eller hvad man nu skal kalde det - efter adskillige forsøg med at overfører LP til PC via div lydkort og programmer, har jeg istedet valgt at følge bjørns råd og investeret i en prof. cd optager - Tascam CDRW-900SL fra Kinovox
Den ser sådan her ud:
Til overspilning bruger jeg mit Revox setup således at jeg kan overspille spolebånd, 4 og 2 spors, kassettebånd og LPer. LPerne overspilles med en Revox B790 direct dreven pladsepiller udstyret med tangentialarm og en Ortofon OM 30 super.
Revoxpladespilelrens "0"graders fejsporing og den relativt neutrale pickup virker umiddelbart som et rigtig godt match til CD optageren - den kan i øvrigt tage alle slags brændbare cd medier - manuelt regulere indgangssignalet for analog - og jeg spiller med god afstand til 0 db som er det brutale loft som man ofte kan høre moderne cd-optagelser brage imod i deres forsøg på at lyde så højt som muligt i en plastik dåse afspiller.
Nuvel - bortset fra at man selv skal sætte pauser ind mellem numrene - så fungerer det som en leg - Den første plade jeg optog var fra Sonny Rollins Tenor Madness - org. fra 1957 udgivet på Prestige. (Red Garland, Paul Chambers, "Philly" Joe Jones og John Coltrane bakker op om Rollins og alle er de forrygende godt spillende)
Ingen bortredigering af ridser eller støv - pladen blev vasket inden i min Clear audio vaskemaskine med to bade - først det skrappe og så det blide - og selve plade er kun i ex - stand
Ved ikke at fjerne hvad der måtte være tilbage af små støj/knitren har pladen bevaret noget sjælen ved overførselen til CD - der er dynamik - der er liv og autencitet på en hel anden måde end tilfældet poå største delen af de "super-digatal-remastered-599,1hz x 96 oversamplings bla bla" cder man kan købe med Jazz fra ældre dage.
Hvor jeg til LP lytning foretrækker min Garrard med SME 3012 og Denon 103 tror jeg at Ortofon OM30 super på tangentialarmen på revoxen med sin ellers lidt kedelige stil er det helt rigtige til CD brænding.
Jeg købte fornyligt 3000 blanke CD i tyskland for en slik - nu kan jeg begynde at indspille lidt af mine vinyler så de kan komme med i bilen, rejsen på pc,en etc. det er jo skønt
Hermed er der startet en tråd om at digitalisere musik fra den periode hvorfra vores vintage udstyr stammer fra uden at sjælen går tabt - kom gerne med eres erfaringer