Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: overførelse af Vintage til CD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 November 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

eller hvad man nu skal kalde det - efter adskillige forsøg med at overfører LP til PC via div lydkort og programmer, har jeg istedet valgt at følge bjørns råd og investeret i en prof. cd optager -  Tascam CDRW-900SL fra Kinovox

Den ser sådan her ud:
Til overspilning bruger jeg mit Revox setup således at jeg kan overspille spolebånd, 4 og 2 spors, kassettebånd og LPer. LPerne overspilles med en Revox B790 direct dreven pladsepiller udstyret med tangentialarm og en Ortofon OM 30 super.

Revoxpladespilelrens "0"graders fejsporing og den relativt neutrale pickup virker umiddelbart som et rigtig godt match til CD optageren - den kan i øvrigt tage alle slags brændbare cd medier - manuelt regulere indgangssignalet for analog - og jeg spiller med god afstand til 0 db som er det brutale loft som man ofte kan høre moderne cd-optagelser brage imod i deres forsøg på at lyde så højt som muligt i en plastik dåse afspiller.

Nuvel - bortset fra at man selv skal sætte pauser ind mellem numrene - så fungerer det som en leg - Den første plade jeg optog var fra Sonny Rollins Tenor Madness - org. fra 1957 udgivet på Prestige. (Red Garland, Paul Chambers, "Philly" Joe Jones og John Coltrane bakker op om Rollins og alle er de forrygende godt spillende)

Ingen bortredigering af ridser eller støv - pladen blev vasket inden i min Clear audio vaskemaskine med to bade - først det skrappe og så det blide - og selve plade er kun i ex - stand

Ved ikke at fjerne hvad der måtte være tilbage af små støj/knitren har pladen bevaret noget sjælen ved overførselen til CD - der er dynamik - der er liv og autencitet på en hel anden måde end tilfældet poå største delen af de "super-digatal-remastered-599,1hz x 96 oversamplings bla bla" cder man kan købe med Jazz fra ældre dage.

Hvor jeg til LP lytning foretrækker min Garrard med SME 3012 og Denon 103 tror jeg at Ortofon OM30 super på tangentialarmen på revoxen med sin ellers lidt kedelige stil er det helt rigtige til CD brænding.

Jeg købte fornyligt 3000 blanke CD i tyskland for en slik - nu kan jeg begynde at indspille lidt af mine vinyler så de kan komme med i bilen, rejsen på pc,en etc. det er jo skønt

Hermed er der startet en tråd om at digitalisere musik fra den periode hvorfra vores vintage udstyr stammer fra uden at sjælen går tabt - kom gerne med eres erfaringer

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 November 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Her er mit digitaliseringsapparat:

Lyden er glimrende, men betjeningsvenligheden er ikke

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 28 November 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige investeret i en USB pladespiller til 800,-,  før brugte jeg programmet Cool edit pro 2.1,  nu bruger jeg Audacity 1,3 Beta og som fungere fint.

Jeg var ellers meget tilfreds med Cool edit pro 2.1,  men af en eller anden årsag kan jeg ikke få lyden igennem,  forstået sådan at jeg sagtens kan optage og det giver de udslag det skal, og jeg kan afspille uden problemer,  men jeg kan ikke få medhør på når jeg optager.

inden jeg købte denne USB pladespiller brugte jeg en Riaa som kunne sættes til Gameporten og et stik i line ind, derefter kunne jeg så tilkoble min alm. pladespiller og her var der ingen problemer med at få lyden igennem.

Nå men eller så skal mange af mine LPér også på CD.

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 November 2008 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Her er mit digitaliseringsapparat: (Billede)

Love it
Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 December 2008 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
eller hvad man nu skal kalde det - efter adskillige forsøg med at overfører LP til PC via div lydkort og programmer, har jeg istedet valgt at følge bjørns råd og investeret i en prof. cd optager -  Tascam CDRW-900SL fra Kinovox

Den ser sådan her ud:  <snip>

Hermed er der startet en tråd om at digitalisere musik fra den periode hvorfra vores vintage udstyr stammer fra uden at sjælen går tabt - kom gerne med eres erfaringer

Fin ting ;)  

jeg kører med en Yamaha cd-r1500 til samme formål (nederste æske) - den er dog ubetinget mest glad for cd-a skiver

yamaha_cdr1500

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

er CD-A skiver meget dyrere end alm CD'er ?
Hvilken accuphase er det du har til højre?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 December 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
er CD-A skiver meget dyrere end alm CD'er ?
Hvilken accuphase er det du har til højre?

dyrere og dyrere er de vel ikke, jeg giver omkring 2 kroner stykket for dem ...

Forstærkeren er en Accuphase E-202 (med tilhørende T-101 tuner) .......  lever fint endnu, trods den spiller altid (næsten)

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige haft en rigtig god oplevelse med min Tascam og Mit Revox setup

En bruger herinde havde en LP som han ikke kunne skaffe på CD - han havde prøvet at få den overspillet på CD i USA men lyden der kom ud af det var flad/død - de har nok kørt den igennem noget filterværk på en pc

Det var med en kende nevøsistet jeg gik til opgaven - LPen strålede som ny trods det at den havde snart 25 år på bagen

CD mediet der fulgte med var af Guld ! 24 karat sådan en cd har jeg aldrig set før

Revox b790eren blev tjekket en ekstra gang - Ortofon OM 30 blev renset - og så gik det ellers igang

I dag fik jeg en PM fra den glade ejer af LPen (hvis navn er kendt af mig men som er udeladt af copyrigtmæssige hensyn skulle der være nogle ) i i den stod der bl.a.

Der er nogle passager i musikken med hhv. slide-guitar og Hammond B3 orglets "hvæs", der altid har været ledsaget af en smule sporingsstøj fra min egen og samtlige andre grammofoner LP'en har besøgt - det er der bare ikke på din Revox og dermed ikke på min CD...HURRA FOR REVOX og den pick-up den er bestykket med.

Det er sku da fedt!

Hold op hvor blev jeg i godt humør - min blufærdighed forhindre mig i at gengive de mere rosende passager - men det er da bare sejt at 30 år gammelt grej sammen med en Tascam CD optager kan levere varen på den måde

Jeg tror nok lige jeg har et par gamle Jazz skiver der skal remasteres i nær fremtid

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes