Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 18:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Highend 7.1 analog lydkort til HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hej Miagi,

Har du eller andre erfaring med, eller mulighed for at teste, om X-Meridian kortet kan anvende den digitale og analoge udgang samtidig. Jeg vil gerne kunne sende stereo signalet til både en stereo- og surroundforstærker (multirums løsning).

Denne mulighed har mit onboard lydkort (som selvfølgelig er af tvivlsom kvalitet), men desværre ikke mit M-Audio Revolution 5.1. Ved brug af dette kort skal jeg sågar boote Windows når jeg skifter mellem analog og digital udgang, hvilket er vildt belastende.

Jeg overvejer istedet et X-Meridian, men desværre er det aldrig opgivet i specs., hvorvidt de enkelte lydkort supporterer begge udgange samtidigt.

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 03:55 | IP-adresse registreret  

Da X-Meridian kortet umiddelbart ikke lagerføres i DK, er alternativet et HT Omega Claro 7.1, som er baseret på samme komponenter. Men kortes layout synes anderledes, eller er jeg helt galt på den! Er det muligt at skifte opams på samme vis som på X-Meridian kortet?

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Juli 2007 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre ikke leget med den digitale udgang, da jeg solgte min forforstærker, umiddelbart efter at have hørt X-Meridian koblet direkte på mine effekttrin, så der kan jeg nok ikke hjælpe....men umiddelbart ville jeg da gætte på, at det er muligt.

HT Omega Claro 7.1 markedsføres af XS-Sound som værende tilsvarrende en X-Meridian.. korrekt. Den skulle ligeledes have udskiftelige opamp´s, og benytter de samme drivere....så langt så godt! -Men hvordan man kan kalde et produkt med et helt andet layout tilsvarrende forstår jeg ikke helt... samme processor, driver & opamp´s giver ikke nødvendigvis samme produkt.. svarer det ikke lidt til at sige, at en Seat er "tilsvarrende" en Audi... samme motor, samme brændstof... kun layout´et er forskelligt... men er det samme køreoplevelse.? ...i think not  

ligeledes forstår jeg ikke, at der på edbpriser linkes direkte til XS-Sounds HT Omega kort, hvis man går under X-Meridian...det grænser sig da en smule til noget "lummer" markedsføring... gør det ikke ?

Men for en god ordens skyld skal jeg sige, at jeg ikke kender / har hørt kvaliteten af HT Omega kontra X-Meridian, og jeg har kun gode erfarringer med XS-Sound...så måske der er noget om snakken... billig og interessant er den ihvertfald.... og den er uden tviv et meget velspillende alternativ, jeg er bare skeptisk af natur

(Optimisme er en fornægtelse af sandheden, som en vis mand engang sagde)

Til top Vis Miagi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miagi

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Miagi skrev:

Men hvordan man kan kalde et produkt med et helt andet layout tilsvarrende forstår jeg ikke helt... samme processor, driver & opamp´s giver ikke nødvendigvis samme produkt.. svarer det ikke lidt til at sige, at en Seat er "tilsvarrende" en Audi... samme motor, samme brændstof... kun layout´et er forskelligt... men er det samme køreoplevelse.? ...i think not  

Jeg kan ikke være mere enig

Derfor er jeg også mest interesseret i et X-Meridian, men jeg tror efterhånden ikke rigtig det sælges nogle steder i DK. Auzentech skriver desværre på deres site:

"As of June 2007, this soundcard is no longer in production due to limited chipset availability. Some retailers may have inventory on hand for a limited time."

Tror jeg smutter en tur til Malmø, der ser ud til at være en shop som har det på lager. Så krydser jeg fingre for at den analoge og digitale udgang virker samtidig

Har du, Miagi, stadig ekstra opams liggende som du vil sælge?

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Hej Torpedo.

Jeg købte faktisk også min i Sverige, da den var umulig at opdrive herhjemme :)

Jeg har stadig 4 opamp´s liggende, så du siger bare til... du skal få dem til den pris jeg gav.

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

torpedo skrev:

Har du eller andre erfaring med, eller mulighed for at teste, om X-Meridian kortet kan anvende den digitale og analoge udgang samtidig. Jeg vil gerne kunne sende stereo signalet til både en stereo- og surroundforstærker (multirums løsning).

Svarer lige på mit eget spørgsmål, da det måske kan have interesse for andre. D'OH... fandt svaret i FAQ på Auzentechs hjemmeside  Endelig en FAQ man kunne bruge til noget

Q: Can we get analog and digital output simultaneously?
A: When you set the 'Dolby Digital Live 5.1' and 'DTS Interactive5.1', it is impossible to get the Digital output with Analog output simultaneously. However, if you choose PCM mode such as Digital Audio 44.1kHz/48kHz/96kHz/192kHz, you can get 2ch PCM Digital output with Analog output on other speaker at the same time. If you own the X-Meridian, you can also select 4ch, 6ch, 8ch PCM Digital output with Analog output.

Lige det svar jeg håbede på

critter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Lyder da kedeligt hvis de er i gang med udfase dette kort, har ellers efterhånden fået samlet stumperne til mit surround setup manglede bare kabler og kortet. (Forresten tak for svarene Miagi nogle sider tilbage)
Og ja, jeg har også undret mig over at XS-Sound linker til et HT Omega CLARO kort  fra edb priser, lader ikke til at dette har udskiftelige opamps set ud fra billederne, og med mindre HT Omega er et datter selskab så tror jeg heller ikke auzentech vil være særligt vilde med det.

Til top Vis critter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af critter

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

XS-Sound har bekræftet at der IKKE er udskiftelige opamps på Claro kortet, så påstanden om at kortet har samme funktionalitet som X-Meridian, må siges at være en sandhed med modifikationer. Hvorvidt kortene har samme lydkvalitet skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Jeg har i dag selv taget et X-Meridian i brug, og der skulle ikke mange nanosekunder til at konstatere at dette kort er noget helt specielt. Faktisk min største hifi aha-oplevelse i lange tider -  CD-afspilleren blev en saga blot i torpedo casa i dag

En stor applaus til Miagi    , som ledte mig på det rette spor af dette sublime lydkort - it's a jungle out there. Jeg kan kraftigt anbefale andre HTPC ejere, med audiophile tendenser, at tjekke dette kort ud.

johannesen_f
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Sendt: 20 Juli 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Kan kun være enig med de øvrige indlæg. X-Meridian kortet et til dato det mest heftige stykke hifi grej jeg har haft i hænderne. Syntes efterhånden jeg har prøvet en del. Har tidligere haft et komplet Proceed Setup, lyttet intensivt til AVP700 + en hel del Levinson, Linn m.m. Dette her kort deler lusinger ud til det meste grej.

Monter de omtalte LM opamps,iInstaller kortet under Vista, installer Asio drivers til Winamp. RIP dine bedste CDer med Exact Audio Copy Og lyt herefter til en hel vanvittig hifi oplevelse i 2 kanals stereo. Jeg har personligt aldrig hørt noget lignende.

Driveren stinker og det er på den front man finder kortets svagheder. Men det kan jeg leve med når det først spiller. Jeg har skrottet mit tidligere PREAMP setup (95.000 kr. PREAMP) og bruger nu min HTPC som PREAMP. Det spiller så meget bedre at det er helt urimeligt.

Det næste skridt er at højne WAF faktoren og nulrer med girder så alt bliver helt perfekt, men den vej går jeg gerne for denne sublime lyd til en fattigmands penge.

Ja det er rigtigt at kortet helt ufatteligt nok er udgået, vist noget med at de er blevet "gift" med creative. Det lover ikke for godt for fremtiden. Mit bedste råd er at skaffe et hvis du kan, tvivler på at det bliver meget bedre end dette i den nærmeste fremtid.

Valget af strømforsyning har helt sikkert noget at sige, jeg kunne hører tydeligt forskel på en billig SHG strømforsyning og en HP strømforsyning. HP´en var en del bedre, desvære var HP´en ikke min.

Men nu er jagten gået ind på en ordentlig strømforsyning og det skulle ikke undre mig om vi indenfor en kort årrække ser nogle HIGH END strømforsyninger til PC brug.

Jeg skal undskylde hvis mit indlæg er monster farvet, men det her grej spiller simpelthen for godt.
Til top Vis johannesen_f's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johannesen_f

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Juli 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

critter skrev:
Hej

4. Hvilket signalkabel bør man vælge? Har selv fundet nogle mulige kandidater
Argon 5005 (199,- / 1.5m) og QED Qunex J2P (199,- / 1.5m) fra hifiklubben.
Vivanco SI3R 1201 (169,- / 1.5m) og Supra High-End BiLine (379,- / 2.0m) fra tapeconnection.
Jeg synes generelt at udvalget af minijack -> phono i hifi-klassen er ret begrænset.

Med venlig hilsen
Martin B. Andersen

en ting du ikke skal købe er Argon 5005. deres stik minijack stik passer ikke det er lidt for lille. så man skal sidde og rode med at få lyd i begge kanaler

Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

*beep*kone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2007
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 20 Juli 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

johannesen_f skrev:

Driveren stinker og det er på den front man finder kortets svagheder. Men det kan jeg leve med når det først spiller. Jeg har skrottet mit tidligere PREAMP setup (95.000 kr. PREAMP) og bruger nu min HTPC som PREAMP. Det spiller så meget bedre at det er helt urimeligt.

At driverne stinker er også nok til at kalde Claro HT noget l**t=] At sammenligne dette korts dacs med preamps til 95k er decideret åndsvagt. (Har du prøvet at sende 192000khz digitalt pcm til din preamp?

Auzen omega claro osv er og bliver nogle forbandede medieludere der end ikke selv tager sig tid til at skabe et tiltrækkeligt hard- og softwaredesign til at at man kan indstille det tilstrækkeligt...

Til top Vis *beep*kone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *beep*kone

johannesen_f
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Sendt: 20 Juli 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

*beep*kone ignorance is bliss. Køb et, lyt selv og døm derefter. Tjek evt. avsforum.com der er flere der har solgt deres Lexicon MC12, Outlaw m.v. fordi de mener at dette kort spiller bedre. Mit kort spiller bedre end mit tidligere Proceed PAV/PDSD setup (hvilket stadig regnes for det fede grej i 2 kanals stereo). Go figure. Jeg er hyper glad for mit kort fordi det spiller p***e godt. Længere er den ikke.
Indstillingsmulighederne er begrænsede, det er jeg enig med dig i. Men man må også være realistisk, da det er et kort til ca. 1500 kr. Hvad forventer du?, man bør næsten klappe bare det kan spille. Og det kan det. Vil du have endnu mere så køb Lynx2B. Så får du alle de indstillingsmuligheder du måtte ønske og et kort der eftersigende spiller endnu bedre end X-Meridian.
Til top Vis johannesen_f's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johannesen_f

*beep*kone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2007
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

johannesen_f skrev:
*beep*kone ignorance is bliss. Køb et, lyt selv og døm derefter. Tjek evt. avsforum.com der er flere der har solgt deres Lexicon MC12, Outlaw m.v. fordi de mener at dette kort spiller bedre. Mit kort spiller bedre end mit tidligere Proceed PAV/PDSD setup (hvilket stadig regnes for det fede grej i 2 kanals stereo). Go figure. Jeg er hyper glad for mit kort fordi det spiller p***e godt. Længere er den ikke.

"Two wrongs does not make a right"

Driverne til dette kort er i beta og er desuden decideret åndsvagt lavet. Jeg har faktisk en klar forventning til hardwareproducenter om, at de laver en ordenligt stykke software til deres hardware, således at hardwaren dels kan udnyttes fuldt ud og dels at der er en nem og fleksibel betjening. Til 1500kr, bør dette kunne lade sig gøre. Andre har gjort det før dem.... Iøvrigt hvis det er denne betjening(Driverne til Claro/X-meridian) jeg skal leve med som substitut for for en Preamp i highend klassen, ved jeg sgu godt hvad jeg ville vælge: Bruge et hvilket som helst kort der kan sende PCM med SP/DIF indenfor de grænseværdier som er tilstrækkelig i forhold til kilde materiale og derpå lade preampen håndtere DAC.

Jeg har i øvrigt testet kortet og jeg er ikke imponeret. Teste? Ja tak. Købe? Nej tak. . At du er glad for det er da helt sikkert sikkert godt for dig.

Til top Vis *beep*kone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *beep*kone

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Hej.

Kan se at auzentechs "x-fi prelude" har udskiftelige op-amps:
http://www.auzentech.com/site/products/x-fi_prelude.php#gall ery

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

*beep*kone skrev:

"Two wrongs does not make a right"

Driverne til dette kort er i beta og er desuden decideret åndsvagt lavet.

At driverne er i beta siger vel reelt ikke (nødvendigvis) så meget om lydkvaliteten... Hellere god lyd med beta drivere til x-meridian, end ringe lyd med final drivere til så meget andet.. Specielt med vista, er det vel fortsat ikke unormalt med beta drivere ? Og om driverne/styringen er "åndsvagt lavet", er vel reelt en smagssag... jeg har ikke haft problemer med at sætte mit op overhovedet, men bevares…kunne da godt ønske mig andre / flere features... men sådan er det vel altid med software.

Jeg har faktisk en klar forventning til hardwareproducenter om, at de laver en ordenligt stykke software til deres hardware, således at hardwaren dels kan udnyttes fuldt ud og dels at der er en nem og fleksibel betjening. Til 1500kr, bør dette kunne lade sig gøre. Andre har gjort det før dem....

Hmmm…. Hvem egentlig…. Nvidia, Ati, creative, og ikke mindst Microsoft har alle pt drivere & software der mildest talt er fyldt med fejl og mangler… i det mindste er Auzen driverne stabile & får ikke min pc til at crashe (Som eksempelvis Audiotrak driverne).

Iøvrigt hvis det er denne betjening(Driverne til Claro/X-meridian) jeg skal leve med som substitut for for en Preamp i highend klassen, ved jeg sgu godt hvad jeg ville vælge: Bruge et hvilket som helst kort der kan sende PCM med SP/DIF indenfor de grænseværdier som er tilstrækkelig i forhold til kilde materiale og derpå lade preampen håndtere DAC.

Men så er hele ideen jo ligesom også væk… Det ”fede” ved HTPC løsningen, er jo netop, at man for relativ få midler kan bygge en HiFi komponent, der altid er ”up_to_date” med de nyeste formater… det går jo ligesom fløjten, hvis man skal have en 50000,- forforstærker stående…  Jeg kører analogt fra X-Meridian til mine effekttrin & det spiller aldeles fremragende.. Har aldrig haft bedre stereo lyd, og har i tilgift fået DD+, Dolby TrueHD, DTS-HD osv….

Jeg har i øvrigt testet kortet og jeg er ikke imponeret. Teste? Ja tak. Købe? Nej tak. . At du er glad for det er da helt sikkert sikkert godt for dig.

Det er netop subjektivt hvad man kan lide / ikke lide….. og det er vel en af de ting, der gør HiFi fasinerende…  jeg vil dog omformulere ovenstående til: ”synd for dig”… for vi er efterhånden nogle stykker, der har haft aldeles positive oplevelser med netop X-Meridian.

Måske du skulle prøve kortet igen… denne gang analogt :)

Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 August 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hvor har I købt X-Meridian kortet?

Jeg har svært ved at finde det til fornuftige penge.

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Kenneth Fuglsan skrev:
Hvor har I købt X-Meridian kortet?

Jeg har svært ved at finde det til fornuftige penge.

Jeg har købt mit hos NetOnNet.se, men har selv afhentet det i deres lagershop i Malmø. Tror desværre ikke at de sender varer uden for landets grænse, og kortet er ikke mere på lager i Malmø (måske heller ikke så interessant når du bor i Jylland). Jeg gav 1.400,- dkr. som formentlig er lidt dyrere end hvad det tidligere har kostet i dk, men det er stadig value for money.

Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 August 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Okay - jeg må prøve at se hvad jeg kan opstøve det til.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 September 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Kenneth Fuglsan skrev:
Okay - jeg må prøve at se hvad jeg kan opstøve det til.

Fandt du nogen steder der stadig har det?
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

spraycleaner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 September 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Til top Vis spraycleaner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spraycleaner

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes