Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mentor 6, Mi3 Super. eller Audience 72? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 September 2007 kl. 03:34 | IP-adresse registreret  

Hej forum. Som nogen sikkert har spottet, er jeg på udkig efter højttalere, og fik i sidste uge taget rundt og lyttet i en del butikker.

Jeg har umiddelbart snævret mig ind på tre modeller, Dali Mentor 6, Dynaudio Audience 72 og AudioVector Mi3 Super.

Dynaudioen kan jeg godt lide, da den lyder præcist og neutralt. Disse vil stå mig i ca 12000 for et sæt.

AudioVector kan jeg lide, da den har en mere fyldig bas men ellers også lyder ret godt. Dog er toppen lidt for spids til min smag, og jeg ved ikke om jeg bliver træt af den i længden? Jeg har også hørt at min Thule forstærker har samme tendens, så det bliver måske for meget? Disse vil blive ca. 18000 for et sæt.

DALIen kan jeg lide, på grund af dens detaljerede og præcise lydbillede med rigeligt overskud. Desuden fremstår den - i forhold til de to andre - som et eksklusivt produkt, i flot finish, og ikke blot endnu en ordinær 2,5vejs højttaler. Disse vil blive ca. 18000 for et sæt.

Jeg har hørt Dynaudioen og AudioVectoren side om side, men har desværre ikke mulighed for at sammenligne med DALI. Jeg ved derfor ikke om DALIens lyd minder om/er på højde med de andre, endnu højere, eller bare den "mindst ringe" af dem jeg hørte i hifi klubben?

Jeg er som sagt stadig i tvivl, og håber på et få et par gode (og velbegrundede) råd med på vejen herfra, inden den store investering.
Jeg har mulighed for at låne Dynaudio og DALI med hjem fra hhv. Tape Connection og HifiKlubben.

Mit anlæg består af en Thule Spirit PA150B forstærker, med en SqueezeBox tilkoblet.

Mit rum er pt. et 12m^2 kollegieværelse, men bliver nok større inden for et par år max. Anlægget spiller pt. på tværs af rummet, dvs der er ca 2 meter fra højttalere til min seng som jeg sidder på når jeg nærlytter.

Af musik hører jeg mest metal, rock, og elektronisk musik, med bands som Pink Floyd, Queen, Dire Straits, Metallica, Nick Cave, Rammstein, Manowar, Rage Against the Machine, Kraftwerk, Depeche Mode, Guns n Roses. Jeg kan også godt lide at høre akustisk rock.
Til top Vis amokk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amokk

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Nåh jeg tror jeg smutter ned og låner Mentor 6'erne på lørdag, hvis det går godt med dem i weekenden, er jeg den glade ejer af dem på mandag

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2007 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

Argh, nu er jeg igen forvirret - Jeg var ellers ret tæt på at bestille et par Mentor 6 online (da dette er væsentligt nemmere end at låne dem med hjem og aflevere igen og vente på at få et par nye med hjem i stedet osv.

Men nu ser jeg så at der også er kommet en Ikon 8 - så jeg er forvirret.

Et par Ikon 8'ere ville være 3000 billigere for et par, og det er da værd at tænke over. Samtidig er de væsentligt større og tungere. Men jeg kan også se, at den tilsvarende i Mentor serien, Mentor 8 kommer til at koste det dobbelte af Ikon 8...

Men Mentor 6 er jo klart den som fremstår mest elegant og med eksklusiv finish...

Noget som jeg lige grubler over, er at Mentor 6 går fra 36 til 34K Hz, mens Ikon 8 går fra 35 til 30 K Hz - og deres følsomhed er hhv 89,5 og 90 DB

Det undrer mig lidt, jeg ville da forestille mig at Ikon 8 som er en del større, kunne gå lidt længere ned og spille lidt højere end dataene viser. - er det sandsynligt at Mentoren på trods af dens mindre størrelse bare er bygget bedre end Ikon og derfor præsterer ca. lige så godt i bunden?

Men måske jeg bare må ned og høre dem så jeg kan sammenligne dem, i stedet for at kigge på dataene...

Jonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Mentoren er klart den bedre højtaler.

Jeg havde den selv i kikkertsigtet i en stykke tid. Den har et fantastisk perspektiv.

Det skal siges at Ikon har aldrig været min kop te, da jeg mener at den er for åben til den lettere vattede bund den har. Det kan godt være at Ikon 8 går dybt, men til sammenligning siger DALI at Mentor 8 kommer til at gå en OKTAV dybere end Ikon 8.

Dette er ment som et udtryk for Mentorens overlegne teknologi. Jeg har direkte sammenlignet Mentor 6 med Ikon 8 og der var ikke tvivl. Det tog 4 sekunders lytning at kåre Mentoren som vinder.

Men selvfølgelig håber jeg bare at du har fundet den højtaler som passer bedst til dine behov. HiFi er jo i høj grad religion, så min smag er bestemt ikke din ;-)
Til top Vis Jonzie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonzie

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jonzie skrev:
Det kan godt være at Ikon 8 går dybt, men til sammenligning siger DALI at Mentor 8 kommer til at gå en OKTAV dybere end Ikon 8.

Øh hvis Ikon går ned til 35 hz og Mentor 8 går en oktav dybere så skulle den gå helt ned til 17,5 hz hvilket er helt ude i hampen, der er feks meget få kommercielle subwoofere der går så dybt. Men der skal nok ikke være nogen tvivl om at Mentor 8 vil kunne spillere både højere og renere med bedre detaljer etc end Ikon 8, jeg ville ihvertfald med glæde eje et sæt Mentor 8 hvis jeg havde pengene til det.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Bassøe: Ja den studsede jeg også over, men efter som en oktav spænder over 7 toner kan det være der blot menes at den går en tone dybere (hvilket er et par Hz forskel i det leje)

Jonzie: Jeg købte mig et par mentor 6 for 3 uger siden, og er meget glad for dem - jeg var nede og høre ikon 8 og ja, efter få minutter var der ingen tvivl om at mentoren var bedre til det hele faktisk - måske kan ikon 8 brage mere men det var også det, resten haltede meget i forhold til.

jeg lånte dem hjem i en weekend og det kørte fint, så jeg kørte ned og byttede dem til et sæt nye og har brugt den konstant siden :D  

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Jonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

�h hvis Ikon g�r ned til 35 hz og Mentor 8 g�r en oktav dybere s� skulle den g� helt ned til 17,5 hz hvilket er helt ude i hampen

[/QUOTE]

He he, havde ikke lige regnet på de hårde facts :-D Ved nærmere eftertanke er det noget vås!

Men personligt glæder jeg mig til at høre en Mentor der opnår endnu større dynamik end hidtil opnået. Mentor 6 er en fabelagtig højtaler i min bog, men ekstra kabinet og lidt hjælp til at rykke luft fra større enheder gør 8'eren til et virke næsten skræmmende dragende. Glæder mig ihverfald til at høre hvordan den kommer til at stå mod Helikon Mk I.

Helikon Mk. II snakker vi om når Dali engang beslutter sig for at spytte den ud. Meget køn på billeder, dog...
Til top Vis Jonzie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonzie

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

ehm den første helicon er da den med grå front og den anden er mk II som har træfront eller tager jeg helt fejl??

jacob steen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Til top Vis jacob steen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacob steen

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

skal det forstås sådan at helicon MK 1 var den første, så kom helicon, og så er helicon mk 2 på vej?

Lyder underligt - forresten er den nuværende helicon da en del kønnere end MK 2eren

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Rækkefølgen er som følger: (med udgangspunkt i de links, jacob steen har givet ovenfor).

Det øverste link viser den oprindelige Helicon udgave, som nogle gange også bliver kaldt "Jubilæums udgaven" (noget med et Dali jubilæum - 20 år?). Hele serien blev lavet i denne serie 300, 400, 800, 200 og 600

Det næste link viser "W" udgaven, som var en (kosmetisk) opdateret serie.  Også her blev hele serien lavet, og så hedder de 300W, 400W, 800W o.s.v. Både denne og den oprindelige serie er MkI.

Det nederste link viser den nye MkII, hvor kun 300, 400 og 800 er tilgængelige endnu. Senere skulle 200 og 600 også komme. MkII er opdateret på andet end det kosmetiske.

Håber det hjalp

M.V.H.
Søren

Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes