Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2025 | 21:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effekttrin til receiver? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Jeg må nu også grynte lidt...
En strømstærk forstærker kan bedre holde dine højttalere i stram snor... Den kan bedre levere power til bassen... Kilden, som en cd
afspiller er ikke
det mest nødvendige i mit objektiv... Højttaler, forstærker og så kilden, i nævnte rækkefølge

Jeg er enig i at en strømstærk OG kvalitetsopbygget forstærker er vigtig, jeg bruger selv en ATI 6003 forstærker i mit setup.
Jeg har ejet 5 forstærkere det sidste års tid, de var alle en klar opgradering i mit setup.

Jeg prøver at sige at kilden er vigtig indtil man i det mindste opnår lossless musik, som i det aktuelle eksempel der bliver talt om
her.

Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Superfrg skrev:
Nu taler vi ikke om en kilde til en million kroner - jeg diskuterer det aktuelle setup og budget.
Forudsætningen er samtidigt at den aktuelle forstærkning ikke clipper.

Hvis du mener at han bare skal smide en bedre forstærker på sit anlæg og "høre hans højtallere spille musik som aldrig før", når
han streamer lossy musik må jeg bare konstatere at det ikke er mig som er fuld af sludder..:)

Min kilde udgør ca. 5% af prisen på mit anlæg, og jeg har ikke intentioner om at opgradere den af lydmæssige årsager.

Det er jo så også det jeg prøver på at forklare dig, det hele skal passe sammen men i hans tilfælde hjælper det altså ikke at smide en cd-
afspiller på til en million det bliver forstækeren altså ikke kraftigere af. Som Struktøren nævner( højttaler, forstærker og så kilden, i nævnte
rækkefølge)
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Den eneste der bliver ved med at tale om en kilde til en million er vidst dig

Så i den aktuelle sag hvor trådstarter har 1000-2000 kr. til at opgradere for, og vi ved at han streamer lossy i Stereo, vil du stadig
mene at den bedste opgradering er en forstærker?
For det var ligesom det du skrev....det er det jeg prøver at forklare dig er forkert

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Ja jeg vil stadig mene at den bedste opgradering er en effektforstærker. Det hjælper stadig ikke at han kan streame i en bedre kvalitet hvis
ikke hans forstærker kan trække hans højttalere. Læs nu det første indlæg igen, det handler om at hans forstærker ikke kan drive hans
højttalere ikke om hvilken kvalitet han streamer i   

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Hvis du selv læste det første indlæg ville du se 2 interessante ting.

Hans system er fint i surround, men han oplever manglende kontrol ved stereo på den samme receiver.
Vi må gå ud fra at han netop har mere strøm til rådighed i Stereo, end i surround (uanet der er en sub på og hvilket crossover osv.)
Det modsiger dit argument om strøm.

Da problemet opstår i Stereo, og det primært er fordi at han streamer lossy og budgettet er så begrænset, er det derfor min tanke
at kigge på kilden.
Hvis nu han havde 10000 kr. kunne der være masser af andre ting han skulle have fat i ud over kilden som f.eks. en dedikeret
forstærker, du ville nok bruge de fleste af de penge på en forstærker, det ville jeg ikke og sådan er det at have forskellige meninger.

Tror ikke vi kan koge mere suppe på det, god aften!

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Nej det kan vi ikke ja vi her forskellige meninger og det er dejligt. Må jeg spørge om du selv har snurrerundt receiver og om du har
prøvet at koble en effektforstærker på, forskelen er kæmpe stor og ja det er rigtigt, forskelen er størst i stereo, vi må antage at man lytter
mere kritisk i stereo end i surround for her kan jeg også høre den største forskel selv gennem mit spotify premium er der en kæmpe verden
til forskel med eller uden effektforstærker.
God aften til dig også    

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har en receiver som kun er i brug til 5.1 musik & film.
Ellers er mit system primært bygget op omkring en Mcintosh C2500 + en ATI 6003 amp.

Jeg kunne ikke drømme om at bruge min receiver i stereo, for forskellen er der ...

Det er jo meget selvmodsigende, men jeg prøver blot at sætte mig ind i trådstarters budget og tænke derfra.
Og i det niveau er der andre ting som er vigtigere....efter min ydmyge mening.

Jeg håber at trådstarter kommer på banen når han har prøvet lidt at hvert, altid godt at høre hvad man kom frem til!

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Al jeres snak om kilde vs forstærker, så har jeg lige en sjov historie, som klart fortæller at det vigtigste er kilden - dernæst forstærker, og til sidst højtt.:

Jeg har været med til en prøvelytning, hvor vi spillede på to Setup:
1. Forstærker til 10.000,- CD til 5.000,-
2. Forstærker til 5.000,- CD til 10.000,-

Alle apparater var samme fabrikat. Der blev spillet på det samme sæt højttalere. Hvilket anlæg spillede så bedst? Jo, det gjorde såmænd anlæg nr. 2 - og det endda TYDELIGT bedre end nr. 1.
Det viser med al tydelighed, at kilden er det vigtigste. Hvis kilden først er dårlig, så kan resten af anlægget ikke rette op på det!

Når dét så er sagt, så giver en effektforstærker på en surroundreceiver altså en KLAR forbedring - uanset at kilden er lossy filer! Og det er en selvfølge, fristen man næsten til at sige. Det handler altså ikke kun om watt, men som en også skriver, muligheden for at styre/holde enhederne i et fast greb. Dette kaldes også "dæmpningsfaktor". I "gamle dage" - d.v.s. 80'erne og 90'erne - var denne opgivelse lige så vigtig for folk, hvis ikke vigtigere, end watt-opgivelser, da en lav dæmpningsfaktor betyder, at forstærkeren ikke har kræfter (strøm) til at dæmpe enhedernes bevægelse igen, når de ikke længere skal spille en bestemt frekvens. OP's ONKYO har en dæmpningsfaktor på 60, hvilket vidner om at der ikke er de store kræfter/stivhed/stabilitet i strømforsyningen. Så der er ikke noget at sige til, hvis den spiller med en lidt "blafrende", upræcis bas.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Endnu et indlæg at være uenig i

Jeg synes der er mange definitive konklusioner i dit indlæg Kurt, som jeg selv prøver at holde mig fra.
Samtidigt tages der ikke højde for trådstarters budget og hvor han er med sit grej på nuværende statie.

I forbindelse med din prøvelytning lyder det interessant, men næppe særlig endegyldigt.
Medmindre at vi taler om en fuldstændig korrekt udført blindtest, hvor der er målt præcis volumen og ikke på gefühlen.
Ellers bliver det bare en sjov historie.

En del blindtest fortæller at det setup med den forstærker som spiller højst vil være bedst, selv om det er en minimal forskel i
volumen.

Jeg giver faktisk slet ikke særlig meget for blindtest generelt, de skal være udført korrekt og uden agenda, og der er 100 ting der
kan gå galt, og i sidste ende bliver man ikke vildt meget klogere.

Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2009
Sendt: 17 Oktober 2015 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Skal vi ikke blive enige om at tage udgangspunkt i trådstarters behov ?

Jeg har selv haft skiftet fra en dyr og god stereoforstærker over til en god Yamaha Surround forstærker, da muligheder for integreret streaming
fra harddisk og styring fra app til Android, af både volume og skift af sang osv var super smarte.
Men men men. Lyden på mine B&W CDM 9NT blev skam også detaljeret og klar. Men intet bundtræk, ingen lyd der fyldte hele stuen op (40 kvm),
ingen fyldig bas.
Derfor sprang jeg så på en Audiolab 8000P effektblok (2x100 watt) men med gode strømreserver (>40A) og en stor ringkerne trafo.
Den fandt jeg til 1100 kr nyserviceret. Koblet til Yamahaen (som så kørte som forforstærker) så spillede det bare til både film og
musik..

Watt er ikke bare watt. Yamaha surround forstærkerens dynamiske effekt og strømreserver var bare ikke nok til højttalere der dykker ned til 3
ohm. Bemærk at jeg kun lytter stereo til musik og film, så jeg har rent faktisk stået i den situation som trådstarter beskriver.
Find du dig fx en Nad C272 (husk at der har været tilbagekaldelse på modellen pga kortslutningsfare, søg evt på google), eller en Nad C275.
Det vil løfte din lyd klasser op og holde dine fine B&W 604'ere i jerngreb : )

God fornøjelse.
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 17 Oktober 2015 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Så var der endelig en der har forstået hvad jeg mener. Håber det lykkedes dig at forklare det, jeg måtte opgive da folk mener at det er kilden der gør hele forskelen og ikke forstærkeren. Men du har helt ret, som jeg har skrevet før, så er der er kun en vej til bedre kontrol over højttalerene og det er gennem en effektforstærker   

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 Oktober 2015 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:
Så var der endelig en der har forstået hvad jeg mener. Håber det lykkedes dig at forklare det, jeg måtte opgive da folk mener at det er kilden der gør hele forskelen og ikke forstærkeren. Men du har helt ret, som jeg har skrevet før, så er der er kun en vej til bedre kontrol over højttalerene og det er gennem en effektforstærker   

Jeg har skam været enig med dig hele tiden.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

Thehammel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2015
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 November 2015 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hej igen

undskyld jeg var lidt længe om, at vende tilbage.

Jeg har prøvet lidt forskelligt af.
Har haft lånt min fars harmon kardon cd afspiller og kan godt se hvad i mener med kilden har noget at sige.
Jeg har flyttet meget rundt på placeringen af højtalerne og det gav også lidt.
Jeg har haft kørt det min receiver kalder bi AMP, som nok mere er bi wire med flere kanaler. Det skiftede jeg til single wire og det gav faktisk meget.

Så er okay tilfreds med lyden nu.
Min plan er at investere i kilden og få en god streaming tjeneste ind i systemet.

I skal have mange tak for alle jeres brugbare input
Til top Vis Thehammel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thehammel

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes