Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Problemer med Marantz HD 440 højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 April 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg er kommet til at købe et sæt Marantx HD 440 højttalere. Den gode nyhed er udseendet, som klart er en forbedring i forhold til mine B&W dm601:

Den dårlige er lyden. Det var desværre kun muligt at prøvelytte dem på en lillebitte plastik-receiver, så jeg tænkte det nok var derfor de lød noget skingert. Prisen var lav nok til at jeg tog en chance og købte dem alligevel. 
Nu har jeg fået dem hjem, og der er tydeligvis noget galt. Lyden er generelt meget "tynd", og nogle numre lyder direkte skingert. Først når man slår loudness til på forstærkeren lyder det nogenlunde normalt.

Det lyder dårligt nok til at jeg går ud fra at der er noget decideret galt med dem. Mit spørgsmål er så hvad det kan være?
Jeg har sat dem til en tonegenerator, og tjekket at der er lyd ved alle frekvenser fra ca 50 Hz til 18-20 kHz. Jeg kan dog ikke høre nogen lyd fra diskanterne (Det er da hvad jeg tror de må være - det er enhederne øverst til venstre), på nogen af højttalerne. Det undrer mig, da jeg ville have troet at det ville have den modsatte effekt på lyden.

Hvad gør jeg for at finde ud af hvad der er galt?

- Sune
Til top Vis supos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supos

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 April 2009 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Har du et multimeter?  for så prøv at afmontere diskanterne og mål modstanden over terminalerne, hvis den er meget lav <2 ohm - eller du slet ingen ting måler, så er de ødelagt, og må udskiftes.
Hvis ikke du har et multimeter, så sku helt ned for bassen på forstærkern, og sæt den til lav volume, kobl derefter højttalerkablet direkte til diskantens terminaler og hør om der kommer lyd.

Hvis vi antager at diskanterne mod forventing ikke fejler noget, så kan det være delefilteret det er galt med, de lytter som sidder i den må være ret gamle efterhånden og de kan være lang uden for deres oprindelige værdi. Det kan også være en modstand som er defekt.

Andre ting som kan været galt - har du udført "knibe testen" på bas enhedens ophæng, selvom den ser hel ud kan den være lige ved at falde af.

Er højttalerne i fase? selvom du har monteret højttalerkablerne korrekt, kan det være nogen har pillet i højttalerne og byttet om på ledninger.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 27 April 2009 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Den marantz HD440, er en trevejs model, ifølge www-linket - http://www.classic-audio.com/marantz/HD440.html
supos, du må frem med værktøjet, sådan er det med gammel audiogrej  snup lige nogle fotos når du er i gang vi vil se med   

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2009 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Jeg havde håbet at der var noget jeg kunne tjekke før jeg åbnede dem helt op. Bassernes ophæng ser godt nok lidt møre ud, men de er hele og bløde, så jeg tænkte at de sikkert var gode nok. Jeg sender et billede når jeg kommer hjem.

Jeg har multimetre, samt tonegenerator og oscilloskop til rådighed, så det kan godt være jeg skal måle lidt på diskanterne. Jeg har som sagt tonegenerator, så den kan jeg jo koble direkte på diskanterne, så må jeg jo kunne høre om de er døde.

Jeg havde selv overvejet det med fasen, så det første jeg tjekkede var om jeg havde monteret kablerne korrekt. Jeg havde dog ikke overvejet at der kunne være pillet ved den interne wiring, det må tjekkes.

Jeg havde også overvejet at måle på delefiltret, men ved ikke helt hvilken frekvenskarakteristik jeg skal forvente. Desuden er det et halvstort stykke arbejde hvis jeg skal lave en komplet måling af frekvenskarakteristikken.

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 April 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Der er forresten et par vintage i ksb pt.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=116181

Jeg kender dem ikke, men de er da 25 cm bredde

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Jeg tror desværre højttalerne er til skrot. Jeg har taget den ene diskant ud, og der er så stor modstand mellem terminalerne at jeg ikke kan måle det med multimetret. Samtidig lavede jeg så lige knibe-tricket på en af basserne, og ophænget var helt opløst .

Hvis man skal fremdrage noget godt ved situationen må det være at det i det mindste var billige lærepenge.

LouBP skrev:

Jeg har kigget på dem, og hvis de er i god stand er de om ikke andet flotte.
Jeg er dog blevet lidt mere forsigtig med køb af vintage højttalere, og jeg tror ikke lige jeg kommer forbi Tisvildeleje lige med det første...

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

supos skrev:

Jeg tror desværre højttalerne er til skrot. Jeg har taget den ene diskant ud, og der er så stor modstand mellem terminalerne
at jeg ikke kan måle det med multimetret. Samtidig lavede jeg så lige knibe-tricket på en af basserne, og ophænget var helt
opløst .Hvis man skal fremdrage noget godt ved situationen må det være at det i det mindste var billige
lærepenge.
LouBP skrev:

Jeg har kigget på dem, og hvis de er i god stand er de om
ikke andet flotte. Jeg er dog blevet
lidt mere forsigtig med køb af vintage højttalere, og jeg tror ikke lige jeg kommer forbi Tisvildeleje lige med det
første...

Det er i den grad også en dårlig førstegangsoplevelse, du har haft med det. Du har nok købt dem af en der måske ikke
havde så meget forstand på det? Må jeg foreslå dig at spørge PQrannes her fra forum, han har flere sæt Scandyna a-25 - og
er ved at rydde op Der er med gummikant, så de går ikke i stykker lige med det samme.

Nu kan jeg dog ikke huske om de kun er 25 cm bred, har lige lånt mine til en kammerat.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 April 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke du skal være så ked af, den Marartz højtaler fik en dårlig anmeldelse da den kom frem. Det er svært at finde ældre højtalere i god stand (jeg har dog lige fået et par Beovox 5700 som er virkelig fine, så man kan være heldig).

mvh Jens

Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:

Det er i den grad ogs� en d�rlig f�rstegangsoplevelse, du har haft med det. Du har nok k�bt dem af en der m�ske ikke
havde s� meget forstand p� det? M� jeg foresl� dig at sp�rge PQrannes her fra forum, han har flere s�t Scandyna a-25 - og
er ved at rydde op Der er med gummikant, s� de g�r ikke i stykker lige med det samme.

Nu kan jeg dog ikke huske om de kun er 25 cm bred, har lige l�nt mine til en kammerat.

Jeg tager det nu ikke så tungt. Der var ikke de store summer involveret, og de var alligevel kun ment som en midlertidig løsning, indtil jeg fik solgt mine B&Wer, og dermed havde råd til noget ordentligt vintage. Sælgeren vidste helt sikkert ikke bedre, så det er helt fair.

Jeg har en aftale om at besøge r-l-b's skatkammer ved lejlighed, så mon ikke der kunne findes noget der. Men ellers kan det da være jeg skal høre PQR, nu hvor alle lovpriser disse a-25'ere.

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2009 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte vist at skrive at de naturligvis bortgives mod afhentning inden for de næste par uger, derefter ryger de til skrot...

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 April 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

når man er på jagt efter vintage højtalere kan det bedst betale sig at gå efter gummikant , tekstil kant eller forstærket papir/pap kant - skum har det med at bryde sammen fra den ene dag til den anden.

Jeg var heldig at finde et sæt AR2ax med de oprindelige tekstil kanter og den røde dome diskant - samme model blev hurtigt udstyret med gummi og skum og de skal næste altid skiftes - AR 2ax er nok for tung at drive for din lille Sansui, og PQRs glimrende Scandyna kan give 4ohms problemer til din fine lille amp der holder mest af 8 ohm ...  har du overvejet nogle fuldtoner ?

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
når man er på jagt efter vintage højtalere kan det bedst betale sig at gå efter gummikant , tekstil kant eller
forstærket papir/pap kant - skum har det med at bryde sammen fra den ene dag til den anden.Jeg var heldig at finde et sæt
AR2ax med de oprindelige tekstil kanter og den røde dome diskant - samme model blev hurtigt udstyret med gummi og
skum og de skal næste altid skiftes - AR 2ax er nok for tung at drive for din lille Sansui, og PQRs glimrende Scandyna kan
give 4ohms problemer til din fine lille amp der holder mest af 8 ohm ...  har du overvejet nogle fuldtoner ?

Dynaco versionen er da vidst i 8 ohm. De er heller ikke så sjældne.
Fuldtoner er bestemt ikke nogen dårlige ide, men måske et pladsproblem.

All Vintage

Billedeupload guide

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 April 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

prøv at se hvor lidt "the horn Shps" horn fylde, med lidt snilde må de kunne laves så horne spiller fremad så de kan stå tæt på væggen http://www.thehornshoppe.com/

ellers er der de her fede fuldtoner i så kabinnetter til inspiration:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=27037 6332715

de har 4,5 tommers fostex enheder i et lille bitte kabinet

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 April 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
... og PQRs glimrende Scandyna kan give 4-ohms problemer til din fine lille amp der holder mest af 8 ohm ...  har du overvejet nogle fuldtoner ?

Jeg har ladet mange en vintage Sansui amp drive 4 ohms højttalere (også Scandyna A-25) uden nogle registrebare problemer.

Da min AU-9900 sled med de 4 sæt stackede A-25ere og koncerthøj lydtryk (ja, sådan da), så den lige lukt ind i 4 ohm!

Husk nu: alle rigtige vintagehifi
aficionadoer har mindst et sæt A-25!

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

supos du må fanme da ikke smide dem ud! tænk hvad du kan lave af de kabinetter. jeg er i støbesken med en DIY pladerenser, nu skal det være.Har pladetallerken og div. dele til den, mangler bare en til at hjælpe mig med elektronikdelen der er jeg på bar bund, jeg var lidt sen til at samle lodddekolben op i mit liv

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

jonnow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: Stor-K�benhavn
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hello. Please excuse my english, I hope I did not break any rules. I have the same problem as supos and I found this site on google about this rare speaker.

Same as supos, the HD440 looks very nice, but both tweeters are silent.

I also tried to tested the tone from 50Hz to 15 kHz and the response is working. Normally at 8khz, the crossover should change the output from the mid to the tweeter. I think replacing the crossover capacitor may fix the problem. If not, then I will buy new tweeters.

I have not opened the cabinet because it uses square screws and I do not have a square screwdriver.

supos, have you opened the cabinet and tested the tweeter? (Sorry I did not understand your Danish post!) Maybe you can try to change the capacitor before you throw the speaker away, capacitors are very cheap.

Til top Vis jonnow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonnow

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Hi Jonnow, and welcome to the forum.

Too bad about your speakers. My first suspicion was the crossover as well. However, when I took out the tweeters and measured the impedance across the terminals, it turned out they were open-circuited. It's impossible to take the tweeters apart, so I guess there is no way to fix them .

The foam sorrounds on the woofers have crumbled as well, so I guess they are just not worth the trouble. I may keep them in case I stumble across a pair of tweeters that fit though. What tweeters had you considered replacing them with?

By the way, where do you live, and how did you come across the speakers?

jonnow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

I see. I suppose being the bottom of the range, the HD440 decided to skim on the tweeter:
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=181401

Have you considered getting a new tweeter?

jonnow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

I just tried look for the speaker specs online and found none. Do you see any labels on the tweeter you removed? Without the crossover frequency and tweeter specs, I guess that's it.  :(

EDIT: found out that the crossover frequencies are 2k and 8k if it helps at all.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes