Forfatter |
|
Menthaz Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2015 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 02 September 2015 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Folkens,
Er helt ny herinde, men håber i kan hjælpe mig ved valg af ny forstærker.
Jeg står og er ved at udskifte min, efterhånden lidt gamle Denon surround receiver samt tilhørende højtaler.
Jeg har bestemt mig for at købe et par XTZ 99.26 højtaler, synes selv de var de bedste til prisen.
Nu skal jeg så finde en ny forstærker, jeg har denne gang bestemt mig for at få en lidt bedre stereo forstærker frem for surround.
Jeg har i forvejen en lidt ældre sub dali SW A-15 (500 watts) som jeg regner med skal bruges i mit setup, indtil eventuel udskiftning senere.
Min stue vil jeg tro er 25m2.
Målet er at kunne streame lyd fra Tidal hvor jeg lige er blevet oprettet og min musik smag er meget blandet.
Selvfølgelig vil jeg gerne have god lyd og kan godt lide en god bass, gerne lidt "hård".
Til at starte med var jeg helt sikker på at valget skulle falde på en NAD D7050, men efter at have kigget og hørt lidt forskelligt i hifiklubben er jeg
blevet lidt hooked på en Cambridge CXA-60 eller 80.
Hvad er folks meninger om både Cambridge CXA og NAD D7050 til det setup jeg har?
På forhånd tak!
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 02 September 2015 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du har fået højttalerne hjem låner du begge med hjem og køber den af de to som spiller bedst i dine ører.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Taurus Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 711
|
Sendt: 02 September 2015 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Når du har fået højttalerne hjem låner du begge med hjem og køber den af de to som spiller bedst i dine ører. |
|
|
Mon ikke spørger ganske udemærket ved dette?? Det kunne jo tænkes han, som 1000 af andre herinde, bare gerne vil høre andres erfaringer også.
Det er ved at blive lidt træls konstant evig og altid at skulle læse disse "no sh*t, sherlock" svar herinde som giver sig selv
|
Til top |
|
|
Superfrg Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 05 September 2015 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kun erfaringer med Nad D7050'eren for et års tid siden, og den havde jeg en måned før jeg returnerede den.
Den frøs, var hypersensitiv på wlan delen, kunne for nemt presses og virkede generelt til at være af tvivlsom kvalitet.
Jeg havde helt sikkert hellere set på en Bluesound Powernode eller lign. hvis det skal være enkelt og billigt.
Den App som hører til Bluesounden kører rigtig godt og stabilt.
Alternativt en Bluesound Node ind i din Receiver til at starte med og så kigge på en god forstærker senere hen.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3351
|
Sendt: 05 September 2015 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kræver som altid at man selv lytter til grejet før køb. Lytter på alle ønskede enheder sammenkoblet og placeret i rummet de er tiltænkt. Dertil kommer personlig musiksmag og ønske om anlæggets totale performance. Den opgave kan man ikke overlade til andre.
Forsøger jeg at trodse mit eget råd er min oplevelse med NAD D7050, at den er tandløs og uengageret. Med diskantenhederne i dine foretrukne højttalere vil du tydeligt bemærke forstærkerens uldne dybdeperspektiv og manglende bas-attack. Med dine ønsker som udgangspunkt er jeg overbevist om at der findes bedre valg. Om det er Cambridge-modellerne du nævner eller helt andre er spørgsmålet. Jeg har ikke lyttet til dem.
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1108
|
Sendt: 06 September 2015 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville prøve den Cambridge af. Får ok tests. Syntes selv at de er fremme i skoene med digitalteknik til menneskepenge....
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 06 September 2015 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja... Hvad skal jeg vælge, hende den blonde eller hende den mystiske sorthårede...? Når man står og skal "kaste" penge efter noget nyt eller brugt hi-fi, er det sgu lidt svært at svare på for andre hvad de skal vælge... Man har måske sine egne præferencer, man har måske nedsat hørelse eller noget helt tredje... Derfor, nyt- brug dine ører, dine fingre, jep, her må pilles og læs om produkterne, hvis det er muligt? Brugt, brug dine øjne og se om alt virker efter hensigten, dine ører, her skal lyttes, og ja, igen også på brugtmarkedet må der pilles, lidt mere roligt, men det skal afprøves... Her kan man så spørge ud i verdenen... Hvad er kvaliteten? Kan det sammenlignes med noget? Holdbarheden? Evt. Reservedele... Du er heldig, begge de mærker du har set på, kan/burde kunne høres i samme butik, endda over de samme højttalere... Og du kan garanteret låne dem hjem, mod mindre depositum, og derhjemme kan du invitere de bedste venner på besøg, og nærlytte... Mens man udveksler kritik... Eller bare gør som jeg, nærlæs om tingene på nettet, og hop ud i det... God fornøjelse, og velkommen til Birger
|
Til top |
|
|
steen c Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2015 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 06 September 2015 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
XTZ 99.26 højtaler. Der skal en god forstærker til dem. Med effektreserver .
Hvad det skal være for en .'
En som ikke er hård i lyden .
du skal prøve dig frem.
God fornøjelse
|
Til top |
|
|
Gaffatape Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 August 2015 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 146
|
Sendt: 06 September 2015 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Struktøren skrev:
Tja... Hvad skal jeg vælge, hende den blonde eller hende den mystiske sorthårede...? Når man står og skal "kaste" penge efter noget nyt eller brugt hi-fi, er det sgu lidt svært at svare på for andre hvad de skal vælge... Man har måske sine egne præferencer, man har måske nedsat hørelse eller noget helt tredje... Derfor, nyt- brug dine ører, dine fingre, jep, her må pilles og læs om produkterne, hvis det er muligt? Brugt, brug dine øjne og se om alt virker efter hensigten, dine ører, her skal lyttes, og ja, igen også på brugtmarkedet må der pilles, lidt mere roligt, men det skal afprøves... Her kan man så spørge ud i verdenen... Hvad er kvaliteten? Kan det sammenlignes med noget? Holdbarheden? Evt. Reservedele... Du er heldig, begge de mærker du har set på, kan/burde kunne høres i samme butik, endda over de samme højttalere... Og du kan garanteret låne dem hjem, mod mindre depositum, og derhjemme kan du invitere de bedste venner på besøg, og nærlytte... Mens man udveksler kritik... Eller bare gør som jeg, nærlæs om tingene på nettet, og hop ud i det... God fornøjelse, og velkommen til Birger |
|
|
Hahaha det er sådan et svar der passer til alle spørgsmål og intet hjælper personen der spørger
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2015 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå da..? Jeg vil da mene det hjælper spørgeren enormt meget, netop selv tage stilling  Hans penge, hans ører der skal høre... Ham der skal leve
med valget... Måske et stykke tid, måske lang tid.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 September 2015 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at læs 3. indlæg. Dit er dybest set magen til det fylder bare lidt mere. Og de fleste er vel klar over at det er dem selv der skal høre på det og selv vurdere. Der bliver spurgt om råd og så kommer der et råd som 99,9% faktisk godt er klar over.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 September 2015 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville vælge Cambridge fordi den kan levere mere strøm og effekt som de højttalere ville nyde godt af.
Det nyere NAD i lav/mellemklassen synes jeg ikke er værd at røre ved.
Det er slet ikke som i "gamle" dage at en 30 watt NAD spillede bukserne af alle andres 100 watter
Faktisk synes jeg at deres forstærkere (på nær deres topserie) er noget slatne og udynamiske og lever slet ikke op til NAD navnet.
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 06 September 2015 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cambridge'en ser fin ud, især fordi den har sub-output til din Dali SWA 15. Men overvej også en digital styring af din sub. Du kan dog være heldig at du kan opnå god bas i dit rum uden digital hjælp, hvis du har plads og vilje til at indstille og placerer subben korrekt.Men hvis ellers du får arbejdet lidt med opstilling, akustik og tweak af din sub, så den kommer til at hænge godt sammen med resten - hvilket kan være lidt svært. Så kunne det godt blive et rigtig fint setup.
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2015 kl. 07:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Av da for den.
Ok, væk med min neutrale holdning.
Jeg har ikke lyttet til de 2 forstærkere, du har i tankerne, men jeg ved, som også tidligere nævnt at de XTZ 99.26, mon ikke det er mkII ?, skal have en del effekt for at åbne sig op. du har en sub, og begge forstærkere har pre out, eller som NAD skriver Audio out, og netop ved denne kan du i opsætningen bestemme (NAD), hvor meget subben skal arbejde, dvs. at signalet kan skæres ved 40Hz, og så er der mere kraft til de høje toner  , men jeg tror ikke dette er nok til XTZ? Den har heller ikke for mange indgange, og de der er er kun beregnet til digitale... Så her har den også sine begrænsninger. Hvis jeg skal være grov, så er den nok bedre som supplement til en stationær PC, eller et mindre anlæg. Cambridge CXA 60 eller CXA 80, ja, det er effekten ved 8 Ohm der her angiver navnet. Denne kan også streame som NAD, men i tilfældet CXA 80 er der også mere effekt, men igen, om det er nok? Her skal man nok lytte sig frem
Det er disse 2 du har at vælge imellem. Du har mulighed for at tilkøbe en effektforstærker, og lade denne klare dine højttalere. Herfra vil jeg pege på Cambridge, med de muligheder den har.
Håber dette bringer dig nærmere mod målet?
|
Til top |
|
|
Menthaz Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2015 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 07 September 2015 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens,
Tusinde tak for de mange tilbagemeldinger, jeg har desværre ikke haft mulighed for at komme med nogle tilbagemeldinger i løbet af weekenden.
Jeg har været nede og købe en Cambridge CXA 80 og synes selv det spiller fantastisk! Jeg skal have brugt lidt mere tid på at lytte her i løbet af
ugen, da jeg desværre har været fraværende i weekenden, men det lover virkelig godt, mangler lige at få placering af højtaler helt plads, men har
virkelig fået nyt liv i alt min musik, så nu findes alle de gamle numre frem igen :-) Der var forresten tale om MKII, beklager jeg ikke fik det med.
Endnu engang tak for hjælpen, rart at kunne få en beskæftigelse på at Cambridge nok i ikke var det helt forkerte valg :-)
|
Til top |
|
|