Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Eksorcisten på Bluray (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Så kom alletiders skrækfilm endelig på Bluray! Og skal man tro bluray.com's anmeldelse er der noget at glæde sig til. Man kunne ellers frygte det værste (så at ordet "skrækfilm" ville få en helt anden betydning) med tanke på den mislykkede BD-udgave af en anden Wiliam Friedkin film "The French Connection". Heldigvis er det ikke gået sådan med The Exorcist. Hurra!

The Exorcist Blu-ray

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 06:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk aldrig set filmen. Måske man skulle anskaffe den sig på BD??

MVH WRONG

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

"The Exorcist" må absolut siges at være en klassiker. Næppe nogen anden horrorfilm har skabt så megen furore. Da den kom frem omkring 73-74 skabte den store avisoverskrifter, og kristne organisationer stod udenfor biograferne og advarede folk mod at se filmen. Der er udgivet en række bøger om selve filmen og de mange skæbnesvangre (flere mærkelige dødsfald) omstændigheder under optagelserne. Der er selvfølgelig også lavet parodier på filmen. Men jeg mener at den stadig holder idag. Filmen efter Peter Blatty's roman er jo baseret på en virkelig hændelse i 1949 i USA og et et must for alle med bare en lille smule interesse for parapsykologi. 

En anden interessant ting omkring filmen er at musikken i starten stammer fra Mike Oldfields "Tubular Bells" som jo på sin egen måde var skelsættende. De strofer som Oldfield selv fandt meget smukkke gjorde sig alligevel godt som ildevarslende introduktion til "The Exorcist".

Henrik_sdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Den Amerikanske udgave ser ud til at have dk tekst
 Subtitles
English SDH, French, Spanish, Portuguese, German SDH, Italian SDH, Danish, Dutch, Finnish, Norwegian, Swedish
Til top Vis Henrik_sdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik_sdk

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
"The Exorcist" må absolut siges at være en klassiker.

Absolut. For mig var det den film der satte horror på landkortet, men selvfølgelig var der heller ikke det store udbud i den genre som der er i dag. Horror'en i den er dog næppe overgået, fordi den alligevel er nær og "realistisk", og jeg husker da at den satte lidt gang i mareridtene dengang

Batman skrev:
En anden interessant ting omkring filmen er musikken i starten stammer fra Mike Oldfields "Tubular Bells" som jo på sin egen måde var skelsættende. De strofer som Oldfield selv fandt meget smukkke gjorde sig alligevel godt som ildevarslende introduktion til "The Exorcist".

Jeg ankom på et senere tidspunkt i Oldfield's lydunivers, og ikke på grund af denne film, men ja, musikken bistyrer faktisk ganske udmærket noget uhygge.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Ilcommamdante
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

For de interesserede mener jeg faktisk at musikken til den nye blue ray udgave er taget fra Mike Oldfields "genindspilning" af Tubular Bells fra 2003.

jeg er dog ikke helt sikker så hvis jeg er forkert på den må folk rette mig.

Til top Vis Ilcommamdante's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ilcommamdante

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Henrik_sdk skrev:
Den Amerikanske udgave ser ud til at have dk tekst
 Subtitles

English SDH, French, Spanish, Portuguese, German SDH, Italian SDH, Danish, Dutch, Finnish, Norwegian, Swedish

Gælder også UK-udgaven som nu er bestilt

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Der er en interessant dokumentar på BD udgaven, som jeg ikke mener at have set før. Den viser mange af de tricks man måtte benytte for at lave filmen. Den er  37 år gammel - og dengang havde man jo ikke al nutidens teknik til rådighed. Hvis man ikke har set filmen før, skal man nok ikke starte her, da dokumentaren jo tager lidt af brodden af al uhyggen.

Dokumentaren rummer en tankevækkende oplysning. Da filmen kom frem i Danmark forlød det, at der i USA var personer blandt publikum der besvimede, blev dårlige og måtte køres på hospitalet. Det viser sig at de scener der gav anledning til dette, slet ikke indeholdt noget af al det okkulte dæmoni. Det var scenerne hvor den besatte pige Reagan gennemgik de medicinske undersøgelser på Universitetshospitalet. De er også meget ubehagelige at se på, men dog trods alt noget der ikke var ualmindelig praksis i hospitalsverdenen

Vi bliver også belært om at "The Exorcist" ikke er en "horror-movie", men "A theological detective story"

BD- udgaven indeholder både den originale biografversion og " directors extended cut" (The version you never saw) der bl.a. rummer den berømte "spider-walk" scene.

Denne BD må ikke mangle på filmentusiastens hylde

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

En interessant hjemmeside for "Exorcist-freaks":

http://captainhowdy.com/page/18/

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Kan huske at jeg så filmen da jeg var 15, fordi det skulle være en rigtig uhyggelig film og det var lige den periode hvor den slags var sjovt. Desværre opdagede jeg hvor forældet den var og ham jeg så den med faldt i søvn, det siger lidt om filmens fear factor lol  

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Tylle skrev:
Kan huske at jeg så filmen da jeg var 15, fordi det skulle være en rigtig uhyggelig film og det var lige den periode hvor den slags var sjovt. Desværre opdagede jeg hvor forældet den var og ham jeg så den med faldt i søvn, det siger lidt om filmens fear factor lol  

Det er en almindelig psykologisk reaktion at grine af noget man finder meget skræmmende - det er én af hjernens flugtmekanismer. Eller man står totalt af ved enten at besvime eller at falde i søvn.

Iøvrigt er fimen ikke tænkt som en skrækfilm. Det er en teologisk film baseret på en virkelig hændelse.

Ved heller ikke hvordan filmen kan være forældet, når der ikke tidligere er vist noget lignende på film.

Møffe-manden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Oktober 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Det er nok den mest latterlige film jeg endnu har set.

Kæresten og jeg var inde at se den i biografen for nogle år siden. Ved ikke om det var en directors cut eller ligendende siden at den blev vist i bio igen.

Den var mere morsom end uhyggelig. Mest pga de dårlige effekter. Men den kom på min liste over B-film som jeg ikke har lyst til at gense.

Dårlig film

Til top Vis Møffe-manden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Møffe-manden

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Møffe-manden skrev:

Det er nok den mest latterlige film jeg endnu har set.

Kæresten og jeg var inde at se den i biografen for nogle år siden. Ved ikke om det var en directors cut eller ligendende siden at den blev vist i bio igen.

Den var mere morsom end uhyggelig. Mest pga de dårlige effekter. Men den kom på min liste over B-film som jeg ikke har lyst til at gense.

Dårlig film

Du så den for nogle år siden...

I betragtning af at filmen er 37 år gammel, er effekterne faktisk eminent gode. man havde jo ikke alskens computerteknik til rådighed dengang.

Ilcommamdante
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

For 37 år siden da filmen blev lavet var den "top of the pop" på horror listen, ikke mindst fordi den faktisk var en lille smule intelligent lavet, derudover provokerede den den katolske kirke der følte sig en god del stødt over flere ting bla. selve djævleuddrivelsen.

Det er vel egentligt meget godt gået af en 37 år film, husk det var før Da Vinci Mysteriet og Bedrageriet med Dødehavsrullerne, samt diverse hjernedøde splatterfilm.

Endelig er det jo eminent musik af Mike Oldfield ( sagde Mike Oldfield fanen).

Til top Vis Ilcommamdante's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ilcommamdante

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes