Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 19:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rega RS7 og Creek Evolution 2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Helge Jacobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 11 August 2015 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Jeg anvender en Creek Evo 2 forstærker sammen med et par Rega RS7 og synes der er et problem: Jeg skal ikke spille særlig højt, før det lyder som om mellemtoneenhederne begynder at skratte, som om de er ved at overstige deres ydeevne.

Tidligere havde jeg et par Epos Epic 5 højttalere, og der var helt andre muligheder for at spille igennem.

Nu er jeg ikke nogen ekspert, men jeg undrer mig over, at et par højttalere, der nominelt kan tåle 120 w begynde at give mislyde ved 20-25 w (et gæt - displayet siger at lydtrykket er "38", hvad det så end betyder). Epos'erne kunne sagtens tåle, at Evo'ens lyd stod på 50.

Det er ikke fordi jeg spiller højt hele tiden, men jeg elsker Ravel's Bolero, som starter umådelig lavt og ender i det rene inferno

Jeg har placeret Rega'erne tæt på bagvæggen for at få lidt mere bastryk, kan det være grunden? (Jeg har to stuer og køkken ud i et, så det er svært at få et gedigent bastryk).

Har også været nødt til at skrue benene af forstærkeren, for at få plads i mit lille latterlige tv-møbel. (Venstre højttaler står tæt på tv-møblet, højre højttaler står halvanden meter væk). Måske skule jeg forsøge med noget sorbotan/gummifødder her?

Andre der har erfaringer med Rega RS7 og deres evne til at spille højt?
Til top Vis Helge Jacobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Helge Jacobsen

neumann.8700
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 August 2015 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har skiftet 2 mellemtone enheder på mine RS5 fordi de begyndte at skratte. Først gik det galt med den ene kanal. Jeg havde måske spillet for højt, så jeg begyndte at spille med lavere niveau, men alligevel, så røg den anden kanal et par måneder senere. Rega'erne er nok noget sarte. Man skal dog huske, at det er en 2.5 vejs konstruktion, så mellemtone/bas enheden får det fulde signal - meeeen altså....så højt spillede jeg nu heller ikke!
Nu er de overdraget til sønnen, som bor i lejlighed, så han kan ikke spille særligt højt alligevel
Jeg vil gerne rose Tape Connection, hvor jeg købte mine Rega'er, for en super service.
PS. Når de spiller UDEN at skratte, så lyder Rega'erne godt, men mine nye PSB - de spiller max!
Til top Vis neumann.8700's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neumann.8700

Helge Jacobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2015 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

De der PSB - hvilken model og hvor har du købt dem?

Jeg må nok se i øjnene, at Rega RS7 ikke kan håndtere to stuer og et køkken i et - 70 kvm.
Til top Vis Helge Jacobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Helge Jacobsen

Helge Jacobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2015 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Lige en opdatering: Opdagede at en standerlampe, der stod i nærheden af den ene højttaler sang med. Den har nu fået et par helipods under foden, så den klapper i.

Meeeeget bedre

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 September 2015 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Selv om du nu har fået styr på krystalvaser, lysekroner og andre klangsupplerende bidrag til gengivelsen, har jeg alligevel et par kommentarer til dine indlæg.

Højttalerne og lydstyrken. Forskellen med hensyn til lydstyrken fra de forrige til de nuværende. De tidligere havde en følsomhed på 92 dB og de nye 89 dB. Det betyder at de nuværende skal have tilført dobbelt så høj effekt for at spille lige så højt som de forrige. Derved kan du hurtigt nå forstærkerens klippegrænse med forvrængning som resultat.

Du har afmonteret fødderne på forstærkeren. Deres opgave er ene og alene, at løfte apparatet fra underlaget så transistorerne kan køles ved at luften kan passere gennem kølepladen de er monteret på. Lukker du bunden og/eller toppen ved at fjerne fødderne og lukke af i toppen overophedes forstærkeren. Og da du samtidig med de nye højttalere har brug for dobbelt så høj effekt kan du godt se det uheldige i fremgangsmåden. Forstærkeren skal have luft til køling for at fungere som tilsigtet.

Men du kan selvfølgelig vente til den futter af
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Helge Jacobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2015 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj,

Tak for dit svar, det satte nogen ting på plads.

Da jeg skrev opdateringen om min gamle lampe burde jeg have skrevet, at jeg ved samme lejlighed satte polipods under forstærkeren, men det glemte jeg.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes