Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 00:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Er 2x50 rør-watt nok? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at opgradere min forstærker. Min nuværende Jungson IA 200 overrasker mig ellers igen og igen positivt. Senest demoede jeg en McIntosh
MA6900 på et sæt Audiovector og forventede egentlig at blive blæst bagover. Det skete derimod det, at da jeg kom hjem og varmede Jungson'en op,
blev jeg bekræftet i hvor utrolig god den er.

Var ved at blive kureret for min "upgradeititis" men er blevet nysgerig på Coplands integrerede rørforstærker 405a som leverer 2*50w.

mit spørgsmål. Jeg elsker at spille meget meget højt og blive helt omsluttet af lyden. Vil Copland'en komme til kort sammenlignet med min
nuværende Jungson SS som levererer 200 i 8 ohm og angiveligt 380 i 4 som er deromkring mine højttalere ligger. (se nedenfor).

Mine højttalere er Mordaunt Short Performance 6:
Specificeret til 89 db sensivity af producenten, men målt i "Stereophile" til:
Performance 6's voltage sensitivity at 88dB(B)/2.83V/m, which is slightly but inconsequentially below the specified 89dB. The speaker's impedance
(fig.1) mostly ranges between 4 and 8 ohms, with a minimum value of 3.6 ohms at 33.5Hz. Probably the point hardest to drive lies at 27Hz, where a
fairly low 5.2 ohms is combined with a –39.4° capacitive phase angle;

http://forum.stereophile.com/content/mordaunt-short-performa nce-6-loudspeaker-measurements
Til top Vis Nigro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nigro

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Du anvender en forstærker som på dine højttalere i effektkrævende frekvensområder yder op til de angivelig 380W og vil erstatte den med en rørforstærker på 2x50W, samtidig med at du vil spille meget meget højt. Mon ikke du selv kan se at der er elementer i ligningen der ikke går op.

Prøv det. På et tidspunkt går det op for dig at det ikke er løsningen, med mindre du spiller meget meget lavere.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Tjo... det er sikkert sandt, Kaj.
Sagen er at "meget meget højt" jo er relativt, og det kunne være at Copland'en stadig kunne levere strøm nok til højttalerne, til at give et tryk, der
måske ikke får husets fundament til at ryste, men alligevel spiller de 50m2 op som min stue er.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

På den ene side forstår jeg godt spørgsmålet, på den anden side tror jeg ikke det er muligt at svare fornuftigt på
spørgsmålet. Hvis man skulle give et fornuftigt svar, skulle man have hørt dine højttaler med den forstærker, i et rum
der ligner dit, have samme musiksmag som dig, osv. (Det er muligt at han findes derude...) Vi taler trods alt ikke om
et stykke Kina blik til en femmer men om et stykke elektronik til 30 kkr.

Om 50 watt er nok, er én sag, men om den rørforstærker kan levere nok strøm til at drive dine højtalere fornuftigt er
en anden sag. Det første er jeg ikke så meget i tvivl om, men jeg er lidt usikker på det andet.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Det jeg ville sige var nok at der ikke er andet at gøre end at prøve.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Jeg hører hvad du siger, Bertel...
jeg ved i udgangspunktet ikke hvor meget af min Jungsons udgangseffekt der i realiteten bruges til at drive højttalerne, når jeg spiller hvad jeg synes er
dejligt højt. Og hvor meget en Copland 405A (A modellen er konstrueret med KT120 rør som leverer mere end originalens KT88, men er konservativt
specificeret til 50w) i virkeligheden pumper. Måske er der en derude som har erfaringen med denne Copland på et par store, men ikke alt for tungt
drevne højttalere, som ville skrive: "ok, du får masser af power i den, no worries" ;)

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Mon ikke du bytter en smule af den stramme dybeste bas til fordel for en dejlig naturtro velopløst mellemtone. Antageligvis med et noget bredere lydbillede også.

Det er min oplevelse med 2*mange ss w mod div rør forstærker.

Selv har jeg ladet SS tage sig af bas delen, og resten tager rør sig så af.

Rør klipper ikke særligt hårdt, så du kan presse en rør forstærker langt mere end en SS forstærker før det begynder at lyde ganske forfærdeligt.

Og husk at det du høre som en fordobling af lydtrykket er ca 10db det er altså en faktor 16 ( det betyder at det der synes som det dobbelte af 25w er 400w ).

Du bor jo i kbh, så lån da blot en coopland med hjem fra en af forhandlerne.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes