Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Et godt optisk kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sfhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2012 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

BCBC skrev:

Hmm, det med at hastigheden forøges vil jeg god stille spørgsmålstegn ved! Uanset kvaliteten af matriale og optiske linser, rejser
lyset med lysets hastighed, som er konstant. Tror at mange fysikere gerne vil lære noget af dig, hvis du kan påvise at det forholder sig anderledes!

det er hvad der står om det

Præcisionsslebne linser gør forskellen
Van den Hul har indlagt en lille genistreg i The OPTOCOUPLER MK II, som gør dette kabel til en ener. I modsætning til ordinære optiske kabler er de to
ender af lyslederen her slebet i form af en konveks linse, som fokuserer alt det indkommende lys fra start – inklusive det, som rammer fiberen i en
skrå vinkel. Der er mange fordele ved denne konstruktion. Fokuseringen mindsker kraftigt refleksioner fra fibervæggene, hvilket betyder kortere
signalvej, mindre lystab og mindre udtværing af signalet. På bundlinjen giver det væsentligt reduceret ”jitter”-støj, bedre lydkvalitet og større
signalkapacitet (helt op til 250 MB/sek).

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 Januar 2012 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

sfhansen skrev:
BCBC skrev:

Hmm, det med at hastigheden forøges vil jeg god stille spørgsmålstegn ved! Uanset kvaliteten af matriale og optiske linser, rejser
lyset med lysets hastighed, som er konstant. Tror at mange fysikere gerne vil lære noget af dig, hvis du kan påvise at det forholder sig anderledes!

det er hvad der står om det

Præcisionsslebne linser gør forskellen
Van den Hul har indlagt en lille genistreg i The OPTOCOUPLER MK II, som gør dette kabel til en ener. I modsætning til ordinære optiske kabler er de to
ender af lyslederen her slebet i form af en konveks linse, som fokuserer alt det indkommende lys fra start – inklusive det, som rammer fiberen i en
skrå vinkel. Der er mange fordele ved denne konstruktion. Fokuseringen mindsker kraftigt refleksioner fra fibervæggene, hvilket betyder kortere
signalvej, mindre lystab og mindre udtværing af signalet. På bundlinjen giver det væsentligt reduceret ”jitter”-støj, bedre lydkvalitet og større
signalkapacitet (helt op til 250 MB/sek).

Ja, hvad de dog ikke kan finde på at skrive for at sælge. Men de skriver jo blot at lystabet er mindre, ikke at hastigheden bliver større?

sfhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2012 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=BCBC]

Ja, hvad de dog ikke kan finde på at skrive for at sælge. Men de skriver jo blot at lystabet er mindre, ikke at hastigheden
bliver større?

Ja hvad der dog bliv sagt!

De skriver der er kortere vej, så skal man jo sænke lysets hastighed ( hvad jo også godt kan lade sig gøre ) hvis det ikke skal nå hurtigere frem
de skriver så også at båndbredden, mængden af data er højere 250 MB/Sek end i mange andre optiske kabler og det er jo et af problemerne med de
optiske kabler

Men er det usandt? det som VDH skriver om kablet, hvis du ved noget om det, burde fortælle hvad du ved. Hvis det er usandt ville jo være falsk
reklamme og den slags er som bekendt ulovligt. Vi burde oplyse og advare forumets brugere om det, så ingen køber katten i sækken   

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2012 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

sfhansen skrev:
[QUOTE=BCBC]

Ja, hvad de dog ikke kan finde på at skrive for at sælge. Men de skriver jo blot at lystabet er mindre, ikke at hastigheden
bliver større?

Ja hvad der dog bliv sagt!

De skriver der er kortere vej, så skal man jo sænke lysets hastighed ( hvad jo også godt kan lade sig gøre ) hvis det ikke skal nå hurtigere frem
de skriver så også at båndbredden, mængden af data er højere 250 MB/Sek end i mange andre optiske kabler og det er jo et af problemerne med de
optiske kabler

Men er det usandt? det som VDH skriver om kablet, hvis du ved noget om det, burde fortælle hvad du ved. Hvis det er usandt ville jo være falsk
reklamme og den slags er som bekendt ulovligt. Vi burde oplyse og advare forumets brugere om det, så ingen køber katten i sækken   

Jeg mener seriøst at du skulle lave nogle blind test med andre end dig selv i focus. Du virker meget overbevist om at kunne høre forskel på optiske kabler, og her kan tro altså flytte bjerge. Jeg tror ikke at VDH skriver noget som ikke er sandt, Nogle af de kabler jeg bruger er også VDH og dem er jeg skam glad for. At VDH skriver 250 Mb/sek betyder blot at de har dokumenteret at deres kabel kan det, ikke at de andre kabler du måler op i mod ikke kan det samme. Og jo der er er gode linser i kablets ender, men det jeg slår lidt på her, er at det skal være et meget dårligt kabel du måler op i mod for i praksis at kunne høre forskel når det er optiske kabler du sammenligner. Som en anden skriver i tråden, så er kablets egen jitter forsvindende lille i forhold til opto-koblerenes jitter i det udstyr der hænger i enderne af kablet. Når det så er sagt så er jeg ikke i tvivl om at VDH laver gode kabler, men du skrev at det er hurtigere end de andre kabler og det skriver VDH ikke et eneste sted, de angiver blot en datamængde kablet kan køre igennem, og med den størrelse der er angivet her, er det på ingen måde kablerne der sætter begrænsningen, heller ikke selv om en anden fabrikant skulle angive et væsentlig lavere tal.

sfhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2012 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

BCBC skrev:
[QUOTE=sfhansen]

Jeg mener seriøst at du skulle lave nogle blind test med andre end dig selv i focus. Du virker meget overbevist
om at kunne høre forskel på optiske kabler, og her kan tro altså flytte bjerge. Jeg tror ikke at VDH skriver noget som ikke er sandt, Nogle af de kabler
jeg bruger er også VDH og dem er jeg skam glad for. At VDH skriver 250 Mb/sek betyder blot at de har dokumenteret at deres kabel kan det, ikke at
de andre kabler du måler op i mod ikke kan det samme. Og jo der er er gode linser i kablets ender, men det jeg slår lidt på her, er at det skal være et
meget dårligt kabel du måler op i mod for i praksis at kunne høre forskel når det er optiske kabler du sammenligner. Som en anden skriver i tråden,
så er kablets egen jitter forsvindende lille i forhold til opto-koblerenes jitter i det udstyr der hænger i enderne af kablet. Når det så er sagt så er jeg
ikke i tvivl om at VDH laver gode kabler, men du skrev at det er hurtigere end de andre kabler og det skriver VDH ikke et eneste sted, de angiver blot
en datamængde kablet kan køre igennem, og med den størrelse der er angivet her, er det på ingen måde kablerne der sætter begrænsningen, heller
ikke selv om en anden fabrikant skulle angive et væsentlig lavere tal.

Du har ret i at det skriver de ikke selv direkte om hastighed, det er bare mig der har fået det ud af det jeg læser. Som sagt før jeg kan høre forskel på
mit Argon og VDH toslink ikke sådan at Argon er et dårligt kabel det har tjent mig godt, som forbindelse imellem Sonos og CDAfsp. Men jeg er ret
overbevist om du ville kunne kunne høre forskel på de to kabler, det skal så også tilføjes at Argon koster 199.- VDH 499,- nu kan det ikke følge med
mer desværre for det har et bedre stik.

Angående sammenligning af coax/toslink.De anbefalingerne jeg har læst, siger coax er best på korte kabler og toslink på de lange kabler. Det som
bliver sagt i artiklen (adresse i næste indlæg) er at den jitter (som bliver lavet i converterne i begge ender af kablet) ikke betyder så meget i dag, i
det at dac'erne ikke er så jitter følsomme mere

sfhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2012 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

High sky skrev:
Interessant med så stor forskel i lyden, jeg kan ikke selv høre den store forskel på optiske kabler, men jeg har kun prøvet at
sammenligne to
forskellige fra Tara Labs, og kører lige med Tara Labs prisme 200 d. Et gammelt kabel men det lyder ok, men ville da gerne lige følge med her hvis
nogen kender til et optisk kabel som lyder langt bedre og ikkee koster ret meget, det er vel det vi jagter hele tiden.

Nåh BCBC og andre skeptikere

Se det er skepsis i en sund og brugbar form. Den lader en dør stå åben for at der kan være noget i det der bliver sagt. Jeg syntes du skal lave en
blindtest med digselv som deltager. Hvis du så ingen forskel hører, så er det sådan at du hører ingen forskel og det gør jeg. Kan du så hjælpe
mig med at finde et optisk kabel?

Forøvrigt kan min kone også godt høre forskel ( og hun hører bedre end jeg) og andre rundt omkring på nettet, som nævnt før ( og det har der ikke
været nogen komentarer til endnu) er der en som har lavet en sammenligning af toslink og coax kabler, hvis der skulle være interesse for en mere
kvalificeret sammenligning end min. Man kan godt springe første del over

http://eugenehifi.com/VanDenHul/htm/Reviews_Comments/Optocou pler_6Moons_Nov-2002.htm

Hvad siger du til det BCBC

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2012 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

sfhansen skrev:
High sky skrev:
Interessant med så stor forskel i lyden, jeg kan ikke selv høre den store forskel på optiske kabler, men jeg har kun prøvet at
sammenligne to
forskellige fra Tara Labs, og kører lige med Tara Labs prisme 200 d. Et gammelt kabel men det lyder ok, men ville da gerne lige følge med her hvis
nogen kender til et optisk kabel som lyder langt bedre og ikkee koster ret meget, det er vel det vi jagter hele tiden.

Nåh BCBC og andre skeptikere

Se det er skepsis i en sund og brugbar form. Den lader en dør stå åben for at der kan være noget i det der bliver sagt. Jeg syntes du skal lave en
blindtest med digselv som deltager. Hvis du så ingen forskel hører, så er det sådan at du hører ingen forskel og det gør jeg. Kan du så hjælpe
mig med at finde et optisk kabel?

Forøvrigt kan min kone også godt høre forskel ( og hun hører bedre end jeg) og andre rundt omkring på nettet, som nævnt før ( og det har der ikke
været nogen komentarer til endnu) er der en som har lavet en sammenligning af toslink og coax kabler, hvis der skulle være interesse for en mere
kvalificeret sammenligning end min. Man kan godt springe første del over

http://eugenehifi.com/VanDenHul/htm/Reviews_Comments/Optocou pler_6Moons_Nov-2002.htm

Hvad siger du til det BCBC

Men jeg har jo prøvet forskellig optiskekabler og kunne absolut ingen forskel høre. Det er da glædeligt at du kan, så er din invistering jo rigtig.  Men hensyn til det link du referere til, så forstår jeg ikke sammenhænget? Er det ikke coaxial vs optisk de sammenligner her? ikke optisk vs optisk, hvilket jeg troede det hele handlede om? Nå, men vi har forskellige erfaringer og meninger omkring kabler, og jeg tror ikke at vi bliver helt enige om det Det skal der jo også være plads til. Jeg trækker mig ud af denne tråd nu, der er ingen grund til at jogge mere rundt i at vi har forskellig opleveleser og kilder Held med det

sfhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2012 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

See you around    og tak for indsatsen

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Kom med nogle målinger. Så kan vi snakke/skrive.

Alt det andet er ren salgssnak. Man skal altid være kritisk, når man læser beskrivelser af HiFi-produkter. Især HiFi-produkter!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes