| Forfatter |
|
MGTF Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 27 December 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der forskel de forskellige USB kabler imellem eller handler det blot om en god forbindelse ?
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 27 December 2011 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som udgangspunkt ja så er der forskel. Men sådan som USB standarden er beskrevet så har det ingen betydning af overførelse af data, da usb ledning skal leve op til USB standard (1.0, 1.1, 2.0 og 3.0) alt efter hvad det er for et. Desuden er standarden beskrevet sådan at bitfejl vil enten blive rettet eller gensendt. Da der jo ikke må være fejl på Data filer... __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2011 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dvs. lydmæssigt kan der ikke være forskel i at overføre data til en given enhed, blot det overholder standarden ?
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 03:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor er man begynde at sælge dyre high-end USB kabler, fra bl.a. NORDOST
Ja jeg spørge bare, for det er jo kun 0 og 1 tal, der skal overføres
Og er vi ikke ude i den samme gener som med HDMI kabler
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tror jeg gerne på....måske en vis kvalitet kan sikkert med fordel forlanges....meeen....det virker desværre som om betegnelsen "hifi" giver retten til et prisløft på flere 1000 %. Ja, så jeg spørger også bare...  og under henvisning til Joch....det er jo blot datafiler.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MGTF!
Der er generelt meget hokus pokus med kabler, hvis man ser det som et hele!
Vedr. dit spørgsmål, så nej! Der er ikke forskel på USB kabler.
Nu blev der også nævnt HDMI kabler i et andet indlæg, og her har jeg faktisk oplevet forskel. Men det var mellem et almindeligt, og et som var leveret sammen med min DVD afspiller. Jeg tror årsagen til forskellen var, at det medfølgende var ekstremt ringe, og evt. ikke overholdt HDMI standarden helt...
I almindelighed har jeg ikke oplevet forskel på digitale kabler til overførsel af musik.
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er egentlig også meget enig med de foregående indlæg......så må det nok være hifi livsstilen der diktere valget.
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kommer an på hvad for en mode USB enheden køre på, hvis den bruger en streaming kan der godt være fejl på bit'ene men hvis den bruger en alm. data overførelse vil der ikke være fejl.
Overførelse for alm. cd kvali. (44100 Hz i samplingfrekvens og 16 bit per samples) giver 0,7056MBit/s. 10% i header vil så give 0,77616Mbit/s. USB 2.0 kan overføre ca. 470 Mbit/s så, du kan gensende rigtig mange gange!
Der kan godt være forskel på HDMI kabler af 2 grunde, data mængden er meget meget større! og det er streaming. Det ligger nok (uden jeg ved det) noget fejlrettene data med i data strømmen som kan rette bit fejl.
Hvorfor NORDOST laver dyrere usb ledninger må du spørger dem om, men jeg har et godt bud på at det er fordi de kan tjene penge på det __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil så tillade mig at være lidt uenig her!
Ligesom med HDMI og coaxialkabler, kan der være forskel - især med lange kabeltræk.
Ved kortere træk er forskellen ikke så udbredt mht. signaltab. Her er det vigtigste at kablet har gode stik med konnektorer af en acceptabel kvalitet - ikke mindst hvis kablet ofte af- og påmonteres.
Ang. prisen på hifi-kabler:
Hvis et kabel er håndlavet af gode materialer, vil dette naturligvis afspejles i prisen. Kobber kan købes i mange kvaliteter og prisen herpå afspejler oftest også kvaliteten. Forsølvet kobber fordyrer materialeomkostningerne yderligere.
En samlerobot er jo billig i drift, når den er afskrevet - hvorimod en medarbejder skal have en timeløn for en times arbejde, uanset dennes erfaring eller mangel på samme.
Da producenternes omkostninger ofte ligger på 10-20% af salgsprisen, vil hver ekstra krone i materiale- og lønomkostninger bevirke en 5 til 10-dobling af salgsprisen. Om fordyrelsen er acceptabel, vil jo være op til den enkeltes oplevelse af produktet.
Selvfølgelig skal der også være et udbud til dem, der er villige til at betale. På samme vis som alt andet - ikke kun indenfor hifi...
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke mening at sætte tvivl på at der er forskel, det er bare ligegyldigt i et USB kabel.
Ang. priser så forstår jeg faktisk ikke hvorfor der skal være sølv i kabler (ja det er bedre ledende, men på de korte stræk man bruger i et hjem og med de meget små strømstyrker der er i digitalle signal giver det ingen mening). Hvorfor er det lige et menneske kan sno et kabel bedre end en robot der kan fin justeres og altid laver det samme? __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror heller ikke der er nogen, der siger at et menneske kan gøre ting mere præcist og ensartet end en robot...
Men hvis producenten af en eller anden grund vælger at kabler skal håndlaves, må man forvente at dette afspejles i prisen. Ligesom brug af dyre materialer vil afspejles i prisen, uanset om det har fordele eller ej... __________________ Ordentligt HiFi skal ikke måles i Watt - Det skal måles på Richterskalaen!!!
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
|
Kommer an på hvad for en mode USB enheden køre på, hvis den bruger en streaming kan der godt være fejl på bit'ene men hvis den bruger en alm. data overførelse vil der ikke være fejl.
Overførelse for alm. cd kvali. (44100 Hz i samplingfrekvens og 16 bit per samples) giver 0,7056MBit/s. 10% i header vil så give 0,77616Mbit/s. USB 2.0 kan overføre ca. 470 Mbit/s så, du kan gensende rigtig mange gange!
Der kan godt være forskel på HDMI kabler af 2 grunde, data mængden er meget meget større! og det er streaming. Det ligger nok (uden jeg ved det) noget fejlrettene data med i data strømmen som kan rette bit fejl.
Hvorfor NORDOST laver dyrere usb ledninger må du spørger dem om, men jeg har et godt bud på at det er fordi de kan tjene penge på det
|
|
|
Min USB Dac kører asynkron, så det må være dataoverførsel.
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skulle vel nærmest gå ud fra, at den vigtigste faktor i et USB kabel må være impedancen? __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Vedr. dit spørgsmål, så nej! Der er ikke forskel på USB kabler.
|
|
|
Det er ikke for at skabe uro, ballade osv.
Men jeg synes det er forkert at du så konsekvent skriver - "Nej der er ikke forskel på USB kabler"
Kunne du ikke i stedet skrive at du ikke har oplevet forskel på USB kabler.
__________________ Hellere for lidt end for meget
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2011 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst mig til, at USB kablet kan have indflydelse på lyden hvis det bliver brugt synkront fremfor asynkront. Kan det betyde noget hvordan datamængden bliver streamet og at det ved synkronoverførsel er computeren der bestemmer farten fremfor asynkron, hvor det er USB Dac`en der bestemmer ? Det må det næsten gøre. Jeg har læst lidt på www.computeraudiophile.com , blogs m.m. Der er dog delte meninger også når det kommer til teknikken omkring dataoverførslen kombineret med kabler, computermærker, styresystemer m.m....det er åbenbart meget mere kompliceret end som så. Der må "forskes" videre.
|
| Til top |
|
| |