Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 04:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Graham Slee stepup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 20 September 2015 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Jeg er på udkig efter en ny mc stepup, da den gamle er stået af (Gryphon Headamp). Jeg har søgt lidt på nettet og fundet flere forskellige, bla. Graham Slee Elevator

Er der nogen som kender den? Den skal bruges sammen med RIAA EAR 834P og Ortofon Jubilee. Tips og forslag modtages gerne.    

På forhånd tak.
Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 September 2015 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Gryhon-head amp'en må da kunne bringes til og virke igen?
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2015 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft kontakt med Gryphon, og de komponenter som skal bruges laves ikke mere.

Entusiasten
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Februar 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 September 2015 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Hej

Den kan jeg anbefale på det varmeste. Det lyder som et super match.

Jeg har brugt den i snart 3 år, med flere forskellige MM riaa'er og sammenlignet med en hel del MC riaa'er. Der skal noget til at vippe den af pinden - den er ikke vippet af endnu.

Den er støjsvag, har fornemt højt gain, kan indstilles impedansmæssigt så den passer til de fleste MC pickupper på markedet.

Det er efter min mening et endnu bedre produkt end hans top MM riaa, som jeg har haft, men dog har skilt mig af med til fordel for en rør riaa
Til top Vis Entusiasten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Entusiasten

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2015 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Jeg må sige at det virker lidt mærkeligt at de ikke kan reparerer den. De laver jo stadig RIAA og MC så de har åbenbart en alternativ løsning. Det
skal til deres forsvar siges at de gængse low-noise transistorer med super lab rbb ikke produceres mere. Men de kan med lidt stædighed stadig
skaffes.

Ved du hvad den fejler? Har Gryphon haft den til check?

Morse

Jan Post skrev:
Jeg har haft kontakt med Gryphon, og de komponenter som skal bruges laves ikke mere. smileys/smiley19.gif">

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 September 2015 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Jan Post skrev:
Jeg har haft kontakt med Gryphon, og de komponenter som skal bruges laves ikke mere. smileys/smiley19.gif">

Det var uheldigt!
Jeg var dog så heldig for et par år siden at få "fikset" min Gryphon Head Amp. Det var desværre et af de 'hemmelige' moduler der var defekt. Dette
kunne, i teorien, ikke laves, men teknikeren hos Gryphon fandt faktisk et modul fra den rigtige serie. Og vupti...min Head Amp var som ny!
Mit problem var, at den ene kanal periodisk lækkede DC.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2015 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. Den har ikke væres hos Gryphon, men iflg. deres teknikker, så er det nogle komponenter indstøbt i plastik det er galt med,
og de laves ikke mere. De hedder Gryphon Analog Input Stage Module.

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2015 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg er klar over at de er indstøbt. jeg tænkte bare om du var sikker på at det er et af modulerne der er defekte? Er det kun den ene kanal?
Så har du måske en mulighed for at sælge den anden kanal til en som kommer i samme situation som dig. Eller vi kan prøve og vride plastik
modulet fra hinanden.

Jeg må desværre tilføje at jeg har ikke haft gode erfaringer med indstøbte moduler. Det er også en klassisk fejl på Mark Levinson JC-2 og så vidt
jeg har ladet mig fortælle, også en ældre Rowland forforstærker. På JC-2 er støbemassen ikke kemisk inaktiv og nedbryder transistorerne. Det er
måske det samme her? Jeg er derfor kommet til den konklusion at jeg vil ikke købe et produkt med indstøbte moduler eller komponenter hvor
type nummeret er slebet af. Jeg forstår godt motivet, men jeg vil gerne have en mulighed for at få mit produkt repareret i tilfælde af fabrikanten
ikke eksisterer længere eller som her ikke kan hjælpe.

Du må undskylde. Det besvare selvfølgelig ikke dit oprindelige spørgsmål.

Morse

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2015 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jan Post skrev:
Tak for svar. Den har ikke væres hos Gryphon, men iflg. deres teknikker, så er det nogle komponenter indstøbt i plastik det er galt
med,
og de laves ikke mere. De hedder Gryphon Analog Input Stage Module.

Ja, jeg har såmænd nok fået det sidste og eneste modul der var tilbage. Teknikeren fandt det i en slags rodekasse!
Flemming R. fortalte mig, at indstøbningsteknikken stammer fra deres "paranoide periode"!

Hvad er, helt eksakt, dit problem med. head Amp'en?

MVH.
Niels

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2015 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Der er støj i højre kanal, så det er nok det samme problem som du havde.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2015 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Brusen og susen...og nogle elektriske 'pops'..?

Mvh.
Niels

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2015 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Lige præcis

musik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 September 2015 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har fulgt indlæggende omkring Gryphon head amp. fordi jeg også har et eksemplar med den omtalte fejl.

Jeg er glad for mit eksemplar og synes det er synd den skal i brokkassen, kan jeg ikke købe en af de defekte eller er der evt. en af de andre ejere der vil købe min så der kan komme en fungerende enhed ud af det??

Hilsen/ Vinyl
Til top Vis musik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musik

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2015 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Nu lige er jeg gået i tænkeboks, men du skal nok få besked. Jeg tror i øvrigt at den har været på værksted før, da den ene kanal har et blåt modul og den anden et gråt. Det er det grå som er defekt. Jeg har nok haft min omkring 10-12 år og den er med 2 stk. eksterne strømforsyninger.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2015 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

musik skrev:
Jeg har fulgt indlæggende omkring Gryphon head amp. fordi jeg også har et eksemplar med den omtalte fejl.

Jeg er glad for mit eksemplar og synes det er synd den skal i brokkassen, kan jeg ikke købe en af de defekte eller er der evt. en af de andre ejere der vil købe min så der kan komme en fungerende enhed ud af det??

Hilsen/ Vinyl

Det var da en herlig idé! Jeg har aldrig hørt om det før, men det kunne tyde på, at flere brugere er ramt af en fejl på det pågældende apparat.

Jeg troede, at mit problem var det eneste! (Og heldigvis har jeg fået det fikset!)  ;-)

På den anden side...er der jo tale om et produkt med en del år på bagen efterhånden...såehh...

Men "desværre" er det jo en særdeles GOD head amp (nej, den er ikke til hovedtelefoner!) og det er da næsten ikke til at bære, hvis den skal smides ud til storskrald!

Har I prøvet at ta' en alvorlig snak med Gryphon? De er særdeles servicemindede hos Gryphon, og deres priser kan let konkurrere med selv de mest skumle kælderreparatører..!  ;-)

MVH.
Niels

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2015 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en rigtig fin ide og samle en god head amp ud af 2 defekte. Da Gryphon ikke kan hjælpe er dette den eneste løsning, som jeg ser det.
Det er dog trælst at det ser ud til ikke og være en enlig svale, så fejlen kan opstå igen i de gamle moduler.

Nu er modulet ikke de eneste komponenter i head-ampen. Er I helt sikker på at det ikke kunne være nogle af de andre eksterne på printet? På trods
af at der er brugt gode komponenter i head-ampen så holder kondensatorerne ikke evigt. Og som Nilau siger, så er det jo et produkt med nogle år
på bagen. Bare en mulighed.

Ellers, er den der nu ender op med et defekt modul velkommen til og sende det til mig. Måske vi kan vriste komponenterne ud af plastikken, da
Gryphon ikke har valgt og frigive diagrammet over dette modul, som ikke mere kan laves. De kan selvfølgelig altid undskylde sig med faren for fake
moduler, men da de nu ikke kan hjælpe, hvorfor så ikke give den stakkels ejer af produktet en mulighed for at få det repareret?

Morse

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2015 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:

Nu er modulet ikke de eneste komponenter i head-ampen. Er I helt sikker på at det ikke kunne være nogle af de andre eksterne på printet? På trods
af at der er brugt gode komponenter i head-ampen så holder kondensatorerne ikke evigt. Og som Nilau siger, så er det jo et produkt med nogle år
på bagen. Bare en mulighed.

Jeg ville da også foreslå, at Gryphon får sendt apparatet til (eventuel) reparation. Man ER jo nødt til at få forstærkeren skilt ad (og dét er ikke nemt!) inden det kan afgøres hvor fejlen ligger.

Det er, bogstavelig talt, en lille guldklump som bestemt fortjener at komme i drift igen! 

Mvh.
Niels

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2015 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Jan Post skrev:
Nu lige er jeg gået i tænkeboks, men du skal nok få besked. Jeg tror i øvrigt at den har været på værksted før, da den ene kanal har et blåt modul og den anden et gråt. Det er det grå som er defekt. Jeg har nok haft min omkring 10-12 år og den er med 2 stk. eksterne strømforsyninger.

Har du faktisk haft skilt din Head Amp ad??? Det er aldrig lykkedes for mig at finde ud af hvordan man skiller den ad...uden at man risikerer at ødelægge plastpropperne på siderne...

MVH.
Niels

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2015 kl. 02:32 | IP-adresse registreret  

Husk i øvrigt på, at Gryphon Head Amp & Phonostage skal stå tændt ALTID. Og man skal heller ikke slukke hvis der skiftes kabler. Det frarådes faktisk
direkte i manualen at slukke for strømmen når stikkene sættes i og tages ud!

MVH.
Niels

mugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Sendt: 23 September 2015 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har Graham Slee elevator og den kan absolut anbefales. Den er yderst støjsvag og vellydende. Det eneste man kan kritisere er, at der mangler en indstilling mellem 100 ohm og 800 ohm.

Jeg kender ikke Gryphon Head ampen, men jeg har sjovt nok Gryphons forforstærker fra samme periode. Jeg kunne forestille mig, at Graham Slee'en dens kvaliteter til trods ikke er på samme niveau.
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes