Forfatter |
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 15 September 2015 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå.
Med fare for at blive betragtet som tosset, vover jeg alligevel pelsen her :-)
Jeg har netop skaffet mig en PA effekt til drift af mine basenheder i mit aktive setup.
De var tidligere drevet af en Acurus A250, som gjorde det fremragende, men mere vil have mere.
Så jeg har trawlet diverse tråde igennem på flere fora, men blev ikke klogere af det, allerhøjest var jeg blevet fattigere, såfremt jeg havde fulgt anbefalingerne jeg kunne læse andre havde fået. :-)
Jeg købte en effekt fra Thomann, TA-2400. Det skulle efter specs yde 2x650W i 8 Ohm og 2x1200W i 4 Ohm.
Jeg må sige jeg er meget positivt overrasket. Der er satme smæk på. De 4 stk 26W bliver holdt i et jerngreb.
De er sat op parallelt, 2 i hver kasse og er på 12 Ohm. Dvs at forstærkeren ser ca. 6 Ohm.
Og til en pris på (i runde tal) 2600.- inkl fragt, skal en hifi løsning godt nok tidligt op, for at følge med.
Eneste minus er jo de hersens blæsere. Jeg har skrevet med en anden omkring dem mht. at dæmpe dem, men tænker om ikke der findes noget termostatstyring til sådan noget. Det er ikke tit jeg spiller højt, så jeg vil næsten tro de kunne slukkes det meste af tiden, uden jeg dog har evidens at understøtte denne påstand med.
Skulle der mon være en herinde som kan linke til et kit af en slags, alternativt et potmeter som jeg så må skrue på, når jeg får en blødning og vil "støve af" :-)
Jeg er ikke helt mongol mht. at lodde, men efterlyser en færdig løsning, som jeg egentlig blot vil sætte mellem blæserne og strømstikkene på forstærkeren. Altså de 2 stik som forsyner blæserne :-)
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 15 September 2015 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører også med PA til bunden i et 5 vejs system, og kører aktivt 4 vejs med et nova hd8000 filter (dsp) om man vil....på bunden kører der 2 18" i hver sidde i parralel ...dvs de kører i 4 ohm med en crown K2 på der leverer 800w x 2 denne er dog uden blæser, men mit filter har bæser, og kan høres når der spilles stille...vil bare sætte en modstand ind så den kommer ned på ca 1/2 omdr...men har set da jeg var rundt på nettet der kunne fåes et potmeter og styreprint til det....men har ikke linket til det mere.....men er en mulighed den vej.....
velkommen
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 15 September 2015 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug en temperaturstyret bimetallisk kontakt i serie med din blæser, hvis den kører konstant. Du får 10 for en halvtredser på ebay. Den skal være åben normalt og lukke ved den valgte temperatur, så du skal lige lægge mærke til typen. Jeg bruger selv 60 grader i kabinettet, men du kan nok godt gå lidt højere op, hvis du monterer den direkte på kølepladen med køleklæb.
__________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 15 September 2015 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2015 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok.
Det må jo så være sådanne sager :-)
http://www.ebay.co.uk/itm/291498906306
Jeg har bestilt flere typer, fra 45 til 60 grader, de er NO.
Tak for tips :-)
|
Til top |
|
|
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
Sendt: 16 September 2015 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
svendborg@email skrev:
Ok.
Det må jo så være sådanne sager :-)
http://www.ebay.co.uk/itm/291498906306
Jeg har bestilt flere typer, fra 45 til 60 grader, de er NO.
Tak for tips :-)
|
|
|
Genialt. så ændrer man ikke i selve PA forstærkerens blæserstyring.
Sæt denne switch i serie med plus ledningerne på blæserne.
Lige det jeg skal bruge til mine PA'ere. De larmer pænt, på trods af at jeg har skiftet dem ud med Noctua ultra low noise blæsere.
Vil sætte termostatkontakten direkte på en af effekt-transistor kølepladerne. hvad vil i anbefale af max størrelse på termostaten? 70 grader?? __________________ Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2015 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabinettet på min er uden riller i toppen, så jeg har tænkt mig at prøve med 45 graders føler og bare ligge dem ind under låget, ud mod køleribberne.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 September 2015 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige for at udelukke tvivl.
NO betyder det fx. at en 60 grader kontakt. Slutter når temperaturen kommer over 60 grader?? __________________ Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2015 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil jeg mene. Den lukker (slutter) ved den angivne temp.
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 16 September 2015 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min er monteret med køleklæb på indersiden af kabinettet 10 mm over køleribberne. Den lukker ved 60 grader og har en hysterese, så den åbner igen ved godt 50 grader. Det er såre simpelt. Og temperaturen kan godt være højere ved direkte påklæbning på køleribberne, men jeg ville nok stoppe ved 70-80 grader.
Jeg satte min lidt over køleribberne, da det var den eneste temperatur jeg havde liggende. Ingen anden grund.
__________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 September 2015 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Tak for input.
Bestiller en håndfuld 70 grader alu NO termoswitche.
vil gøre det så smart, at montere en termo-switch til hver kanal køleribbe. (da der er 2 blæsere i alle mine PA'ere)
Så hvis den ene kanal har det varmere end den anden, så kan den "tænde" for sin egen blæser. __________________ Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
|
Til top |
|
|