satte lidt gang i mareridtene dengang 
Batman skrev:
| En anden interessant ting omkring filmen er musikken i starten stammer fra Mike Oldfields "Tubular Bells" som jo på sin egen måde var skelsættende. De strofer som Oldfield selv fandt meget smukkke gjorde sig alligevel godt som ildevarslende introduktion til "The Exorcist". |
|
|
Jeg ankom på et senere tidspunkt i Oldfield's lydunivers, og ikke på grund af denne film, men ja, musikken bistyrer faktisk ganske udmærket noget uhygge.
|
| Til top |
|
| |
Ilcommamdante Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
For de interesserede mener jeg faktisk at musikken til den nye blue ray udgave er taget fra Mike Oldfields "genindspilning" af Tubular Bells fra 2003.
jeg er dog ikke helt sikker så hvis jeg er forkert på den må folk rette mig.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik_sdk skrev:
Den Amerikanske udgave ser ud til at have dk tekst Subtitles
English SDH, French, Spanish, Portuguese, German SDH, Italian SDH, Danish, Dutch... (more)
English SDH, French, Spanish, Portuguese, German SDH, Italian SDH, Danish, Dutch, Finnish, Norwegian, Swedish |
|
|
Gælder også UK-udgaven som nu er bestilt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en interessant dokumentar på BD udgaven, som jeg ikke mener at have set før. Den viser mange af de tricks man måtte benytte for at lave filmen. Den er 37 år gammel - og dengang havde man jo ikke al nutidens teknik til rådighed. Hvis man ikke har set filmen før, skal man nok ikke starte her, da dokumentaren jo tager lidt af brodden af al uhyggen.
Dokumentaren rummer en tankevækkende oplysning. Da filmen kom frem i Danmark forlød det, at der i USA var personer blandt publikum der besvimede, blev dårlige og måtte køres på hospitalet. Det viser sig at de scener der gav anledning til dette, slet ikke indeholdt noget af al det okkulte dæmoni. Det var scenerne hvor den besatte pige Reagan gennemgik de medicinske undersøgelser på Universitetshospitalet. De er også meget ubehagelige at se på, men dog trods alt noget der ikke var ualmindelig praksis i hospitalsverdenen
Vi bliver også belært om at "The Exorcist" ikke er en "horror-movie", men "A theological detective story"
BD- udgaven indeholder både den originale biografversion og " directors extended cut" (The version you never saw) der bl.a. rummer den berømte "spider-walk" scene.
Denne BD må ikke mangle på filmentusiastens hylde
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan huske at jeg så filmen da jeg var 15, fordi det skulle være en rigtig uhyggelig film og det var lige den periode hvor den slags var sjovt. Desværre opdagede jeg hvor forældet den var og ham jeg så den med faldt i søvn, det siger lidt om filmens fear factor lol
__________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tylle skrev:
Kan huske at jeg så filmen da jeg var 15, fordi det skulle være en rigtig uhyggelig film og det var lige den periode hvor den slags var sjovt. Desværre opdagede jeg hvor forældet den var og ham jeg så den med faldt i søvn, det siger lidt om filmens fear factor lol |
|
|
Det er en almindelig psykologisk reaktion at grine af noget man finder meget skræmmende - det er én af hjernens flugtmekanismer. Eller man står totalt af ved enten at besvime eller at falde i søvn .
Iøvrigt er fimen ikke tænkt som en skrækfilm. Det er en teologisk film baseret på en virkelig hændelse.
Ved heller ikke hvordan filmen kan være forældet, når der ikke tidligere er vist noget lignende på film.
|
| Til top |
|
| |
Møffe-manden Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok den mest latterlige film jeg endnu har set.
Kæresten og jeg var inde at se den i biografen for nogle år siden. Ved ikke om det var en directors cut eller ligendende siden at den blev vist i bio igen.
Den var mere morsom end uhyggelig. Mest pga de dårlige effekter. Men den kom på min liste over B-film som jeg ikke har lyst til at gense.
Dårlig film 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Møffe-manden skrev:
|
Det er nok den mest latterlige film jeg endnu har set.
Kæresten og jeg var inde at se den i biografen for nogle år siden. Ved ikke om det var en directors cut eller ligendende siden at den blev vist i bio igen.
Den var mere morsom end uhyggelig. Mest pga de dårlige effekter. Men den kom på min liste over B-film som jeg ikke har lyst til at gense.
Dårlig film 
|
|
|
Du så den for nogle år siden...
I betragtning af at filmen er 37 år gammel, er effekterne faktisk eminent gode. man havde jo ikke alskens computerteknik til rådighed dengang.
|
| Til top |
|
| |
Ilcommamdante Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
For 37 år siden da filmen blev lavet var den "top of the pop" på horror listen, ikke mindst fordi den faktisk var en lille smule intelligent lavet, derudover provokerede den den katolske kirke der følte sig en god del stødt over flere ting bla. selve djævleuddrivelsen.
Det er vel egentligt meget godt gået af en 37 år film, husk det var før Da Vinci Mysteriet og Bedrageriet med Dødehavsrullerne, samt diverse hjernedøde splatterfilm.
Endelig er det jo eminent musik af Mike Oldfield ( sagde Mike Oldfield fanen).
|
| Til top |
|
| |