Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Use Your Illusion - lydkvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Det er jo ingen hemmelighed, at nogle albums er mere velproducerede end andre. I metal/heavy genren er et af mine favoritter Metallicas Black Album. Jeg synes det har en fantastisk lyd og en rigtig god separation af instrumenter og stemmer. I den anden ende af spektret finder man, efter min mening, Guns n' Roses Use Your Illusion albumene. Jeg synes generelt lyden er meget mudret og sammenflydende her. Desuden synes jeg mellemtonerne er for dominerende og de bliver faktisk lidt trættende at høre på i længden, synes jeg. Men hvad synes andre?

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Ja use your ill. har lige så dårlig lyd som fx Metallicas St. Anger. På nogle punkter værre...

Lyden på Death Magnetic er heldigvis 1.234.567 gange bedre end på St. Anger... (+/-)

Lyden på Evanescense's plade er også himmelråbende elendig!

Men der er fed lyd på Rage against the machine...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

finlytteren,

Tak for svar. Så er der jo nok noget om det. Jeg har altid tænkt om det var mit gear eller mine ører den var gal med. Jeg må hellere få skaffet noget RATM. Det er også herligt energisk musik

Kom i øvrigt gerne med andre forslag til velproduceret heavy/metal her i tråden.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

det meste ac/dc

nyere ozzy

Accept - Balls to the wall

3 doors down (ikke så hårdt, men..)

Panterra

The Cult (gammelt Yankee heavy)

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Oh yes!   Hvis man er lidt træt af sit anlæg og tænke nye kable osv. så smid lige en anden skive i spillen... og vupti, så kører bussen lidt igen. H***** til forskel på indspilningerne!!

Det største paradoks ved high end - i hvilken klasse det så end måtte være - er vel egentlig at alt det man ikke kunne høre før, nu tydeligt træder frem, støjen og forvrængning inklusiv. Så tricket må vel være at tweake sit anlæg til at kunne håndtere den musik, som man ynder.

Hørte lige musik på et anlæg til 3-400.000 i går. og her blev dårlige optagelser pludselig... ok. men så heller ikke bedre. det sgu svært at sparke liv i et gammelt SADE - smooth operator - nummer. når det bare ikke er optage syndelig godt... desværre.

så er det godt at kører aktivt... her bliver der bare lige "pillet" lidt ved lyden. Ikke 100% hifi-mæssigt korrekt måske.... men det virke dælme. og så kan jeg få lov til at høre min musik uden helt at blive irriteret i samme grad og den umotviselige lydkvalitet

Ellers må jeg lige tage at vinde i lotto... så jeg kan få hende LIVE

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Ja det er et forfærdeligt paradoks ved hifi...

Man bruger en formue på god hifi og ender med at konstatere at 95% af pladerne er indspillet dårligt...

Jo bedre anlægget er, jo større er forskellen mellem gode og dårlige indspilninger. Desværre...

Mrhviid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Ja use your ill. har lige så dårlig lyd som fx Metallicas St. Anger. På nogle punkter værre...

Lyden på Death Magnetic er heldigvis 1.234.567 gange bedre end på St. Anger... (+/-)

Lyden på Evanescense's plade er også himmelråbende elendig!

Men der er fed lyd på Rage against the machine...

Her er jeg overhovedet ikke enig, hvis du med dette prøver at sige at lyden på Death Magnetic er god. Death Magnetic er en af de absolut dårligste produktioner jeg har hørt i mange år (St. Anger var også dårlig).

Da jeg første gang hørte den blev jeg møg irriteret. Produktionen er decideret overstyrret flere steder og hele albummet lider under overdreven komprimering. Jeg blev faktisk lyttetræt under første gennemlytning. Lidt forbløffet undersøgte jeg om der var andre der havde samme oplevelse....

Tjaaa....
http://forums.macrumors.com/showthread.php?s=&threadid=5 55773
http://www.nme.com/news/metallica/39816
http://www.ultimate-guitar.com/reviews/compact_discs/metalli ca/death_magnetic/index.html
Etc. etc. etc.

Der er bogstavelig hundredvis af hits på google vedr. dette problem. Der må sidde en lyd-teknikker et eller andet sted med meget røde ører!

Temmelig ærgelig. For rent musikals er det et super album....

V.h.
Mrhviid
Til top Vis Mrhviid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mrhviid

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

lacla skrev:
Kom i øvrigt gerne med andre forslag til velproduceret heavy/metal her i tråden.

Hvis du er til prog. rock, så få købt nogle plader med Tool - både Ænema og 10.000 Days kan anbefales.

Fremragende indspilninger på begge plader.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ville såmænd heller ikke udråbe Death Magnetic som velindspillet. Slet ikke.

Men i forhold til St. Anger, som er anstrengende, irriterende og beskidt, lyder Death Magnetic i mine ører rundt regnet en million gange bedre! Men den kommer dog ikke i nærmeden af black album eller and justice for all...

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

det meste ac/dc

De oprindelige indspilninger er gode. Men alle re-master'ne er elendige. Det er svært at opdrive de cd'er i de originale versioner. Desværre da det jo er godt musik.

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode forslag.

Ja, det er jo netop meget bittert at albums med rigtigt gode musikalske kvaliteter nogle gange er så dårligt produceret. Så findes der jo diverse 24 bit 96 kHz red book udgivelser, SACD, DVD-Audio m.m., men så får man vel mange gange bare den dårlige produktion i ekstra høj opløsning - hurra for ingenting.

Det undrer mig lidt at anmeldere af musik så sjældent adresserer den tekniske indspilningskvalitet. Ofte forholder de sig udelukkende til de musikalske sider. Det kunne være rart med et eller andet kvantitativt mål for hvor godt et album er indspillet - en slags varedeklaration, men det er nok svært at opstille.

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hvis du er til tool, så prøv at give undertow et lyt. En af de få produktioner fra "nyere" tid hvor der faktisk er efterladt nok dynamik til dybbas.
Passion orange's debut, hvilken nok bliver svær at opdrive nu til dags, er et andet skinnende eksempel på hvordan det skal gøres. Alice in chains
mtv live er også lydmæssigt i den meget høje ende af hvordan det skal gøres. Toe, et japansk post rock band (som SKAL høres) er typisk øst
indspilning - ren fornøjelse for øregangen. Specielt "the book about my idle plot on a vague anxiety" albummet er et godt og langt lyt værd.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Death magnetic er produceret af en omvandrende katastrofe om ødelægger dynmikken på alt han kommer i nærheden af. Fjolset hedder Rick
Rubin. Han er selv hifi freak, så det er helt uforståeligt han skal udøve hærværk på alt han kommer i nærheden af. Tag f.eks. et lyt til red hots
californication, værre kan det sku snart ikke blive.

**edit** beklager tekst formateringen, iPad og h4all går ikke godt i sving med hinanden.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

lacla skrev:

Det er jo ingen hemmelighed, at nogle albums er mere velproducerede end andre. I metal/heavy
genren er et af mine favoritter Metallicas Black Album. Jeg synes det har en fantastisk lyd og en rigtig god separation af
instrumenter og stemmer. I den anden ende af spektret finder man, efter min mening, Guns n' Roses Use Your Illusion
albumene. Jeg synes generelt lyden er meget mudret og sammenflydende her. Desuden synes jeg mellemtonerne er for
dominerende og de bliver faktisk lidt trættende at høre på i længden, synes jeg. Men hvad synes andre?

GNR findes i "audiophile" releases fra MFSL (Mobile Fidelity Sound Labs).

De er out-of-print og temmelig dyre på eBay.

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

el_serpiente skrev:
De oprindelige indspilninger er gode. Men alle re-master'ne er elendige. Det er svært at opdrive de cd'er i de originale versioner. Desværre da det jo er godt musik.

Det værste er at det ikke er altid man kan se om det er remastered når man køber på nettet, ikke kun ac/dc men sådan helt generelt.. Det er bare alt for surt når man finder en gammel Ozzy cd i en eller anden netshop og når man så får den hjem viser det sig, at den blev ødelagt med et skud loudness af en eller anden tilfældig producerspade for et par år siden.. Jeg synes der burde være en påkrævet varedeklaration der med store fede typer skrev REMASTERED på plader der er blevet ødelagt i forhold til originalen..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:

Det værste er at det ikke er altid man kan se om det er remastered når man køber på nettet, ikke kun ac/dc men sådan helt
generelt..

Det er en del af charmen... eller hvad man nu skal kalde det.

Ofte er de ikke-remasterede udgaver afsindigt dyre. Jeg har betalt $50+ for adskillige skiver.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Strandvaskeren skrev:

Det værste er at det ikke er altid man kan se om det er remastered når man køber på nettet, ikke kun ac/dc men sådan helt
generelt..

Det er en del af charmen... eller hvad man nu skal kalde det.

Ofte er de ikke-remasterede udgaver afsindigt dyre. Jeg har betalt $50+ for adskillige skiver.

Derfor elsker jeg at gå på loppemarkeder

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes