Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 18:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 2 forstærkere på samme højtalere ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BowieCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 September 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Vil lige høre, om der er noget problem i at ha 2 forstærke på samme højtalere. Har selvfølgelig kun tænkt mig, at ha en tændt af gangen

Så kun nemlig ha en rigtig go stereo forstærker til, når jeg lytter musik, og en surround forstærker til film.

Er der noget problem i det ?

Mvh

Bo

Panasonic BD35
Supra-Cables
Til top Vis BowieCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BowieCool

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 September 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Det er der for så vidt ikke noget problem i, hvis man vel og mærke gør det på det rigtige måde... En af dem er at bruge en surroundforstærker som forforstærker i stereo, altså ved at koble et stereo (eller 2 mono) effekttrin til surroundforstærkerens pre-out til fronterne...

Det er nok den nemmeste måde at gøre det på... Når du så vælger stereo på surroundforstærkeren, så er det jo kun fronterne der spiller...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 September 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

BowieCool skrev:

Vil lige høre, om der er noget problem i at ha 2 forstærke på samme højtalere. Har selvfølgelig kun tænkt mig, at ha en tændt af gangen

Så kun nemlig ha en rigtig go stereo forstærker til, når jeg lytter musik, og en surround forstærker til film.

Mvh

Bo

Læs evt. denne tråd : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56490&K W=Stanley

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 September 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

BowieCool skrev:

Mvh

Bo

Du kan ikke have 2 forstærkere på samme kabel, selvom du bare har den ene tændt ad gangen.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Det er der for så vidt ikke noget problem i, hvis man vel og mærke gør det på det rigtige måde... En af dem er at bruge en surroundforstærker som forforstærker i stereo, altså ved at koble et stereo (eller 2 mono) effekttrin til surroundforstærkerens pre-out til fronterne...

Det er nok den nemmeste måde at gøre det på... Når du så vælger stereo på surroundforstærkeren, så er det jo kun fronterne der spiller...

Problemet er bare at han så kører signalet gennem surroundreceiveren når han hører musik. Som jeg forstår spørgsmålet, var det det han ville undgå. Hvis han har en god vellydende stereoforstærker, er det nok heller ikke nogen lydmæssig fordel at stereolyden skal gennem en surroundreceiver.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Exxtreme skrev:

Problemet er bare at han så kører signalet gennem surroundreceiveren når han hører musik. Som jeg forstår spørgsmålet, var det det han ville undgå. Hvis han har en god vellydende stereoforstærker, er det nok heller ikke nogen lydmæssig fordel at stereolyden skal gennem en surroundreceiver.

Ja det er jo så det... Det er rigtig nok ikke alle sorroundforstærkere der er lige gode til at spille i stereo... Der er bare ikke meget andet at gøre... Medmindre man vil ud i noget med omskifterboks osv.

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Ja det er jo så det... Det er rigtig nok ikke alle sorroundforstærkere der er lige gode til at spille i stereo... Der er bare ikke meget andet at gøre... Medmindre man vil ud i noget med omskifterboks osv.

Ja, der er vi helt enige. Uanset hvordan han gør det vil det blive en kompromisløsning. Derfor mener jeg også at man skal vælge hvad der betyder mest, musik eller film. For mig er det helt klart musikken og derfor har jeg valgt stereo. Så lever jeg fint med at jeg også kun har 2 højttalere når jeg ser film.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Exxtreme skrev:

Ja, der er vi helt enige. Uanset hvordan han gør det vil det blive en kompromisløsning. Derfor mener jeg også at man skal vælge hvad der betyder mest, musik eller film. For mig er det helt klart musikken og derfor har jeg valgt stereo. Så lever jeg fint med at jeg også kun har 2 højttalere når jeg ser film.

Har det på samme måde... Jeg er selv gået fra surround til stereo setup...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 September 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

BowieCool skrev:

Det er allerede blevet nævnt, men bare for at det ikke kan misforstås: Du er meget sikker på at brænde mindst én forstærker af, hvis du bare sætter højttalerkabel fra to forstærkere til ét sæt højttalere, også selv om du kun har én af dem tændt ad gangen. Enten skal du bruge en omskifterbox, som i så fald _skal_ være designet til dette specifikke formål - du må ikke bare tage en almindelig højttaleromskifter og "vende den om", de har oftest en midterstilling hvor begge er tilsluttet samtidig, det må der ikke være da du så kortslutter forstærkerne. Alternativt den nævnte løsning med at køre surround-lyden fra pre-out til en indgang på stereo-forstærkeren. Det betyder ikke, som én nævnte, at stereolyden skal igennem surroundforstærkeren, da man jo i så fald vil tilslutte CD-afspilleren direkte til stereo-forstærkeren. Denne løsning er efter min mening den bedste.

BowieCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Der er jo 2 ud gange på mine højtalere (til biwire). Altså kan jeg køre et sæt højtalerkabel fra min steroforstæker til den ene hold terminaler og et sæt fra Surround forstærkeren til det andet. Begge terminaler er selvfølgelig forbundet....

Panasonic BD35
Supra-Cables

BowieCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Ok Otto...Vi skrev hvis på samme tid....

Panasonic BD35
Supra-Cables

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

BowieCool skrev:

Der er jo 2 ud gange på mine højtalere (til biwire). Altså kan jeg køre et sæt højtalerkabel fra min steroforstæker til den ene hold terminaler og et sæt fra Surround forstærkeren til det andet. Begge terminaler er selvfølgelig forbundet....

For det første er det indgangsterminaler, for det andet vil det som nævnt ikke virke...

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Det er allerede blevet nævnt, men bare for at det ikke kan misforstås: Du er meget sikker på at brænde mindst én forstærker af, hvis du bare sætter højttalerkabel fra to forstærkere til ét sæt højttalere, også selv om du kun har én af dem tændt ad gangen.

Hvis der er relæ i udgangen på begge forstærkere, som der normalt er, kan det nu godt lade sig gøre. Jeg vil dog ikke anbefale det, da man på et eller andet tidspunkt kommer til at tænde begge forstærkere, og så går det galt.

AV Precision skrev:

Alternativt den nævnte løsning med at køre surround-lyden fra pre-out til en indgang på stereo-forstærkeren. Det betyder ikke, som én nævnte, at stereolyden skal igennem surroundforstærkeren, da man jo i så fald vil tilslutte CD-afspilleren direkte til stereo-forstærkeren. Denne løsning er efter min mening den bedste.

Det var nu ikke den løsning jeg kommenterede tidligere. Der var tale om effektforstærkere, og så er det nok en dårlig ide at tilslutte cd-afspilleren direkte.

Din løsning kan dog også bruges. Her består kompromiset så bare i at man ved film kører signalet gennem 2 forforstærkere med ingangsvælgere, volumenkontroller m.m. Det betyder en meget lang signalvej, men det kan man måske godt leve med ved filmlyd. Betjeningsmæssigt betyder det at man skal indstille stereoforstærkeren til rigtig indgang og volumen, hver gang man skal se film.

BowieCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, at lyden bliver noget dårlige, hvis den skal køres igennem en surround forstærker. En hel anden mulighed er vel, at skifte stikkene på højtalerne, når jeg skal se film/høre musik. Det tar jo ikke lang tid, når der er banan stik på.

Panasonic BD35
Supra-Cables

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 09 September 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
[

Din løsning kan dog også bruges. Her består kompromiset så bare i at man ved film kører signalet gennem 2 forforstærkere med ingangsvælgere, volumenkontroller m.m. Det betyder en meget lang signalvej, men det kan man måske godt leve med ved filmlyd. Betjeningsmæssigt betyder det at man skal indstille stereoforstærkeren til rigtig indgang og volumen, hver gang man skal se film.

På min stereo-forstærker er der en "by-pass" funktion, det er en Atoll IN200, og hvis jeg har forstået det korrekt, så når den er tilsluttet, så vil den fungere som en effekt-forstærker. Jeg har lige bestilt en Onkyo SR875 - så jeg får snart mulighed for at teste den funktion. Jeg har ihvertfald droppet ideen om at bruge en omskifter-boks.  

Til top Vis lpnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpnielsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes