Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: strøm og signal kabel til aktiv højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 01 Januar 2012 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt behringer b1030a med et sæt supreme 1 meter kabel med xlr i den ene ende, phone i den ande i et creative sound blaster x-fi hd usb lydkort, nogen audioquest gummi fødder der er lavet specielt til cd afspiller,forstærker med mere, men have ikke andet til at stille dem på(skrivebord), audioquest ferrit kerner på strømkablerne og et valhalla strømskinne med netstøjfilter.

Sættet kan spille rigtig højt  men man skal ikke sidde for tæt på når man spiller højt. Diskanten er  dæmpet 2 db da 4 db var for meget, syntes jeg ville dæmpe den lidt for at den passede bedre til rummet og min personlige smag.

Jeg kom så til at tænke på da jeg spillede lidt høj musik om jeg vil kunne fin tune,optimer lyden yderlig med andet signalkabel (en herinde har skrevet i et indlæg at det bedste signalkabel han har hørt,brugt er et fra supreme) og andet strømkabel (har hørt at godt strømkabel kan gi en stor forbedring af lyden), men billigt strømkabel er som regl kun noget der kan erstatte nogen std kabel som er gået i stykker man ikke kan finde mere og det der er godt strømkabel koster ofte ca 600kr og opefter.

Kan jeg få lidt bedre lyd med andet billigt signalkabel ? (hvis ja hvilket, xlr- phone)

Findes der billigt strømkabel der er bedre end std strømkabel ? (hvis ja hvilket)

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 01 Januar 2012 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Findes der billigt strømkabel der er bedre end std strømkabel ? (hvis ja hvilket)

Hvad mener du er billigt ?

Hvad mener du med standard strømkabel ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2012 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
gasolin skrev:

Hvad mener du er billigt ?

Hvad mener du med standard strømkabel ?

Med billigt tænker jeg på f.eks max 300-400kr for strømkabel (signalkabel max ca 200kr, dem jeg har kostede 110kr eller ca 500-600kr ialt)

Med standard strømkabel mener jeg det der leveres med billige studio monitor,multimedia højtaler som dem jeg har,behringer b1030a,m audio bx5,krk rp 5 g2 , Yamaha HS50  og mange andre prisrimelig højtaler der er bedre end selv de bedste pc højtaler fra logitech,creative med mere og som ofte er  2 ens højtaler som ikke er tilfældet med pc højtaler med forstærker i kun den ene højtaler.

F.eks hos tape connection koster det billigste strøm kabel lige over 600kr og i hifi klubben koster et sæt fra Qed ca 550kr (havde det været på tilbud,udsalg til 400kr eller mindre ville jeg helt sikkert overveje det)

http://www.tapeconnection.dk/Tilbehoer.aspx?id_category=67

http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/div-kabeladaptor/q ed_qonduit_kabel_3-meter.htm

jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Sendt: 01 Januar 2012 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Hvad skulle fordelen være ved dyre strømkabler? Spar i stedet sammen til noget hvor du får noget for pengene, der hvor det kan høres, f.eks. bedre D/A konverter, eller monitors. Eller køb noget godt musik i god kvalitet. Stol ikke på folk, der forsøger at sælger dig dyre strømkabler til dine Behringer monitors og Sound Blaster lydkort. Andre strømkabler kan ikke give bedre lyd.
Til top Vis jbdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbdk

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2012 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

jbdk skrev:
Hvad skulle fordelen være ved dyre strømkabler? Spar i stedet sammen til noget hvor du får noget for pengene, der hvor det kan høres, f.eks. bedre D/A konverter, eller monitors. Eller køb noget godt musik i god kvalitet. Stol ikke på folk, der forsøger at sælger dig dyre strømkabler til dine Behringer monitors og Sound Blaster lydkort. Andre strømkabler kan ikke give bedre lyd.

Der er ingen der forsøger at sælge mig dyrt strømkabel, har læst herinde at et godt strømkabel kan gi forbedring af lyden, sådan grundlæggende gi en stor effekt, ved ikke om det vil gi en effekt med mit anlæg, da jeg ikke har nogen erfarringer med udskiftning af strømkabel til noget der er af høj kvalitet (som senere kun ville være en fordel at bruge med bedre højtaler).

Tit når man køber en eller anden cd afspiller til f.eks 2000-2500kr hvor der er signalkabel med, kan det ofte godt betale sig  f.eks at købe noget Qed til 200-300 kr (de har overraskende mange signalkabler til 200-300kr fra Qed i hifiklubben) da det ofte er noget der giver bedre lyd.

Det sammen med f.eks højtaler der i gamle dage blev leveret med noget standard kabel(f.eks jamo) der kan det ofte også godt betale sig at købe et nye højtalerkabler til f.eks 20-30kr meteren og så få bedre lyd  for kun 100-200kr.

Købte kun det kabel fra supreme fordi det var rimeligt i prisen og at en sælger hos 4sound sagde det er bedst med xlr stik i højtalerne (ike mange andre steder i odense de sælger billige kabler med phone-xlr stik) havde am denmark (de kabler der stadig er på forsiden af hifi4all) kunne fås med phone-xlr havde jeg købt dem istedet for. 

Det creative lydkort jeg købte (har søgt på nettet angånede lydkort før jeg købte nyt usb lydkort) fik jeg 25% rabat på og det lyder godt. men det der med d/a konverter hvordan er det lige med lydkort vs d/a konverter ? 

Kan man nøjes med en d/a konverter eller skal man også have et lydkort ?

F.eks http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=3 sælger nogen prisrimelige d/a konverter. (selv om jeg ikke lige bor i nærheden og derfor skal regne med min ca 90kr i transport)

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 01 Januar 2012 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Grunden til mine spørgsmål var at det er jo er meget forskelligt hvad folk opfatter som billigt, men det har du så besvaret. Personligt synes jeg nu ikke at 400 kr for et strømkabel til et par "billige studio monitor,multimedia højtaler" er billigt. Skal du forøvrigt ikke bruge 2 stk?

M.h.t. "standard strømkabel" undrer jeg mig bare over udtrykket. Man ser ofte udtrykket eller det ligeså ofte anvendte udtryk "lakridskabel". Udtryk der bruges som en negativt ladet fællesbetegnelse for de kabler der følger med forskellige apparater. Jeg har gennem årene set rigtig mange forskellige apparater og næsten ligeså mange forskellige strømkabler som har medfulgt disse apparater. Men alligevel virker det som en udbredt opfattelse at hvis noget er leveret sammen med apparatet må det nødvendigvis være dårligt. Køber man derimod et kabel som er dyrere fordi det er pakket ind i fin emballage og dyre ord, må det nødvendigvis være bedre.

Min personlige opfattelse er at du næppe vil opnå nogen hørbar forbedring ved at skifte strømkabel. Andre vil nok have en anden opfattelse. Som erfaren bruger herinde ved du nok også at du ikke får noget endegyldigt svar på det spørgsmål. Der er altså kun en løsning, du må prøve selv. Måske kan du lave en aftale med forhandleren om at et køb er betinget af at du kan høre en forbedring.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Januar 2012 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
........Det sammen med f.eks højtaler der i gamle dage blev leveret med noget standard kabel(f.eks jamo) der kan det ofte også godt betale sig at købe et nye højtalerkabler til f.eks 20-30kr meteren og så få bedre lyd  for kun 100-200kr.

Set i forhold til de stumper "ringeledning" man tit fik med førhen,  er selv et 2.5kvadrat Thansen kabel nokl væsentligt bedre :)

Citér:
Købte kun det kabel fra supreme fordi det var rimeligt i prisen og at en sælger hos 4sound sagde det er bedst med xlr stik i højtalerne

hmmmm......  Ud fra den betragtning, at lyden skal gennem nogle ekstra kredse, vil jeg tillade mig at stille et meget stort spørgsmålstegn -  og når man tilmed kører fra Phono eller minijack over til XLR, lyder det ærligt talt skrup skørt

(Sælgeren har vist mest haft dagens omsætning i tankerne - ud fra et teknisk synspunkt vrøvler han)

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2012 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

hmmmm...... Ud fra den betragtning, at lyden skal gennem nogle ekstra kredse, vil jeg tillade mig at stille et meget stort spørgsmålstegn - og når man tilmed kører fra Phono eller minijack over til XLR, lyder det ærligt talt skrup skørt

(Sælgeren har vist mest haft dagens omsætning i tankerne - ud fra et teknisk synspunkt vrøvler han)

Tja altså kablet kostede 110 kr og han vidste at jeg havde et alm lydkort ikke noget med balanceret udgang så de 110 kr var nok ikke noget der gjorde ham til månedens sælger.

Desuden havde jeg kun valgtet imellem xlr og trs på højtalerne før jeg byttede dem og valgte dem jeg har nu.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2012 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Spørger fordi jeg synes ikke der er noget billigere strømkabler fra kendte mærker end Qed,Audioquest kablerne som koster 550-650kr, ofte så er det enten meget billige kabler eller dyre ikke noget midt imellem til de ca 400kr (vidst ikke så tit der er tilbud,udsalg på strømkabler).

Jo, skal da brug 2 stk

http://www.av-connection.dk/?ML=333

Vil høre med denne tråd,emne om jeg kan optimere mine lyd lidt mere med andet signalkabel og strømkabel og evt hvilket, det udstyr jeg har og evt køber (efterhånden som jeg for råd, finder ud af hvad) ville jeg jo også kunne bruge hvis jeg opgradere, for nogen bedre højtaler, som ville have gavn af godt signal,strømkabel fordi man med dem nemmere kan høre at man bruger godt kabel end man måske kan med de højtaler jeg har pt.

Man siger jo også at et anlæg er ikke bedre end det svageste led, men også at jo bedre anlæg,højtaler man har jo vigtigere er det at resten også er godt(de små ting man måske ikke tænker så meget).

Derfor læser jeg tit om mange på hifi4all der f.eks har en god nad forstærker men som først for den lyd de vil have hvis de skifter til en anden meget strømstærk forstærker som f.eks classe selv om resten af anlægget er godt.(det jo lige med at finde det udstyr der passer sammen)

Man kan også sige mange små eller store optimere kan ændre lyd meget mere positivt end hvis man køber højtaler til den pris som mine + udstyr koster og så bare bruge højtalerne uden at optimere dem. F.eks hvis budgetet er 3000kr vil jeg  heller købe nogen højtaler til 2000kr og optimeringer for 1000kr end bare at købe nogen højtaler til 3000kr og bruge dem med det lydkort som der f.eks er i en bærbar og noget billigt kabel (men nu er jeg også så heldig at have audioquest fødderne,ferrit kerne og en god valhalla strømskinne med netstøjfilter)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes